ערוותה של הצמיחה במשק נחשפת

הנה מספר נתונים חמורים על פערי השכר וההשכלה העצומים בין מגזריהאוכלוסייה בישראל ותהיה האם ההתמקדות של המשק בענפים רווחיים שפונים לפלחי אוכלוסיהמצומצמים אינה פרי מדיניות מוטעה של קברניטי המדינה.
 
מכון אדווה מזה שנים רבות הינו הסמן האדום של האטימות החברתית במדינת ישראל. השנה, כבכל שנה, פרסם המרכז את הדו"ח השנתי שלו "תמונת מצב חברתית 2007". אכן, מידי יום אנו שומעים כי מצב המשק הוא מצוין וכי רמת האבטלה יורדת, והמסר החשוב ביותר: המשק נמצא בצמיחה. אך אנו רואים בעינינו כי ישנם ילדים רעבים, מספר חסרי הבית גדל, והבעיות החברתיות שמסתמנות בעליית הפשיעה אינן נעלמות. אז מה באמת קורה במדינת ישראל 2007?

ובכן, אכן ישנה צמיחה במשק, אך זו אינה מיטיבה עם כל שדרות העם. רווחי הצמיחה מיטיבים בעיקר עם השכבות החזקות ואילו החלשות ממשיכות לשקוע. היות ורבים מסכימים כי הניעות החברתית תלויה בחינוך, ברצוני להתחיל דווקא עם חלק זה של הדו"ח. הממצאים העגומים רק מחזקים את התחושה כי יש צדק בשביתת המורים והמרצים. מממצאי הסקר עולה כי פחות משליש מסה"כ בני הנוער מגיעים ללימודים גבוהים. מספר זה משקף ירידה משמעותית באחוז הזכאים לתעודות בגרות וכמו כן, עלייה בקרב אלו שיש בידם זכאות לבגרות אך אינם עומדים בתנאי הקבלה של האוניברסיטאות. אך הנקודה היותר מעניינת היא הניתוח הפנימי של אלו שאכן מגיעים לאוניברסיטאות ולמכללות. סך הכל מקרב בוגרי י"ב ב-2006 הגיעו 19.7% לאוניברסיטה, אלו היו כ-21% מקרב היהודים ורק 12.2% מהערבים – אשכנזים 24.7%, ומזרחיים רק 16.8% – מקרב בוגרי תיכון עיוני 25.9%, מקצועי 8.2%. הנתון המדהים הוא שבמכללות, שהוקמו על מנת לסגור את הפער החברתי ולאפשר לאנשים פחות מבוססים להגיע להשכלה גבוהה, נמצא כי שיעור אנשי האשכול הגבוה ביותר הלומד במכללות הוא 20.3% לעומת 2.1% מקרב בני האשכול התחתון. אם כן גם המכללות, שייעודן היה להפיץ את ההשכלה הגבוהה בקרב האוכלוסיות החלשות, הופכות לנחלת העשירים והחזקים.
 
אשכנזים עדיין משתכרים בפער ניכר יותר ממזרחיים ומערבים
 
נתונים אלו הופכים את הנתונים בשאר חלקי הדו"ח לברורים מאליהם. רמות ההכנסה הנמוכות ביותר בישראל הן של אזרחיה הערבים. המפליא הוא שלמרות הצמיחה, שכרם של ערביי ישראל ירד, המזרחיים נמצאים במקום השני ובראש הסולם נמצא שכר האשכנזים. נשים 'כמובן' מופלות בשכר העבודה. שכר נשים חודשי ממוצע הוא כ-63% משכר הגברים. לעומתן המנהלים הבכירים צוהלים ועולזים כל הדרך אל הבנק משום ששכרם הממוצע הוא בערך פי 49 משכר המינימום. בדיקה של הכנסות העשירונים מגלה תמונה מדהימה. שני העשירונים העליונים בישראל מרוויחים 44.8% מסך כלל ההכנסות במשק, לעומתם 80% משארית העם, עשירונים 3 עד 10, מרוויחים בסך הכול 55.3%. משנת 2004 הגדילו שני העשירונים העליונים את חלקם בעוגת השכר בכ-4.4%

כתוצאה מפערים אלו חישובי השכר הממוצע בישראל הינם מוטים באופן חד כלפי מעלה, ורוב הישראלים משתכרים פחות מהשכר הממוצע במשק. הממצא המדהים ביותר הוא: עבודה במדינת ישראל אינה מבטיחה בריחה מחיי עוני. במדינת ישראל 2006 36.7% מסך כל העניים הינם שכירים, ומתוך סך-כל השכירים 18.8% חיים מתחת לקו העוני! האבטלה כמובן מרוכזת בעיקר בישובים הערביים וישובי הפריפריה מובילים את הטבלה עם 20.9% אבטלה. לאחר 32 ישובים ערביים מגיע היישוב היהודי הראשון קרית מלאכי עם 9.4% אבטלה.
 
המדינה משקיעה בענפים שיקפיצו את התעשייה אבל על חשבון החברה
 
אז מה אתם שואלים? ובכן עיקר הצמיחה נרשם בתעשיית 'הטכנולוגיה העילית' (היי-טק) כ-70%, ובענף הפיננסים והשרותים העסקיים כ-38%. לעומת שני אלו ענף התעשיות המסורתיות לא רשם צמיחה בשנים אלו. באופן ברור מאליו נמצא כי עיקר ההשקעות הפרטיות והממשלתיות מתרכזות בענף הטכנולוגיה העילית שנמצא במרכז, ותעשיות מסורתיות ופריפריאליות נשארות הרחק מאחור. ממצאים אלו מקבלים כמובן ביטוי בעלויות השכר, כשהנמוכות ביותר נמצאות בקרב התעשיות המסורתיות שבהן מועסקים חברי העשירונים הנמוכים של החברה הישראלית, ואילו הגבוהות ביותר בקרב התעשיות העיליות, אלו חברי חוג הסילון של שני העשירונים העליונים של החברה הישראלית.

אם ננסה לחבר את כל החוטים הרי שהתמונה ברורה. ההשקעה המסיבית בסוג מסוים של תעשיה נובע מהדרך בה המדינה רואה את החברה מתפתחת, ורצונה להשקיע בכיוון שיקפיץ את תעשייתה של מדינת ישראל קדימה. אך בו בזמן, הנתונים מגלים כי בתהליך זה משתתפים רק 20% מכלל הישראלים. מודרים ממנו ערבים, מזרחיים, נשים ואנשי הפריפריה. עולה השאלה האם זו הסללה מכוונת שתחילתה במערכת חינוך שלא מאפשרת השתלבות בלימודים גבוהים, וכתוצאה מכך מונעת מחלקים נרחבים של האוכלוסייה לקחת חלק בתהליך צמיחה זה? ומה יהיו תוצאות תהליך זה? על פי הנתונים בתוך כעשור חלקם של שני העשירונים העליונים יהא מעל לחמישים אחוז מסך כל ההכנסות בישראל, יותר שכירים ימצאו את עצמם מתחת לקו העוני, ופחות אנשים שאינם חלק משני העשירונים העליונים לא יכללו בתהליך צמיחה זה.

האם אנו על סף של התמוטטות חברתית? התשובה, גבירותיי ורבותי, היא שאולי הגיע הזמן לומר כי צמיחה אינה הערך החשוב ביותר ושהגיע הזמן להבנות מחדש את יסודותיה החברתיים של ישראל גם על חשבון הצמיחה. כפי שזה נראה כעת, אנו על סף התמוטטות טוטאלית של החברה, אז לפני שיה
ה מאוחר מידי אנא קברניטי המדינה הביטו במראה. התמונה עגומה והגיע הזמן לעשות חשבון נפש.

גרסה ראשונית פורסמה לראשונה באתר NANA10 בתאריך 18.12.2007 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אחת מהצפון  On דצמבר 18, 2007 at 12:36 pm

    לפני הכל- אני מסכימה איתך ב-100% לגבי המדיניות הגרועה שמובילה למצב זה. בעצם, זו לא מדיניות אלא התנהלות של פרטים במערכת שדואגים לעצמם ולסביבתם הקרובה או המיועדת. היות ופרטים מהסוג הזה הינם הרוב במערכת- לפניך התוצאה.

    המגזר הדפוק ביותר (שהתייחסת אליו בשורה וחצי) הוא מגזר הנשים. מצחיק לקרוא לנו מגזר. אנחנו הרוב אבל הרוב המושתק.
    ולמה זה? כי בכל עבודה, גם הזולה ביותר, הנשים יקבלו פחות מהגברים. ואנחנו גם שייכות לחלק שעובד משרה חלקית מה שמדרדר אותנו עוד יותר.

    לגבי המגזר הערבי- בכפרים, שהם שמרניים ומסורתיים יותר מהעירונים, לא נהוג שנשים יצאו לעבוד מחוץ לכפר. כמה עבודה יש כבר בכפר? ואיזה סוג של עבודה? מתפרות? מעונות יום? מקסימום הוראה. לאן נשים יכולות להתקדם שם?

    לגבי המכללות- היות והשכר שם הוא גבוה בהרבה מהאוניברסיטאות, מלכתחילה הן נועדו לעשירים שהציונים שלהם לא מספיקים לאוניברסיטה. לולא המכללות, הם היו נוסעים ללמוד בחו"ל.
    אגב, קשה לקרוא למכללות "השכלה גבוהה". הן בעיקר חממה למקצועות פרקטים. אין ספרות,מתמטיקה, פילוסופיה והיסטוריה. יש היי-טק, ביולוגיה ועריכת דין.

  • הני  On דצמבר 18, 2007 at 12:46 pm

    שלום לך האחת מהצפון,

    אכן כן אני מסכים אתן בתחתית סולם העדיפויות, מאמר זה לא בא בשום דרך או אופן לנסות ולטשטש עובדה זו. רציתי למען האמת לחשוף את ריבוי הקבוצות שנפגעות ממצב זה, וגם להניח על השולחן את העובדה שיש בכך מן ההסללה.

    אני מצטער אם הטיעון הנשי נבלע בתוך ההמולה, ומבטיח לנסות להיות יותר רגיש בפעם הבאה, אך לא בטוח שאצליח.

    לגבי המכללות, לא כולן יקרות יותר מן האוניברסיטאות, ומטרת ההקממה הייתה בהחלט להביא את בשות ההשכלה הגבוהה גם לאוכלוסיות חלשות יותר המדהים והכואב הוא עד כמה זה רחוק שנות אור מן המציאות.

    הני

  • שלום  On דצמבר 18, 2007 at 12:57 pm

    מזרחי בעמדת מפתח מרוויח הרבה יותר מאשכנזי זוטר. העניין העדתי בכלל לא רלוונטי ומי שטוען אחרת טועה ומטעה ומשתמש בדמגוגיה של חבורת הנוכלים המכונה ש"ס. מדובר פה בשכבה צרה של זוללי שמנת שמשקרים לכולנו ושכבה מתרחבת של שכירים שצונחים מעבר לקו העוני, באדיבות ממשלת ישראל פקידי האוצר והמקורבים

  • הני  On דצמבר 18, 2007 at 1:01 pm

    שלום לך שלום היקר,

    השאלה שהעלת היא לא בהכרח השאלה הנכונה. צריך לשאול מהו ממוצע השכר למזרחיים באותן עמדות כשל האשכנזים והאם יש פער בקבלת עבודות בכירות?

    רק לשם סיבור האוזן מבין סך כל הפרופסורים הקבועים באוניברסיטה 92% אשכנזים ורק 7.9% מזרחים, השאלה היא למה?

    בברכה
    הני

  • אחת מהצפון  On דצמבר 18, 2007 at 2:12 pm

    בסןף הפוסט אתה כותב "הגיע הזמן לעשות חשבון נפש". חוץ מהקלישאות שבמשפט- למה אתה מתכוון?
    עכשיו הגיע הזמן? למה לא אתמול? ומה זה אומר חשבון נפש? מכון אדווה עשה חשבון עם מספרים וזה מאד ברור. אתה מתכוון שהגיע זמן לעשות משהו, נכון? מהו המשהו? כי אני, למשל, חושבת שיש רק משהו אחד לעשות. והוא אלים מאד.

  • הני  On דצמבר 18, 2007 at 2:17 pm

    היות וניסיתי למצב את עצמי רק כביקורת ולא כמקור לפתרונות, אני אכן משתמש בקלישאות רבות מתוך נסיון לעורר אנשים.

    המספרים רק עוזרים להבהיר לאנשים מסוימים את המצב העגום.

    הבעיה היא, ואני חושב שאני יודע למה את מתכוונת, שפתרון מסוג ז יכול להוות מפלג. אך ניתן על ידי שותפות אזרחית, יצירת קואופים או אגודות שיתופיות ואולי אף חיזוק התאגדויות אלו על ידי רשימה פוליטית ללא שום מצע מלבד לחברתי לשנות דברים.

    אך כאמור אין אני מציע פתרונות רק תוכחות!
    הני

  • ירושלמי  On דצמבר 18, 2007 at 2:21 pm

    בהקשר לתגובתך האחרונה, אתה שואל מדוע הפער העצום בין פרופסורים אשכנזים לפרופסורים מזרחיים. מה התשובה שאתה מציע לשאלה זאת?

    אינני מבין למה אתה חותר, יש אפליה עדתית גם בקבלה ללימודים אקדמאים ולמשרות באוניברסיטה? עש כמה שידוע לי קבלה ללימודים נעשית על סמך הישגים וללימודים מתקדמים על סמך יכולות מחקריות ופרסומים אקדמאים.

    לבוא ולהצביע על הפערים בין אשכנזים ומזרחים זה טוב ויפה, אבל כדאי שתנסה למצוא הסברים למצב ולא רק לתת מספרים "מחרידים" שכאלו.

    אגב, מה יחס האשכנזים מזרחיים בין אסירי בתי הכלא בארץ? גם זה נובע ממקורבי השלטון האשכנזים?

    מעבר לכך ברור שאני מסכים איתך על מדיניות בעייתית של מדינת ישראל בנושאים הללו, אך מצד שני מה עדיף, שהשכיר ירוויח 1000 ש"ח והמנהל שלו 5000, או שהשכיר ירוויח 5000 והמנהל שלו 50000?

  • אזרח.  On דצמבר 18, 2007 at 2:59 pm

    האפליה המוסדית שהיתה בעבר.קבוצה מסויימת באוכלוסיה הופלתה לטובה,והועדפה על על פני שאר הקבוצות.כיום רואים את תוצאות האפליה הזו,בתחומים שהני הזכיר,ושגם אתה הזכרת.

  • אזרח.  On דצמבר 18, 2007 at 3:04 pm

    http://www.adva.org/UserFiles/File/tmunatmazav07draft%5B1%5D.pdf

    http://www.adva.org/UserFiles/File/genderviewonbudget2008.pdf

    תקציב המדינה לשנת 2008 בעדשה מגדרית
    ברברה סבירסקי

  • הני  On דצמבר 18, 2007 at 3:18 pm

    ירושלמי יקר, ברור שזו הייתה בעיה חברתית כלכלית ופוליטית של הממסד. המספרים שאנו רואים היום לא צצו מהשמיים. זו תולדה של שנים של הדרה ממרכזי הכוח והניעות החברתית.

    הייתי ממליץ לקרוא מעט על הנושא מתוך עיניים מחקריות, רבים כתבו על כן, ינון והברפלד, יוסי יונה, אלה שוחט, יהודה שנהב, לב גרינברג, ועוד רבים וטובים אחרים.

    לגבי שאלתך בנושא השכר, מה שהייתי מעדיף הוא: שאדם שעובד במשרה מלאה לא יהיה מתחת לקו העוני. שבחישוב השכר הממוצע במשק היו לוקחים בחשבון את הפערים העצומים בין העשירונים בישראל. ושיתחילו בכלכלה קצת יות רחברתית ופחות קפיטליסטית דורסנית.

    אזרח יקר, אני מסכים לחלוטין, והדו"ח אליו אתה מכוון של ברברה סבירסקי מציג תמונה נוספת על העיוותים בחברה הישראלית.

    הני

    נ.ב. מבין האסירים היהודים כ-94% הם מזרחיים וזה נובע אך ורק מבעיות חברתיות, אלא אם כן תודיע לי שגילו גן 'עבריני' חדש שנמצא רק אצל בני עדות המזרח. ראה נקודה זהה לעניין זה במצבם של השחורים בארה"ב.

  • אזרח.  On דצמבר 18, 2007 at 3:54 pm

    http://www.idi.org.il/hebrew/catalog.asp?pdid=545&did=85&hom=

    טיוטה מקוונת – מאזן הכוחות בתהליך התקצוב

    http://www.ynet.co.il/headlines/1,7340,L-3621-20901,00.html

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s