נמאס מהפקקים

ישבתי לי בנסיעה השבועית שלי ברכב ועוד פעם רתחתי לי מעצבים, למה, למה דווקא אני? אני בטוח שעוד רבים וטובים חושבים בדיוק כמוני, רק שהחוויה הזו אינה חד-שבועית עבורם אלא יומיומית, כמה אני מרחם עליהם.

 

בואו נמנה את בעיות התחבורה במדינת ישראל כיום. בראש כמובן הינן תאונות הדרכים, לא עובר שבוע ללא מספר הרוגים, פצועים ועוד משפחות שחייהן השתנו לעד, ולא לטובה.


ישנו כמובן הבזבוז המדהים של דלק, שלא רק מכביד על הכלכלה אלא גם מגביר את הזיהום, בעיות שקשורות בהתחממות הגלובלית ובעיות בריאות שקצרה היריעה מלדון בהן.

ישנם הפקקים השנואים שלא רק מתבטאים בנהגים עצבנים, אלא גם באיבוד שעות עבודה רבות ושריפה של אנרגיה וכסף מיותר.

אז בישראל ניסו לתת פתרונות. בואו ונסקור את המרכזיים: רכבת ישראל הינה אחד הפתרונות, ללא האיחורים הטורדניים, הקרונות הישנים וחוסר היכולת להעלות אופניים לרכבת זה היה יכול להיות פתרון אידיאלי.


ישנה הרכבת הקלה, אך כפי שאמרו חכמים "עוד חזון למועד" כשתתחיל לעבוד נדבר עליה. בינתיים, יש הרבה פקקים, עבודות ועיכובם אך רכבת קלה אין.

כביש 6 הינו כביש אגרה שטוב לאלו שיש בידם את הממון, או לבעלי רכב מהעבודה, הכביש אינו נותן פתרון לבעיות התחבורה החמורות באזור תל-אביב יפו או ירושלים. כמו כן נתבשרנו על מסלול מהיר בתשלום, אך זהו גם כביש לעשירים, ובימים האחרונים נתבשרנו כי גם בנייתו אינה עומדת בזמנים ומוטלת בספק.


אז מה עושים? בכל מדינה מהמדינות המתועשות הועלו מספר פתרונות שבאו להקל על הנהגים ועל התחבורה. מחד, מדינות אחדות העלו את מחיר הדלק דרך מיסוי כבד וסגרו את מרכזי הערים למכוניות פרטיות – ראו את אנגליה. בלונדון לדוגמא רק תחבורה ציבורית, אופניים ואופנועים מורשים להיכנס למרכז העיר.


ישנן עוד ערים שגובות סכומי כסף לא מבוטלים לכניסה לתחומן, ראו דוגמת ניו-יורק. אך עם זאת, ערים אלו בנו מערכת תחבורה ציבורית לתפארת, על מנת לתמוך בנוסעים ללא הרכבים. בניו-יורק, למשל, נוסעים כשנים-עשר מיליון איש במערכת התחבורה ההמונית מדי יום.

 

בלי מכוניות פרטיות

 אז מה בישראל? שהרי מחירי הדלק כבר בשמים ותחבורה ציבורית אפקטיבית לא נראית באופק. יש לי מספר הצעות: בראש ובראשונה יש להוריד את המיסוי על אופנועים, קטנועים ואופנים, בדיוק כמו שעשו למכוניות "ירוקות", שהרי כלי רכב אלו הינם ירוקים לא פחות מבחינת צריכת הדלק שלהם ורמת הזיהום, ובכך לעודד שימוש בכלי רכב דו-גלגליים ככלל.

בהמשך, יש לסגור את מרכזי הערים לתנועת רכבים פרטיים על ארבעה גלגלים ומעלה. לפתח תחבורה ציבורית זעירה, מיניבוסים ומוניות במרכזי הערים. במקביל, יש להתחיל בפיתוח מאסיבי של שבילי אופנים בערים גדולות, כולל הגברת מודעות לרכיבה בטוחה ונכונה. אני יודע, חוק הקסדה הינו חוק לא פופולרי, אך מבדיקה שערכתי, חבישת קסדה מצילה חיים, גם ליד הבית וגם במהירות נמוכה בעיר.

כמו כן הייתי מציע להוריד את מחירי הביטוח על כלי הרכב הדו-גלגליים, על-ידי שבירת המונופול של חברות הביטוח – דרך ה'פול', חברת הביטוח בה חברות כלל חברות הביטוח. מצב זה הינו ללא אח ורע בעולם ויש להפסיקו לאלתר בישראל.

ולסיום ניתן לתת נקודות זיכוי במס לכל בעלי האופנים, האופנועים והקטנועים כרכב עיקרי, כן אפשר לתת לאנשים אלו החזרים במס עקב שמירתם על הסביבה, חיסכון באנרגיה ועוד.

אני יודע זה נשמע יותר מדי, אבל פעם בשבוע אני נשבע שאם כל המכוניות הפרטיות היו נעלמות מן העולם היינו הרבה יותר מאושרים.

המאמר התפרסם לראשונה האתר nana10 בתאריך: 5.02.2008

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On פברואר 5, 2008 at 5:20 pm

    אין לממשלה ולבעלי העניין רצון לשנות,מכוון שהם מרוויחים המון מהמצב הנוכחי. יש לממשלה ולבעלי העניין רצון שיותר ויותר כלי רכב יעלו על הכביש.הממשלה מרוויחה מיסים,אגרות,היטלים,וכלי הרכב מניעים תעשיות עצומות של חלפים ושירותים.גם אתה הבאת כמה סיבות במה שכתבת.ישראל אינה הולנד.ישראל דומה יותר לארה"ב.ראה איך "אמטראק" מנוהלת ועובדת,ותבין איך רכבת ישראל מנוהלת ועובדת.
    אין רצון לפתח תחבורה ציבורית.אין.

    באשר לחוק הקסדות,החוק לא מציל חיים,ולא יציל חיים.

    http://www.green-party.co.il/news/?p=2406

    איך חוק טיפשי נולד – קסדות אופניים.

    הידעת שרוב רוכבי האופניים שנהרגו,כן חבשו קסדה לראשם?אולי החוק הציל את חייהם של היבואנים המייבאים את הקסדות.כמו שהחוק ללבישת האפוד הזוהר גם תרם כלכלית למישהו.

    http://www.nishbar.co.il/wordpress/?p=36

    שערוריית האפוד הזוהר, או האם חברי מרכז הליכוד מתעשרים על חשבוננו?

    מעניין שאת שני החוקים האלה דחף אותו ח"כ "פעלתן ונמרץ".

  • עוברת אורח  On פברואר 5, 2008 at 5:40 pm

    לכן חוץ מדוב חנין, לאף פוליטיקאי התחבורה הציבורית לא מזיזה.
    כדאי לציין שגם שיפור התחבורה הציבורית ושאר הצעותיו היפות של חנין לא יועילו כל עוד התחבורה הציבורית
    מושבתת בשבת, חג ובשעות הלילה.

    היכנסו וחתמו
    http://pt.tmpsrv.com/

  • הני  On פברואר 5, 2008 at 5:53 pm

    אהלן חברים,
    אני מסכיםפ כי המצב מתאים לחלק מהאשנים בארץ, ואין שינוי באופק. אני גם לא חושב שניתן להשוות את ישראל לארה"ב ככלל ארה"ב הינה מדינה ענקית ויש בה המון שונות בנושא התחבורה הציבורית.

    לגבי חוק הקסדות אני לא מסכים, ישנם ממצאים רבים המוכיחים כי רכיבה עם קסדה הינה חיונים כשזה מגיע לפגיעות ראש. לגבי נושא רוב הרוכבים שנהרגו חבשו קסדה לראשם, זהו יוםי של הפוך, אך לא ממחיש עדיין את הכרחיות הקסדה. אני רוצה לציין שאני רוכב אופניים וכך גם בני, ואני ג מרכיב את בני בן השנתיים וחצי, ותמיד עם קסדה!

    ממה שאני קראתי וממצאי מחקר של מרכזים רפואיים (אני מחפש את הלינק ואשים באתר מייד לכשאמצא אותו) רוב פגיעות הראש נגרמות ליד הבית, ובמהירויות לא גבוהות. אותן פגיעות על פי הממצאים היו חמורות הרבה פחות אם לרוכבים הייתה קסדה.
    נקודה למחשבה.

    דרך אגב אני חושב שחוק החניה וגרירת הרכבים, ותשלום בחניונים עירוניים מהווה פגיעה חמורה יותר בזכויות הפרט….

    הני

  • איריס  On פברואר 5, 2008 at 8:52 pm

    זה לא פשוט. אבל רק זה יעזור.

    בינתיים, בקרוב ממילא יעקלו את הרכבים של מי שלא שייך למועדון האוליגרכים ואז תיפטר בעיית הפקקים.

    פתרונות נוספים – פול. חבל שהמנהג הזה נקטע באיבו, היתה יוזמה נחמדה לפני כמה שנים עם הנתיבים ל"פול" בצד ימין, ועידוד הנסיעה ביחד. זה גם טוב לשבירת הניכור. ובהזדמנות — משמח לראות ששווקי ה"יד שניה" והקח תן (סחר חליפין) מתחילים לתפוס תאוצה, אולי בסוף גם ירד מספר הרכבים מהכביש ביוזמה גרסרוט.

  • הני  On פברואר 6, 2008 at 11:59 am

    איריס, אני לא חושב שזה יקרה, תמיד יהיה מי שימצא איזה רכב עלום וזול (משהו כמו המכונית ההודית לכל פועל בשלשת אלפים דולר) וימשיך לדאוג שאנשים יקנו. מה שעוד יותר יפקוק את המדינה….ויבזבז יותר דלק, ומן הסתם בטח פחות בטיחותי.

    דפנה, לגבי היציאה מהבית אני כמובן אוהב לצאת מהבית, אפשר להישאר אך לא מומלץ…הייתי שמח לתחבורה ציבורית יעילה, אם היו מרשים לי להעלות אופניים לרכבת, אוטובוס או רכבת קלה אף הייתי מוותר על האופנוע. אני לא מסה ליצור שיתוק חברתי, אלא מצב חיים נוח יותר.

    הני

  • רבינא  On פברואר 8, 2008 at 12:55 pm

    אם אינני טועה רוב האופנועים משתמשים בפחות דלק אבל מזהמים באופן יחסי לא פחות ממכוניות.

    במדינה כל כך אורבנית וקטנה יש לפעול לתחבורה ציבורית ולהתחיל לחפור קווים לרכבת התחתית.
    הגיע הזמן

  • הני  On פברואר 8, 2008 at 1:02 pm

    את/ה משתמש בשלילה הפוכה במשפט הראשון, היות ויחס הדחיסה של אופנועים נמוך יותר הם מייצרים פחות זיהום ממכוניות, שמתבטא בצריכה נמוכה יותר של דלק וזיהום המופחת.
    וכמובן שאני מסכים לחלוטין וללא עוררין עם הטיעון השני שלך!

    רכבת תחתית ומייד!!!!

    הני

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s