מחירי דיור או הטמטום שנקרא שוק הדיור

נמאס כבר מהמסחרה הזו במחירי הדירות, זה שהמחירים לא ריאלים כולם יודעים ועדיין אנשים קונים אז מה הבעיה?

 

נמאס כבר מהמסחרה הזו במחירי הדירות, זה שהמחירים לא ריאלים כולם יודעים ועדיין אנשים קונים אז מה הבעיה?

 

חברות וחברים שלום, בסופשבוע האחרון שוב קראתי את דה-מרקר ונראה לי שעיתון זה הפך לשלוחה של התאחדות הקבלנים. נעזוב את הפיאסקו של כלל העיתונות הישראלית בנושא המדבקה – מה שרק מבהיר לחלוטין את התמונה כי העיתונות כיום אינה חוקרת ואינה בטיח, זו עיתונאות כורסא שמקבלת ידיעות ומדפיסה אותן, ואם אתה עושה להם ספין דמך בראשך (גם מקורבים לראש הממשלה!). מעניין מה ימצא מי שיבדוק את אחוז הפרסום של קבלנים וחברות בניה בחודש האחרון בדה-מרקר. לי נראה כי כמות הידיעות שלהם בדבר עליית מחירי הדירות די בה על מנת ליצור דהרה של קונים לרכישת דירות חדשות. אז מה, אני טוען מזה שנים כי את ה"שוק" המושג הטיפשי והריק הזה לא יוצרים כוחות נעלמים אלא ספקולנטים שיוצאים ללא פגע כשהו מתרסק וכמובן עיתונים ועוד כאלו וכאלו.

 

אז, די נמאס לי, גם אנו מנסים לקנות דירה ואיננו מסוגלים לעמוד במחירים המטורפים (וכן אנו רוצים לגור בתל אביב-יפו ולא בא לי להתווכח על כך כי גם אם היינו רוצים לרכוש דירה במקום סמוך לא יכולנו להרשות לעצמנו). אז ניסיתי לעשות חשבון ממה מורכב מחיר הדירה (חדשה אני חייב לציין) והנה הפירוט:

1.         1.  מחיר הקרקע

2.       2.  עלות פיתוח

3.        3.  עלות הבניה

4.         4.  מיסי רכישה

5.       5.   עורכי דין

6.      6.   מתווך אם יש

7.       7.   עמלות בנקים על הלוואות

 

אם יש עוד דבר מה אנא אל תהססו להזכיר לי זה כל מה שאני מצאתי. מתוך חשיבה כי למחירי הדירות החדשות יש השפעה ישירה על מחירי השוק של יד שניה, ברור כי אלו תלויים אחד בשני וכי נפילה של אחד מהם תביא מיידית לתגובה בשני.

 

העלת הגבוהה ביותר היא של מחיר הקרקע, וזאת מה לעשות מוחזקת בידי המדינה, ואם המדינה תחליט להוריד מחירים אלו או לחלופין להקצות קרקעות רחמנא ליצלן לתושביה – מחירי הדירות ירדו בצורה משמעותית – אך המדינה מעדיפה למכור לקבלנים ולא להתארגנויות פרטיות של אזרחים משום שבכך יש תהליך ארוך יותר שאמור לייצר יותר מיסים על גב הרוכשים בלבד! עלויות הבניה הן שוליות מחיר בניה הוא כ-1000$ למ"ר (בסטנדרט גבוה ומעולה! לא שיש איטלקי וכאלו אבל אחלה מוצרים) היינו אם בונים דירה של 130 מ"ר (חלום רטוב של רבים וטובים) המחיר של הבניה אמור להיות כ-130,000$ או בשקלים כ-520 אלף שקלים, בהנחה שאת הקרקע המדינה תקה תמורת כסף לא רב כל אדם יכול להגיע לדירה תמורת לא יותר מ-650 אלף שקלים בממוצע. מה עוד שאם הנושא מבוקר על ידי המדינה, לא נזדקק לעורכי דין, המדינה גם יכולה לערוב להלוואות לדיור וכך נחסוך בריביות על משכנתא ועוד ועוד.

 

אני יודע נשמע אוטופי מה, אך אם נשקול זאת לרגע בראש צלול הרי שאינני מבקש יותר מידי מהמדינה, בסך הכול אני מבקש לחלק את המשאב המשותף הנדיר והיקר ביותר שלנו – אדמה – בצורה שוויונית, ולתת לכל אחד מאיתנו את היכולת לדיור הוגן מבלי להיכנס לחובות עד לסוף ימי חיינו. כמובן שנצטרך לפקח על חלוקת הקרקעות יהיו הגרלות לגבי מיקום, נפקח על מי קונה את הדירות, לא ניתן לקיבוצים להפריט קרקעות וגם לא למושבים,  נפקח על מכירת הדירות על מנת שלא תיווצר קבוצה מסוימת עם מצבור גדול מידי של דירות על חשבון הכלל, ועוד נושאים רבים וטובים. אך ככלל זה נראה לי רעיון טוב מאוד, דרך מצוינת להוזיל עלויות תוך ניצול של המשאב שהוא של כולנו!!! אין לאף אחד זכות למכור את האדמות שלנו מבלי שלכולנו יהיה פתרון דיור, אם לאחר שכולם יקבלו דירות תישאר עוד אדמה עד רבה למכור למרבים במחיר, למרות שזה לא ריאלי שהרי את הדירות יקבלו דורות הבאים וכך גם את עתודות הקרקע. אשמח לשמוע ביקורת אז יאללה חברים….מקצה שיפורים..דירות לכולם!

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On יולי 12, 2009 at 9:15 pm

    העובדה שמאז שהדולר ירד ,מחיר הדירות מצויין בשקלים,והוא רק עולה ועולה.נראה לי שהמחיר ימשיך לעלות,מכיוון שהמדיניות הממשלתית פועלת בכיוון ההפוך לרעיונות שכתבת.

    http://adama-not-for-sale.co.il/

  • יעל  On יולי 12, 2009 at 10:20 pm

    מחירי הדיור (השכרה ומכירה) מטורפים בתל אביב ולמעשה בכל אזור המרכז – אבל אתה יכול להאשים את מחיר הקרקעות עד מחר בכך, זו לא הבעיה:
    המחיר גבוה כי יש מספיק אנשים שמשלמים אותו.
    עניין פשוט של היצע וביקוש.

    כל עוד הדרישה לדירות בתל אביב (במצב סביר, והמונח "סביר" בתל אביב הוא גמיש מאוד) עולה על הביקוש והמוני שוכרים מתלוננים אך פותחים את הארנק ומשלמים, אין שום סיבה מבחינתם של המשכירים/מוכרים להוריד את המחיר.

    אני כן חושבת שבמקום לעודד מגדלי דירות יוקרה בעיר יש להקים יותר מגדלי ענק של דירות רגילות של 2-3-4 חדרים עבור המעמד הבינוני. כמו כן, היות וקרקע פנויה היא אכן מצרך הולך ואוזל במדינה קטנה עמוסת יושבים, יש לעודד בנייה לגובה. במקום יישוב "אקולוגי" חדש של בתים פרטיים רחבי גינות, לעשות את המעשה הנכון לסביבה ולבנות לגובה: פחות קרקע בנויה, אך מגורים ליותר אנשים.

  • יונתן שחם  On יולי 12, 2009 at 11:23 pm

    שכחת עלות משמעותית שרוב הרוכשים נוטים גם הם לשכוח, הריבית על המשכנתא. נניח שלקחת משכנתא של 500 אש"ח בריבית 5% ל-20 שנה. הריבית שתשלם במשך כל התקופה היא מעל 250 אש"ח, כאשר התשלום החודשי הוא בערך 3,200 ש"ח.

  • ימני  On יולי 13, 2009 at 12:40 am

    יעל יקרה.
    יש לי דירה בתל אביב – נכס קריירה. משום מה לא בטחתי בחברות הענק שהבטיחו לי להזדקן בכבוד.לשמחתי צדקתי.
    בעבור דירה זו עבדתי קשה, שקל לשקל.
    שוכרי הדירות, סטודנטים החשופים לקולות כמו אלו שאת השמעת (מעמד בינוני, עיר לכולנו), מדהימים אותי כל פעם מחדש.
    החברה האלה חושבים שכל העולם שייך להם.
    דברים בסיסיים, עליהם הם חתמו כמו להחליף לשוכר שמקובל עלי (אם הם שוברים חוזה), מתקבלים כאילו אני הוא דוגמא ממשית לקפיטליזים – שורש כל הרע
    חכמים, הזהרו בדברכם

  • יעל  On יולי 13, 2009 at 1:50 am

    צר לי לנפץ את התזה. הדור שלי סיים את לימודיו מזמן ואינו שייך לשכבת הסטודנטים הצעירים (ואני עצמי לא תושבת העיר – יקרה מדי בעבור התמורה, לטעמי). המעמד הבינוני מכיל משפחות רבות, הורים לילדים, ועבורם שכירת דירה – כל שכן קנייה – באזור המרכז (לאו דווקא בתל אביב, גם בכפר סבא והרצליה יש עליית מחירים בשנים האחרונות) היא הוצאה כבדה, לעתים בלתי אפשרית.

    עם זאת, כפי שציינתי קודם, ברור לי שכל עוד יש מספיק המוכנים לשלם את המחירים הללו, הם מוצדקים לגמרי מבחינת בעלי הדירות. כלכלה פשוטה. מדוע להם לבקש פחות על הנכס שברשותם אם יש מי שמוכן לשלם עבורו? בלי צביעות, כולנו היינו עושים כך לו היינו מעברו השני של המתרס.

  • שרון רז  On יולי 13, 2009 at 8:59 am

    ניתן לומר באופן שטחי כי הכל בגלל חולדאי
    זה שטחי אך יש בזה גרעין אמת
    ההתפוצצות המטורפת התחילה בת"א, גם בגלל סיבות שלא תלויות בו, כמו העלייה מצרפת, ומשם זה התפשט לגוש דן ואחר כך לאיזור שבין גדרה וחדרה

  • הני  On יולי 13, 2009 at 9:25 am

    עזבו אותכם משטויות, רון חולדאי ושכירות ועוד מיני פרפראות, אדמה !!! זו הנקודה העיקרית חלוקה צודקת יותר של המשאב החשוב הזה…

    יעל, אין כזה דבר מסכימים לשלם, אם המדינה הייתה בונה המוני דירות לשכירות (ראי מקרה עמידר עמיגור ועוד) ומוציאה אותם לשוק מכירי השכירויות היו יורדים בכול מקום גם בתל אביב – ומה לעשות תפקידה של המדינה הוא לדאוג למגורים לתושביה – נראה לי שכולם שכחו את זה….

    יונתן, חשבתי שזה נמצא בסעיף 7…אבל אפשר סעיף נפרד…

    ימני, אחלה אני מבין אתה מסכן כולנו רחמים, יש לך דירה בתל אביב והשוכרים מביאים דירים שאתה לא מאשר, רגע אני מוציא את המטפחת…עזוב אותי משטויות ודבר לעניין מה לתגובה שלך ולפוסט שלי…ומי מדבר על סטודנטים ומה רע במעמד בינוני? עזוב לא שווה אפילו המשך התייחסות.

    שרון, לא אמרתי מילה על חולדאי בפוסט, לא הוא לא אשם המדינה אשמה! גם לא הצרפתים! המדינה אשמה! וגם אלא האתיופים!

    דיור שווה לכולם!

    יומטוב
    הני

  • גיל  On יולי 13, 2009 at 2:50 pm

    המחירים לא ריאליים אבל עדיין קונים ? סימן שהם ריאליים מאוד. אולי לא עבורך – אבל זה כבר עניין אחר.

    בשם המצוקה הפרטית שלך אתה רוצה ליצור מנגנון ממשלתי מפלצתי שיפקח, ירסן, יבקר ויחלק לכל אחד לפי צרכיו וכנראה יקח מכל אחד את מה שיש לו. בפעם הקודמת שזה קרה – קראו לזה ברית המועצות הסובייטית ויחד עם הלאמת הרכוש וחלוקתו מחדש, רוב האזרחים גילו שהם נשארו בחוץ.

    אולי עדיף פשוט לגור מחוץ לתל אביב או להפסיק לקטר כל כך הרבה ?

    חוץ מזה, שבירת קרטל יבוא האלומיניום והבטון, וייעול מנהל מקרקעי ישראל יביאו כל אחד לחוד להוזלה משמעותית במחירי הדיור. הנה משהו ריאלי שאתה יכול לבקש. צא ולמד.

  • אופיר זמר  On יולי 13, 2009 at 2:59 pm

    זה הזמן שלקח עד שמישהו הזכיר את ברית המועצות, בתגובה להצעה (סבירה ומעניינת על פניה) בעלת גוון שמאלי.
    את אלבניה, קובה וצפון קוריאה עוד לא הזכירו בכלל.
    מסתמן רפיון מסוים בקרב המגיבים הניאו-ליברלים.

  • הני  On יולי 13, 2009 at 3:47 pm

    חיכיתי לתגובה הטפשית וחסרת התוכן הזו, שכחת מנגנון ממשלתי ענק ועוד מיני פרפראות של כאלו שבחיים לא גמרו לקרוא ספר על רווחה כלכלית כמו שצריך.

    אופיר זה לא רפיון, פשוט הכול מתמוטט להם סיבי, היום בדה-מרקר עשו קבורת חמור לנביאתם הדגולה מרגרט ת'אצר והם מאבדים אחיזה בכול תחום אפשר להבין יורים לכול הכיוונים…

    גיל, אני מבין, וטענתי למען הסר כל ספק כי אני מחפש, אך הבעיה אינה תל אביבית היא כלל ארצית, אנא תן מבט בדו"ח האחרון של המוסד לביטוח לאומי, ועשה לעצמך טובה המושג של צא ולנד – הפוסל במומו פוסל!

    מלבד זאת כפי שציינתי לאחר בדיקה (שוב בעיית קריאה שלך) עלות הבניה הינה 1000$ למ"ר כולל בטון ואלומיניום, לא ייעול המנהל (מושג נבוב שאין לי שום מושג מה הוא מכיל) אלא חלוקה צודקת ומחודשת של הקרקעות היא ורק היא תביא לירידה במחיר הדירות….

    הני

  • יונתן  On יולי 14, 2009 at 9:38 am

    ומחודשת של הקרקעות"?
    מה אתה רוצה להשיג ואיך?

  • גיל  On יולי 14, 2009 at 10:51 am

    אחרי שכתבת שייעול המנהל הוא מושג נבוב למרות שאין לך מושג מה הוא מכיל, הבנתי שאין לך רצון ללמוד דבר ואתה מעוניין רק להטיף לחלוקת הקרקעות מחדש. כלומר שבירת הכלים של השוק הנוכחי ובניית מערך חוקים וכללים חדש לחלוטין במטרה להוזיל קרקעות.

    אני דווקא מוכן ללמוד ואם אתה מוכן – אזי אשמח לקרוא את התיזה שלך לאיך המנגנון שלך אמור להיות בנוי ואיך הוא אמור לפעול תחת ההנחות של:
    1. זה לא יוצר מפלצת בירוקרטית.
    2. זה לא מביא לתסמיני קומוניזם.

    אין טיפת ציניות במה שכתבתי, ובאמת אשמח ללמוד. בעיקר אני רוצה להבין האם יש לך חזון וגם דרך או שאתה מאילו שסתם זורקים רעיונות לאוויר ומצפים מהעולם שיתיישר לכיוונם רק בגלל שיש להם רעיון סקסי וקבוצת תמיכה בפייסבוק.

  • dugmanegdit  On יולי 14, 2009 at 2:35 pm

    מעבר לתגובתך הגועלית, פשוטו כמשמעו, לגיל, ניכר בך שמעולם לא בנית ולו בית אחד (או הקמת אפילו עסק אחד). בית או בניין מגורים אינו רק עלות בניה. זה גם עלויות פיתוח, מע"מ, מיסים על בית חדש, עלויות שמירה ופרוטקשן לפושעים שונים, עבודות הכנה לבניה, שכר מהנדסים ובודקים מהרשויות הבירוקרטיות השונות וגם בנוסף לכל אלה עלות הקרקע אותה הזכרת. ואפילו לא הזכרתי את תקני הבניה שמחייבים קבלנים לבנות רק על חלק מהשטח (וכך מונעים הקמת דיור זול יותר), את הזמן של הליכי התכנון (שהם בעצם תוספת עלות, כי מדובר בכסף שכבר הושקע ולא נושא רווח. אני מניח שזה אחד הדברים אליהם גיל התייחס בדבריו ה"נבובים".) ואפילו לא את מרכיב הסיכון או התב"ע.

    אין ספק שאם היו יותר אדמות המוצעות לציבור הרחב המחיר של מרכיב האדמה היה נמוך יותר. מעניין שבעניין זה, כמו גם בעניין תקנות הבניה אותן אינך מזכיר כלל, הבעיה נובעת מעודף הרגולציה בתחום.
    בעניין המיסוי – מע"מ של 16.5%, מס רכישה של
    כ-5%, מס מכירה בגובה 1-2.5%, מס שבח (שעשוי לקצץ את רווחי ה"השבחה" על הקרקע בכ-50%), דמי חכירה, היוון, אגרות שונות ומשונות. הערכות זהירות מדברות על כך שהמדינה לוקחת לכיסה כשליש עד 40% מערכן של דירות חדשות. משום מה לכך אינך מתנגד. אם מילים כגון "צדק חלוקתי" וקבורת חמור לת'אצ'ר לא קשה להבין מדוע!

  • הני  On יולי 14, 2009 at 3:50 pm

    יונתן, פתיחה מוחלטת של כלל הקרקעות בשליטת המדינה וחלוקתן לכלל הציבור על מנת להגיע לדיור הולם לאזרחי המדינה, אינני מבין מה הבעיה?

    גיל כעת לאחר שהבנת את דרך ההתנהלות אוכל לענות לך בצורה נאותה. אכן אינני מבין מהי יעילות אשמח אם תלמד אותי, אני מתנגד ליעילות באשר היא בעיקר כשהיא באה על מנת לחפות על פשעים חברתיים.

    כמובן שאני רוצה לשבור את מה שאתה קורא לו שוק, בעיני קרטל על מנת שכולם יוכלו לקנות בתים ולגור בהם. לא זה לא צריך ליצור "מפלצת בירוקרטית" (מעניין למה אתה משתמש במושגים כאלו אולי אתה רוצה להפחיד) כמו גם תסמיני קומוניזם, שבאמת הייתי רוצה שתסביר מהם. מלבד לעובדה שאני מעדיף שאנשים יועסקו בידי המדינה מאשר אנשי פרטיים כי לרוב מועסקים על ידי אנשים פרטיים מפסידים (ראה את רוב המועסקים על ידי חברות כוח אדם ובאופן כללי את המועסקים על ידי ארגונים פרטיים).

    וכמובן שבסופו של יום אני חייב להודות חשפת אותי, מדהים איך הצלחת אני כן מאלו שסתם זורקים רעיונות לאויר ללא חזון, וכותבים בלוג בעיקר להרגיז אנשים כמוך שמתים לשמר את המצב הקיים כי קרוב לודאי הם מרויחים יותר מאחרים וטוב להם כך.

    נ.ב. תודה לא חשבתי שהרעיון הוא סקסי, וגם לא ידעתי כעל קבוצת התמיכה בפייסבוק אשמח לקבל קישור….

    לסיום דוגמא יקירי, תודה על השיפוט והציונים, לתומי חשבתי כי תגובתי הייתה מידתית ביחס לאמירה ובכול מקרה אודה לך אם לא תיקח על עצמך את תפקיד השופט בדיוק כשם שאני אינני עושה באתרך.

    לענינינו, אכן לא בניתי בית אך התייעצתי עם גורמים שבנו והרבה אני מעריך שאף יותר ממך.

    אכן חלק מהעלויות לא נלקחו בחשבון אך בסוך היום מלבד להשקעה של הכסף בזמן האישורים את הרוב כבר העלנו (ראה שוב מה שכתבתי לגבי עלויות חסרות), רוב העלויות שאתה מעלה קשורות למיסים עקיפים שהמדינה גובה וגם אותם יש לדעתי לבטל לפחות לחלק מהרוכשים על מנת לעזור להם להגיע ליעד. אני חייב לציין כי עלויות פרוטקשין לא לקחתי בחשבון אני לי מידה להן ולכן הן בחוץ!

    בעיקר ברצוני להתייחס למיסים העקיפים מס מכירה – מס קניה – מס שבח – מע"מ דמי היוון – פרצלציה ועוד רבים וטובים כל אלו לפח על מנת שאנשים יוכלו לקנות נכס ראשון, לגבי השני אין לי שום בעיה עם מיסוי פרוגרסיבי בהתאם לשוי הנכס.

    הני

  • יונתן  On יולי 14, 2009 at 5:28 pm

    אני לא מתמם ע"מ להכעיס.

    הכוונה היא שאנשים יקנו את הקרקע ישירות מהמדינה? זה קצת בעייתי לארגן ככה תוכניות פיתוח כי זה מביא לכך שהמדינה הופכת להיות מעין קבלן על(הפיתוח שחלקה עוברת הוא חלק מפיתוח שעוברות כל החלקות המוצעות למכירה באותה אצווה),זה גם מקשה על בניה לגובה כי שם לא מחלקים קרקעות.

  • הני  On יולי 14, 2009 at 7:04 pm

    זה ברור לי שאתה לא מיתמם בכדי להכעיס…

    יוחלט באופן כולל היכן תותר בניה צמודת רקרע והיכן בניה לגובה, אנשים שירצו יוכלו לקנות במקומות אלו על פי תוכנית המתאר והחלוקה של הבניה. היינו או בית פרטי או דירה, הנקודה היא שאנשים ישלמו מחיר מוזל מאוד על הקרקע היות ומשאב זה יחולק על ידי המדינה לתושביה ולא לקבלנים על מנת להפיק רווחים.

    זה הרעיון שלי בכול מקרה…
    הערות הארות תיקונים, אשמח לשמוע.
    הני

  • dugmanegdit  On יולי 16, 2009 at 6:57 am

    בבקשה. אני תמיד שמח לתת ביקורת, ולא תמיד בונה. אם אתה רוצה, אתה מוזמן למחוק (כדרכם של יתר עמיתיך כאן) או להיכנס אלי מדי פעם ולהעיר הערות. אני מבטיח לך שאם תטען טיעון, אענה לך בצורה מעט יותר מכובדת מזו בה ענית לגיל.

  • הני  On יולי 16, 2009 at 11:01 am

    אינני מוחק תגובות אלא אם יש בהן פגיעה באופן אישי. שוב אינני מתעניין מה עושים אחרים זה הנוהג שלי – גם עם אלו שאינם מסכימים עימי.

    לגבי השיפוט הערכי – אתה בדרכך ואני בדרכי, אך אנא ממך אל תתנשא ובפטרנליות תאמר שאתה תהיה מכובד ממני כי אין כך הדבר אתה יכול לחשוב שאתה עושה כך אבל אין זה אומר שכך הם פני הדברים. ותחילה היא בחשיפה העצמית והיכולת להתמודד עם הדברים כמי שאתה ולא כשם ריק, נחמד ככול שיהיה….

  • dugmanegdit  On יולי 16, 2009 at 10:10 pm

    דוגמא נגדית הוא שם הרשת שלי. אילו היית קורא באתר שלי היית מגלה מהר מאוד מי אני כיוון שאיני מנסה להסתיר זאת בשום דרך שהיא. הטיעון בעניין השם הוא באמת לא רציני ואני חייב לומר שאני מתחיל לחשוד שמאחורי ה"התנחמדות" שלך עומד משהו אחר לגמרי…

  • הני  On יולי 17, 2009 at 12:53 am

    להיכנס לדפנסיבה, קח אויר…כולה מישהו לא מסכים עימך. אני יודע אתה לא רגיל לזה, יעבור…רק אל תשפוט ערכית אל תהיה פטרנליסטי ותשאר בצד המואר של החיים, ואל תעשה לחבריך מה ששנוא עליך….

    לילה טוב
    הני

  • הני  On יולי 29, 2009 at 6:29 pm

    דה מרקר, אבל היום הם פרסמו בדיוק המ שאמרתי לפני שלשה שבועות, אולי הם עוקבים אחרי הבלוג שלי ומעתיקים – נו לפחות הם עושים דברים טובים. לאלו שרוצים גם להבין ולא רק לצרוח ראו בקישור מטה…

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20090729_1103563

  • מייק  On אוגוסט 9, 2009 at 7:39 pm

    הני צודק. על המדינה לחלק את אדמותיה ללא תמורה לכל התושבים וללא אפליה (גם לפלסטינים הישראלים). יתר על כן. אם השלטון רוצה להיטיב את חיי העם ולהקל על התושבים העמלים, הרי היה רצוי כי הממשלה תבנה גם את הדירות עצמן לכל התושבים. המימון יהיה מהקופה הציבורית ואם עדיין הסכומים לא יספיקו אפשר לקחת את הכסף מהעשירים. (יש להם דירות בחו"ל. שיעברו לשם. לא צריך אותם כאן. הם פוגעים בשיוויוניות).

  • הני  On אוגוסט 13, 2009 at 4:17 pm

    יש על מה לדבר!
    דרך אגב אם המדינה תבנה הרי שאנשים יקבלו עבודה בשכר הולם ואז אולי נציל את מקצועות הבניה למיניהם….
    הני

להשאיר תגובה

