שוב מסדרים אותנו?

חוק ההסדרים הינו כלי שנוסח לראשונה בשנת 1986, מטרתו המוצהרת הינה לבטל חוקים שהממשלה אינה יכולה לעמוד בהם. כלומר, אם חוקק חוק דרך התקציב, ובהליך מקביל מחליטים שר האוצר וראש הממשלה כי אין המדינה יכולה להקציב קצבה לקיומו מעלים הם את חוק ההסדרים ומבטלים חוק זה. המתמיה בעניין הוא שאותו השר שאחראי על התקציב הוא זה שאחראי על חוק ההסדרים, שר האוצר. הכיצד יכול אותו אדם לאשר את חוק התקציב ביד אחת ובשנייה לעבוד על חוק ההסדרים? תמוהה, יש דברים בגו.

חוק התקציב הינו חוק המושג בעמל רב דרך משא ומתן קואליציוני ומובא לאישור הכנסת. על חוק זה דנים באריכות בכנסת ואי הצלחה להעבירו תחיקתית יכולה להביא למשבר קואליציוני ולהתפרקות הממשלה, עד לכדי קיום בחירות, ראו מקרה בנימין נתניהו וחוק התקציב לשנת 1999. חוק ההסדרים מצד שני הוא מן יציר כלאיים מיוחד 'להרצת' חוקים ללא אישור הכנסת בהליך מקוצר כמעט ללא דיונים בנושא. הוא בדרך כלל מאושר כחבילה אחת המלאה במינוחים טכניים, הדיון ברובו נעשה על ידי אנשי משרד האוצר ו'מומחים' למיניהם בתוך ועדת הכספים. ומעבר לכל זהו חוק שמתקבל ללא אישור המחוקק – האם אין בכך סתירה מהותית? זו שאלה שצריך להפנות למחוקקים ואולי לבג"צ.

מעבר לבעיות בסיסיות אלו, עולות השאלות, מה בעצם גלום באותו חוק עלום הפרוס על 185 עמודים ו-135 סעיפים המלאים במינוחים טכניים? ומדוע ישנה חשיבות רבה כל כך ליושב ראש ועדת הכספים בתהליך? מטרתו הבסיסית של חוק זה הינה לקצץ בתקציב המדינה. כידוע, קיצוצים אלו, לרוב נעשים על גבם של החלשים, אוי לנו מלהכעיס את בעלי ההון, לחלשים ניתן תקציב מצוין ואז בשקט ובלי משים נקצץ את כל אותן הטבות דרך חוק ההסדרים.

השנה, לדוגמא, בתוך אותם 135 סעיפים עלומים שעל כולם יצביעו חברי ועדת הכספים נמצאות ההצעות הבאות: המשך קיצוץ קצבאות הביטוח הלאומי ב-4%, הקפאת קצבאות הביטוח הלאומי ואי הצמדתן למדד, ביטול חוק החשמל המוזל למעוטי יכולת, אי פתיחת מחלקות ומיטות אשפוז חדשות בבתי החולים הממשלתיים, ביטול הארכת חוק חינוך חובה לשתים-עשרה שנות לימוד, דחיית הפעימה הבאה בחוק שכר המינימום בשבעה חודשים, הקלת הפיטורים של עובדי מדינה. אלו הן רק חלק מן הגזירות שיופלו על גבן של השכבות המוחלשות כתוצאה מחוק ההסדרים המוצע.

אך אליה וקוץ בה, למרות כוחו של שר האוצר לכפות את חוק ההסדרים על המדינה כולה ישנו אדם אחד שיכול לעמוד בפרץ, יושב ראש ועדת הכספים. באופן קבוע הוא חבר/ה במפלגת השלטון, אך לא הפעם, חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס – הציבור בישראל, וביחוד ציבור בוחריך שיסבול קשות מחוק זה תולים בך את תקוותם, אל תאכזב אותם.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-NRG בתאריך 22-10-2007

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

  • By המבוקש on אוקטובר 23, 2007 at 1:39 am

     

    חוק ההסדרים, כחלק מתקציב 2008, הוא הכלי העיקרי אשר באמצעותו מבקשים באוצר לדחות, לעקב ואף להקפיא יוזמות חברתיות רבות. החוק מתוכנן להיות מאושר עוד לפני פתיחת מושב החורף הקרוב.
     
    חוק

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s