קול קורא לפרויקט האנציקלופדיה המקוונת של הזמן היהודי המלא בעת החדשה

קול קורא לפרויקט האנציקלופדיה המקוונת של הזמן היהודי המלא בעת החדשה


ההיסטוריה של יהודי ארצות האסלאם סבלה במשך שנים מהדרה בשדות של כתיבת ההיסטוריה, התרבות והמחשבה היהודית במדינת ישראל, ונותבה מן המזרח השלם לנישה של ה"מזרחיות" ולכל היותר לאפיקים של פולקלור עדתי. כתוצאה מיחס מכך הלכו ונשכחו עדויות רבות בגוף ראשון ובהן מסורות פרטיות וציבוריות שאין ערוך לחשיבותן.
אנו מוציאים בזאת קול קורא לציבור הרחב להזרים אלינו אינפורמציה ועדויות הנוגעות בשלב הראשון של האנציקלופדיה לתרבויות המזרח המגרב ומזרח אירופה לפזורותיהן השונות, ובכלל זה תיאור פועלם והגותם של חכמים, אירועים היסטוריים בעיני בני הקהילה, מנהגים וכדומה. גם עדויות על טקסים, על אישים או נשים בכל אחד מתחומי החיים, שינויים טכנולוגיים, בתי ספר, מקצועות, חילון, תנאי מגורים, חורבן והרס קהילות – הכל מעניין אותנו וקביל. העדויות השונות תאושרנה ותערכנה על ידי צוות עורכים מיוחד ותשובצנה בפסיפס האנציקלופדי שילך ויתהווה.
בניגוד לניסיון ליצור זמן יהודי אחיד והומוגני המרוקן מחוץ לגבולותיו את האחר, האנציקלופדיה שלנו תאפשר זמן יהודי מלא ותכלול התייחסויות לאירופאי – ככל שנבנה אותן בהדרגה – וראשית מלאכה: החסידות שחרבה עם שואת יהודי אירופה, כמו גם מגמות בפזורה היהודית הגולה כיום באשר היא.  
האנציקלופדיה תכיל מגוון רחב של מסות עקרוניות בנושאים יהודיים וכלליים: קטגוריות של זהות, זמן ומקום, מודרניות, גלות ושלילת הקולוניאליזם מצד אחד וקטגוריות של מחשבה הלכה וקבלה מצד שני. בנוסף לאנתרופולוגיה וסוציולוגיה, גם שדות של פילוסופיה ופנומנולוגיה ידונו בה בהרחבה.
האנציקלופדיה תהיה במתכונת ויקיפדיה. הציבור יוכל לכתוב את הערכים און ליין, אולם הללו יהיו כפופים לעריכה ולאישורם של צוות העורכים. כל עדות או תיאור יובאו בשמו של הכותב, אלא אם כן יבחר הכותב שלא לחשוף את שמו. במקביל, אנו מוסרים בזאת כתובת דואר רגילה המיועדת עבור מי שאינו יכול, או אינו רוצה, להתחבר לאינטרנט. צוות מיוחד יעמוד לרשות הציבור הרחב לשם סיוע בסריקת תמונות וטיפול בחומר אודיו ויזואלי לשם שימור ושיכתוב מידע.
מפתחי האנציקלופדיה והעורכים הראשיים פרופ' חביבה פדיה, ד"ר דוד סורוצקין ורפרם חדד.

כתובת פיזית למשלוח חומרים: ת"ד 6070, ירושלים

www.zmanpedia.org
www.havivapedaya.com

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אהרון תמוז  On נובמבר 3, 2007 at 7:53 pm

    פירסמתי רשימה ב zmanpedia על המונח "יהודים ערבים" והרשימה נמחקה

    תוכן הרשימה שנמחקה

    הראשון שטבע את המונח יהודי-ערבי בספרו "דיוקן הנכבש ולפני זה הכובש" שיצא לאור ב 1957.היה הסופר יליד טוניס אלבר ממי חילק את היהודים שהיו מיעוט בקרב רב מוסלמי/ערבי לשתי קטיגוריות

    1. יהודים-ערבים הם היהודים שהזדהו עם הרב המוסלמי במאבקו מול הקולוניאליסט האירופאי.

    2. יהודים-אירופאים הם היהודים המקומיים שהזדהו עם הכובש הקולוניאליסטי.

    בהיסטוריה של יהודי עיראק במאה העשרים תור הזהב היה ב 1918-1932 בזמן שעיראק היתה תחת מנדט וב 1941-1947 כאשר השליטה בעיראק בפועל היתה בידי בריטניה. להשתלטות המחודשת של בריטניה על עיראק בכ 1941 קדמה אלימות אכזרית בעיקרה ממוסדת של ערבים כלפי יהודים. האכזריות הערבית ששיאה בפרהוד הנורא ב 1941 הביאה את יהודי עיראק להכרה שהחיים בעיראק הם על זמן שאול ומשום כך פנו צעירים רבים לתנועה הציונית וחלק אחר פנה לתנועה המרכסיסטית קומוניסטית

    סמי מיכאל שפנה לקומוניזם היה דוגמה ל"יהודי-ערבי" לפי פרשנותו של אלבר ממי. סמי מיכאל לארצה להיות ערבי או מסתערב אלא בגלל שחרד לשלומם הפיזי של היהודים.סמי מיכאל סיפר ש לא היה קומוניסט שהלשין על ציוני ולא היה ציוני שהלשין על קומוניסט ולפני שסמי מיכאל ברח מעיראק הוא הסתתר בבית ציוני.

    לאחר השלום עם מצריים פרח שוב הביטוי יהודי-ערבי ומי שהשתמש בביטוי דיבר על הזיקה לתרבות הערבית ובודאי שלא על זיקה פוליטית של היהודים ללאומיות הערבית

    בשנים האחרונות הביטוי יהודי-ערבי הוא הכרזה פוליטית מצד יהודים תומכי בל"ד ומצפן (יש עשרות ומאות כאלה) שונאי ציונות ואנטי ציונים. תוכנה של ההכרזה הוא שהקולוניאליסטים הם היהודים האשכנזים והנכבשים הם הערבים הפלסטינים והיהודים שמוצאם מארצות המזרח. את היהודים ממוצא מזרחי והפלסטינית משייכים המשתמשים בביטוי יהודי-ערבי לאותה קבוצה אתנית שהאוייב שעליהם ללחום בו הם היהודים ממוצא אשכנזי. המשמעות המעשית של יחסי כובש ונכבש היא שכובש ונכבש יורים ברובה עם כדורים אלה באלה גם כדי להרוג . המוסיקה שמנשבת מדבריהם של מזרחים מקצועיים היא שהאיבה בין מזרחים לאשכנזים כוללת בתוכה את האלימות כלפי אשכנזים במובן מעשי וממשי ולא כדבר אמורפי.

  • הני  On נובמבר 3, 2007 at 7:59 pm

    שאלה, מה זאת אומרת מחקו לך רשימה? אולי חשבו שהיא לא מספיק טובה? שאלת? התענינת?

    אני קורא רשימה כללית, לא מופקסת וחסרת היבטים רבים – ומאוד לא ברורה!

    המינוח ערבים יהודים כולל בתוכו רבדים רבים הרבה יותר ממש שכתבת, ואין אני מבין על מה אתה מלין.

    אתה לא באמת יכול לטעון שזוהי רשימה ממצה ומקיפה של העניין. למשל בספרו יהודה שנהב כותב על נושא זה בצורה הרבה יותר מקיפה ומעמיקה. אז מדוע שיתמשו בשלך? האם אתה חושב שמפלים נגדך? או שישנו כאן שיקול של איכות המושג?

    העובדה שהעלת את הרשימה ראשון אינה ערובה להכללתה…

    אני מצטער אך עדיין אינני מבין את הבעיה.

    שלך
    הני

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s