תגידו את האמת!

 

האמון שלי בתקשורת הישראלית קטן. נכון, אני חלק מהתקשורת הישראלית אבל אני אינני אמור לספק לכם ידיעות, אני מפרשן, לי יש טור דעה. אני ידוע כמי שאינו חוסך את שבט ביקורתו מעיתונאים מן השורה, ולא רק מהם אלא מהגופים בהם הם עובדים המתקראים ביחד "התקשורת הישראלית". אבל הפעם אני רוצה לעסוק בזה מנקודת מבט שונה, כל השוק הפיננסי מתמוטט סביבנו, אנשים מפסידים את חסכונות חייהם, והעיתונות מתגייסת לשמור על מצב קטטוני של הציבור. כאילו לא קורה כלום. רק בלי פאניקה, לצאת כולם אחד אחד, והכול יהיה בסדר.

 

אז אני אומר את הדבר הבא, לא יהיה בסדר! השווקים העולמיים מתמוטטים, חבורות של חדלי אישים מנהלים את האוצר והמשק הישראלי. נערי האוצר אובדי עצות גם אם אתמול ניסו לשדר בתכנית שנייה בתוך שבוע שהם יודעים מה הם עושים וייצבו מעט את הבורסה. אני מאמין שהם לא באמת יודעים מה לעשות. הם מתנהגים בצורה מפחידה, היות ואין להם נוסחה לעצור את מה שקורה הם יורים לכל הכיוונים.

בנק ישראל קונה דולרים כאילו אין מחר, הדפסת כסף וקנייה של דולרים זה מה שיציל אותנו? והנגיד, מר פישר, מחליט להוריד את הריבית לשיעור הנמוך ביותר בהיסטוריה של ישראל. אבל כולם אומרים לנו, בלי פאניקה הכול יהיה בסדר. זה מזכיר קומדיית אימה שבה רואים מטוס, וכל הטייסים והדיילים לבושים מצנחי חרום אומרים לנוסעים להדק חגורות ולהישאר ישובים בזמן שהם נוטשים את המטוס. אלו פקידי האוצר שלנו, ללא חוצפה ובעזות מצח הם מאכילים אותנו לוקשים על ימין ועל שמאל.

 

אבל מה, כמו בסרט חייבים להיות גם מגיני הצדק, אלו ששומרים עלינו האזרחים התמימים והפשוטים. אלו בעיני אמורים להיות העיתונאים הכלכליים. אך אויה, שוד ושבר, אלו כבר נקנו, או מכרו את נשמתם מרצון לאלילי הממון ההשקעות ו/או הבנקאות בישראל. שנים רבות מדי הם נהנים ממנעמי ההון, מההתרפסות תחת שולחנם של אליטת ההון הישראלית והיום, ממש כרגיל, אנחנו צריכים לשלם את החשבון.

כל אותם עיתונאים כל כך קרובים לצלחת, שלדעתי הם טובעים במרק, לא מסוגלים גם אם ירצו לכתוב או להתנהג בצורה ישרה שמכבדת את מקצועם. התכניות שהציג האוצר עד כה הן כמו פלסטר על פציעה קשה. רשתות הבטחון שהוא מציע הן בדיחה ורוב עמיתי קרנות הפנסיה, שלא לדבר על החוסכים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, נשארים חשופים לגלי הצונאמי של התנודות העזות בבורסה שעוד נכונו לנו מפאת היות המשבר גלובאלי והיותה של הבורסה חשופה ליותר השפעות מאשר התכניות הרזות של האוצר. אבל האם משתקפת הצרה בתקשורת כיאות? רחוק מזה.

כמובן לא כל העיתונאים נותנים קרדיט לאוצר וצוהלים בכל פעם שהבורסה מגיבה לתכניותיו בחיוב, יש כמה יוצאי דופן, כמה יהלומים בודדים ונוצצים בתוך גלריה עלובה זו, אך רובם פשוט בוגדים בייעודם העיתונאי. כאן כמובן ישנה חשיבות עליונה לערוצי שידור ציבורי, לעומת כלי התקשורת המסחריים שממומנים על ידי אותו הון. הייתי מציע לכולם לשים לב לשוני בסיקור המשבר ולהסיק מסקנות לבד.

מהשילוב הזה ישנה קבוצת מפסידים אחת, אנחנו האזרחים הפשוטים, שכל חיינו עבדנו וחסכנו על מנת להתקיים בכבוד בזקנתנו. אך כפי שנראה לי, זה הולך להיות קשה עד בלתי אפשרי, אז אני קורא לכל העיתונאים הכלכליים, עשו את עבודתכם! אל תתנו לקרבתכם להון לסמא אתכם, אתם עלולים להיזכר בהיסטוריה העיתונאית כאלו שהיו גיס חמישי בכל תהליך קריסה זה. תפקידכם הוא לצעוק כשהמלך הוא עירום, כל שעליכם לעשות הוא להוריד את המשקפיים האטומות שלכם.

 
 
לסיום הייתי רוצה להתייחס בקצרה בכל זאת למספר אירועים שלא בזירה הכלכלית, מעט ביזאריים, שקרו בשבוע שעבר:
• זה שמתנחלים מכים חיילים אט אט הופך לנורמה קיומית, מעניין מה היה קורה אם אלו היו ערבים אזרחי המדינה שמכים חיילים, שוב אירועים נוסח אוקטובר 2000?

• גאידמק הופך לשק חבטות לאומי, אך מה שעשה יועצו האישי ודוברו, יוסי מילשטיין, חורג מכל קנה מידה. הרצחת וגם ירשת? יוסי, אחרי מיליונים שהרווחת מאדם אין טעם להכפישו, זה לא מכובד בלשון המעטה. בחברה מתוקנת לעולם לא היית מקבל עוד תעסוקה בתחום הייעוץ האסטרטגי.
• הנשיא שמעון פרס, מקבל עוד פרס, אביר מלכותי בריטי. אך זה לא נגמר בחיוך, הוא מתלונן בפני שר החוץ הבריטי על צווי מעצר שמבקשים להוציא בבריטניה כנגד קציני צה"ל ומשווה בין פעילות צה"ל לפעילות חיילי בריטניה בעיראק ובאפגניסטן. תואר אבירות בריטי אינו ערובה לנימוסים בריטיים, עובדה.
• וכמובן רצח יעקב אלפרון בעורק תחבורה מרכזי בתל אביב-יפו. חשבתי שאנחנו בתל אביב-יפו 2008 ולא בשיקאגו של 1920, איפה המשטרה? אנחנו מתפוררים מבפנים.

פורסם לראשונה באתר NANA10 בתאריך 26-11-2008

 

 

מאמר נוסף שלי באותו עניין עלה באתר עבודה שחורה

 

כלכלת ישראל – למען מי?

 

מי מרוויח מהמחירים הגבוהים של הריבית, המט”ח והדלק שמשלם האזרח הישראלי? האם על המדיניות הכלכלית לשרת את ה”אליטא” בלבד, או את כלל האזרחים והתושבים? ומה הקשר של השאלות האלה אל הבחירות המתקרבות?

 

הנה זה בא! יופי מורידים את הריבית, ואו, כל חיי חיכיתי לבנק ישראל ולנגיד סטנלי פישר לעשות לי את הטובה הזו. אמה מה, אליה וקוץ בה, הנגיד לא שולט בבנקים, והבנקים למרות המצב הכלכלי טוחנים את כולנו תחת עול הריביות. אני חייב לציין שהריביות שנלקחות מאיתנו, אזרחי מדינת ישראל הן מהגבוהות בעולם, ובחלק מהמדינות היו יכולות להיחשב כלא חוקיות, משהו כמו ריביות שניתנות על ידי אנשי עולם תחתון. אך מה, אין חוק שמפקח על הנושא הזה בישראל, חוק גיוס חובה יש גם יש, עוד חוקים אחרים שהופכים אותנו לכלי שרת בידי המדינה קיימים, אנחנו חייבים לשלם מיסים ועוד, אך עם שחרורנו אנו בשר תותחים לבנקים, בלי הגנה וללא שום כסות.

אנו רוצה להזכיר לכולם שמדובר בדמוקרטיה! אכן לא כך הם פני הדברים, הנגיד עסוק מידי, הוא מדפיס כסף מהמכונות של כולנו, וקונה דולרים כל היום. הניגוד מוחלט לרובנו שקונה דולרים במשחקי לוחות בייתים הנגיד קונה מאות מליוני דולרים, הפיקציה שנקראת שער הדולר היא בדיחה גרועה. השער של הדולר האמיתי הוא בסביבות 2.5 ₪ ולא ארבעה, המחיר שאנו משלמים על הדלק הופחת ב-10% בעוד שבעולם מחירי הדלק ירדו בכ-100% מ-120 דולר לחבית ל-60. מה קורה כאן? מי מרוויח ומי מפסיד? האם לא הגיע הזמן לקבל דין וחשבון בשפת הדיוטות על מנת שנבין מה עושים כל אלו שנוסעים במכוניות מהודרות, גרים בבתים ללא משכנתא, אוכלים במסעדות מפוארות ארוחות שעולות שכר חודשי ממוצע ובנוסף לכל אלו מרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש? נציגי ציבור עאלק.

המצב הוא כזה, ישנם מוסדות ויחידים שמרוויחים הרבה מאוד ולא רוצים להפסיק להרוויח, בנקים, קרנות פנסיה קופות גמל ועוד כמו גם עשירי ישראל, אלו הם הבאנקר לא משנה מה הם צריכים להרוויח, והמדינה הופכת לכלי שרת בידיהם. העובדה הבסיסית היא, שאנחנו האזרחים הפשוטים מפסידים מיליארדי שקלים מקרנות הפנסיה שלנו וקופות הגמל, ואני לא ראיתי הצעה להפסיק לגבות את דמי הניהול בשל הפסדים אלו. הבנקים במשך שנים הרוויחו מאות מיליוני שקלים, כעת כאשר הם מפסידים את הכספים שלנו, בהשקעות גרועות נראה כי אנו נצטרך שוב לשלם את החשבון. האם המדינה מתערבת? מחוקקת חוקים חדשים? לא! המדינה החליטה שהיא לא “יכולה” לתת רשת ביטחון לפנסיות וקופות הגמל שלנו, נכון יותר משרד האוצר החליט והממשלה אישרה.

בעיני זוהי אווילות. אינני מבין מדוע כולנו יושבים ושותקים בזמן שקבוצה קטנה מאוד (מישהו אמר “אליטה”?), מנהלת לנו את העניינים בשלומיאליות מוחלטת ובניגוד לכל אינטרס מובהק של רובנו? דוגמא, הנה משהו מהעולם הניאו-ליברלי, בואו ונניח כי לי יש בית דירות (אין לי באמת אני תפרן…), והחלטתי להעביר את הנכס לידי חברת ניהול, ברבות השנים אני מחליט להוסיף קומה ולחדש את הבניין ועוד. אך, שוד ושבר, מנהל הנכס אינו מאשר, הוא טוען כי שינויים אלו אינם לטובתי הכלכלית, ועדיף לי להשקיע רק בדירת הגג כי שם חי דייר מאוד ידוע, לא עוזרות כל טענותיי כי דיירי הבית ה’רגילים’ זכאים לשיפוץ על מנת לאפשר להם חיים טובים יותר תמורת שכר הדירה שהם משלמים. הנקודה היא, ושוב מתוך עולם דימויים שאינו כה אהוד עלי, שהפתרון הוא פשוט מאוד, אני שולח את חברת הניהול לכל הרוחות ודואג לדיירי הבית ולא רק לדייר הידוע.

זוהי בדיוק צריכה להיות האסטרטגיה שלנו, על המדינה לזרוק לכל הרוחות את חברת הניהול, כל אותם פקידים שעושים מאזנים ששווים פחות מהנייר עליו נכתבו, ולהתחיל לעשות בשביל אזרחיה ותושביה. הצעד הראשון צריך לבוא מאיתנו התושבים, הצביעו אך ורק לראויים ולא לאלו שכבר הבטיחו ובגדו, הראו את כוחכם ביום הבחירות פתק לבן הוא גם בחירה, לא גמלאים, מחאה אמיתית, החלו בהתארגנויות מקומיות והרחיבו אותם, חלון ההזדמנויות הולך ונסגר והעתיד לא נראה טוב יותר. התחלה טובה תהיה ערבות של המדינה על כל קרנות הפנסיה שלנו, והורדת דמי הניהול של קופות הגמל לאפס והחזרים עבור הפסדים דמי ניהול רטרואקטיבית, מה יש, לאזרחים לא מגיעה הגנה, רק לדיירי הפנטהאוס?

 

המאמר פורסם לראשונה באתר עבודה שחורה 24-11-2008

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • עמית  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 4:33 pm

    של תפקיד התקשורת במשבר הכלכלי הנוכחי.

    אני לא חושב שהדיווחים המרגיעים-ללא-סיבה של התקשורת בנוגע למצב נובעים מהעובדה שאמצעי התקשורת נמצאים בשליטה של בעלי ההון. הבעיה עמוקה יותר, ולכן גם התקשורת הציבורית לא תוכל לעזור כאן.
    הבעיה נעוצה בשאלה מאין מגיעה האינפורמציה לאותם כתבים כלכליים – נכון היא מגיעה מכלכלנים. השאלה היא באיזה כלים מפרשים אותם פרשנים ועיתונאים את האינפורמציה הזו – והתשובה היא כמובן – באמצעים אותם רכשו למשל בחוג לכלכלה באוניברסיטה

    עם אינפורמציה כזו, ועם מורשת אינטלקטואלית כזו, בעיית חוסר האיזון וההירדמות של התקשורת, היא לא בעיה אידאולוגית או בעיה של הון-שלטון כזו או אחרת.
    זו בעיה קוגניטיבית.

    במובן מסויים, בעלי הממון קנו כבר את הקוגניציה שלנו לפני כמה עשורים. רק בודדים, כמוך, עוד מסוגלים לראות את הדברים אחרת.

  • הני  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 4:37 pm

    מסכים במליון אחוזים, אבל אתה יודע מה, אני נמצא בקשר עם המון עיתונאים ומנסה לתת להם אינפורמציה אלטרנטיבית, המון מהם לא מסוגלים/רוצים לקבל אותה.

    זה מתסכל ובעייתי.

    דרך אגב את מה שיש לי להגיד על הכלכלנים ונערי האוצר למיניהם אמרתי בטורים אחרים, אני לא חוסך שבטי מהם…

    הני

  • מואיז בן הראש  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 4:52 pm

    דווקא כל העיתונות הכלכלית זורעת המון פאניקה, במיוחד בדה מרקר מזה חודשיים. אני חושב שהפאניקה הזו תורמת עוד יותר לקיפאון הישראלי.

    בישראל אין משבר כלכלי, או לפחות לא המשבר שקורה בארצות הברית. אין כאן בועת נדל"ן ואין בועת אשראי ואין בועת משכנתאות וסבפריים. מאנם נכון שאנחנו מקבלים ונקבל הרבה ריקושטים מהשוק האמריקאי אבל הבעיות של כלכלת ישראל שונות לגמרי.

    במסורת הישראלית הטיפוסית כולם עלו הגל שצריך משום מה להזרים כמה מליירדי דולרים לבעלי ההון, וכל זה כולם דווקא שותקים. הבעיה היא דווקא להעלות כאן קיצבאות ולהזרים כספים לבעלי שכר נמוך ולבעלי משפחות, ולא להציל את חברת הביטוח XXX. שזה משהו שונה לגמרי.

  • הני  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 5:00 pm

    למה דווקא? טועה מספיק לי 🙂

    אבל אני לחלוטין לא מסכים עימך, יש בועת נדל"ן עצומה, אני לא זוכר איפה אתה גר, אבל כל אזור המרכז הוא בועה נדלני"ת אחת דגולה, החל מתל אביב-יפו וכלה בשרון….

    אני לא רואה שום פניקה בדה מרקר אותו אני קורא, אבל יתכן שיש לנו ספי פניקה שונים…

    אני לא יודע איפה קראת שאני רוצה להזרים כסף לחברות הביטוח ובעלי ההון, לדעתי אין שום צורך בהזרמת כסף, צריך לעשות דבר אחד שוט וקטן, לתת ערובות שאם לא יהיה מניין לשלם המדינה תשלם ישירות לאנשים, צ'קים או העברות בנקאיות מה שיחליטו, בלי שום מתווכים…

    אבל יכול להיות שגם אני כתבתי משהו שונה ממה שכתבתי לא יודע, אני מבולבל…
    הני

  • dugmanegdit  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 6:24 pm

    בעניין תגובתך למואיז – השאלה אינה האם מחירי הנדל"ן גבוהים או לא; בועת נדל"ן היא מצב שבו המחירים גבוהים בשל הזרמת אשראי זול לשוק (וכך גם בועת הי-טק וכן הלאה). סתם עליית מחירים אינה "בועת נדל"ן"; אין ספק שמחירי הבתים בת"א ירדו בתקופה הקרובה אך מכאן ועד לתואר "בועה" המרחק גדול.
    בתל אביב יש ביקוש לדירות שגובר בהתמדה יחד עם מחסור חמור בשטחים לבניה (והתנגדות לבניה לגובה; וראה בעניין זה את המצע של חבריך ל"עיר לכולנו"). בישראל לא היתה נהוגה המדיניות המופקרת שהנהיגה ארה"ב שבסגרתה יש שני בנקים "פרטיים" לכאורה שמחוייבים לקנות כל משכנתא-זבל שמסתובבת בשוק ולפיכך לא התפתח כאן שוק של הלוואות מופקרות לכלל התיבור כמו שהיה בארה"ב.
    המשבר בישראל הוא בעל מאפיינים אחרים;
    ראשית – יש מספר "בעלי הון" שרוב "הונם" היה בעצם כסף שלוו מהבנקים לצרכי עסקאות שונות שהיו קשורות בשוק הנדל"ן האמריקאי. העניין הזה הוא צרה צרורה שמאיימת על יציבות מניות הבנקים הרבה יותר מכל עניין אחר.
    שנית – האמריקאים צרכו בשנים האחרונות הרבה יותר מכפי שייצרו. משמעות הדבר שהאמריקאים לוו כספים רבים ממקורות שונים (בעיקר ממדינות אסיה) וכעת ספק רב עם מישהו באסיה ימשיך לתת להם את הכסף הזה (שינוי כבר נראה בסין ויתכן שמדינות אחרות בדרך; זו גם הסיבה לכך שהעליה בשער הדולר לא תמשך עוד זמן רב). משמעות הדבר כפולה – א. אובמה לא יוכל לממש את תוכניותיו אלא ע"י הדפסת כסף והעלאת מיסים רצחנית. ב. האמריקאים לא יוכלו עוד לצרוך כפי שצרכו בעבר.
    המשמעות עבורנו היא שיצואנים רבים יצטרכו למצוא שווקים חדשים לסחורותיהם. השווקים הללו ימצאו באסיה (כי מה שהלוו האסייתים לאמריקאים ישאר בידיים אסייתיות ויופנה לצריכה אסייתית) אך לכך ידרש זמן. כמה זמן? בדיוק הזמן שנדרש למדינות אסיה השונות כדי להכריע בשאלה: מה עדיף? להמשיך לקנות דולרים במאות מליארדים ובכך לשמור על שער קבוע (ולהעלות את שער הדולר) או להפסיק לקנות ניירות זבל (קרי -דולרים), לתת לשער המטבעות להיקבע בשוק החופשי ולהתחיל להפנות את תוצרי הייצור המואץ לצריכה עצמית ולסחר עם מדינות אחרות? לא רחוק היום שבו יזנחו רבות ממדינות אסיה את האפשרות הראשונה ועדיפו על פניה את השניה. אם נצליח עד אז לא להתלהם, לא להוריד ריבית ולא לבזבז כספים על "תוכניות הצלה" דביליות הרי שמצבנו ישתפר!

  • ערדי  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 7:15 pm

    אני חושב שזו הפעם הראשונה שמישהו מבקר את התקשורת הישראלית שהיא רגועה ושקולה מדי.

    מההתרשמות שלי, התקשורת לא רגועה במיוחד, וקשה לי להאמין שהיא תגלה פתאום אחריות או קור רוח דוקא במשבר הזה – כזכור, מדובר באותה תקשורת שמשתמשת בשבויים לצרכי רייטינג באופן קבוע.

    המשבר ודאי שיפגע גם בישראל, אבל כנראה פחות מאשר בארופה או ארה"ב, מכיון שהבנקים הישראלים חשופים פחות לבועת המשכנתאות.

  • אהרון תמוז  ביום נובמבר 26, 2008 בשעה 11:39 pm

    גמאל עבדול נאסר הלאים את תעלת סואץ ונשאר בחיים. הוגו צ'אווס הלאים את חברות הנפט וגם נשאר בחיים. ל 18 המשפחות שקיבלו את נכסי האזרחים במתנה יהיה מה לאכול לאחר שהנכסים שנגזלו יועברו לכל הציבור. את הרווחים שיכנסו מההלאמה יש להעביר לבניית בתי חולים ובתי ספר ותשתיות שפיתוחם יביא להגברת התעסוקה והכסף יממן גם את החזרת הגזל למי שכספו הושקע שלא על דעתו באפיקים רעילים

  • dugmanegdit  ביום נובמבר 27, 2008 בשעה 12:52 am

    נאצר וצ'אבז אמנם נשארו בחיים, אך ספק רב אם אפשר לומר את זה על העמים שלהם…

  • מואיז בן הראש  ביום נובמבר 27, 2008 בשעה 10:35 am

    אלא לאווירה הכללית שרוצים להזרים 11 מיליארד שקל להציל את הגדולים.

    השאלה היא להציל אותם ממה? מזה שהמניות שלהם ירדו?

    אני אביר מה זה בועת נדל"ן.

    מחיר של דירה בת 4 חדרים עלה במדריד ב 20 שנה ממשהו כמו מאה אלף דולר ל מליון דולר בערך (תלוי בער היורו)

    זו בועת נדל"ן.

    בתל אביב יש איזורים יקרים, צפון תל אביב, וגם בין תל אביב להרציליה. אבל מחיר של דירת ארבעה חדרים בבאר שבע בארבע מאות אלף שח זה לא בדיוק בועת נדלן.

    גם מחירי הדירות בירושלים לא עלו עד כדי כך כפי שמתארים, וחלק מהעליית המחירים נובעת משינויים בשער הדולר. ומכך שהתחיל למכור דירות בשקלים.

    אני גם לא מכיר הרבה אנשים מהמעמד הביניים שלקחו הללואות ומשכנתאות בזול וקנות דירה שניה להשקעה או להשכרה. דבר שקרה בלונדון ובארצות הברית בכמויות אדירות. אני מכיר כמה כאלה בלונדון שקנו עוד דירה עם משכנתא. זו בועה.

    חוץ מזה שים לב לדבר אחד, בארצות הברית ובאנגליה המשכנתא היא כנגד הנכס בלבד, בישראל הלווה מתחייב על ההלוואה ולא על הדירה. אם זה טוב או לא אני לא יודע (לדעתי לא), אבל זה אומר שהבנק הולך אחר החייב על כל סכום המשכנתא גם אם דירתו נמכרה בפחות מסכום המשכנתא.

    אין כאן בועת נדל"ן. מצטער.

    אני גר במרכז ירושלים.

  • מוני יקים אנטיציוני  ביום נובמבר 27, 2008 בשעה 11:36 am

    הם ינהלו מדיניות כלכלית ומוניטרית המיועדת
    להנצחת והעמקת הפערים הקיימים על בסיס השייכות
    האתנית גיזעית.
    הדיון על הפרטים הוא טרחני ומייגע ןחסר משמעות
    כי צריך לתפוש את התמונה במשמעותה ההיסטורת
    סקטוריאלית של קולקטיב פולש וכובש מנצח שלעד
    מטרת העל שלו היא הנצחת הגזענות.
    בא הזמן לצאת ממסרות הברברנות הניצחית של
    מהפכני המקלדת לפעולה של ממש כי "חלון ההזדמנויות" שקיים כיום לא יהיה כאן לנצח
    והאינטלקטואלים הפלצנים יברברו את המצב לנצח.
    אז להפשיל שרוולים ולצאת למסע ההפרדה מהפוליטיקה של הכוזרים ולקרוא להחרמת כל
    מזרחי שיצטרף למפלגה אשכנזית מימין ומסמול.

  • אזרח.  ביום נובמבר 27, 2008 בשעה 11:51 am

    השביעית.

    http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/141108_financial_disaster_in_the_israeli_media3.aspx

    שגעון גדלות חסר תקדים.

    "עיתונאי הכלכלה נסחפו אחרי התדמית הנוצצת של העושר החדש, התעלמו מדיווחים בעייתיים והוכיחו כי גודל העיתון עומד ביחס הפוך לא רק לאיכותו, אלא גם ליציבות הכלכלה עצמה. כיצד התנהלה העיתונות הכלכלית בחודשים שלפני המשבר העולמי: התחזיות, הדיווחים והפספוס הגדול. חלק שלישי ואחרון בסדרה "

    http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/121108_financial_disaster_in_the_israeli_media1.aspx

    http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/131108_financial_disaster_in_the_israeli_media2.aspx

    הניתוח נכשל, הפציינט התרושש

    "הפרשנים הכלכליים הבכירים זיגזגו, או הזהירו כשכבר היה מאוחר מדי. אולי משום שהעיתונים שלהם נשענו על המוני אנליסטים אינטרסנטים שפיזרו הצהרות אופטימיות חסרות כיסוי. "מר גאון פיננסי מראשון-לציון" שילם את המחיר. כיצד התנהלה העיתונות הכלכלית בחודשים שלפני המשבר העולמי: התחזיות, הדיווחים והפספוס הגדול. חלק שני בסדרה

  • הני  ביום נובמבר 27, 2008 בשעה 1:43 pm

    לא התחמקתי מלענות פשוט אני עסוק בטירוף בימים האחרונים.

    הנה הגיגי על הגיגיכם לפי הסדר:

    1. איש הדוגמא הנגדית – אינני מסכים עימך, אנחנו בתוך בועת נדל"ן ללא אשראי אלא על ידי תושבים מחו"ל שקיבלו אשראי לקנות דירות בת"א-יפו ולנפח את השוק המקומי מעבר לכול פרופורציה. הייתי מציע שקצת תקרא מה שנכתב על נושא הרכישות בארץ ועל הרוכשים המרכזיים על מנת שתבין שאפקט הדומינו של עליית מחירי הדיור החל במרכז….אני שמח שאתה מעדכן אותי בנושא הבנייה לגובה, אך שוב טעות בידך, אני לא יודע איפה אתה גר אך בת"א-יפו בונים המון לגובה, ורק המחירים גבוהים יותר מהבניה ואין הוזלה במחיר עקב הבנייה לגובה. הנקודה היא שיש לבנות בניה במחירים סבירים ולא רק לגוה. יש כל כך הרבה טעויות בהנחות שלך שזה ממש בעייתי…
    לסיום, המשבר אינו של סחורות וגם לא של צריכה זהו משבר פיננסי, כספם הטוב של המון אנשים פשוטים הושקע בחברות אמורפיות וכיום הכסף נעלם….אפשר להתלהם לקרוא לדברים "דביליים" ועוד אך הנקודה היא שהכלכלנים נכשלו ואנחנו משלמים את המחיר.
    2. ערדי – תודה! אך לא טענתי שיא רגועה ושקולה מידי , אולי יש כאן בעיה של כתיבה או הבנת הנקרא, אני טענתי מתעלמת! כאילו כלום לא קרה. לגבי ההתרשמות שלך היא שלך תבורך. הנקודה השלישית היא המעניינת, כאן אתה טועה טעות מרה, אנחנו מסובכים עד לצוואר בבועת המשכנתאות האמריקאית, כמעט כל הבנקים שלנו, מי יותר מי פחות, השקיעו בבנקים האמריקאים. והדבר נכון גם לאירופה. (תגיד איפה אתה קורא את כל הדברים שאתה כותב? זה מעניין אותי…)
    3. אהרון – פחות נאצר יותר צאבז, צאבז מחלק מחדש נאצר השתמש כדי לכונן אליטה חדשה…דוגמא נגדית, ראה כנ"ל.
    4. מואיז – אני מסכים מה שעושה הנגיד זה פשע, אסור לו לקנות דולרים רק על מנת לעזור ליצואנים, 1 מהאוכלוסיה הכללית. זו שחיתות לשמה, שימוש בכספי המדינה לעמן קבוצה קטנה ועשירה. אין מה או את מי להציל, נמאס….בועת נדל"ן בד"כ לא מגיעה לפריפריה, בת"א-יפו מחיר דירת 3 חדרים שעלתה לפני עשור כשבע מאות וחמישים אלף ₪ עולה כיום כמליון וחצי, זו בועת נדל"ן! יש דירות של 300 מ"ר שעולות עשרה מליון דולר, זו אמא של בועות הנדל"ן…אבל אני מקבל את עמדתך שלא להסכים איתי, ומסכים שלא להסכים עימך 
    5. מוני זה יותר מידי חד מימדי הטיעון הזה, אז אני לא נכנס לזה, לדעתי יש עוד גורמים כמו הכלכלה העולמית, אבל רצונו של אדם כבודו…
    6. אזרח – אולי אתה האולטרה-אגו שלי? נראה לי שאנחנו איפשהו חצאים זהים של אותה תודעה…התוצאה היא פשוט עצובה השיירה עוברת ואנחנו מתרוששים, חבל.

    הני

  • אלון  ביום נובמבר 28, 2008 בשעה 4:26 am

    רק נכנסתי לבדוק אם אחרי כל הזמן הזה מוני עדין פה זועק שהכוזרים אשמים שכדור הארץ הוא עגול…

    איזו הפתעה

  • מוני יקים אנטיציוני  ביום נובמבר 29, 2008 בשעה 11:57 am

    גם הטיעון הרדוד של מר הני זובידה הנכבד על חד מימדיות אינו תופש כל עומק ומשמעות במציאות של מדינת הכוזרים הגזענית שהקימו צאצאיהם האשכנזים
    על חורבנה של פלסטין ההיסטורית.
    מי שלא יפצח את העומק של התהוות קהילת
    המסתפחים הכוזריים לדת היהודית לא יבין את השבר
    הסורי אפריקאי בין אשכנזו/כוזרים לבין העם היהודי המקורי של צאצאי יהודי בית שני.
    כי משבר זה נגזרות כל המשמעויות המעמדיות תרבותיות ופוליטיות של כל הקונפליקט המזרח
    תיכוני . וזה רק על קצה המזלג ביחס לטיעון הרדוד של אופורטוניזם אקדמי של חד מימדיות .

  • הני  ביום נובמבר 29, 2008 בשעה 7:23 pm

    הכי קל לבקר את אוחזי המקלדת מרחוק בעודך אוחז במקלדת….

    אני שמח שהתחלת על קצה המזלג, אך הרגש בנוח לתת יותר מכך אני לא אחסום.

    אם בתארים עסקינן אני לא מר, אני ד"ר, אבל הכי טוב כמו תמיד רק הני….

    ולגבי הפוליטיקה אשח לשמוע ממך משהו אופרציונלי לא רק ברמת הרעיון אלא בעיקר ברמת היישום…

    בברכת שבוע טוב
    הני

  • מוני יקים אנטיציוני  ביום נובמבר 29, 2008 בשעה 9:18 pm

    במישור האופראציונלי אני חוזר לרעיון החד מימדי שלי "פרוד לפני איחוד" שמומחה כמוך לנחול היה צריך לעלות עליו מזמן כבסיס לתקון העוולות הכוזרו ציוניות , במקום לבוא עם הצעות בזויות מתקופת סלאח שבתי של הקמת תא של פרענקים במפלגת האבודה שיתן לגיטימציה לברק שיקים קואליציות שיגדילו את העושר הכוזרי ויגדילו את מספר הילדים שמתחת לקו העוני.
    כמומחה לניהול וד'ר מכובד אתה צריך גם לדעת שמי שיצר מצב זה במשך 60 שנה אינו כלל מתכון לתקן את מעלליו במשך 60 השנה הקרובות .
    וש 60 אחוז מהאוכלוסיה שהם קורבנות הגזענות האשכנזית לא ישיגו את תקנתם אלא אם יתארגנו בנפרד ובאופן מוחלט למאבק לאומי עצמאי נגד הלאום הכוזרי המדכא.
    איך חלף ליד ראשך הרעיון הניאו נאצי של הכוזרים הכורך את המדכא עם המדוכא "עם אחד גורל אחד" ולא ראית בשקר המוסכם הזה את שורש הבעיתיות במצב , הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות ואילו במקרה זה מתגלות כוונות רעות בדרך לתבור.
    ברמת היישום הרי שצריך לזעזע את המפה הפוליטית ולהופכה על פניה , זה ייעשה רק במידה ויעשה חישוב מחודש על הרקע והניתוח ההיסטורי עליו מתבססת היישות הציונית והתנקות מכל השקרים ההיסטוריים המגמתיים המרעילים את מוח הציבור ובשלב שני תוכנית פעולה למימוש הפוטנציאל הפוליטי של כל מגזר תוך התנערות מהמוסכמה האשכנזו ציונית שכביכול המכנה המשותף הדתי הוא שמגדיר את הלאומיות.
    המפתח הוא שינוי מוסכמה זו שלא עמדה במבחן התוצאה למוסכמה חדשה של שותפות בין מרכיביה הקורבניים של הציונות הכוזרית כנגד הפולש הארופי הקולוניאליסטי שמעולם לא היתה לו כל זיקה למרחב הים תיכוני פרט לטיעון השיקרי שכביכול הגיור השנוי במחלוקת של העם הכוזרי הקנה להם אילו זכויות היסטוריות על חלק זה של המזרח התיכון.
    במישור המעשי כל הנסיונות לעצב פוליטיקה של שחרור מהגזענות האשכנזית נכשלו משום מנטרות הבטחון והאחדות הלאומית המזוייפת מול האויב החיצוני האיסלאמי ואילו טענתי הברורה היא שעל יהודי בית שני הספרדו מזרחים להסתפח לעולם האיסלמי אפילו במחיר ההיפרדות הרצויה מהמשעבד האשכנזי.
    כל המשחקים האופורטוניסטיים והקוניקטורות על השתלבויות עם מפלגות האויב האשכנזי רק מחמירים את מצבנו כי זו גם הסתמכות על משענת קנה רצוץ
    של " ציפי ביבי ברק"עלובי הפוליטיקה שיוליכו את העם המזרחי המפואר לאבדון.
    צריכה לצאת קריאה ברורה ומוחלטת של החרמת כל המפלגות האשכנזיות פרט לש'ס שעם כל הבקורת עליה היא כרגע המפלגה הלגיטימית היחידה בעיני.

  • אהרון תמוז  ביום נובמבר 30, 2008 בשעה 3:22 pm

    אם בסוציאליזם מסתפקים במועט קיימת יציבות ואין זעזועים. בקפיטליסם מרגילים את האנשים לצרוך "מזון בריאות" יקר שאין קשר בינו לבריאות. ג'יפים 4 על 4 הם מקור לגזי חממה ולצריכה ובזבוז. בניו יורק התפתחה תרבות שמפרנסים רבים תלויים בכך שעובדים אוכלים במסעדות במקום בבית וכל זה בעלויות של משפחות שיכולות להתקיים מהבזבזנות הזו.פה מדובר על יצירת בועה שכן מי שקנה דירה צנועה ומסתפק במועט יכול להתקיים בעת צרה טוב יותר ממי שהלך על בית גדול ומוצרי מותרות ובעת משבר הוא צריך להחזיר חובות כבדים

    איך יוצאים מהפלונטר הזה ?

  • הני  ביום נובמבר 30, 2008 בשעה 3:26 pm

    אבל פתרון חלקי הוא הגבלת הפרסום השקרי על הטובה שתצמח לרובנו מצריכה מוגברת של דברים שאין לנו צורך בהם…וכמו כן הפסקת טירוף הקניות שמכנן בכולנו, להירגע נעליים יכולות להחזיק יותר מעונה אחת, וגם ניתן לתקן אותן אצל הסנדלר…

    אני חושב שטוב יהיה אם רבים מאיתנו יהדקו חגורות ויזהרו בהוצאותיהם עד יעבור זעם…

    הני

  • מוני יקים האנטיציוני  ביום נובמבר 30, 2008 בשעה 6:26 pm

    כל אותה צריכה מופרזת מיושמת בתחומי ההתנחבלויות ובעשירונים האשכנזיים ומשת'פיהם,
    ואילו בעיירות הקיפוח ושכונות המצוקה שביחד
    מספקות לחברה 750 אלף ילדים מתחת לקו העוני
    הצריכה נבלמת למוצרי יסוד הכרחיים לחברה הנמצאת על סף הרעב.

  • ערדי  ביום דצמבר 1, 2008 בשעה 1:34 am

    התגובות לרשימה הזו פנטסטיות – החל ממי שמציע ללמוד מפועלו של נאצר (הצלחה מדהימה כידוע), המשך במונולוג על שגשוגה הפנטסטי של ברית המועצות וכלה במוני שמציע לקחת דוגמה מהדרך המבריקה שבזכותה נחלצו הגרמנים ממשבר המטבע של רפובליקת ווימר – לחסל את האשכנזים.

    יכול להיות שאלו נראים הזויים, אבל יש כאן משהו שמלמד על התגובה בקרב מחנה לא קטן למשבר הכלכלי, כאילו הוכח כאן איזה כשל בסיסי של השוק החופשי. זה לא המצב: היתה כאן בועה שהרשו לה לגדול ללא פקוח. אין פה ענין של קפיטליזם או סוציאליזם – מדינות אירופיות שהסוציאל דמוקרטים החדשים מצביעים עליהן כדוגמה ומופת מושקעות בבועה הזו יותר מאשר ארה"ב וישראל. לא מעט משקיעים קפיטליסטים התריעו על הבועה ועל החשיפה המוגזמת של הבנקים אליה.

    (הני, היכן אני קורא מה שאני כותב? אני משתדל להמציא את זה לבד 🙂 יש כמה אנשים שמעניין מאד לקרוא בנושא הזה, כמו נאסים טאלב או ניאל פרגוסון (אגב, אני חושב שניהם היו עמיתיך לאוניברסיטת ניו יורק בתקופות שונות))

  • אהרון תמוז  ביום דצמבר 1, 2008 בשעה 1:52 pm

    נאצר הוזכר רק לגבי הלאמת תעלת סואץ בכך שעשה סוף לשוד האוצרות של הקולוניאליזם. איזנהאוור שבריטניה פנתה אליו בנוגע להלאמת בארות הנפט בידי מוסאדק הביא עלינו את משטרו של חומייני לאחר שהסי איי אה הכתיר את השאה ב 1953.

    מה הביא לנו הקפיטליזם
    1. ניצול מחפיר של עובדים בידי חברות כח אדם
    2. ביטול האגח היעודי שהעביר כסף מהאזרחים ללבייב ותשובה
    3. האצה בפליטת גזי חממה
    4. העלאת גיל הפרישה
    5. 40 מיליון איש בארה"ב לא ביטוח רפואי
    6. הומלסים וחסרי בית

  • תלמיד  ביום דצמבר 1, 2008 בשעה 3:27 pm

    גם הסוציאליזם בצורתו המזוקקת לא תמיד מצליח – אפילו דנג שיאופינג במסעו הגדול לדרןם סין ב- 1992 אמר לאנשים "נפלא להיות עשיר".

    אני מסכים איתך שקפיטליזם מזוקק משחית את הארץ, כמו שגם סוציאליזם מזוקק משחית את הארץ (ואם להמשיך בקו הדוגמאות מסין – מהפכת התרבות של מאו).

    לטעמי הפיתרון צריך להיות איזון של אחריות חברתית, וחשוב מכך אחריותיות, בתוך מערכת שוק חופשי – מעין ניאוקפיטליזם.

    כמובן שכל אחד יכול לקחת את זה לכיוון בית מדרשו שלו, אבל נראה לי עדיף לצאת מנקודת מוצא של שוק חופשי שמכיר בערכים חברתיים מאשר משק סוציאליסטי שמכיר בזכות למקסום רווחים.

כתוב תגובה לערדי לבטל