"תמיד ממנים ספרדי תורן לבית המשפט העליון"

לא, הפעם זה לא אני שאומר את הדברים, זהו שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, נסים ישעיה, שבראיון פרישה לדה מרקר מוציא את אשר ליבו על המערכת ממנה הוא היה חלק יותר מארבעים שנה. הכתבה שמופיעה באתר הינה רק חלקית, הראיון המלא מצוי בעיתון המודפס אותו אני אסרוק בימים הקרובים ואעלה לאתר.

הדבר המדהים הוא שבשר מבשרה של המערכת אומר דברים אלו, הוא תוקף את המערכת באופן ישיר, ושם על השולחן את המוצא כחלק בשיקולי המערכת. בשיח פשוט, לא יומרני ופתוח מעלה ישעיה נושאים שרבים וטובים נמנעים מלשוחח בם, וכאר אחרים עושים זאת הם חוטפים קיתונות רבים (ראו את כל טורי בנושא משפט ופוליטיקה).

על מה ולמה כל הדרמה? ובכן על מינויים, על שליטה ובעיקר על כוח. זהו סיפורה של אליטה אחת שללא שום בסיס כוח אלקטורלי או ציבורי מצליחה עקב חולשה ובלבול בקרב האליטות האחרות לעלות את כוחה ללא שום סייגים. אך איתרע מזלה של אליטה זו ומונה שר משפטים שיצא במלחמת חורמה כנגד טרנדים אלו, וכעת יצא כנגדה בשר מבשרה ופתח את תיבת פנדורה עם אמירותיו.

למה זה חשוב? ובכן כאשר גוף ציבורי לא נבחר אלא ממונה לוקח על עצמו את הזכות לבקר את הגוף הריבוני היחיד של המדינה, זו בעיה! זהו צעד אנטי דמוקרטי, ולא חוקי בעליל, ועל כולנו ללא יוצא מן הכלל להתנגד לצעד זה. מה היו אומרים אם בתי הדין הרבניים היו עושים דבר זה? אכן חלק מהפסיקות אני חייב לציין תואמות את עמדותי באופן ברור (ביטול בתי הסוהר הפרטי הראשון), אך אינני מוכן להנות מפרי ביאושים זה, הייתי מעדיף כי ביטול בית הסהר הפרטי יקרה כתוצאה מלחץ ציבורי והבנה של המחוקק כי תמיכה בחוק זה תפגע בו בבחירות הבאות, ולא שזה יקבל משנה תוקף כתוצאה מפרוצדורה פסולה בעיני.

אז הנה, דברי השופט שעיה, וטובה שעה אחת קודם לקרוא להפנים ואולי לקחת חלק במאבק, לשיוויון נגד גזענות וגם בנושא העדתי, כפי הנראה בית המשפט נגוע בכולן ולא רק אני ועוד כמה שכמותי טוענים זאת הפעם יצאה הקריאה מתוככי בית המשפט…

שלכם

הני

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נעמי  On דצמבר 7, 2009 at 10:08 am

    אז השופט ישעיה לא מונה לעליון והוא מתרעם על כך שיש שופטים שמונו לפניו והם, רחמנא ליצלן, אשכנזים. אלוהים ישמור. הרי ברור שהוא מדבר מהפוזיציה. חבל שאתה לא טורח לציין את זה כאן.

    כשמזרחי לא מקבל קידום זה הרי תמיד בגלל העדפת אשכנזים. כמו אצל מואיז בן הראש: כשלא מזמינים אותו לכנס ספרותי הוא טורח ומוצא ששיעור המזרחיים שם קטן משיעור האשכנזים ואז הוא פותח ביללות קיפוח.

    דרך אגב, לפי העקרון של הייצוג היחסי שעליו אתה מדבר, בכלל לא צריכים להיות שופטים יהודים בבית המשפט העליון של ארה"ב. לא עכשיו ולא לנצח. למה? כי בעליון יש תשעה שופטים (כלומר, כל אחד מייצג 11.1% מהאוכלוסיה) ושיעור היהודים באוכלוסיה הוא שני אחוזים עלובים.

  • העדר האשכנזי  On דצמבר 7, 2009 at 10:28 am

    עד מתי תמשיכו את ה"אוי אוי אוי דופקים אותנו" כל פעם שאיזה שחור לא מקודם בגלל חוסר כישורים?

    עוד לא הבנתם שהשחורים מצטיינים בערסיות, פרימיטיביות ואלימות, ואילו האשכנזים מצטיינים בתרבות, השכלה וזכייה בפרסי נובל?

    אבל לא נורא, זובי, האבולוציה תעשה את שלה. עוד כמה דורות אולי תהיו קצת (קצת, כן?) מתורבתים. ז"א לא שתפסיקו ליילל – זה הרי בגנים שלכם. אבל אולי תדעו שצריך לכתוב "קיתונות" ולא "קיטונות".

  • מואיז  On דצמבר 7, 2009 at 10:42 am

    הספרדים תמיד מנסים לברוח מהסטיגמה הזאת של להיות מזרחי, הם הרי אירופאים וגם בלמ"ס הם ברובריקה של אירופאים (משך שנים עשו את זה כי היה רוב לספרדים-מזרחים) ועל אף ההתבטלות הזאת זה לא עזר לו לקבל מנוי לעליון.

    מובן שהוא מתרעם על כך שהוא לא זכה, אבל הטיעון הזה היה יכול להיות לצנינים אם זה היה רק אישי והיו 4-5 שופטים ספרדים-מזרחים בבית המשפט העליון. עם אדמונד לוי אחד שהוא דווקא על תקן הדתי ולא המזרחי הטיעון הזה הופך להיות חזק מאוד.

    בקיצור , בית המשפט העליון הוא גילדה עם מוצא , ולא סתם קבוצה של חברים.

  • מואיז  On דצמבר 7, 2009 at 10:44 am

    שים לב שאדמונד לוי נמצא לעיתים קרובות בעמדת מיעוט או אפילו בעמדת יחיד, לגבי כל מיני פסיקות.

    מה זה אומר? הוא כנראה היחיד שלא מתנהג בצורה של עדר ויש לו חשיבה עצמונית.

  • גלי  On דצמבר 7, 2009 at 4:32 pm

    אתה כל הזמן כותב על זה שדופקים את המזרחיים.
    אני אשכנזיה עם שם אשכנזי לגמרי ואני לא מצליחה למצוא עבודה המון זמן. עם השם האשכנזי שלי לא מקבלים אותי.
    אתה מזרחי עם שם מזרחי ואתה סגל בכיר במכללה הטובה בארץ.
    אז מי דפוק כאן תגיד לי? איפה דופקים את המזרחיים??
    אני רק רואה שדופקים את הנשים בארץ ובכלל בעולם. ובייחוד את האמהות החד הוריות.
    מי שדפוק זה הנשים – לא מזרחיים ואני בכלל לא יודעת על מה אתה מדבר!!
    זכויות האשה הן משהו נורא וזה מתבטא בקבלה לעבודה.
    זה פשוט לא משכנע מה שאתה כותב על זה שדופקים את המזרחיים.

  • הני  On דצמבר 7, 2009 at 4:46 pm

    שכחת להזכיר את תשובה וגם אקירוב, אם כבר במצליחנות מזרחית עסקינן.

    כאשני מדבר איתך אני תמיד מנסה לזכור שאני מדבר עם מדענית ולא מישהי שאינה מבינה דבר בנושא מובהקות ומספרים גדולים. הייתי מפנה אותך לפרסומי מכון אדווה וגם קצת לתאוריה וביקורת על מנת לקבל תמונה כללית יותר של העניין.

    ואם בנשים עסקינן שהרי מצבה של האישה האשכנזיה טוב מאות אם לא אלפי מונים מזו של המזרחית…

    ולסיכום אינני מבין מדוע לא יכולות להיות שתי תמות של דיכוי זו לצד זו? מדוע את חייבת להיות מדכאת כוחנית בעצמך ולתקוף את דברי רק על מנת להראות שגם את מדוכאת ומופלת?

    תחשבי על זה קצת, לא הרבה…ועוד דבר אחד קטן אני לא מנסה לשכנע אני רק מביא עובדות בשם אומרם.

    הני

  • גלי  On דצמבר 7, 2009 at 5:19 pm

    היכן העובדות?
    אתה לא יכול לשבת במרומי מגדל השן של המרכז הבינתחומי בהרצליה ולצרוח אנחנו דפוקים. מי שיושב במרכז הבינתחומי בהרצליה כסגל מרוויח יפה ולהגיע לשם זה קשה מאוד. אני לא יכולה להגיע לשם אפילו כעובדת קבלן: כמרצה מן החוץ. פשוט דוחים אותי כאשר אני מנסה לפנות ולהציע את עצמי כמרצה מן החוץ במרכז הבינתחומי ותאמין לי שניסיתי כמה פעמים!! ויש לי קורות חיים טובים מאוד.
    יש בחוץ המוני נשים שלא מצליחות בשום אופן להגיע לדרגה שלך למרות שהן מאוד מוכשרות.
    ומדובר בנשים מכל המוצאים.
    ולכן אשה מובטלת לא יכולה להיות מדכאת כוחנית. את מי היא בדיוק תדכא? הרי אין לה בכלל מעמד מקצועי.

  • הני  On דצמבר 7, 2009 at 5:37 pm

    בוא נתחיל בנקודת המוצא שאני יכול לעשות מה שאני רוצה, לא מוצא חן בעיניך את לא חייבת לקרוא.

    מה את בעצם אומרת שרק לאלו שלא הצליחו בכלום יש זכות לדבר, אז גם לך אין שום זכות יש לך דוקטורט אז שבי גם בשקט….אך אני לא טוען זאתף את פשוט שולפת ויורה ללא אבחנה. ראי גם לא הסכמתי עימך כשכתבת על כלל הגברים האשכנזים, נראה לי שאין לנו שיח משותף בעניין. ולא יעזור מה שאומר, שיש מחקר אקדמי של הברפלד וכהן שמצאו כי הפערים במערכת החינוך בקצב סגירתם הנוכחי בין מזרחים לאשכנזים יעלמו עוד 99 שנה….מה עוד שמחקר של ישראל בלכמן מצא שבין המרצים בחמש האוניברסיטאות הפרטיות יש 92.7% אשכנזים 6% מזרחים ורק 0.3 ערבים? מה עוד?

    עזבי זה לא יעזור את בשלך…העיקר שלך אין עבודה ולי יש…

  • איריס  On דצמבר 7, 2009 at 7:01 pm

    אני לא נוהגת להגיב כאן, אבל אתייחס בקצרה לענין שגלי העלתה. הבלוג שלך הפך לאכסניא לכל מיני מיסוגנים די קיצוניים (שמת לב בודאי) אמנם זה לכאורה לא תלוי בך, מי מגיב פה, אבל יש רזוננס מסויים וסובלנות למררת השינאה הזו, לעומת אי סובלנות למררות מן הכיוון ההפוך.

    מאבק סקטוריאלי שאינו סולידרי עם מאבקים אחרים הוא מאבק סקטוריאלי לא מעניין. עוד מעט, כמו עם הלהטב נגלה שיש איזה גנרל, כמו איזה בוכריס שמושך את החוטים כי הוא מתוסכל, והתמיכה הציבורית תהפוך לאכזבה רבתי. (אני מדברת על הפוסט של הקשת נגד סרטי הבורקס של הלהטב שהיו גזעניים נגד מזרחים).

    אני יודעת שאין טעם לאמר זאת, כיון שאינטרסים חזקים מאידיאלים, אבל אותה סובלנות רכה שאתה מפגין לפסיכים שנכנסו לפה עם שינאת נשים, לפני כמה פוסטים, תפגין כלפי מי שבאמת מופלה לרעה.

    נכון שבבית המשפט העליון יש כמה נשים, אבל אוי לנו ואבוי לנו הייצוגיות המזוייפת של נשות הגנרלים, שבולמת שוויון יותר מאשר מקדמת אותו.

  • עידו לם  On דצמבר 7, 2009 at 7:19 pm

    יש מישהו מסויים?

  • הני  On דצמבר 7, 2009 at 10:40 pm

    על איזו סובלנות את מדברת? האם קראת את התגובות שלי לשיח המטופש שחלק החליטו לאמץ אם לא את מוזמנת שוב לקרוא http://www.notes.co.il/hani/62812.asp

    אני לא ראיתי שום סובלנות לנושא – אבל את יודעת הכול בעיני המתבונן….

    אין בי שום בעיה וקבלה של שאלת האפליה והדיכוי של נשים (שוב הייתי מציע שתעייני מעט בפוסטים האחרונים שלי אולי את מפספסת דבר מה – המדהים הוא שאני מעלה יותר פוסטים בדבר נשים בזמן האחרון מאשר כל דבר אחר….

    ולסיום אני מסכים עימך לגבי ייצוגיות מזויפת הייתי מציע שתשתפי את גלי בהבנה מהי ייצוגיות מזוייפת אולי כל הדיון המיותר הזה היה נמנע (או שלא)…

  • איריס  On דצמבר 8, 2009 at 9:32 am

    הנושא של המגיבים האלה עלה גם בבלוג של צביקה גוטליב, עוד חבר יקר בנאורים. מייקל אצלו אורח כבוד, אני פרשתי. תאר לך שמישהו היה משאיר תגובות בנוסח "כל הפרענקים טפשים ואלימים ופושעים ומיללים" ואומר עוד שהוא לא מוחק כי המגיב לפעמים כותב דברי טעם (ההסבר של צביקה להשארת ההכפשות של מייקל על הח"מ בנוסח שהופיע אצלך). אין לי סובלנות לסובלנות המזוייפת הזו.

    לגבי ייצוגיות מזוייפת, שאל עצמך אם תנועת המחאה המזרחית-תרבותית שקמה בשנים האחרונות אינה צועדת לשם, לדעתי כן.

    אבל כמובן יש תמיד מספיק מרוויחים מייצוגיות מזוייפת כדי לשמר בכוח את הדיכוי של יתר הקבוצה שבשמה הם מונו. כך, כמובן, אני מתכוונת למקרה של הביינישיות למיניהן. העדה האשכנזית נגועה בזה, אני רואה שהיא מצליחה להקנות את הערכים הנלבבים לקבוצות אחרות, וכאשר המבצע יושלם, תקבלו שוויון הזדמנויות לעשוק את בני עדתכם. האם עלי לאמר עלו והצליחו ? לא ממש.

    אחד המבחנים לקבלה למועדון זה מיסוגניה. לכן תשים לב שגם השמאל הישראלי, הכי רדיקלי שישנו, מטפח את התכונה הנלבבת הזו.

  • הני  On דצמבר 8, 2009 at 8:47 pm

    שאינו במינו….מה עניני וצביקה גוטליב – לא מכיר אותו ולא יודע על הבלוג שלו….לך יש בעיה עם תנועת המחאה המזרחית קחי אותה ושברי את הראש עים, אני לא תנועת מחאה אני הני. יש לך בעיה איתי את מוזמנת להעלות אותה.
    כך גם עם השמאל הישראלי ראדיקלי או לא – אני ממש לא מבין איזה קיטור את רוצה לשחרר, את לא ברורה לי לחלוטין וחבל…
    הייתי ציע קצת יותר קוהרנטיות בטיעון ובקונטקסט של הפוסט….

    הני

להשאיר תגובה

