הזן החדש של המצביעים

בכן, הבחירות המקומיות מאחורינו והלאומיות עומדות בפתח, ופתאום אנו רואים התארגנויות חדשות, דיבורים על יום חדש ובהיר, ממש חזון אחרית הימים. אחד הדברים המעניינים מתרחשים בשמאל, זאת למרות הדעה הרווחת בישראל כי השמאל הישראלי מת.

אולי אלו פרפורי גסיסה? למה שמאל ולא ימין? אכן, גם בימין קורים דברים מעניינים, בעיקר גיוסי כוכבים, משהו סטייל הגלקטיקוס, ואם זה יהיה פלופ אז העגלקטיקוס. אך אותי מעניין השמאל בעיקר בגלל הזיקה להתארגנויות שטח והניסיון לרכב על התארגנויות מוניציפלוית.

ובכן, היה זה עמוס עוז שהצהיר, עם כינון התארגנות השמאל החדשה כי התארגנות זו פונה למצביעי קדימה, העבודה, מר"צ הגמלאים ומצביעי חנין בתל אביב-יפו. אני מבין את כל הראשונים מלבד הקבוצה האחרונה, מצביעי דב חנין בתל אביב-יפו (אני חייב לציין שעמוס עוז אמר רק תל אביב, אבל אני יודע, הוא לא גיאוגרף, הוא רק סופר).

לפני שאמשיך שני גילויים נאותים: אני לקחתי חלק, קטן, ב"עיר לכולנו", הייתי מועמד במקום מאוד נמוך וללא בחירה ברשימתה לעירייה, וכמובן שתמכתי במועמדותו של דב חנין לראשות העירייה. אחרי כל זה בוא וננסה להבין – מה יש לנו כאן?

קריאה זו עוררה מחול שדים, ורבים החלו להתייחס לגוף זה כקבוצה אחידה בעלות דפוס פעולה אחיד. רבים החלו לקחת קרדיט על ההתארגנות, "אני בין המקימים", "אני עשיתי" ועוד. חברות וחברים הכול שטויות! אין ראשים להתארגנות, מצביעי חנין אינם קבוצה הומוגנית שפועלת לפי דפוס חדש.
<!–<<>>

העיקר הם תושבי תל אביב-יפו, וחלק אף מחוצה לה, שהחליטו לפעול מלמטה, מהשטח, לבחור את נציגיהם, להביא את העדפותיהם קדימה ולומר את דברם. זהו הזן החדש של המצביעים, כאלו שיבואו מלמטה, עם נטיות פוליטיות שונות, לא אחידים, דרומיים וצפוניים, מזרחים ואשכנזים, יחד נגד פוליטיקה אחרת.

לדידי דב חנין אינו מנהיג תנועת "עיר לכולנו", הוא נבחר להיות המועמד שלה לראשות העירייה ויו"ר הסיעה המורחבת בשל יכולותיו המוכחות. אני חושב שאם ישאלו אותו הוא יענה את אותה התשובה והיא: "אין ל'עיר לכולנו' מנהיג". זוהי תנועה של מאות ואולי אלפי מנהיגים, כאלו שיצאו לפעילות שטח, כאלו שחילקו פלאיירים, כאלו שנמאס להם מפוליטיקאים שלוקחים אותם כמובן מאליו. ליכודניקים, אנשי חד"ש וכאלו שלא מזוהים פוליטית.

הניסיון לקשור את הקבוצה הזו להתארגנות פוליטית כזו או אחרת על מנת לקדם אג'נדה מסוימת, להציגה כאחידה ללא כל הגוונים שלה, או לחלופין לנסות להצטייר כאחד מראשיה או יוזמיה הוא סר וחסר טעם. השמות האמיתיים הם אלמוניים, הם: להב זוהר, יוסי עורקבי, ארנון סגל, נאווה צנעני, יהודית כאבז, לילך הרצברג ועוד רבים וטובים אחרים שתקצר היריעה מלהזכיר. אותם לא נזהה ברחוב, אך אלו האנשים שמבשרים על השינוי הקרב ובא. שימו לב, לא במילים אלא במעשים. הפוליטיקה החדשה כבר כאן, לפחות בתל אביב-יפו, בלי מנהיגים, עם פעילים. הרבה פעילים.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר NRG בתאריך 23-11-2008

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • א.צ  On נובמבר 23, 2008 at 7:51 pm

    שהחלטת להכניס את הראש שלך לקלחת.
    גם הראש שלי שם, אם כי לא בהכרח ברשימה.

    ואני אהיה יותר שמח אם תגביר את המעורבות שלך.

  • טל ירון  On נובמבר 23, 2008 at 8:06 pm

    אני חושב שאתה צודק מאד 🙂

  • הני  On נובמבר 23, 2008 at 8:32 pm

    א.צ. אני גרוע בניחושים ולא מבין מי זה אפשר לשלוח לי מייל דרך האתר….

    טל, אני יודע 🙂
    אנחנו באים מאותו בית מחשבה….

    הני

  • יהודית  On נובמבר 23, 2008 at 11:54 pm

    חשוב לציין שגם אתה עשית עבודה טובה הני.וגם שמך צריך להתוסף לרשימת הטובים .רק שאותך לדעתי כבר כן מזהים ברחוב

  • ירדן  On נובמבר 24, 2008 at 12:13 am

    במיוחד כשתנועת ה"שמאל החדש" לא דומה בכלל לעיר לכולנו.
    זו בסך הכל התאחדות של כל מני גורמים בשמאל שתמיד היה פה.
    עיר לכולנו היא במקור (ממה שידוע לי) התאחדות של פעילים תל אביביים ממאבקים בזירות שונות אבל עם מטרות משותפות.

    אני אופטימי. אני מאמין שעיר לכולנו תמשיך לזהור ולהציג פוליטיקה שונה ודמוקרטית יותר. הביצועים והרקורד שהיא יכולה להגיע אליהם נובעים מהמבנה שלה שנבנה מלמטה, בניגוד גמור ל"שמאל החדש".

  • הצועד בנעליו  On נובמבר 24, 2008 at 12:56 am

    בהחלט היו אינדיקציה למה שיקרה בארץ – מבחינת הקריסה של המפלגות הוותיקות.
    הגלקטיקוס של ביבי יתפוררו במוקדם או במאוחר, והליכוד שהכרנו מחשב את קיצו לאחור, הסוף שלו כתוב על הקיר.
    כי או שביבי כר"מ (אני עוד מתפלל שלא "נזכה" ליום) יחזיר את השטחים – ואז הוא בעצם ילך בדרכי הליכודניקים לשעבר הקודמים – שרון ואולמרט, והליכוד יהפוך לקדימה ב' – או שבמוקדם או במאוחר זאת תהפוך למפלגת הפייגלינים. אין לביבי יותר יורשים חילוניים.
    מה שמסוכן באמת זה הגרעין הקשה של הימין – ובמוקדם או במאוחר החלוקה במדינה תהיה: הם וכל האחרים.

  • הני  On נובמבר 24, 2008 at 7:58 am

    יהודית, תודה, אך אני באמת מקווה שלא מזהים אותי עדיין ברחוב, נעימה לי האנונימיות…

    ירדן, אני בסך הכול שולח קריאת כיוון לשמאל החדש, תובנה שמה שהיה לא יחזור אי אפשר להביא כוכבים צריך מסר והכנסה של האנשים לתוך דפוסי פעילות על מנת לשנות. אני מקווה שהמסר יובן כהלכה ויופנם.

    לגבי עיר לכולנו, אני מקווה שתהיה תקנה ימים יגידו…

    הצועד, אני לא מסכים הבחירות המקומיות הם תמיד לא מפלגתיות, מה עוד שרבות מהמפלגות ההמוסדות לא רצו בגלוי בשל הבחירות הארציות המתקרבות, אני חושב שזו הייתה טעות אך ניחא.

    אני לא יודע אם הליכוד יתפורר, אך יש מצב שבו הגלקטיקוס יהפכו לעגלקטיקוס, אך לדעתי יש בסיס מאוד איתן בליכוד למשוך לעתיד, בניגוד לעבודה, שזנחה את בסיסיה והתמקדה בכסאות ואנשים. הליכוד הוא דוגמא מצויינת למה שאופוזיציה יכולה לעשות למפלגה….

    לגבי הימין וגרעינים, אני חושב שכול עוד שהמשחק הוא דמוקרטי מצבנו טוב, הבעיה היא מה קורה כאשר המשחק אינו דמוקרטי….

    יומטוב
    הני

  • אהרון תמוז  On נובמבר 24, 2008 at 3:50 pm

    בין 1960 ל 1977 שאני זוכר את עצמי ההינו במונחים של הים "עניים" אבל לא מאושרים. הג'יפים ,האייפודים והאייפונים,"מזון בריאות" לא היו חלק מחינו ואני מעדיף את התקופה ההיא על התקופה הנוכחית. ריגן ,תאצ'ר,נתניהו הם הסיוט של חיינו ומקצרים את ימינו.

    כאשר שמים את הפוקוס על יחסי ישראלים פלסטינים כאשר אומרים שמאל שוכחים את השויון לכל ואת הרווחה לכל

  • אהרון תמוז  On נובמבר 24, 2008 at 3:51 pm

    היינו עניים ומאוד מאושרים

  • תלמיד  On נובמבר 24, 2008 at 8:15 pm

    YES WE CAN!!! 🙂

    ולגבי ביבי, שוחחתי היום עם חבר מארה"ב שאמר לי שהוא היה מצביע ביבי. כששאלתי אותו למה הוא ענה: Nixon went to China.

    ובגין חתם עם מצרים ושרון יצא מעזה.

    אני יודע, יש 1001 סיבות מסיבות, אבל אחיין שלי מתגייס עוד שנה וכל מה שאני רוצה זה שהוא לא יצטרך לעבור את מה שאני עברתי בשטחים.

    שיהיה לילה טוב.

  • הני  On נובמבר 24, 2008 at 8:20 pm

    אהרון,מה יהיה נסכים כל הזמן לא היינו עניים ולא כל כך מאושרים, אך לעבודה הייתה ערך! אנשים עובדים לא עמדו בתור לבתי תמחוי ועזרה לחומרי בית ספר ועוד. עבדת וחיית בכבוד!!! כבוד מילה חשובה…נכון נושא הביטחון הורס אותנו מבפנים וזאת משום שיש חלק שמצליח לשמור לעצמו את ההגמוניה בשל הנושא. לא יודע משגע אותי לאללה הנושא….

    תלמיד, אהלן יא חביבי, כמו הבן הקטן שלי שמסתובב ברחובות וצועק
    Barak Husain Obamba! Yes We Can!
    לא יודע, אני מקווה שאנחנו יכולים, זו הסיסמה של ש"ס דרך אגב…אבל אני מאוד לא בטוח שאנחנו יכולים. את מה שאתה רוצה שאחיין שלך לא יעבור אמרו עלי הורי ועליהם הוריהם (נו לא על הורי אבל אתם מבינים…)
    אני מתחזק מכך שאתה מאמין ומנסה בעצמי להיתפס לקדחת האמונה.

    לילה טוב לכולנו
    הני

  • האזרח דרור  On נובמבר 25, 2008 at 1:55 pm

    לכל התארגנות פוליטית שרוצה להיות אפקטיבית

    א. דמוקרטיה – אחרת מה שמחליטים הוא לא לפי המצע או טובת התושבים אלא לפי טובת אוליגרכיה כזו או אחרת

    ב. ניתוח המציאות ותוכנית פעולה
    בלי זה – גם עם דמוקרטיה – לא יתקדמו לשום מקום

    דוגמה אחת – לימין אין תוכנית מדינית מזה כמה עשורים – ובהתאם לכך המציאות המדינית

    דוגמה אחרת – לשמאל הכלכלי אין תוכנית כלכלית – ובהתאם לכך המציאות הכלכלית

  • בטי  On נובמבר 25, 2008 at 2:46 pm

    הני, קראתי בצער רב את התגובות למאמר שלך ב- NRG,
    מדהים כמה שינאה, בורות וטיפשות יש לאנשים.
    אני מסכימה עם מה שכתבת – זה מזכיר לי את הבחירה של "הטיים מאגזין" כאיש השנה של 2006:
    you!
    אתה שבונה את עידן המידע.
    אין יותר גיבורים, זה לא איש אחד שמוביל, זה הרבה אנשים יחד.
    בכל מקרה אני רואה קשר ישיר בין הין האופן החדש שעוסים פוליטיקה לבין הוו'ב 2.
    עוד נדבר על זה.

  • הני  On נובמבר 25, 2008 at 5:00 pm

    דרור אין ויכוח! (הפעם 🙂 קודם כול דמוקרטיהואח"כ עוד קצת דמוקרטיה… השאר כבר יבוא לבד….

    בטי, ואללה לא יודע?!?! מבלבלים אותי, יש לי תחושה כללית מי הם הכותבים, האמיני לי שהם בדיוק מאותם אשנים שהיו שונאים אותי בשל מאפיינים אחרים שלי, וזאת למרות שיש בינינו זהות בחלק מהמאפיינים. אני לא יודע, כנראה שאני מפחיד חלק מהאנשים, זה שאני לא מתנצל, לא מתכחש, לא חושש ךעמוד על שלי וגם נלחם באותה אליטה אוליגרכית….אולי אני צריך להתעדן……..עאלק, את מי אני משקר, זה מה יש ואם לא מתאים שלא יקראו את הטורים שלי, פחדנים ומוגי לב, לפחות היו מזדהים בשמם…תחי האנונימיות…

    כולנו לשינוי ללא מנהיגים וללא אליטות…

    ערב טוב
    הני

כתיבת תגובה

