חופשי, חופשי עד שזה מגיע לכיס שלי….או קנה אותי שלדון!

הכותרת הזו אינה מכוונת כלפי אזרחי המדינה כולם, חוץ משניים, נוני מוזס ועופר נמרודי. באותה קלות יכולתי לשנות את הכותרת לשם של אחד מהשירים האהובים עלי "איך שגלגל מסתובב". במשך שנים רבות ישנה תחושה של סטגנציה בשוק התקשורת הישראלי, מתחילים בטוב, המון הבטחות ואז תוך מספר שנים הכול נעלם, כולל הרגולציה הממשלתית ואנו ניצבים בפני מונופולים בחסות המדינה. ראו מקרה ערוץ שתיים, שהחל עם שלוש זכייניות וכיום למעשה יש רק אחת (בבעלות חלקים של נוני מוזס), כך גם חברת הכבלים שהחלו דרכם כחברות הכבלים וכיום יש רק אחת הוט שמה בישראל.

אז על מה ולמה כל הדרמה, ובכן עיתונים רבותי עיתונים, הצעת חוק שנחתמה על ידי 47 חברי כנסת מציעה כי לא תותר אחזקת עיתון למי שאינו אזרח ישראלי. חלק יקפצו וידברו על שוק חופשי ועוד שאר מיני ירקות (או גבב מילים חסר כל פשר), אך שוב אנו ניצבים בפני החלטה פוליטית כיצד יראה סדר היום שלנו ומי יבנה אותו. מאז שעלו תהיות בנושא הצעת החוק ועיניהם של חלק מחברי הכנסת מפקחו לרווחה על ידי לוביסטים או אנשים שאינם אנשי מוזס או נמרודי, חלק ניכר מאלו שחתמו על החוק ביקשו להסיר את שמם מההצעה, וחלק אף הרחיקו לכת וטענו כי הונו אותם והם מתכוונים לא רק להסיר את שמם אלא להתנגד להצעת החוק!

אז למה מוזס ונמרודי חברו? שני שנואי נפש אלו, ובכן מישהו נכנס להם לכיס! וזה כבר טאבו, לא חופש העיתונות, לא איכות המוצר וחלק יפקחו את עיניהם בפליאה, לא, גם לא הצרכן עצמו נלקחו בחשבון בסיפר הזה. אז מה הבעיה? ובכן עיקר הבעיה היא שבעקבות כניסת החינמון של אדלסון לשוק ידיעות אחרונות ספג מהלומה אמיתית ברמות התפוצה שלו וכך גם מעריב. אז הוחלט לצאת בבליץ נגד הגורם, והוא המוצר הכי מבוקש עיתון חינם, או לשון חדשה החינמון "ישראל היום"! הטענות, כמובן, מצופות שוקולד ועטופות בנייר צלופן מבריק ומרשרש. והנה טענת המחץ, ישראל היום הוא עיתון שמקדם את ביבי. לא שאני מסכים עם טענה זו, אך אשאל האם זה מה שחושבים על העיתונאים של ישראל היום בידיעות ומעריב? בל נשכח שחלק מהם עבדו שנים על גבי שנים בעיתונים אלו, האם לא ניתן לטעון באותה מידה כי ידיעות ומעריב עבדו/עובדים באותן פרקטיקות?

מה הקשר בין רוח העיתון לאזרחות הבעלים, נניח כי שלדון אינו שש אלי קרב ויחליט להתחכם, האם הוא לא יוכל להעביר את העיתון על שם אשתו שהיא אזרחית ישראלית? האם בכך תשתנה האג'נדה של העיתון? מה כל כך דחוף כעת בחוק נגד אזרחים ודווקא בתחום התקשורת? למה הנושא לא עלה לדיון בימי מקסוול העליזים? האם נחיל את אותו החוק לגבי תעשיות מסוימות שיוגדרו כחיוניות לביטחונה של ישראל יותר מהתקשורת, תרופות, טלפוניה ועוד.

ובכן לדעתי הכול עומד ונופל על שאלת השליטה בסדר היום הציבורי, ישראל היום הופך לאלטרנטיבה ברורה למסגור סדר יום אלטרנטיבי בישראל. ברור כי זהו סדר יום מתחרה לזה שה"דינוזאורים" רוצים לשמר. כמו כן, לי ברור שסדר יום זה לא יתאם את גישתנו לישראל סוציאל-דמוקרטית, אך אולי זה ייתן פתח להרחבת השוק וכניסת רעיונות חדשים ואז אנשים יבינו עד כמה צרה הפריזמה הישראלית וזהו תחילתו של תהליך השינוי. כל זאת בהנחה שהצעת חוק זו לא תצלח….

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רני  On דצמבר 27, 2009 at 9:51 am

    הברית שוקן אדלסון שבה שוקן עושה מיליונים מהדפסת העיתון של אדלסון מעידה על רצון או חוכמה או הבנה של אדלסון.פשוט משתקים את העילית בזמן שאדלסון כביכול לא פוגע בכיס של שוקן ולהיפך דוחף לשם כסף והרבה. נשאלת השאלה האם ישראל מדוחת בידי שוקן אדלסון רצויה יותר מישראל מדווחת על ידי מוזס, נמרודי ושוקן.

  • מייקל  On דצמבר 27, 2009 at 11:09 am

    הני, אם בעלי העיתון יהיה אזרחי ישראלי, יליד הארץ, יוצא יחידה קרבית ובעל עבר ביטחוני, מדיני וחברתי עשיר ביותר, מלח הארץ בכל המובנים – אבל אחד שיקדם את ביבי ויתנגד לישראל הסוציאל-דמוקרטית, אז תסכים לזה?

  • הני  On דצמבר 27, 2009 at 2:36 pm

    רני, הערה מצוינת, לא שמתי דגש על האספקט הזה משום שלא חשבתי להכניס אותו תחת הנושא של החקיקה, אך אתה צודק במליון אחוז זוהי נקודה חשובה בניתוח הזה. ואכן, שלדון עושה הפרד ומשול, ממש כמו בימים הטובים של המדינה..

    מייקל, אינני מבין את השאלה. להלן תשובתי:
    1. הקריטריונים שאתה מציין בראשי אינם מתחברים עם מלח הארץ! (חוצמזה שהייתי מציע שנפסיק להשתמש במושג כל כך הרבה המדינה הזו מלוחה דייה) אז זה ממש לא בכול המובנים…
    2. הייתי מקבל כל עיתון בבעלות ישראלית או לא! וזהו בדיוק הטיעון שלי. לדעתי אולי הפתיחות תביא ליותר אנשים להיכנס למקוצע ואז נראה יותר דיעות כיום אין שום עיתן שמקדם אגדנה ס"ד….
    אז זה באמת לא משנה מי שולט בעיתון…

  • ממי  On דצמבר 27, 2009 at 4:53 pm

    האם אתה לא עובד במרכז אקדמי פרטי הלוקח הון שכר לימוד לשנה וממומן על ידי רון לאודר וחבריו? מעניין שכאשר זה נוגע למקום פרנסתך, אתה מתקרנך

  • רני  On דצמבר 27, 2009 at 5:03 pm

    של בעל הבלוג הייתה בעייה חשובה לחברה הישראלית. החברה הישראלית היום בנויה כך שכולנו, חוץ מכמה גמלים משוטים בדרום הנגב נוגענו במה שיצר מנגנון ההפרטה וריסוק ארגוני העובדים. אז בסדר האדון שאני לא מכירו הוא אכן קרנף מה עכשיו?

  • מרק ולצר  On דצמבר 27, 2009 at 7:06 pm

    המדיה כבר מזמן אלקטרונית ואת סדר היום תקבע הרשת וברשת כללי המשחק הרבה פחות מסודרים ממה שרוצי להיות קובעי המדיניות רוצים היו לראות.

    שוק הדיעות החופשי עומד להיפתח. זה לא שאלה של מי ישלוט אלא שאלה האם אנחנו מוכנים לכך? עוד שניה והטלויזיה תציג תחנות טלויזיה מהאינטרנט והנה הלך גם המונופול של ערוץ 2.

    עולם חדש וטוב שכך. ושאדלסון נימרודי וחברייהם ילכו לאותו מקום שהלכו נהגי הכרכרות וסדרי הדפוס…

  • סמולן  On דצמבר 28, 2009 at 12:30 am

    ישראל היום הוא – בקילומטרים – יותר חברתי מהבלוג.

  • שולמית  On דצמבר 28, 2009 at 12:16 pm

    אני רואה ב'ישראל היום' אמצעי לקידום השקפות של הימין. אין כל רע בכך אלא בהתחפשותו של שופר תעמולה לעיתון. זה נעשה באמצעות " רכישה " של עיתונאים שדעתם נחשבת הנחשבים לבעלי דעה עצמאית וליושרה. אני מניחה שישנם כאלה גם ב'ישראל היום' ( אנימקווה שאחדים גם עובדים בעיתונים אחרים)אף כי אני רואה סתירה מעצם היותם חלק מהתארגנות זו.
    בעיני, חלוקת 'ישראל היום' בחינם, לא שונה מחלוקת פליירים המקדמים מפלגה או מוצר מסחרי. הדבר היחיד שמבדיל בינם לבין המוצר הנקרא ' ישראל היום' הוא כמות הכסף שמושקעת בהפצתו הכוללת גם את ההשקעה בטלנטים המקדמים את העיתון ואת הנושא.
    עד לפני מספר ימים לא ידעתי שעיתון 'הארץ' מרוויח מכך הרבה כסף ולכן לא יכולתי לשפוט, את מה ששמעתי מפי גדעון לוי בטלוויזיה, באחת מן התוכניות העוסקות בתקשורת שבהן הגן בהתלהבות על 'ישראל היום' .

    אותי מדהים שמבקר המדינה לא בודק את הלגיטימיות של התנהלות כזאת. אני מצפה ש'ישראל היום 'יחשב כתרומה למערכת הבחירות של של נתניהו.
    אגב, זו לא הפעם הראשונה שבה " מפיק" בעל הון מ"ארה"ב את עלייתו של נתניהו. זה גם מה שקרה בבחירות שבהם התמודד נתניהו מול פרס . מסע התעמולה הנמרץ של הנדבן ג ' ( שכחתי את שמו המלא) קידם את " פרס יחלק את ירושלים". והביא לבחירתו של ביבי.

    בעיני, ההבדל היחיד בין אותו מסע הפירסום לבין הפקת העיתון הוא בכמות הכסף, בגודל ההפקה ובמשך הזמן שכל זה מושקע.

    אני תוהה מה יקרה אם נתניהו באמת ירצה לקדם תהליך מדיני ויאלץ לסגת משטחים. האם ימצאו לו טלנסקים שיפילו אותו? האם העיתון של שלדון עדיין יתמוך בנתניהו או יפנה נגדו?

  • שולמית  On דצמבר 28, 2009 at 12:34 pm

    אני תוהה כיצד משווים בין תפוצת 'ישראל היום' W
    ל'מעריב' ן'ידיעות' שהרי את ישראל היום אפשר להשיג רק במספר מקומות מוגבל ובזמנים קצובים של כשעה או שעתיים. אני חושבת בתקופה זו 'ישראל היום ' משפיע יותר באמצעות התקשורת המתעסקת בו מאשר באמצעות ההשפעה על ציבור הקוראים. כך זה , לפחות בבאר שבע. כאן אפשר לקבל את העיתון במספר מקומות חלוקה לזמן מוגבל.
    לא אחת ראיתי את הדייל/דיילת של העיתון עומדים ללא עיתונים לחלוקה. ככשאלתי אותם למה הם עומדים אם נגמרו להם העיתונים לחלוקה הם ענו לי שזה בשביל הפירסומת.

    לא כך היה לפני הבחירות .אז התגוולו העיתונים ברחובות העיר ואפשר היה פשוט להרים ולקורא.

    אכן, שלדון הוא איש חכם מאד ומבין כיצד עובדים הדברים בארצנו. מן הגדול ועד הקטן . הוא יוד כיצד להפעיל את הישראלים.

  • סתם אדם  On דצמבר 28, 2009 at 7:38 pm

    והנה שולמית ושות' התחילו בתיאוריות קונספירציה מהדרגה השביעית…
    לפעמים האמת היא כפשוטה: ישראל היום הוא רווחי. רוצים סיבוך? "מישהו" א' רצה לעשות עסקים עם מעריב אבל מישהו ב' שם לו מקלות בגלגלים. אז מישהו א' הקים עיתון חינמי שיתחרה במעריב וימוטט אותו.

    מה הלאה? נאשים את הג'רוזלם פוסט שהוא מקדם עת כנייניו של ליברמן ונדרוש לכלול אותו בתקציב הבחירות של ישראל ביתינו?

  • מוני יקים אנטיציוני  On דצמבר 29, 2009 at 1:51 pm

    כל התקשורת היא מערכת מגוייסת ומתוזמרת היטב לעשיית שטיפת מוח לציבור כשמטרת העל היא הנצחת פערים והעמקתם לתפארת שלטון האדם הלבן העליון .
    צריך להלאים את כל העתונים ולפתוח את התקשורת לתחרות חופשית .

  • סתם אדם  On דצמבר 29, 2009 at 2:54 pm

    "צריך להלאים את כל העתונים ולפתוח את התקשורת לתחרות חופשית "
    נשמע לי כמו "צריך להכניס את כל האזרחים לכלא ולכונן דמוקרטיה אמיתית"

  • מוני יקים אנטיציוני  On דצמבר 29, 2009 at 7:21 pm

    צריך לפתוח את הנמלים ושדות התעופה להגירת הכוזרואשכנזים וכל אלו שעברו עבירות לכלא ורק אז אפשר יהיה לכונן דמוקרטיה אמיתית כי עם כוזרואשכנזים אין סיכוי לעולם לכינונה של דמוקרטיה כל שהיא.

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s