האוטו שלנו

עם פתיחת השנה החדשה נתבשרנו על בשורה לא כל כך משמחת עבור ציבור הנהגים בפרט וכלל הציבור בכלל, מחירה של חבית דלק עבר לראשונה את תג המחיר של שמונים דולר. דמיוני. הרי שישנו סיכוי יותר מריאלי שבשנה הבאה מחירי הדלק ילכו ויאמירו. תארו לעצמכם תקיפה אמריקאית באירן ובעיות באספקה הסדירה של הדלק והנה לכם קפיצה משמעותית במחירי הנפט לחבית.

 

אזה מה העניין שלנו בנושא? ובכן, מבדיקה שקיימתי עולה כי חלק ניכר משוק המכוניות הישראלי עובר לליסינג. ובימים אלו עברה החלטת הרפורמה במיסוי שווי המכונית בליסינג לעובדים. סביב עניין זה ניטש ויכוח לגבי השלכות צורת המיסוי החדשה. מצד אחד חברות הליסינג, שלפי מיטב הבנתי מרוצות מן ההסדר החדש. מצד שני יבואני הרכב שאינם כל כך מרוצים, ומצד שלישי ישנם גופים בלתי תלויים כפורום מנהלי כספים ראשיים המציג עצמו כאיגוד מקצועי, חברה לתועלת הציבור שמנסה ליזום דרך חקיקה זו שינוי במדרגות המס. לצערי או לצערנו כל גופים אלו עוסקים במגוון של נושאים אך הם מזניחים את אחת השאלות המרכזיות – דלק ואיכות סביבה.

 

בדיקה קצרה מעלה כי רוב מכוניות הליסינג הינן מכוניות רגילות ולא מכוניות מסוג הייבריד, אלו הן מכוניות המשלבות בין מנוע דלק ומנוע חשמל. עולה השאלה מדוע? הרי שמכוניות הייבריד הינן חסכוניות יותר, משלבות בין דלק לחשמל וחוסכות לנו בדלק – ושלא לדבר על נושא איכות הסביבה. מנוע החשמל של המכונית, הנטען בזמן הנסיעה הינו נקי יותר משמעותית ממנוע הדלק. לפי נתונים אלו הרי שבאופן ברור רוב החברות היו אמורות לעבור לליסינג של רכבי הייבריד ולזנוח את המכוניות הרגילות, אך זהו אינו המצב.

 

בירור לגבי מחיר המכוניות מעלה את הבעיה המרכזית של מכוניות ההייבריד, מחירן יקר משמעותית מן המכוניות הזהות להן. היות ובארץ ישנו שיווק של שתיים בלבד מסוג זה מצאתי כי ההבדלים במחיר נעים בין 20 ל-50 אלף שקלים חדשים. הבדל משמעותי זה כמובן משנה לחלוטין את חישובי העלות של הרכב. אך ישנו פתרון פשוט לבעיה, היות ורכבים בישראל ממוסים בכ-125%, יכולה ממשלת ישראל בצעד נדיר להחליט על הטבת מס כפולה לרכבים אלו שהם ידידותיים לסביבה לכלכלה ולאזרח. בשלב ראשון יכולה הממשלה להחליט כי מיסוי הרכב על רכבים ידידותיים לסביבה ירד ב-50% ובכך להפוך אותם לאטרקטיביים לקניה. בשלב שני, ניתן להעביר עוד החלטה על הטבות במס לאלו שמחליטים לקחת בליסינג מכונית מסוג זה. בכך תיתן המדינה הטבה גם לחברות שייקחו רכב זה בליסינג, וגם לעובד שיקבל נקודות זיכוי במס עבור נהיגה ברכב מסוג זה. מהפכני, הממשלה עוזרת לאיכות הסביבה לחברות ולעובדים.

 

חישבו על הצעד הבא, הממשלה מכריזה כי כל מי שירכב על אופניים

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיא מזרחי  On אוקטובר 15, 2007 at 3:06 pm

    כל הכבוד.
    סוף סוף, אני מסכים איתך על משהו 🙂

  • הני  On אוקטובר 15, 2007 at 3:17 pm

    באופניים ועם קסדה….

  • עומר  On אוקטובר 15, 2007 at 4:23 pm

    צדוע אתה מסיק שרכבי ההיבריד ידידותיים יותר לאזרח? ומדוע צריך להעביר כספים לעידוד רכבי ההיבריד? מדוע לא למסות דלקים מזהמים באופן משמעותי יותר (ולהטיל את האחריות על המשתמשים, במקום לגבות את אותו סבסוד שאתה מציע דרך מחירי האשל והגיל של הזקנים בבת-ים)?
    כל אלה רק דוגמאות לשאלות שהמאמר שלך לא מטפל בהן…

  • הני  On אוקטובר 15, 2007 at 5:59 pm

    עומר, כמובן שאינני מטפל בהמון בעיות, זהו מאמר אחד קצר.
    אך, אני שמח מאוד שהעלת עוד נקודות מאוד חשובות למחשבה.
    אני לא טוב בפתרונות רק ביקורת, אבל אני עובד על זה, לאט לאט אולי אשתכלל…
    תודה שוב
    הני

  • דוד דקל  On אוקטובר 15, 2007 at 6:42 pm

    שתי הערות לי הני:1. מדוע רק לחברות הליסינג? יש מקום לעודד את כלל ציבור רוכשי המכוניות בישראל.2.אתה מיתמם- הרי ידוע לך כי מכוניות הן אחד ממשאבות המיסים הגדולות של המדינה. מדוע שהמדינה תוותר על המיסוי שמתקבל הן מהמכוניות ובעיקר מהדלק?!.אם איכות הסביבה היתה בראש מעייני נציגי הממשל, מזמן היו דואגים לה, אך נציגי הממשל הם המזהמים הגדולים ביותר, והם גם מתירים הרישוי את הזיהום הגדול ביותר. עתה שב וכתוב תגובתך עם תיקונים.

  • הני  On אוקטובר 15, 2007 at 7:17 pm

    דוד היקר,
    אני מציע שתקרא את תגובתי לעומר!
    הני

  • אמיר  On אוקטובר 15, 2007 at 11:13 pm

    הני היקר,
    אתה כנראה לא מכיר את החשיבה העקומה של מערכת המיסוי שלנו…וניגע הפעם רק בתחום הרכב.
    הרי גם את מניעת הזיהום על ידי מעבר לשימוש בגז במקום בנזין פסלה הממשלה על ידי מיסוי יתר.
    התחילו לפני שנים ספורות בעידוד המעבר לגז ומתן הרשאות לביצוע ההסבה כמעט לכל רכב משנתון 95 ומעלה ואז השחילו את כל אלה שהסבו על ידי תשלום אגרה לא פרופורציונלי.

    כמו שאמר המנוחשל בשירו "איזו מדינה , איזו מדינה…?"

  • עומר  On אוקטובר 16, 2007 at 4:50 pm

    אתה כותב שמכוניות היברידיות ידידותיות יותר לרוב האזרחים. וכי למה? על כך לא פרטת. זה בערך כמו שפרופ' למתמטיקה יכתוב את השערת רימן על הלוח, יכתוב את המילה "הוכחה" ולאחריה מש"ל. כישאל – ומה עם ההוכחה גופה? יענה – בזה אינני מטפל! אז אולי, רק כדי להראות רצינות, תענה לשאלה ששאלתי, מה דעתך?!

  • הני  On אוקטובר 16, 2007 at 5:59 pm

    עומר, היופי בבלוג הוא שאני כותב מה שבא לי ואתה יכול להגיב בתוך גבולות השיח.

    לענין הטיעון שלך – לא, אם תקרא שוב תראה שלא טענתי כי הייבריד הינן ידידותיות יותר לאזרחים ללא קונטקסט, השוותי אותן למכוניות הרגילות שבשימוש – ואינני חושב שתמצא מישהו שיטען אחרת.

    מעבר לכך ברור לי כפי שכבר כתבתי כי ישנן המון אופציות אחרות, אך אינני יכול לסרוק את כולן פה במאמר אחד.

    ולבסוף – אני מתייחס לסוגיה כסוגיה פוליטית-חברתית ולא מנסה לרגע להתחזות לאיש איכות סביבה או דומיהם.

    כפי שהשבתי לך בתגובתי הקודמת אני חושב שזה
    רעיון מצוין למסות דלקים ואני לא חשבתי עליו, אך זה נשמע לי מצוין.
    הני

  • עומר  On אוקטובר 22, 2007 at 5:23 pm

    שאלתי שאלה ואני מצפה לתשובה. כמובן שאתה לא חייב לענות לי (ואתה בכלל לא חייב שום דבר), אבל הדבר יעיד עליך ועל בלוגך ולא עלי (וזה חוסר הסימטריה ביני ובינך).

    לעניין ההיבריד – אני לא ממש מבין האם זו תשובתך. אני שאלתי מדוע אתה חושב שההייבריד ידידותיות יותר לאזרח, ואתה טוען שלא אמצא מישהו שחושב אחרת… אולי בכל זאת תתאמץ ותגיד לי מדוע לדעתך הן ידידותיות יותר (אחרת אאלץ לחשוב שאמרת זאת סתם).

    אתה טוען שאתה מנסה להתייחס לסוגיה פוליטית חברתית, אבל איך אתה יכול להתייחס אליה אם אינך מסוגל להשיב מדוע הייבריד הוא ידידותי יותר? ואם ההייבריד ידידותי פחות?!

  • הני  On אוקטובר 22, 2007 at 5:45 pm

    עומר יקירי,

    אתה מתעצבן וחבל, קח הכל בחיוך זו אינה מלחמה זהו בלוג.
    ההייבריד יותר ידידותית משום שהיא משתמשת בפחות דלק ובחלקה באנרגיה חשמלית שמפיקה פפחות זיהום מצריכת דלק.
    מקווה שפתרנו את הדילמה
    בברכה
    הני

  • עומר  On אוקטובר 22, 2007 at 8:46 pm

    לא מתעצבן, אני בסך הכל מנסה לקבל תשובה.
    היה כל כך קשה?

  • הני  On אוקטובר 22, 2007 at 9:00 pm

    אך היות ואני איש מדע המדינה אני אוהב להקשות – סתם זה היה באופי שלי עוד לפני שהפכתי לאיש מדע המדינה.
    פשוט לא הבנתי למה אתה מתכוון, אני מצטער.
    בברכה
    הני

כתיבת תגובה

