הם מפחדים?@#$$

חברות וחברים, יש מצב שאני צריך לחזור בי מכול הפוסטים לגבי מזרחיות ודיכוי תרבותי (לא עדיין לא פוליטי, אבל יכול להיות שזה הבא בתור). קראתי בסופשבוע מאמר מאת רז שכניק "אבודים", מה אגיד ומה אומר, לא ידעתי אם לצחוק או רק לבכות בקיצור עשיתי קצת מכול דבר….חוה אלברשטיין במניפסט גזעני המשיח על תרבות הלבנים מול השחורים, שלומי ברכה ביציאות גזעניות במיוחד (טוב תמיד לא סבלתי את משינה בעיקר משום שבנאי אוהד מכבי הנה עוד סיבה נהדרת) וממה החשש, לא פחות ולא יותר מהתדרדרות התרבות בארצנו. מי שישמע אנחנו אייקונים תרבותיים כלל עולמיים ואת המוסיקה שלנו משמיעים בכול העולם וכעת יש איום קיומי על התעשייה המשגשגת. וכל זה למה ומדוע? כי יש אומנים מזרחים, רחמנא ליצלן שמצליחים למלא את קיסריה! כי הציבור רובו ככולו לאחר 60 שנות דיכוי מעדיף את המוסיקה המזרחית!

 

לא, שלא יצא שאני מאמין שהממסד הינו מייצג את האוכלוסיה, הוא רובו ככולו חי בבועה שאינה מייצגת את כלל הציבור, עדיין הזמרים הפופולריים ביותר אינם זוכים להיות מושמעים בגל"צ בשל אותו פליי ליסט איום ונורא, אך אל דאגה לפי המאמר ימיו של זה ושל כל העורכים המוזיקליים קצרים המה גם כן…

 

מה אומר, אנא לקרוא לשמור ולנצור, ואז לחשוב, האם זה גזעני? האם יש ישראל היפה? אם כן היכן היא? בבית הלובן של חוה אלברשטיין? מניין בא כל הרוע? והאמינו לי שכתבה זו ועוד רבים אחרים מלאים בו…

 

קישורים לכתבה:

ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P1.jpg

 

ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P2.jpg

 

ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P3.jpg

 

הייתי ממליץ להאזין תוכניתה של קרן נויבך סדר יור מרשת בית ששודרה היום ה-25 לאוקטובר בדבר הכתבה, קרן בין המומה לחסרת מילים לגבי כתבה זו והיא והמרואיינים אינם חוסכים….ניתן להאזין מ- 1:06 לאחר תחילת התוכנית בקישור הבא:

 

http://www.iba.org.il/media/?recorded=14

 

 

כמו כן אני מעלה את הדו"ח שעשה הרבה רעש לגבי חלוקת משאבי התרבות בישראל "קואליציית הארגונים, היוצרות והיוצרים לחלוקה שוויונית של תקציבי התרבות", על מנת שחלק יוכחו אולי וניסו להבין על מה ולמה כל הדרמה.

 

ואני מפנה לדבריו של ג'ון הנרי קלארק, סוציולוג אפריקני אמריקאי לסיום:

 

Powerful people cannot afford to educate the people that
they oppress, because once you are truly educated, you
will not ask for power. You will take it.”
John Henrik Clarke

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סתם אדם  On אוקטובר 26, 2009 at 3:36 pm

    הזכרת את אהובה עוזרי, אפשר להזכיר את זוהר ארגוב, דקלון ועוד כמה. מי שמכיר לא ישכח. רוב החדשים לעומת זאת הם כמו המוסיקה שב-MTV, להיט היום ובתהום השיכחה מחר.
    זה נכון באותה המידה בשני הצדדים אבל מה לעשות רוב השירים או התקליטים הטובים שיצאו בארץ (אלה עם שרידות של יותר ממצעד העשור) הם ברובם מהצד ה"אשכנזי" של המפה (וכן, אני בטוח שכולכם תגדירו את דייויד ברוזה כאשכנזי למהדרין).
    מוסיקת הקסטות של התחנה המרכזית החדשה סוף סוף הגיעה למיינסטרים, לא הטעם שלי באופן אישי אבל נו שוין. כמו הדיסקו ועופר לוי, גם זה יעבור.
    מה שנשאר לי לקוות זה שעם הכמות תבוא גם איכות.

  • סתם אדם  On אוקטובר 26, 2009 at 3:38 pm

    יהודה פוליקר, אריס סאן ופרוייקטים של יוני רועה, כל הים תיכוני הזה, מזרחי, אשכנזי או סתם מוזיקה ישראלית טובה?

    גם כאן אנחנו תקועים עם שחור ולבן או שמותר קצת אפור?

  • עופר  On אוקטובר 26, 2009 at 3:43 pm

    קראתי את הכתבה, ובעוד שאין ספק שהיא מלאה שטויות, וללא קשר לדיכוי המוסיקה המזרחית (מה זה בכלל? זה כמו מוסיקה אשכנזית?) האם לא תסכים אתי שהמוסיקה המזרחית שממלאת היום את קיסריה אינה אלא מוסיקת פופ מערבית + סלסולים? כלומר אפשר לטעון שדווקא המוסיקה הזאת, שלכאורה מייצגת את שחרורה ועלייתה של המוסיקה המזרחית, מייצגת בעצם את היבלעותה הסופית והכלתה בתוך מערכת הכוח והכסף של תעשיית המוסיקה, באופן שמסרס אותה ומנטרל אותה מכל סממן של איכות. כך שהשוויון אינו אלא תבוסה

  • שאול  On אוקטובר 26, 2009 at 3:49 pm

    אולי הציונים האשכנזים עלו מדרגה ומעדיפים את הילדגרג פון בינגן,גיום דה מאשו ,פלסטרינה,פנדרצקי,ולנטין סילבסטרוב,מאוריציו קאגל,את הסימפוניה החמישית של בראהמס ואת רנה ג'ייקובס שר סטאבאט מאטר של פרגולזי.

  • מייקל  On אוקטובר 26, 2009 at 4:17 pm

    הני, אתה יכול להסביר במה מתבטא דיכוי התרבות המזרחית בישראל ולמה החלטת שרוב הציבור בארץ מעדיף את המוסיקה המזרחית?

  • שאול  On אוקטובר 26, 2009 at 4:41 pm

    בפוסט קודם

    http://kedma.co.il/forum/viewtopic.php?p=18014#18014

  • עידו לם  On אוקטובר 26, 2009 at 4:50 pm

    חווה אלברשטיין יצאה נגד המוזיקה המזרחית כיום ולא בכלל(שים לב לדברים הטובים שהיא אמרה על ג'ו עמאר) וכדי שלא להיחשד בגזענות אני יוסיף ויאמר שהשמאלץ האשכנזי בסגנון קרן פלס ושות לא יותר טוב ואתה יודע מה אולי אפילו יותר גרוע.

  • עמוס  On אוקטובר 26, 2009 at 5:06 pm

    למרות הקשיים בהגדרה, יש תרבות מסחרית, ויש תרבות "אמנותית" יותר. יש סגנונות, ומסורות, וטעמים, וז'אנרים, ומורשות, ואורחות נגינה וביצוע, ומודוסים. יש תרבות איכותית, ויש תרבות פופולרית ותרבות עממית. אבל לא יתכן שאנשים בורים ו/או חסרי טעם יהפכו את חוסר הידיעה שלהם לאיזו מין "הוכחה" על נחיתותם של גילויים תרבותיים אחרים… היא רק מעידה על התירוף של בורות ויוהרה שמאפיינת אותם ואותן

    אם היתה תמיכה ציבורית וגיבוי תקשורתי גם לתרבות מזרחית, במסגרת מדיניות שהיתה נקבעת על ידי מזרחים (ואשכנזים) שמבינים וראויים להשתלב בתהליך קבלת ההחלטות, אז התזמורת האנדלוסית, או עמיר בניון, או פרץ אליהו, או בוסתן אברהם, או אילנה אליה, או משה חבושה, או יוסף ואחד, או זיוה עטר, או מורין נהדר, או אנסמבל שחרית, או נינו ביטון, או אסתי קינן, או לובנה סלמה, או אמל מורקוס היו כולם בחוד החנית של עשייה מוזיקלית אמנותית מהשורה הראשונה בעולם! (ויסלחו לי עשרות היוצרים והיוצרות שהשמטתי בחפזוני)

    ועכשו אנחנו תקועים עם האלברשטיינים ועם הזבל הגנוב ממדנס/פיקסיז (תלוי באיזה תקליט) של שלומי ברכה. אבודים, אנחנו ממש אבודים עם חבורת הזבל ששולטת בסדר היום התרבותי שלנו

  • מייקל  On אוקטובר 26, 2009 at 5:13 pm

    שאול – תודה. לא הצלחתי לראות את הסרטון, אבל על פי הכתבה עצמה הבנתי את התוכן. הם מציגים את התליך של מעבר הזמר המזרחי מן השוליים כולל תוכניות בשפה הערבית אל המרכז. והם טוענים שזה טוב. זהו, זה עיקר מחלוקת. אני בכלל לא חושב שזה טוב, וגם חלק גדול מהציבור לא חושב כך. הזמר הזה מתאים יותר לפליי-ליסט של מדינה ערבית, לא של מדינה מערבית נורמלית.

  • יורם  On אוקטובר 26, 2009 at 5:14 pm

    יש עוד כמה דברים שהם יכולים לשמוע כדי לעלות מדרגה, כמו למשל את המפייטים משה חבושה ועובדיה פתיה וחיים לוק והרב הצעיר נעים זמירות מימון כהן.
    אבל נכון, בדרך לפסגות השמיימיות האלה, להבדיל, הם עוד צריכים לעבור אצל דה משו ופלסטרינה ואפילו את הקנטטה לקפה (עם כבר הזכרת את ג'ייקובס) של בך, ואגב אני באופן אישי מעדיף את הביצוע הפופולרי של ג'יימס באומן ואמה קירקבי לסטאבט מאטר של פרגולזי. כמובן שגם הביצוע של קירקבי לקנטטה לקפה הוא משהו שהאשכנזים טרם השתלמו בו עד תום ועוד חושבים שזה שלהם. אבל אם להשוות ביצועים אז באמת טרם החליטותי מי מהם עדיף לאזני, כשמדובר בהילדגרד מבינגן, הביצוע של קירקבי או של צ'נדרה (ההודית בייחוסה האתני)לקולומבה אספקסיט. בהקשרינו הרשה לי להעדיף את השני.
    אך כאמור על הקבוצה האתנית שהזכרת לעבור כברת נגן משמעותית כדי שתוכל לקבוע בשבילנו מה נשמע ולשכנע את העולם שהיא פסגת ההוויה האודיו- מנטאלית עלי אדמות
    הני, יישר כח חביבי!

  • אייל  On אוקטובר 26, 2009 at 5:21 pm

    היא מקבילה – מהצד השני – של התגובות האוטומטיות של טומי לפיד למיניהם כששמע את אמיר בניון.
    לא הבנת את הכוונה בדבריה של חוה אלברשטיין וגם הדיון שלך בשאלות כמו מהי מוסיקה מזרחית עכשיו, מה בינה לבין מוסיקה ישראלית בכלל והאם יש מוסיקה אשכנזית חסר ורדוד מעין כמותו
    טוב לעמוד על המשמר וטוב להיות עירני לגבי שיח עדתי, אבל אתה מציג כאן תגובה אוטומטית מהבטן שחסרה איזונים מרסנים מהראש.
    בברכה

  • שאול  On אוקטובר 26, 2009 at 5:26 pm

    יורם אני נמצא מדרגה או מדרגות מתחתך

    התכוונתי שג'ייקובס היה זמר קונטרטנור מחורבן ושאני לא יכול לשמוע טרום ג'זואלדו מונטוורדי

    לפי מה שאני יודע לא תמצא כמעט ציוני אשכנזי שיודע להעריך הקלטות של רביעיית בוש ורוב אלה שחושבים שקנטטת הקפה היא שלהם בכלל לא מבדילים בין תוים למוסיקה.

  • עידו לם  On אוקטובר 26, 2009 at 5:37 pm

    אני לא חובב של חווה אלברשטיין אבל להגיד עליה שהיא זבל? אני ממש לא חושב שזאת ההגדרה הנכונה.

  • גלי  On אוקטובר 26, 2009 at 5:59 pm

    הם חבורת כוכב נולד:
    צביקה הדר, צביקה פיק ומרגול.
    צביקה פיק קורא לעצמו מאסטרו, צביקה הדר מופיע כמו פרופסור למוזיקה ומרגול מתחפשת לשופטת בית משפט והחבורה של השופטים האלה הם ממש קרקס.
    מוזיקה מזרחית היא ג'אנר. אמא שלי למשל אוהבת את אייל גולן. אני אישית לא אוהבת את חווה אלברשטיין וגם לא את שלמה ארצי, ולא את שלום חנוך ולא את אריק אינשיין.
    אם הם ישירו לי באירוע בחינם, אז בסדר. אבל לשלם כסף אני לא מוכנה.
    אבל את הפרויקט של עידן רייכל אני מאוד אוהבת והוא הופיע בערב פתיחת ועידת הנשיא וזה היה נהדר. הוא הביא נגן מאפריקה ונגן מניו יורק.

  • עמוס  On אוקטובר 26, 2009 at 6:28 pm

    אלא למשינה (כתוב בפירוש "הזבל הגנוב ממדנס/פיקסיז של שלומיה ברכה"!), ובמחשבה שנייה אני בכלל חוזר בי מהביטוי הזה (כי אני לא סובל את משינה, אבל אוהב מאוד מאוד את הפיקסיז)

    גם את אלברשטיין אני לא אוהב, אבל הדיון כאן אינו על טעם פרטי, ואסור שידרדר לדיון על טעם פרטי (אם לעשות השוואה וולגרית: אדם יכול לסלוד מאוכל יפני, כמוני, ועדיין לכבד את העבודה שיש מטבח יפני בעל מסורת עתיקת יומין, שיש אנשים שאוהבים אותו, מבינים בו, מבחינים בו באיכויות וגוונים הנעלמים מעיני, ושאפילו אולי שווה שאתאמץ פעם ואנסה להתחבר אליו, ובוודאי שלא אתמוך ברעיון להלחם בו או להטיל על מסעדות יפניות מס מיוחד)

    בקיצור, לא זבל. שכח מהזבל

  • הני  On אוקטובר 26, 2009 at 9:31 pm

    חווה אלברשטיין היא האחרונה לתת שיפוטיים ערכיים בנושא מוסיקה, האמירה שלה לגבי מוסיקת הלבנים – מראה את "צבעה האמיתי" – בלי ללכת למה היא נורמטיבית רואה כטוב או רע.

    אינני מבין מדוע לנסות ולעשות שיפוטים ערכיים למוסיקה, מה טוב מה רע וקטגוריזציה (למי שחושב שיש שויון בין הזנרים הייתי ממליץ לקרוא את הדו"ח של קואליציית הארגונים ולנסות להבין את הבעיה.

    לכל אלו שמנסים להיות מוסיקולוגים או שופטי איכות או תרבות גבוהה רק אזכיר כי כאשר להקת החיפושיות (שאני חייב לציין כי אני אישית אינני מחבב) בתחילת דרכה וגם לאחר הצלחתה כונתה כמוסיקה קלה, שאינה עומדת בסטנדטים של איכות וכי כל מה שהם מייצרים הוא רעש של גיטרות וקולות! כן אלו החיפושיות הדגולות, ממציאי הזנר החדש של המוסיקה ומה שרובנו מכנים כיום קלאסיקה….

    אז במקום לנסות לערוך שיפפוטים ערכיים, או לנסות "להבין" את הגזענות של אללברשטיין, אנא נסו להתמקד בבעיה ולהישיר מבט ולהבין, למה?

    אך כמובן, אני לא מנסה לשפוט רק לכוון :))
    הני

  • אזרח.  On אוקטובר 26, 2009 at 9:36 pm

  • הני  On אוקטובר 26, 2009 at 10:07 pm

    שדודתי הייתה זמרת בקול ישרלא ורשות השידור בערבית…שם הבימה שלה היה נאדיה, אך אני לא מצליח למצוא קליפ שלה אשמח אם מישהו מוצא משהו…

    ואכן להתענג ולהנות

    הני

    נ.ב. בקרוב אצא בקריאה להקמת ארכיון תרבות עיראקית פרטים בקרוב…

  • אזרח.  On אוקטובר 26, 2009 at 10:50 pm

    שלפי מה ששמעתי בתוכנית של קרן נויבך,אינה מעוניינת לשחרר את הקליפים.רשות השידור מפחדת.מצער מאוד כמה לא העריכו את אנשי התזמורת.אלה האחרונים היו יכולים להוות גשר לעולם הערבי שסביבינו.

  • רני  On אוקטובר 26, 2009 at 11:05 pm

    לכל אחד מחברי התזמורת [ בסדר לא לכולם, לרבים מהם ] היה מכר, ידיד, קרוב, בן משפחה קרוב או רחוק שעבד בנאמנות אין קץ [אשכנזים לא ראו דבר כזה] בשביל אחד משירותי הביטחון או המודעין או הממשל הצבאי וכיוצא באלו. זה היה הגשר שהם בנו בנאמנות וידע אין קץ לעולם הערבי שסביבנו. זה היה הקשר והגשר. ומה שקורה כרגע בעירק האומללה והנקטלת והנרמסת היה קורה להם פי אלף אם היו נשארים שם. זה העולם, צא מהפנטזיות, תקשיב מספיק זמן למוזיקה עירקית לא למה שמשדרים בתור מוזיקה מזרחית ואז תתחיל להבין מה היה ומה יש.

  • רני  On אוקטובר 26, 2009 at 11:11 pm

    היה בית יהודי עירק. היה די בסדר. אם קצת לחץ במקומות המתאימים ניתן יהיה להחיות אם איזה לא עירקי ואיני לא מתכוון לאשכנזי לא השתלט על זה בתור נדל"ן. נו נראה אותכם עושים במקום לפטפט לאין קץ.

  • הני  On אוקטובר 27, 2009 at 12:58 am

    אינני יכול שלא לגחך….
    הני

  • מייקל  On אוקטובר 27, 2009 at 7:32 am

    "בקרוב אצא בקריאה להקמת ארכיון תרבות עיראקית פרטים בקרוב… זה יכול להית רעיון די מעניין. מה יכלול ארכיון כזה?

  • יורם  On אוקטובר 27, 2009 at 12:54 pm

    גם אני דיברתי צינית. ג'ייקובס? קפה? אהה. . ?
    איך אפשר בכלל להשוות לזה
    http://www.breslev.org/forum/viewtopic.php?t=105

  • שאול  On אוקטובר 27, 2009 at 2:54 pm

    אבא שלי גם ידע לשיר עם טעמים ורק בבית או בבית כנסת היתה לחיבור מילים ומנגינה משמעות בעיני

    אשמח אם תגיד לי איפה אפשר להזמין DVD

    אני אנסה באנסמבל היונה

  • יורם  On אוקטובר 29, 2009 at 2:14 am

    אם התכוונת לדיסק המסויים של משה חבושה המפורסם באתר אליו הפניתי נא נסה דרך הטלפון שמודפס על- גבי הדיסק

  • דודי  On נובמבר 21, 2009 at 7:03 pm

    יש בדברים? אולי תחשוב שתי שניות לפני שתזרוק את התואר הזה?

    אלברשטיין צודקת במאה אחוז בביקורת על המוזיקה המזרחית העדכנית, שנחותה בכמה רמות מג'ו עמר או זהר ארגוב.

  • נסו דהן  On מרץ 11, 2011 at 9:10 am

    משל לילד במשפחה שקופח ואומלל, לא קיבל לא חינוך ולא תרבות -עשב שוטה.ויום אחד הפך להיות זמר מזרחי מפורסם .
    ואז באים הוריו המקפחים ומתרעמים: " מה זה השירים הללו ?זה תרבות?אוי לנו איזה בושה גדולה במשפחה".
    הנמשל:ההגמוניה האשכנזית השולטת בתרבות ובכל התחומים בחיינו בישראל, זה כ60 שנה,מקפחת באופן שיטתי ומכוון את המזרחים ותרבותם ,לא מזרימה להם תקציבים לחינוך לתרבות ולשאר ירקות.וכשחלק כמעט זניח מהמזרחים,,אך כשרוניים, לפתע, פתחו את הפה התחילו לשיר שירים על "אוהב אותך ואל תעזביני " ואף הצילחו להגיע למנסטרים של התרבות,נתמלאו כעס פחד ושאר תסביכים.

    לענין חוה אלברשטיין ,אני אישית ,ניסו דהן, עומד להגיש נגדה תביעת דיבה וגזענות על אמירתה "אנחנו הלבנים".
    ימים לבנים נכונו למזרחים.

Trackbacks

  • […] אז אלו שהפסידו עשו הכול על מנת לשמור על עליונותם. בתחילה הם נתנו למוסיקה שמות נלעגים כמו "מוסיקה ים-תיכונית" או "מוסיקה מזרחית", וכשזה לא עבד, הם החליטו להוריד את הכפפות ולהילחם ללא שום קוד מוסרי; לדבר על תת תרבות, על וטקסטים ירודים ועוד. כמובן, שהיו יוצאי דופן, אך הם היו ייחודיים בנוף הישראלי. אחד מהם היה עוזי חיטמן, זכרו לברכה. חיטמן שעבד עם אמנים מזרחים רבים, נהג לומר כי הוא לא מעוניין במוצאו של הזמר. הוא מביט רק על הכישרון. חיטמן עבד עם רבים וטובים ונלחם בכול עוזו נגד האפליה התרבותית ודיכוי. אך הוא היה אור יחיד באפלה הגדולה. […]

  • […] שיוצאים בפומבי נגד המוסיקה והתרבות המזרחית, ובהם חוה אלברשטיין, שלום חנוך, המשורר נתן זך (הגבתי לכך ב"הארץ" וגם […]

  • […] שיוצאים בפומבי נגד המוסיקה והתרבות המזרחית, ובהם חוה אלברשטיין, שלום חנוך, המשורר נתן זך (הגבתי לכך ב"הארץ" וגם […]

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s