כלכלה נכונה

אחת מהסטיגמות המאוד פופולריות היא שליהודים יש חוש מצוין לכספים. מה זאת אומרת? אף פעם לא הבנתי. ממחקר קצר התברר לי שזהו דימוי ששאוב מההיסטוריה של היהודים בגלות, שם היות ולא יכלו לעסוק במקצועות רבים שנחשבו מחוץ לתחום, רבים מבני דת משה עסקו בסחר פיננסי, היינו הלוואות ושאר עניינים שקשורים בכסף. אני אף פעם לא האמנתי למיתוסים ולא לסטיגמות, אך הפעם באו לעזרתי המרכז להשקעות ומנהלו מר (רו"ח) חזי צאיג.

ובמה עסקינן? ובכן, ישנו מפעל 'קטן' שמייצר רכיבים למחשבים, גם כאלו שמבוססים על חלונות וגם מקינטוש, למפעל קטן ועלום זה קוראים אינטל. לפני מספר שנים הכריזו בגאון וגאווה פרנסי המדינה כי הצליחו, לאחר משא ומתן מייגע, להביא לישראל את קונצרן אינטל. אכן, זהו הישג ששם את ישראל על מפת ההיי-טק העולמית.

אך הגעת אינטל לישראל לוותה במספר אקורדים צורמים, בדיוק כפי שקורה במדינות עולם שלישי בהן משקיעות חברות בינלאומיות כספים. השאלה הראשונה היא בכמה כסף מדובר? הרי ברור שאינטל העולמית לא הגיעה לכאן מטוב לב, היה צורך להמתיק את העסקה על מנת להביא אותם לישראל, שהרי זו חברה שעיקר האוריינטציה שלה היא רווחים ומי שיציע עסקה טובה יותר, שם יחנך המפעל הבא.

בדיקה פשוטה העלתה כי אינטל ישראל קיבלה ממדינת ישראל, דרך מרכז ההשקעות, עד היום סכום של 525 מיליון דולרים! בנוסף, בימים אלו התבשרנו כי אינטל תזכה בעוד 150 מיליון דולר של הטבות מס במשך עשר השנים הבאות, וזאת על מנת שלא תסגור את מפעלה בירושלים ותתחייב להעסיק לפחות 100 עובדים בפעילות הייצור החדשה שלה.

כן אינטל ישראל קיבלה עד היום יותר מחצי מיליארד דולר, ליתר דיוק 675 מיליון דולרים, מהכספים שלנו ועל חשבון המיסים שלנו. זו אותה חברה שהציגה במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2007 רווח נטו של 2.27 מיליארד דולר.

עם זאת בטוחני כי חלק יאמרו כי זו היתה יכולה להיות השקעה נבונה ביותר של מדינת ישראל, שהרי אם בכסף זה היינו זוכים למשרות נחשקות של מחקר ופיתוח, בהעסקת מהנדסים ועוד כוח אדם איכותי, והופכים את מקומות עבודה לאבן שואבת ו'משאירה' של אנשים מצוינים אזי דיינו, שהרי זוהי לחימה נגד בריחת המוחות והמחיר ישתלם לנו בטווח הרחוק.

על מנת לבדוק זאת ניסיתי לקבל שיעורי העסקה של עובדים מיומנים באינטל ישראל, זוהי משימה קשה מאוד. אך מסקירה כללית מסתתר כי אינטל מחזיקה מרכז פיתוח קטן מאוד בישראל ורוב העבודות בישראל מתמקדות בייצור והעסקה של פועלים עם דרגות מיומנות נמוכות.

מצג שווא

מעבר לכך מצאתי כי למרות ניסיונות של אינטל והמרכז להשקעות להציג תמונה ורודה של מספר המועסקים במפעלי אינטל ישראל, המספרים מראים שוב ושוב כי אינטל ישראל מעסיקה בפועל מספר עובדים נמוך משמעותית ממספר העובדים אליו התחייבו בתוכניות העסקיות. במדינות מתוקנות מצב זה היה גורר סנקציות כנגד החברה אך לא בבית ספרנו.

כל אלו מביאים אותי לשאלות הבסיסיות הבאות: האם זו אינה הוכחה מספקת כי הסטיגמה שהודבקה ליהודים כ"טובים עם כסף" הינה מוטעית ביסודה ויש להפסיק את השימוש בה?

ומעבר לכך, השאלה הרצינית והאמיתית מאחורי כל עניין זה היא האם אין לנו מספיק מוחות בארץ שאם היינו משקיעים בהם את אותם 675 מיליוני הדולרים היינו מקבלים תמורה יותר הולמת לכספינו? לשיקולכם ולשיקולו של מרכז ההשקעות בראשותו של חזי צאיג.

המאמר התפרסם לראשונה באתר NANA10 בתאריך 03-03-2008

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אלון  On מרץ 3, 2008 at 2:06 pm

    אני מתייחס רק למרכיב "הטבות המס":
    כל יחידת מכירות של אינטל בעולם משלמת לאינטל ישראל מעין "מס" הקרוי "מחיר העברה", מכל מכירה של מוצר שפותח בארץ. זוהי פרקטיקה חשבונאית מקובלת, שנועדה להפחית את המס המשולם ע"י אינטל בארץ בו נמכר אותו המוצר (שהרי מחיר ההעברה נרשם כהוצאה שם ומקטין את הרווח).

    ההטבה שאינטל מקבלת היא מס מופחת (או מאופס) על אותו מחיר ההעברה, הנרשם בישראל כהכנסה.
    זוהי לא באמת הכנסה ישראלית "אמיתית". המדובר בסכומים אדירים עבור אינטל, ואני מניח שהפטור הוא תנאי הכרחי עבורה.

    העסקת אנשי מקצוע ישראלים והקמת "סביבה כלכלית" (קיטרינג, מבנים, כלי רכב וכל הכרוך בעסק ובהעסקת מספר רב של עובדים) תורמת הרבה יותר למדינת ישראל מאשר מס החברות ממנו פטורה אינטל.

  • עומר  On מרץ 3, 2008 at 2:31 pm

    מזכיר קצת את טאואר סמיקונדקטור של האחים עופר. גם שם נשפכו מיליארדים רבים של כספי מסים והלוואות בנקאיות. לא ברור בשביל מה

  • שפי  On מרץ 3, 2008 at 2:54 pm

    היית צריך לסיים את המאמר ב"במדינות מתוקנות מצב זה היה גורר סנקציות כנגד החברה אך לא בבית ספרנו". מה שכתבת אחר-כך הוא לא "מעבר לכך" אלא הסחת דעתו של הקורא מהפואנטה המגובה בנתונים שהבאת במאמר זה.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מרץ 3, 2008 at 3:27 pm

    בתור עובד אינטל לשעבר, יכולתי לראות טוב מאוד כמה מעטים הצליחו לחצות את דרגות השירות ולההפך למנהלים וכמה מנהלים הוצנחו מלמעלה. הזכיר לי מירוץ עכברים אכזרי ביותר במעבדה אנטיהומנית.
    אחד מהרגעים המקוללים במקום הוא לראות אתכל הבאג'טים (יענו הסימונים על גבי צוואר העובדים) של אלו שהם עובדי קבלן בדכ מזרחים ורוסים וערבים ואלו שבאים מבחוץ. להכנס למפעל עם מאבטחים עם עוזי ולדעת שאימא שלך לא ויתרה מעולם Aעל זה שעזבת את העבודה.

  • הני  On מרץ 3, 2008 at 4:56 pm

    אתם מחזקים את מה שאמרתי, וזה מצויין.

    שפי – תודה על ההארה, אני מסכים ולא מסכים עימך…אני לא חושב שבמדינות מתוקנות היה קורה משהו – למגינת ליבי אני כבר לא חושב שיש מדינות מתוקנות, יש פשוט שלוחות של הקונגלומרטים הענקיים הללו. כך שהסיום שלי היה נשאר אותו דבר אלא אם הייתי אומר בעולם מתוקן, וזה כבר דבר אחר לחלוטין. תודה בכל מקרה.

    אני חייב לציין כי אינטל הינה מקרה אחד מתוך מכלול של מקרים רבים שמתרחשים בארצנו הקטנטונת והפזרנית (כל עוד זה בא על חשבון כספי ציבור)

    הכי כאבה לי התגובה של העובד לשעבר באינטל, אכן כן הם יוצרים מעמדות והדרך בה הם מפרידים בין העובדים היא ממש סגרגציה. ליבי איתך.
    הני

  • שפי  On מרץ 3, 2008 at 6:37 pm

    התגובה שלי היתה רק לשיטת המאמר שלך. לעצם העניין אני מסכים עם מה שבעצם כתבת בתגובתך, שרגולציה זה כמו לשלוט על שריפת יער עם מטף כיבוי ידני. האמונה של אנשים כמו ד"ר זליכה היא בעיניי לגמרי תמהונית-תלושה.

    משהו בערך בנושא זה:
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=98991&blogcode=5736702

  • הני  On מרץ 3, 2008 at 10:04 pm

    תודה
    הני

  • צפריר כהן  On מרץ 4, 2008 at 2:08 am

    יש בארץ כמה מרכזי פיתוח של אינטל. עובדים בהם, למיטב זכרוני, כמה מאות עובדים לפוות.

    אגב, גם אני עובד לשעבר של אינטל. בתור סטודנט למדעי המחשב.

  • הני  On מרץ 4, 2008 at 8:40 am

    צפריר, השאלה היא כמה עובדים ישראלים יש שם, ומה היחס בי עובדי הי-טק ללו-טק במפעלי אינטל?
    האם אנו מעבדת ייצור או פיתוח? לידיעתך רוב הפיתוח נעשה בארה"ב ורק חלק ממש מיקרוסקופי נעשה בישראל.

    דרך אגב רוב הסטודנטים למחשבים שעובדים באינטל, מוצאים את עצמם מקבלים הצעת עבודה בחו"ל בסופו של תהליך….

    יומטוב
    הני

  • בילי ג'י  On מרץ 4, 2008 at 10:38 pm

    האמנם תרומת הפיתוח בישראל מיקרוסקופית ?
    בישראל פותחה טכנולוגיית ה-MMX ששלטה בכיפה לפני מספר שנים והובילה לפיתוחם של מעבדים מתקדמים אף יותר.
    מספר שנים מאוחר יותר שוב פרץ מרכז הפיתוח בארץ (בחיפה אן זכרוני אינו מטעני) כאשר הביא לעולם את טכנולוגיית המעבדי מרובי-הליבות. מעבדים אלה נמצאים כיום ברוב המחשבים הנמכרים בעולם כיום .
    אני בטוח שאנשים שמתמצאים יותר ממני יוכלו להוסיף לדוגמאות שהבאתי.

  • הני  On מרץ 5, 2008 at 12:37 am

    לצערי אינני מבין בדברים אלו לעומק, אך מסקר שערכתי ושיחות עם מומחים בעניין, למגינת ליבי תרומתה של ישראל או חשוב מכך אנשי פיתוח ישראלים בישראל (ולא בחו"ל) לפיתוחים אלו הינה זעירה (לשון מאוד נדיבה אני חייב לציין!)
    הני

  • משה בן שלום  On מרץ 5, 2008 at 5:56 pm

    הני שלום,

    אני איש מקצוע בתחום המחשבים ובעוונותי אפילו מזרחי (!!!). ואני חייב להגיד לך שאינטל ישראל היא בחזית. מרכז הפיתוח בחיפה כן פיתח את MMX ברובו באופן עצמאי, דודי פרלמוטר הגיע לדרגת VP בכיר עקב הצלחתו בישראל. החטיבה בארץ הובילה את מהפכת הסנטרינו והחשיבה לכיוון צריכת חשמל ופלטפורמה שלמה שנותנת מענה לצרכים ספציפיים של הלקוח ולא לניפוח מהירויות, שלא לדבר ע"כ שהחטיבה ממש הצילה את האחוריים של אינטל העולמית בפיתוח הבניאס והדותן כחלופה לארכיטקטורה הכושלת של הפנטיום 4.

    ואגב, קרא כאן http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/02/28/intel-israeli-american ואמור לי מה דעתך…

    ואגב, מעבר לזה, אינטל תרמה המון ציוד מחשבים למעבדות בארץ, בין אם באוניברסיטאות או בבתי ספר. ואצלנו באוניברסיטה יש ימי גיוס של אינטל חדשות לבקרים.

    אשמח אם תפרט יותר מאיפה המספרים והנתונים שלך.

  • הני  On מרץ 5, 2008 at 8:32 pm

    חיכיתי לך,
    ישבתי וחשבתי היכן המזרחי שעובד באינטל שיצא להגנת החברה? הנה אתה ואני שמח שאתה פה.

    נתוני הכסף מגובים אחד לאחד דרך המרכז להשקעות. בנושא כוח העבודה והפיתוח כפי שציינתי במאמר אינטל לא מוכנים להוציא נתונים אזי אני חייב להסתפק בדיווחים חלקיים והערכות (אני מאמין שאם הדברים היו נוחים לאינטל הייתי מקבל מספרים מוחלטים). יש כמובן את מספרי המועסקים בארץ שהם מאוד נמוכים והדוגמא שלך לVP הינה עוד בריחת מוחות מהארץ.

    יש כאלו שאף מעריכים את הדברים באופן חמור ממני, ראה:
    http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/703/876.html

    לגבי תרומת ציוד, בכסף שהם קיבלו הייתי יכול לרצף את כל בתי הספר, האוניברסיטאות, המכללות, הגנים ואתה יודע מה גם את כל בתי האב בישראל במחשבים חדשים!!!

    בברכה
    הני

  • משה בן שלום  On מרץ 5, 2008 at 10:15 pm

    הני שלום,

    קודם כל, אני בכלל לא עובד באינטל, אני עובד בחברה יותר טובה. לו הייתי עובד אינטל, בטח הייתי יודע מה הנתונים של החברה או מאיפה אתה הבאת את שלך, ולא הייתי שואל. מה שכן ציינתי היא החשיבות של החטיבה הישראלית עבור אינטל ועוד תצפית שערכתי באוניברסיטה שלי.

    (כהערת אגב, זה מריח טיפה אד-הומינם… אבל אני לא מעוניין להתסיס את הרוחות אז אני מקווה שזה ניחוח קל ותו לא).

    לגבי תרומת הציוד, אתה צודק. אבל עדיין הם עשו משהו טוב ומן ההגינות לציין את זה, בשביל הסיכוי שהנתונים של החברה יציגו משהו אחר.

    בכל אופן, הנתונים שלך בהחלט יותר טובים מכלום. אני אראה אם אני מצליח למצוא נתונים באופן עצמאי בצורה עקיפה.

  • הני  On מרץ 6, 2008 at 8:55 am

    אני שמח שאתה עובד בחברה יותר טובה מאינטל, רק תגלה לי איזו אפילו במייל הפרטי, כי עכשיו אני מאוד סקרן.

    לגבי התרומה אכן צריך להזכיר את זה, בדיוק כמו שאחרי שוד אלים אתה מקבל מגבת לנקות את הדם, זו דעתי לפחות.

    ואם תמצא נתונים, שתף בבקשה. אך כפי שטענתי קודם, בטוחני כי אם הנתונים היו מחמיאים לאינטל הם היו חושפים אותם.
    יום טוב
    הני

  • משה בן שלום  On מרץ 6, 2008 at 11:26 pm

    הני שלום,
    המדובר בחברת סטארט אפ יחסית קטנה כך שחשיפה שכזו שוברת לחלוטין את האנונימיות שלי.
    ובכל אופן, אני אשמח אם תיתן לכולנו לינק עם קצת יותר 'בשר' מאשר מאמר עיתונאי, עם מספרים, מה שאנשים בד"כ לא אוהבים לקרוא. לפי המאמר שנתתי לך לינק בו, אינטל טוענת שהיא מעסיקה 7300 עובדים. גם אם שליש מהם מהנדסים, נראה לי שזו עיסקה לא רעה עבור המדינה. מה המספרים שלך?

  • הני  On מרץ 7, 2008 at 8:01 am

    משה, כפי שציינתי יותר מפעם אחת מספרים מדויקים אין, אך לעומת ההערכה שלך שהיא נדיבה (שליש מ-7300 מהנדסים) עומדת הערכה אחרת כי רוב העובדים הישראליים הינם עובדי תעשיות בסיס ולא תעשיות עיליות. בשפה פשוטה רוב העובדים הינם פועלים ולא מהנדסי הי-טק.
    ובפעם האחרונה אני חוזר, בטוחני כי אם המספרים היו מתאימים לאינטל הם היו נחשפים במסע פרסומי שיווקי מהונדס היטב!!!

    לגבי עבודתך, והרצון לא להחשף אני מבין ומאחל לך בהצלחה.

    הני

  • הני  On מרץ 7, 2008 at 8:05 am

    שוב עוד דבר קטן, ראה מחקר בנושא מספר תלמידים פר מחשב בישראל.
    http://news.walla.co.il/?w=/94/1244926
    מסתבר שהתרומות עדיין לא מספיקות….
    הני

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: