הריסה!

ובכן היום הגואל בא, וחוקי החזקה בישראל הוטו לטובת החזקים. חזקה על נכס אינה מהווה יותר שיקול בעד הדייר, כוח היזמות והבעלות הפרטית גובר על השיקול של זריקת משפחות לרחוב, בני שכונת כפר שלם, החוצה! מה הטיעון שבית המשפט, המשטרה, המדינה וגם חברות ציבוריות כעמידר משתמשות בו – הקרקע שייכת לידיים פרטיות – שמן של ידיים אלו בישראל: רומה אפרתי, ועל כן אין לתושבי המקום זכות עמידה או אף זכות לפיצויים.

 

רענון הזכרון הינו אקט הכרחי, מדינת ישראל הינה בת שישים שנה, ולפני 1948 לא הייתה חזקה על האדמה לא היו קרקעות פרטיות, למעשה רוב הקרקעות היו בבעלות של ידיים ערביות. לאחר מלחמת השחרור כל האדמות הכבושות הועברו לידי המדינה, ואזרחים רבים שהועלו ארצה לאחר קום המדינה מצאו את עצמם במצב בלתי אפשרי מבחינת דיור, והם החלו להתיישב על אדמות ריקות. המדינה בשלב זה, בשל הצורך לחזק את הקולקטיב היהודי בישראל לא התעמתה עם תושבים אלו. ברבות הימים חלקים מהתנחלויות אלו הפכו מפריפריה למרכז, ויזמים וכרישי נדל"ן (כן כריש הוא לא דבר חיובי בהכרח – צפייה חוזרת במלתעות מומלצת) החלו לשים את עינם על שטחים אלו. בשלב זה המדינה החלה לחוקק חוקים בנוגע לאדמות יקרות אלו. בשלב ראשון חוקקו חוקים נגד בנייה 'בלתי חוקית', ועם הזמן ונוספו להם חוקים לפינוי השכונות, שהפכו בין לילה מפריפריה או ישובי ספר לנכס נדלנ"י נחשק, מדיריהם.

 

בניגוד לפרקטיקת העלמת העין שיושמה בקיבוצים ומושבים כנגד בנייה בלתי חוקית ופלישה לאדמות מדינה, נגד תושבי השכונות, שהיו לרוב ממוצא מזרחי או ערבי, חברי השכבות החלשות של האוכלוסייה, הופעלה אלימות מטעם הממסד. לאחד משיאה הגיעה אלימות זו בשנת 1982, כאשר במהלך ניסיון לפנות את התושבים מכפר שלם, על פי החוק שחוקק בשנת 1965, נורה למוות תושב השכונה שמעון יהושע על ידי כוחות המשטרה. כן כוחות המשטרה של מדינת ישראל ירו למוות באזרח שניסה למנוע את פינויו מביתו שלו, שוו לכם מקרה זהה בפינוי גוש קטיף, החליפו את מראות החיילים והחיילות הבוכים ביריות על המתנחלים, לא נתפס. כנגד הקיבוצים והמושבים לא חוקקו חוקים מסוג זה עם נטישת ענף החקלאות, או לחלופין לא נעשו שום ניסיונות למכור את אדמותיהם ליזמים עשירים על ידי המדינה, למרות מיקומם הנחשק של חלק מן היישובים, מכירה זו נעשתה על ידי בני הקיבוצים ומיליונים רבים זרמו לכיסיהם בעקבות עסקאות נדל"ן אלו.

 

אך במסגרת המדיניות הכוללת אין על מה להלין, שהרי בחברה בה דואגים בכירי המגזר הציבורי לרפד את כיסיהם בתוספות שכר קבועות כאשר 20% מן העובדים במשרה מלאה במשק נמצאים מתחת לקו העוני, אין פליאה רבה כאשר מגרשים "בסך הכל" שלושים משפחות מביתם. השאלה כלל אינה משפטית או כלכלית, זו שאלה ציבורית חברתית, אך בצר להם כאשר ידיהם כבולות תושבי כפר שלם נותבו לבית המשפט. ובית משפט זה, "מגן החלשים" "ואביר זכויות האדם" הצליח שוב להציל את היום בפוסקו באופן חד משמעי לטובת החזקים והעשירים. אמנם ביצוע הפינוי התעכב מזה זמן מה, אך זאת לא תודות לבית המשפט, אלא עקב הפניה לערכאות משפטיות שונות והדיונים הרבים בנושא. לשופט שחתם על צו הפינוי אף הגדיל לעשות ופסק שאין להעניק פיצויים לתושבים היות והבעלות על הקרקע היא בידיים פרטיות, להיכן נפל התחשיב של שנים רבות של חזקה על הנכס, והעובדה כי אנשים אלו חיו במקום לפני מכירתו לידיים פרטיות רק השד יודע.

 

לסיום, הפן המפחיד ביותר בכל הנושא, הוא רציונל השוק שמנחה את פעילותם של כל השותפים בעיוות דין זה, החל מבעלי המתחם, המשך במדינה וכלה בבית המשפט. שהרי המדינה יכולה הייתה להחליט כי הבעלים הפרטיים לא יוכל לפנות את התושבים ולבנות כאוות נפשו במתחם אך חס וחלילה רציונל השוק מכתיב אחרת. בית המשפט היה יכול להביט על העיקרון האנושי וההגנה על החלש ולייצר פסיקה משמעותית, על ידי קביעת פיצויים לתושבים או התניית הפינוי בהסדר על ידי בורר בין התושבים לבעלים, אך חלילה כאשר רציונל השוק מנחה התושבים אינם חלק מן המשוואה. וחבל כלל לבזבז מילים על הבעלים.

 

השאלה המדאיגה ביותר שנובעת מכל זה היא: האם כולנו בדרך להפוך למוצרים? האם סופנו הוא כמוצר על המדף כאשר גורלנו תלוי בחישוב של עלות-תועלת? כפי שזה נראה אנו בדרך הנכונה, ובדרך זו לאט אך האופן בטוח אנו הורסים את המרקם החברתי, מגבירים את הפערים החברתיים והכלכליים והופכים כל דבר כולל בני אדם למוצר, ובחברה צעירה ומשוסעת כישראל זו יכולה להיות מכת מוות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איריס  On דצמבר 27, 2007 at 12:32 pm

    מזמן מוצרים.

    הבעיה היא גם חוסר אמון. למשל, קבוצה כמו המפונים הללו, האם באמת היא יכולה לתת אמון בפעילים שבאים לעזור ? ברוב המקרים, לפחות לאחרונה, האקטיביות הזו היא דרך להתקדם על הגב של המנוחשל התורן, כלומר להשתמש במחאה ובזעם, ליצור מוביליות מסויימת כדי לסחור אם בעל ההון באופן אישי (או אחר) באותה מחאה.
    התחושה הזו בוטאה יפה (חבל שאני סנילית קצת ולא זוכרת את התמליל המדוייק) בסרט השבוע על "תדע כל אם עבריה" כאשר המילואימניקים המרוייאנים סיפרו שהם פשוט כבר לא האמינו למפקדים, לא הגבוהים – זה ברור, אבל גם לא לאיזה מגד או מפ שבא להטיף להם "ציונות". אחד שם אמר, שמעתי את המפקד מדבר ואמרתי לו "וגם לך אני לא מאמין וגם עליך אני לא סומך. לא סומך על אף אחד". ובצדק יש לציין.

    המצב הוא כבר הרבה אחרי נקודת האל חזור של ההתרסקות ברקמה החברתית, אם לא שמת לב. גם קבוצות הפעילים ממומנות בגלוי על ידי בעלי הון, אז מה, פתאום בעל הון איקס הפך לצדיק ? או שהוא משתמש סלקטיבית בפעילים כדי לנגח יריבים ומתחרים, ו"קונה" את המחאה בכיוון שלו, כלומר שנגדו לא יתלוננו. בקיצור האוליגרכיה מזמן פה.

    בנסיבות כאלה, לדעתי, כדאי להתחיל להתאמן על שתיקה בתור מחאה. את השינוי אפשר יהיה לראות אם יתקבלו, אפילו בקטן מאד, החלטות ספציפיות, מעשיות, ברורות, שאינן מלמדות על שחיתות ניכור וניצול. כרגע זה רחוק מאד.

  • אהרן תמוז  On דצמבר 28, 2007 at 10:13 pm

    30 המשפחות שפונו לא שילמו מעולם על קורת גג לא משכנתא ולא שכר דירה. למה ההורים שלי שעלו ב 1952 היו צריכים לממן בעצמם בעבודה קשה את דיור המשפחה ואילו המשפחות שבאו בערך באותה תקופה וצאצאיהם זכאים בעבר בהוה ובעתיד לקורת גג בלי לשלם על כך גרוש ?

  • הני  On דצמבר 29, 2007 at 10:35 am

    על אותו משקל, למה הוריך ומשפחתך הם הקו להשואה? האם אתה באמת חושב שהם טובים יותר מאחרים? או האם זה קרה כתוצאה ממבנה ההזדמנויות?

    אתה באמת מאמין שעבודה קשה מביאה לרווחים? נראה לי שאתה באיזה מציאות מדומה, ואתה חושב לפי כל מיני מנטרות חסרות שחר, אך פופולריות מאוד!

    אנשים אלו שאתה מדבר עליהם שילמו שכר דירה כל ימי חייהם בין אם למדינה או לעמידר, הם שילמו מיסים וגם הם עבדו קשה מאוד. הם זכאים לקורת גג מאותו הטעם שכל אדם זכאי לקורת גג הם אזרחים שומרי חוק שנתקעו למצב חסר אונים והמדינה, כן המדינה צריכה לדאוג להם!

    הנסיון שלך לשים את הוריך (אם כדימוי או כאמת) במקום טוב יותר אינו מוסיף להוריך או לך, וכמובן שאינו גורע מן המשפחות שפונו מביתם החוקי!

    הני

  • אהרן תמוז  On דצמבר 29, 2007 at 11:16 am

    גרנו במעברה 3 שנים
    גרנו 5 נפשות ב 2 חדרים 12 שנה
    אמא שלי נסעה מסלמה ג לצפון תל אביב ב 2 אוטובוסים לעבוד בתפירת וילונות
    אמא שלי כיבסה ביד בטאשט מנחושת בערב שבת בזמן שאמא של שהרבני עשתה חפלות
    אבא שלי עבד גם בעבודת דחק

  • אזרח.  On דצמבר 29, 2007 at 12:00 pm

    תמוז והדומים לו יצאו נגד החלשים בחברה,אבל לא נגד החזקים בחברה שנהנו ונהנים מזכויות ייתר.ערים,כפרים,ואדמות ערביות נלקחו ע"י פרטים ומוסדות שונים,אשר השלטון הסכים לתת להם בעלות עליהם,אבל תמוז אינו יוצא נגדם.תמוז הוא מסוג האנשים שייצא נגד האמא החד הורית אשר מקבלת עזרה קטנה מביטוח לאומי,(למה? אימו קיבלה עזרה?) אבל לא ייצא נגד הקומבינה של אחד מעשירי הארץ.קומבינה העולה למשלם המיסים הישראלי מליארד $$$$ .זו ההשקפה של התמוזים למינהם.השקפה של זווית המיקרו הקטנה.(כפר שלם).
    את המקרו הגדול(קומבינת המס של ורטהיימר) אין הם מסוגלים לראות.כנראה בגלל אור השמש העז של חודש תמוז,המסתיר את הראייה.

    הנה הקישורים.

    http://www.ralc.co.il/site-article-op-a-id-750-tno-1.html

    תכנון המס שמגיע לישקר ולמשפחת ורטהיימר .

    בועת המס של 1 מיליארד דולר על חשבון משלם המס בישראל.

    רמי אריה עו"ד , רו"ח .

    http://www.idi.org.il/hebrew/seventheye/article.asp?id=2962

    איתן ורטהיימר עשה לתקשורת הכלכלית בישראל בית־ספר שטרם ראינו במקומותינו

    זה שמושבים וקיבוצים מקבלים אדמה לעיבוד חקלאי ומשנים את יעודה למסחר,לא מפריע לו לתמוז.תמוז אינו דורש לפנות ולהרוס את שבנו "אדוני הארץ".

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3338516,00.html

    ועדת משנה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דחתה את בקשת קיבוץ געש לאשר את תוכנית הבינוי למתחם המסחרי שקיים כבר שנים. עם זאת, ככל הנראה לא נראה הריסה של המבנים בטווח קרוב

    מדוע לא להרוס?זה מתחם לא חוקי,לא? אה,זה לא שכונה של מסכנים הגרים בתל אביב-יפו.רק בשכונה של המסכנים המתחם נקרא בלתי חוקי.

    http://www.notes.co.il/mati/39610.asp

  • אהרן תמוז  On דצמבר 29, 2007 at 1:02 pm

    לפי מה שפורסם בהארץ המפונים בכל לא תמימים ,מדובר בהליך שנמשך 20 שנה .

    ציטוט מהעיתון

    בעלה של אפרתי רכש את הקרקע מגורם פרטי, בידיעה שיש שם מספר מצומצם של פולשים, שלוש משפחות בלבד. הוא היה מוכן לפצותן, אבל הן דרשו סכומים מופרזים, ולכן הוא נאלץ לתבוע אותם. בהמשך נכנסו לשם אנשים נוספים ובנו יחידות דיור
    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=938530&contrassID=2&subContrassID=21&sbSubContrassID=0

    אם לאזרח או לא אז תמוז כתב אין ספור פעמים שצריך לטפל גם בשודדים והפרזיטים האמיתיים שהם מייקרוסופט ,המפעלים הפטרוכימיים המזהמים,עובדי חברת חשמל ועובדי הנמלים.

    תמוז לא יוצא כנגד עזרא קטנה לאם חד הורית.תמוז יוצא נגד האפשרות שאלה שיש לודא שמי שנטל משכנתא ישלם אותה למרות שהוא חושב שמדובר במתנה ולמרות שאיציק ספורטא טען שמי שללא רוצה לשלם משכנתא שלא ישלם.

    תמוז גם נגד הפטנט ללדת ילד ראשון בגיל 20 וילד רביעי בגיל 38 ל 4 אבות לא אחראים ולהיות ממומנת על ידי המדינה ב3 או 4 מיליון שקל לתקופה של 30 40 שנה בקיצבאות

  • הני  On דצמבר 29, 2007 at 4:37 pm

    לגבי המצב לאשורו לא נגיע להסכמה ואני לא מצפה שזה יקרה כאן, אך יש לי מספר הערות.

    אהרון: אתה לוקח כל הזדמנות ומנגח באופן אישי את יהודה שנהב (שהרבני), אני לא יודע איך חינכו אותך בבית אך לי אמרו שהלבנת פני אדם ברבים הינה אחד הדברים הגרועים ביותר שיש.

    מעבר לכך אני מבין שמשנתך היא קפיטליסטית, היות ואני רואה בכך בעיה חברתית. אך אם כל הכבוד לך, ואינני יודע כמה ילדים יש לך, אלו שמביאים ילדין תורמים את הדבר האולטימטיבי למדינה בגיל 18, את חייהם. ולא ראיתי אותך מדבר על שירות צבאי פרוגרסיבי. מעבר לכך, אנא שים לב המדינה לא בדיוק נותנת שווה ערך לאנשים שמשרתים 3 שנים ולאחר מכן במילואים. אז אנא ממך, רד מנושא הקצבאות לכל מטבע שני צדדים (המשפט מחרביין ממך יצאו עולה כאן בראשי(.

    מעבר לכך מי שמך להיות זה שמחליט כמה ילדים ילד אדם? אני מייעץ לך לקרוא את תגובתו של אזרח, האמן לי, וגם אם לא תאמין לי אלא תבדוק בעצמךתגלה שהעשירים עושקים את המדינה הרבה יותר מאלו שמקבלים ממנה קצבאות, אלפמי אם לא מאות אלפי מונים.

    ולסיום, למה לשלם משכנתא ולהשתעבד לכל ימי חייהם, אם המדינה לוקחת אותנו לשלוש שנות שירות בה אנו אמורים להקריב את חיינו שנמדינה תדאג לנו לדיור, ולא תביא לכך שיהודי "טוב" כלב לבייב יעשה מליונים ואז יעזוב ללנודון כי הסדרי המיסים טובים יותר שם. עם כל הכבוד אנשים לא צריכים להיות עבדים על מנת שהוא יעשה מליונים ויברח מהארץ.

    בנימה אישית, אהרון, נראה לי ששנאתך למסםר אישים משפיעה על תגובותיך, הנימה שלך היא מזלזלת ומתנשאת, אתה בזמן האחרון נוטה למקצה שיפורים בכל תגובה וחבל. הייתי מציע לשקול היטב את תגובותיך, המינוח פולשים לדוגמא הינו מינוח שבה לעשות דה-לגיטימציה, בעיקר לעניים (ערבים ומזרחיים) מינוח זה לא נשמע בקונטקסט של הקיבוצים ו/או המושבים, ולשמןע אותו ממך היווה אכזבה….חבל

    שבוע טוב
    הני

    אזרח יקר,
    נראה לי שכמעט כרגיל אנו מסכים כמעט על כל דבר, ואני נשאר די חסר מילים מן היכולת להביא דוגמאות מוחשיות טובות מכדי להאמין על קיומן.

    אולי שי עדיין תקווה
    הני

  • אהרון תמוז  On דצמבר 30, 2007 at 1:51 am

    1. לא ציפית ממני לערוך ציטוט מהכתבה
    2. אם שנהב כותב ב zmanpaedia דברים שמשמעותם היא שהאשכנזים הצליחו לשטוף לי את המח זכותי לאמר לו
    אל תקרא לי יהודי ערבי ואודה לך אם לא תדבר בשמי

  • הני  On דצמבר 30, 2007 at 11:27 am

    אם זה כך, אז למה אתה עורך כל מה שיהודה או איציק כותבים?
    זהו לא טיעון שמניח את הדעת.

    לגבי הנקודה השניה, אני מסכים שזכוך לאמר לו לא לדבר בשמך, ולא לקרוא לך יהודי-ערבי, אך מצד שני זכותי לאמר לך, בידידות אני חייב לציין כי לאמר זאת תחת כל עץ רענן (במקרה זה כתבה שמתפרסמת בנושא המזרחיים) זה המקום והזמן. אתה פשוט מדלל את הטיעון שלך ולוקח אותו למקומות מאוד אבסורדיים. בסופו של דבר לא יקשיבו לך אם תמשיך בקצב זה.
    לכל דבר זמן ולכל חפץ עת!

    בברכה
    הני

  • אהרון תמוז  On דצמבר 30, 2007 at 10:56 pm

    אני מבין שזה לא נעים לאנשי קדמה והקשת שאני מרכז הודעות שהם עצמם כתבו ומציגות אותם בעיני המיינסטרים של המזרחים בצורה לא מחמיאה.

  • הני  On דצמבר 30, 2007 at 11:09 pm

    אתה כלל לא מפריע לי, אני מברך על עירנותך ועל נקודת הראות השונה. הדבר שאני מצר עליו הוא המתקפות האישיות שלדעתי םוגעות בטיעון שלך. והעובדה שאתה תוקע את דעותך ללא שום קשר לקונטקסט בכל מקום ובכל זמן.

    הני

  • אהרון תמוז  On דצמבר 31, 2007 at 5:06 am

    1. אין סכנה שבמה ששאול התרסי הצליח יצליח סמי שיטרית.אפשר לאמר על אבא שלי ז"ל עבד עיראקי של הציונים האשכנזים או שהיה נתון להפחדה בגין הרימון בבית הכנסת מסעודה שם טוב או שהיה נתון למניפולציות של תעמולה ציונית. גם אם משפחתינו סבלה תקופה מסויימת וקשה העליה של אבא לישראל היתה הדבר הנכון
    ולא
    אני לא רוצה להיות יהודי-ערבי כי הערבים גרשו אותנו ובזזו את רכושנו

    אתה צודק שהיו מספר פעמים שלא נצמדתי לפוסט אבל התגובה של "אזרח" בקשר למשנתו הסדורה של תמוז בנושא סוציאליזם/קפיטליזם גם לא היתה לעניין והיא שהוציאה את הויכוח מכלל שליטה. אני לא אמור לדעת אם ניתן לממש סוציאליזם לאור הכישלונות הקשים בעבר בניסיונות לממשו.

  • הני  On דצמבר 31, 2007 at 3:37 pm

    שתקרא שוב את הפוסטים שלך, אם זו אינה מתקפה אישית אז אולי אני בתחום הלא נכון.

    אני מעריך את חילופי הדברים בינינו, אך לעיתים שדברים יוצאים מכלל שליטה אני מציע איזשהו איזון, וכך מקרה דנן.

    אזרח הגיב תגובה לגיטימית על תגובתך, ויכולת לענות לו בצורה ישירה מבלי לערב את יהודה איציק והפעם סמי שלום שטרית….

    לגבי מימושו של הסוציאליזם, עם כל הכבוד מעולם לא נעשה נסיון ליישם קפיטליזם במתקונתו הנקייה (ללא התערבות ממשליתי) כפועל יותא אינך גם יכול לאושש את הצלחתו מנסיון העבר, אך אתה טוען כך לא פעם….

    הני

  • אהרן תמוז  On ינואר 4, 2008 at 11:54 pm

    הראיון עם רומה אפרתי חשף את פרצופם האמיתי של הקשת המזרחית וקדמה. מדובר במתן הכשר ותמיכה לסחטנים,גנבים ושקרנים שכמו ערפדים עסוקים במציצת דמו של הזולת. התברר שחלק גדול מאוד מהמפונים למיתחם בכפר שלם חדרו לתוכו אחרי 1989 לאחר שהתפרר להם שהקרקע שהם חודרים אליה היא קרקע מריבה.שיתוף פעולה מצידי עם קדמה והקשת המזרחית הוא פגיעה בכבוד העצמי ושיתוף פעולה עם בריונים.

    קטע מתוך הכתבה ב דה מרקר

    במקביל הגישה אפרתי תביעה נגד 22 תושבים נוספים, שטענו לזיקה לשטח. אפרתי ועורכי דינה טענו כי "פולשים חדשים רבים צצו במשך השנים". השופט דניאל ארנסט, ששמע את עדויותיהם של הנתבעים, סיכם: "ממכלול העדויות מתקבלת תמונה כללית מסוימת המסבירה גם את הנראה בביקור בשטח. אוסף של מבנים וצריפים ללא סדר. המבנים נבנו לפי הצורך במועדים שונים. בעבר היו במקום מבנים מועטים בלבד, אך בהדרגה, גם במהלך שנות ה-90, הגיעו למקום דיירים שונים ובנו לעצמם חדרים לפי צורך… מאפיין עיקרי הוא חוסר האמינות של העדויות. אדם הגר במקום כל חייו חייב להיות בעל מידע מדויק ומסוגל להשיב לשאלות באופן רהוט ושוטף. אלא שכל העדים התחמקו, התפתלו ולא היו מסוגלים לענות לשאלות בסיסיות ביותר".

    הקישור לראיון

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=/ibo/repositories/stories/m1_2000/skira20080104_941629.xml&=realEstate&log=true

  • הני  On ינואר 5, 2008 at 8:09 am

    מי יעלה ראשון את הכתבה היחצנית של עורכי דינה של רומה אפרתי, ובכן אהרון אתה!

    עשה לי טובה, אנא קרא איך היא מכרה אחת מלקות האדמה שהיו ברשותה תמורת 7ץ2 מליון דולא, ואיך בעלה היה איש עסקים ממולח לקניית קרקעות…

    הכינוי של אותם אנשים כפולשים ממשיך לפגוע בשמם, בעיקר משום שהם יושבו שם על יד הממשלה ובחסות עיריית תל אביב.

    מה יקרה מחר אם תהא כתבה יחצנית על איזה עבריין כבד גם אז תנקוט באותה דרך, או לחלופין תמשיך בטיעונך כי זה מה שכתוב בעיתון – ואנחנו יודעים כי כל אשר כתוב בעיתון נכון הוא.

    אני ממש מאוכזב מרמת הויכוח – אתה שוב לוקח את הטיעון כנגד השקת וקדמה, אך היו שם עוד ארגונים חברתיים רבים, לצערי אינך משתחרר ממה, שלי לפחות נראה, כשנאה אישית וממשיך להלום בכל מה שזז.

    קצת ביקורתיות לא הייתה מזיקה, גם לך

    שבת נעימה
    הני

    נ.ב. מטרתה של כל הכתבה היא לחסוך את הפיצויים שאמורה לשלם אפרתי לאנשים שלהם הייתה חזקה על הנכס, דבר שיפגע ברוחיות הפרויקט. ממש מסכנות רוח קטן יותר, אני מביא טישו….

  • אזרח.  On ינואר 5, 2008 at 4:57 pm

    בהריסת המתחם של געש.

  • הני  On ינואר 5, 2008 at 6:57 pm

    I would not hold my breath

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s