אל מול פני הגזענות

שלום לכולם, בחודשים האחרונים מתחולל קרב תרבות, סליחה ממש מלחמה, בין ה"תרבותיים" כביכול ל"לא תרבותיים". אלו המייצגים את התרבות העילית, לאלו שמייצגים את התרבות הנחותה. הויכוח קיבל הד עצום בתקשורת הישראלית וזה נראה כאילו המלחמה היא לא רק על תרבות היא על ההגמוניה והיכולת לקבוע להשפיע ולהכתיב סדר יום. ואכן, ככול שהדברים נחשפו יותר ויותר זה ממש קיבל צורה של מלחמה על קביעת סדר היום ואופיה של החברה הישראלית. ואני ביותר מפוסט אחד עסקתי בעניין, החל ב"הם מפחדים", התרבות המזרחית מנסה לגשר על אי-הצדק התרבותי, תרבות, דיכוי ושיפוטים נורמטיביים, למה זה נחוץ? או תשובה לח**ה, מלחמת התרבות נמשכת..הפעם ממש כמו בלעם – בא לקלל יצא מברך ולסיום מי אמר מה? למי? ומתי?

בנסיון להבין מה קורה כאן ניסיתי להבין מדוע אלו שאינם מצדדים במוסיקה המזרחית פשוט לא אומרים אנחנו לא אוהבים את הז'נר אך אם מישהו מעדיף שיבושם לו, מדוע האמירות היו קטגורית נגד כלל הז'נר? מדוע האמירות היו מתובלות בגזענות שכלל לא הוסוותה? מה כל כך בער בעצמות כל המבקרים עד לכדי ניסיון להשפיל ולנתץ את מה שנקרא מוסיקה מזרחית?

שמתי לב בעיקר לפרקטיקות נלוזות בנסיון לעשות הפרד ומשול בין האמנים השונים, חלק כונו ישראלים וחלק מזרחים או ים תיכוניים – חלק אף נקטו בכינוי הנושן ספרדים. מה לעשות קובי פרץ הוא לפחות ישראלי כמו שלמה ארצי – אם לא יותר! ההפרדה הזו נועדה בעיקר לעשות הדרה כנגד סוג מסוים של אמנות.

בשבוע האחרון קראתי כתבה של מנחם בן, הכותרת הייתה "איזה שלופים: מה פסול בעליית המוזיקה המזרחית" . במניפסט גזעני מחריד זה מנסה בן מנחם, להאדיר סוג מסוים של תרבות ולהשפיל אחרת הכול מתוך מקום של שופט תרבות בעל ידע ויכולת לבחון לב וכליות ובעיקר תרבות. אני חייב לציין שממש "העלה לי את הסעיף" ובליבי אמרתי אך הלוואי שייפול לי לידים האיש הזה מה אעשה לו כבר…ולעיתים מה לעשות משאלות מתגשמות!

והשבוע שלי התחיל כך, בראש ובראשונה לקחתי את בני עימי לדרבי הגדול של תל אביב-יפו והפועל, אהובתנו האדומה, הנחילה למכבי הפסד 4-2 ולקחה את ההובלה במספר הניצחונות בכלל משחקי הדרבי. ואז אני מקבל טלפון מידידי היקר שמעון עשור מהתוכנית פוליטיקה והוא מזמין אותי לתוכנית לדבר על נושא הזמר המזרחי ומי איתי בפאנל – נו משאלות אכן מתגשמות – מנחם בן יקיר המדור!

את העימות הישיר תוכלו לראות באתר רשות השידור תחת תוכניות מוקלטות, פוליטיקה מתאריך ה-23 לפברואר 2010 ואייטם החל בערך כ-25 דקות לתוך התוכנית.

אומר רק זאת, הגזענות יכולה למשוך אדם רק עד למרחק מסוים כאשר נחשף השקר והמרצע יוצא מן השק כל הטיעונים הריקים בדבר שיפוטים ערכיים והנסיון להשפיל דבר מה מסוים ולהאדיר דבר מה אחר בשם התרבות או העליונות הגזעית או המוסרית מתברר כנסיון ריק ומכוער שמאחוריו עומדים אנשים חסרי בטחון שכול רצונם הוא בהמשך ההגמוניה והשליטה.

אז אל פחד, זוהי רק העמדת פנים, נסיון לקעקע אחרים מתוך פחד ותחושת נחיתות קשה. הרימו ראש אין תרבות טובה יותר או טובה פחות, מה שיש הוא אנשים פחדנים צרי עין צרי מוחין וקנאים…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On פברואר 24, 2010 at 1:06 am

    זו גזענות? בהחלט יש מקום לתפיסה הזו. יש מקום לחשוב שתרבות בה נהוגה מילת נשים נחותה מול תרבות בה המנהג אינו קיים ויש מקום לחשוב שתרבות בה מאזינים למוזיקה של קובי פרץ נחותה מול תרבות בה מאזינים למוזיקה של שלמה ארצי. זה עניין של טעם קודם כל אבל זה גם ענין של הקשרים (קונוטציות).יש לא מעט אנשים במדינה הזו שלא רוצים את התרבות המזרחית על ספיחיה. אני חושב שגם אתה היית מוותר על רבים מהם. האנשים האלה חושבים שצריך לעמוד על המשמר כדי לשמר את הצביון המערבי של מדינת ישראל כיון שמיקומה הגיאוגרפי לא מבטיח את זה אוטומטית. זכותם.

  • סתם אדם  On פברואר 24, 2010 at 1:58 am

    ערבים = אויב. כל מה שמזכיר ערבים, מביא רגשות שליליים, ע"ע טומי לפיד, עמיר בן-עיון ומקרה טול-כרם.
    הרבה בגלל זה, מוסיקה עם שורשים או מוטיבים יוונים חודרת למקומות שמוסיקה עם נתונים ערביים דומים לא.
    אהבו את אום-כולתום בארץ, ואז היא החזירה בהפוכה עם בילאדי. אז מה, כל אלה שפתאום התחילו לשנוא אותה גזענים?
    בשורה התחתונה, לשנוא מוסיקה עם מוטיבים ערביים זה גזעני בערך כמו לשנוא את ואגנר.

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 7:06 am

    שוב התגובה היא חלולה ריקה ופחדנית — לא מתעסקים באמירות הגזעניות שצפות ועולות מהכתובים אלא רק בנושא התרבות.
    יקירי, אף אחד לא מבקש מכם לאהוב מוסיקה מזרחית, אתם יכולים להשאר בסוגה העילית שלכם, אך עם זאת גם לא אתם קיבלתם את התו האלוהי לקבוע מה תרבות נתוחה ומה עליונה וכמובן שלא מה ישראלי ומה לא.

    לעיתים נראה לי שזה בזבוז זמן אפילו לענות ….

    לראשון שכרגיל מתחבא — לא צריך אותך עזרה והכוונה, בעיקר על מי ועל מה אני מוותר או לא, אני חושב שהיית מופתע ביום פקודה.
    כמו כן, הייתי מציע שתעורר ותבין למדינה אין צביון מערבי למרות הנסיונות להקנות לה כזה…לבונטינים זה מה שאנחנו היינו ונשארנו.

    ואתה סתם, הכי מתמיה אותי, לאחר המשפט הראשון ציפיתי לתובנה אך כנראה שזה יותר מידי…מותר לאום כלתום לשיר את בילאדי כמו שהדץ והדצות שרו את "מי יבנה את הבית שלי" (להבדיל אלף אלפי הבדלות באיכות השירה והמוסיקה. אנו יכולים להתווכח על נושא הלאומיות אך נושא התרבות אינו ניתן למדידה.

    שוב ראו את היחס לואן גוך בזמן חייו ואיך כיום כולם מוכנים לשלם עשרות דולרים על מנת לראות את המקור ומאות מליונים לקנותו…

    אל תתימרו להיות "אובייקטיביים" או בעלי יכולות שיפוט…זו זגענות מוסוות

    בוקר טוב
    הני

  • מרק ולצר  On פברואר 24, 2010 at 8:59 am

    יש לי כמה הערות:

    הערה אחת היא שמה שאנחנו קוראים לו היום מוסיקה מזרחית או ים תיכוניות היא מוסיקה "מערבית" לכל דבר ואני מדבר בו מבחינת ניתוח הרמוני שהוא לבטח אחד הדברים הכי חשובים לכל מוסיקאי. בישראל זה היה כך מעולם, גם כאשר הרדיו הרשמי סירב להשמיע את המוסיקה מהזרם הזה. ההבדלים ברמה הטכנית הם המקצבים, הסלסולים והקישוטים המלודיים שהם שנותנים את הגוון שאנחנו קוראים לו מזרחי.

    הערה שניה היא לגבי מחאה וניסיון לאמירה אומנותית. אני רואה פחות מחאה וניסיונות לאמירה אומנותית (נסיונות ליצור משהוא שונה וחדש מוסיקלית) בזרם הזה. זה לא בגלל שאני חושב שהזרם פחות טוב ואני נוטה ליחס את זה לעובדה שהזרם קיבל הכרה וכמויות גדולות של כסף רק בזמן האחרון ולכן במובנים אלו הוא עדין "זרם צעיר". גם במוסיקה "הישראלית" הותיקה לקח זמן למחאה להתפתח ומחאה, גם כשהתפתחה, לא היתה רוב הזרם (עדין רוב השירים עסקו באהבה…).

    הערה שלישית היא שנראה לי שעבור האמנים "המזרחיים" עצם ההצלחה היא סוג של מחאה על צנזורה שאכן התקיימה שנים רבות. מעניין יהיה לראות את הכוון אליו יפנו חלקם אחרי שהזרם הזה נהיה, במובנים רבים, המיין סטרים. אני תולה תקוות גדולות בזרם הזה ליצר מחאה חברתית אמיתית. מותר לקוות.

    מרק

  • נתן.  On פברואר 24, 2010 at 9:24 am

    האם אתה תומך ב"חופש עיתונות" כמו בסוריה? ב"דמוקרטיה" כמו באיראן? ב"סובלנות דתית" כמו בעזה? ב"יחס לנשים" כמו בסעודיה?ב"פערים חברתיים" כמו במרוקו?ב"יחס למיעוטים" כמו בסודאן? ב"יחס להומואים" כמו במיצריים?ב"קידמה טכנולוגית" כמו בלוב?ב"השכלה גבוהה" כמו בתימן?
    ב"שלום בין עדות" כמו בעיראק?

    אם התשובה היא לא – אתה גזען אשכנזי מתנשא.

    אם התשובה היא כן – אתה אדם רב תרבותי נאור ומתקדם.

  • מלעונה  On פברואר 24, 2010 at 10:46 am

    הוא גם טען שהיא נכנסת לו לנשמה ומפריעה לו ליצור.

    למנחם בן כנראה שהיא לא מפריעה לו ליצור, הוא משורר מתוסכל שהפסיק לכתוב לפני שלושים שנה בערך ונשאר חקוק בתרבות הישראלית כהבטחה גדולה שלא מומשה, מאז הוא מבקר ומפציץ סיטונאי של כל דבר מזרחי.

    זה מה שנשאר לו

  • ץ  On פברואר 24, 2010 at 10:50 am

    אני מסכים עם הני, אבל צריך להוסיף שזה בסדר לומר שאתה מעדיף שישראל תהיה מדינה מערבית ושהלואי וכולם ישמעו רק מוצארט, כל זה יפה מאוד, אבל זה מתחיל להיות לגמרי בארברי כשאתה מכנה כל מי שלא מסכים איתך או כל מי שלא שומע את המוסיקה שאתה אוהב כברברי, כאלים, כחסר תרבות, כאויב המדינה.

    למעשה הני צודק שזה הופך את בן או שריד לברברים ולחסרי תרבות הקשבה מינימאלית.

    אני כאשכנזי לא הייתי רוצה לשבת איתם יחד לארוחת צוהריים.

    אבל אכן זכותם לבייש את האשכנזים ולהתנהג כמו קוזאקים נגזלים, אין איסור להיות שוטה במדינה דמוקרטית ואיש לאמ יכניס אותם לכלא בגלל זה. ועוד יותר עצוב, כמה כאלה עוד יקבלו כמה נקודות זכות או אפילו ג'וב יותר טוב בעיני הדומים להם והגזענים.

  • שלומי  On פברואר 24, 2010 at 1:20 pm

    כל הכבוד לך!!!

    באמת תמוהה ומעורר שאט נפש יעני עצבים

    בזכות מה או מי הוא או היא יושבים ומספרים לנו מה רואי ומה לא.

    ועוד נותנים להם במה בטלוויזיה!!!
    וזמן מסך!!!

    שילכו ויאזינו למה שהם רוצים
    ולא יבלבלו את השכל!!!

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 4:03 pm

    מרק, אני מסכים לחלק מהאמירה כי יש עוד אמנים שעושים מוזיקה מזרחית פרופר ראה מקרה יאיר דלל ויש עוד, אך בשום אופן אני לא מוכן שאיזה גזען יבוא ויתחיל לעשות מדרג של מוזיקה איכותית ומוסיקה נחותה תוך שימוש מסיבי במוטיבים גזעניים. מגעיל אותי. ואין שום צורך לתרץ. כמו כן אני חושב שההגדרות הן משניות הכול זה מוזיקה ישראלית – רוצה או לא רוצה – קובי עפיה וקובי פרץ הם לא פחות ישראליים משלמה ארצי – זה מה יש ועם זה צריך לחיות לא רוצה לא אוכל אבל למה למדר וללכלך?
    לנושא השני אני מסכים שוב חלקית כי יש המון מוסיקת מחאה היא פשוט לא מושמעת! נחכה שזה יתפרץ….לגבי הנקודה השלישית אני חושב שכבר עניתי וכמובן שאני אתך בתקווה מוחלטת.
    נתן – שווה לבזבז על התגובה שלך מילים? התשובה היא לא!
    מלעונה – מנחם בן הוא באמת מסכן ולא ידעתי כמה אם הייתי יודע אולי הייתי נכנס בו פחות (האמת היא שלא!)
    Y – זו בעתם כל הנקודה שרציתי להעלות, לא רוצים אל תאכלו למה ללכלך? למה לקטלג? מי שם את יוסי שריד או מנחם בן להיות שופטים? גועל נפש…
    שלומי – חביבי ידעתי שתאהב את זה! תאמין לי זה לא יאומן כמה חוצפה יש לאנשים, ובגלל שהעלה לי את בסעיף קרעתי אותו, בד"כ אני הרבה יותר סובלני על המסך אבל כזאת התנהגות מכוערת ומרושעת וגזענית לא ראיתי הרבה זמן. ומה הוא עוד אומר לי, יענו זורק לי עצם, יש את אתי אנקרי ברי סחרוף ועוד כמה. ואללה תודה – שב בשקט תשמע מה שמתאים לך ואל תבלבל את המוח. בדיוק מה שאמרת.
    הני

  • יוסי  On פברואר 24, 2010 at 5:30 pm

    כל הוויכוח הזה מגוחך
    היהודים מארצות ערב
    רוצים לשמוע מוזיקה מזרחית?
    מי מפריע להם?
    שימשיכו להקשיב לה בתחנות שמתמחות בכך
    אבל מה שהיהודים ממוצא של ארצות האיסלם שמגיבים לא מבינים
    זה שאי-אפשר להכריח יהודים ממוצא אירופאי להקשיב למוזיקה ערבית אם הםלא נהנים ממנה
    באופן אישי: תנו לי מוזיקה אמריקאית אירית
    רוסית, צרפתית, לטינית
    אפילו סינית ויפנית
    – כל דבר רק 'לא מוזיקה ערבית.
    הערבים הם האויב של מה שאנחנו מנסים ליצור פה.
    האוזניים שלי מצטלצלות כשאני שומע אותה
    מוזיקה ערבית – איכס
    וכל השאר זה סתם רגשי נחיתות
    של בעל האתר הזה למשל..

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 6:11 pm

    אז למה אתה מגיב חמודי? נגעו לך שתו לך? תקשיב למה שאתה רוצה ועזוב אותנו בשקט! הערבים הם אולי אוייבים שלך אך הם מהווים 20% מאזרחי המדינה! חלק גדול מאיתנו גדל במדינות עברביות ותרבותנו קשורה לשלהם בעבותות.
    אני מבין אותך אל תשקיב למה שאתה רוצה, רק חסוך מאיתנו את התובנות הנבובות שלך, ואם לא מתאים לך לך לבלוג אחר ותעשה חיים

    כי כשאני שומע או קורא אנשים כמוך יש לי תחושה
    שלח איחס – כמו צמרמורת מהגועל

    בעל האתר הזה

  • יוסי  On פברואר 24, 2010 at 6:42 pm

    רק עכשיו הבנתי שאתה בכלל ערבי.
    אין לי שום בעיה עם ערבים שרוצים לשמר את תרבותם.

  • רני  On פברואר 24, 2010 at 6:43 pm

    כמאזין למוזיקה לבנונית ואחרת. יש שם גם הרבה קינה על העריצות הערבית-מוסלמית. גם שם תשמע ותקרא הערות על מילת נשים וכ"ו. הרבה מוזיקה טובה מזרחית או אחרת לא תשמע מהחיזבאללה גם לא מהחמאס.

    לבונטין שם אשכנזי אופייני
    ,ייתכן שע"ש ליבוניה איזור בצפון מזרח אירופה. יש מדינה עברית יש מדינות ערביות אין מדינה או מדינות עברביות.
    פרוייד האשכנזי הטיפוסי היה עושה מזה מטעמים.

    באשר לקשרים בעבותות. חלק מאבותי ניתקו עבותות אלו. אני מציע, עם כל הכבוד לא לחזור ולהקשר בהן.

    גם כאן בזהירות המתבקשת זה ביטוי טעון. רצוי שכל דהימי לשעבר ולפי רצון רוב "אחיו" כביכול ומנחי תרבותו שהם כיום יותר מ 20% זה גם גורלו בעתיד, ימנע מביטויים אלו.

    אין לי טלויזיה. אני חושב על שריד ועל בן ועל המושכים בחוטיהם -נמרודי ושוקן, אותו דבר

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On פברואר 24, 2010 at 7:06 pm

    שבניגוד לעברית הרהוטה שלך כשאתה כותב את הבלוג, בתגובות שלך, כנראה כי אתה נרגש, העברית מקולקלת וקצת קשה להבין מה אתה אומר. בכל מקרה, התגובה שלך לדברי, ככל שהצלחתי להבין היתה לגופי ולא לגופן של הטענות שלי. יש איזו מגמה לצרוח גזענות או פאשיזם או מקארתיזם בכל פעם שמישהו חושב אחרת ממך. לחשוב שהתרבות שלי טובה מאחרת ולרצות להגן על התרבות שחשובה לי זו לא גזענות. יש בתרבות המזרח דברים שאני אוהב, יש דברים שאני לא אוהב ומוזיקה מזרחית שייכת לסוג השני. כן. אני חושב שהיא נחותה. כן היא מעצבנת אותי. כן, אני חושב שלהחזיק מדינה מערבית בלב המזרח התיכון זה לא טריוויאלי וזה דורש עמידה על המשמר.

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 9:12 pm

    ערבי יהודי מה זה משנה, היום למדתי משהו חשוב מסטודנט — אין מוסיקה טובה או רעה אין תרבות טובה או רעה יש אחר -לא אוהב אל תקשיב אל תאכל ואל תבלבל את המוח!

    עלום השם, אין לי שום בעיה שלא תפקיד האמן לי חסרונך לא יורגש ממאזיני הרדיו רוכשי הדיסקים או באי ההופעות. אך עשה לנו לעצמך טובה נחות קרא לעצמך, יהיה זה אך הולם, אני מניח שהאל לא נתן לא לך ולא לעלום השם – או הפחדן השבועי את היכולת לאבחן מה נחות ומה לא.

    רצונך לשמר את תרבותך כבודך, אך כמו כל פחדן עם רגשי נחיתות אינך מסוכגל לעשות זאת עצמאית אתה חייב לגנות אחרים על מנת לעשות זאת ועל כך אני מתרעם ואתה כמנחם בן גזען וחסר בינה שחושב שיש לו היכולת לקטלג ולסווג תרבויות…מי שמך? מעניין מה אתה עושה…

    כמו כן הייתי מציע שקצת תעורר ותבדוק מה מערבי כאן סביבך…

    לסיום, אינני יכול להתייחס לגופך כיוון שאינך קיים אתה כאחרים ורבים מתחבאים מפחד או אולי בושה לי זה לא משנה אני לטיעון עצמו ולגזענות שעומד בבסיסו מתייחס.

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 9:18 pm

    אכן כן, לבנטיני באמת מעניין מה פרויד היה אומר על זה 🙂 לא יודע לגבי מטעמים זה לא הצד החזק שלו כך שמעתי…

    שוב אני חוזר הנושא הוא לא המוסיקה אלא הגזענות המסתתרת מאחורי האמירות הללנו והחשש מאבוד ההגמוניה הכללית ולא רק התרבותית.

    רצונך כבודך, חלק מאיתנו לא מסכימים איתך בנושא העבותות…או בקצרה הצעתך לא מתקבלת לפחות על ידי חלק מאיתנו
    מצטער את החלק לאחר מכן לא כל כך הבנתי — את על משפט הסיכום שלך אין חולק.

  • אזרח.  On פברואר 24, 2010 at 9:43 pm

    רק עוזרעין.הגזענים לא יכולים לסבול את העובדה שהם לא הצליחו "לאלף" ולהתיך אותך לתבנית שהם ייעדו לך.הגזענים מ-פ-ח-ד-י-ם.הגזענים פוחדים לאבד את זכויות הייתר שלקחו בעורמה ובכחש.

  • סתם אדם  On פברואר 24, 2010 at 10:58 pm

    יש תרבויות נחותות. צא ולמד קצת אנתרופולוגיה ו/או ארכיאולוגיה ותמצא המון תרבויות שלא שרדו מפגש עם תרבויות עליונות. בין אם עליונות צבאית, שכלית, אומנותית או מוסרית. בסופו של דבר, תרבות נכחדת = תרבות נחותה.
    ולא, אל תבלבל לי במוח על גזענות, ההיסטוריה נכתבת ע"י המנצחים ובמידה מסויימת של צדק.
    רוצה לבוא ולספר לי שהתרבות האצטקית עם אלפי הקורבנות שלהם לאל השמש היא תרבות לגיטימית? על מי אתה בא לעבוד!?

    אתה נהנה להאשים אותי שאני לא קורא, אבל אתה מתעלם בשיטתיות ממספר תגובות שאומרות לך בפה מלא – זה שאני לא סובל תרבות ערבית לא אומר שאני פועל כנגדה ולכן כל הטיעונים המעליבים שלך לגבי גזענות, (חוסר) נאורות וכיו"ב בטלים.

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 11:05 pm

    והגב בחכמה! באנתרופולוגיה אין שיפוטים ערכיים זה האלף בית של התחום ומכך שאתה מתחיל בשטויות ומסיים בשטויות!

    מה מי שמצליח לחסל תרבות אחרת הוא טוב יותר? אתה בטוח? האם נאצים היו טובים יותר מהיהודים? הם כמעט הצליחו בחיסול! ההסטוריה נכתבת על ידי המנצחים אילו מנצחים? תרבותית? או באלימות? אתה ממש חי בסרט!

    לא טענתי נגד אלו שאמרו לא רוצים לא אוכלים ולא שופטים — אך כשאתה מתיימר לשפוט תרבויות ועד כמה שאני יודע אתה לא מוסמך בתחום אתה גזען!

  • סתם אדם  On פברואר 24, 2010 at 11:13 pm

    תרבות אצטקית, קורבנות אדם, תרבות לגיטימית או לא?
    תרבות שווה בעיניך?
    בעיניך כישראלי בצד השני של העולם או כאדם – קורבן פוטנציאלי?

    לגבי הנאצים, כמעט זה לא זה, הם נכלשו, תרבותם כיום נחשבת לנחותה ולא חוקית. הוכחת את הנקודה שלי.

  • הני  On פברואר 24, 2010 at 11:55 pm

    נקודתך הוכחה, כל הכבוד.
    הדיון עימך הסתיים
    הני
    אני לא יודע אבל יכול להיות שנמאס לי להתווכח עמך….

  • סתם אדם  On פברואר 24, 2010 at 11:58 pm

    "ערבי יהודי מה זה משנה, היום למדתי משהו חשוב מסטודנט — אין מוסיקה טובה או רעה אין תרבות טובה או רעה יש אחר -לא אוהב אל תקשיב אל תאכל ואל תבלבל את המוח!"

    נאצים זה לא רע, אצטקים זה לא רע, כל מיני תרבויות חשוכות שלא שרדו את ההיסטוריה הן מקובלות ולגיטימיות..

    הדיון אכן הסתיים בכל שאתה בא ואומר בריש גלי שכל התרבויות שוות, *כל* התרבויות, גם הנאצים.

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 12:01 am

    כל הכבוד עכשיו תוכל לישון בשקט…
    יופי אתה גדול!

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On פברואר 25, 2010 at 5:31 am

    מה מערבי סביבי. בא נראה, היחס לנשים, להומואים, הדמוקרטיה, הליברליות, האוניברסיטאות, חופש התנועה והעיסוק ועוד. עוד הרבה. עכשיו תתעורר אתה ותסביר לי בלי לקלל איך בדיוק התרבות המזרחית שווה לכל מה שתארתי. אתה יכול לצרוח גזענות כמה שאתה רוצה אבל גם אתה, כן, גם אתה, מעדיף את תרבות המערב. מקסימום עם איזה חומוס קטן בצד פלוס מאוול קטן מידי פעם (גם אני אגב, רק בלי המאוול).

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 3:02 pm

    אם היית מגיש אותה בתור סמינר היית מקבל 50% בדיוק כמו "אם תרצו" — מדוע? משום שאתה מציג רק את חצי הכוס הריקה מחד ומאידך רק את החצי המלא.

    אכן קל לדבר על זכויות נשים (יהודיות בעיקר ובתוכן יותר לאשכנזיות — ולא על אלו של הפלסטניות) נכון עוד יותר קל לדבר על ליברליות כל עוד היא אינה נוגעת לעובדים זרים או אתיופיים, והכי קל לדבר על קדמה מבלי להזכיר את שורשיה. (נראה לי שאתה זקוק לקצת יותר מחקר אבל טוב ולא סתמי…)

    אך הנקודה הכי בעייתית היא שבשם כל הזכויות שדיברת בם רמה, עלו לעולמנו הנאציזם (ואל תשכח שזה בא מתוך גרמניה הנאורה מובילת האמנסיפציה והנאורות) הפאשיזם האיטלקי (אני צריך לומר משהו על חשיבות האיטלקים למה שאתה קורה מערבי?) וכמובן הדריסה הגסה של ריבונות מדינות על ידי ארה"ב בשם אותה דמוקרטיזציה ושחרור (ראה עד כמה מרוצים העירקים, האפגנים ועוד כמה עמים ברחבי העולם מהתהליך המדהים של הדמוקרטיזציה שהן חווות)

    אני מקווה שלא נפגעת..לא ניסתי להיות אישי בשום דרך חוץ מזה שאני מעדיף את החומוס שלי בלי גזענים סביבי….

    הני

  • סתם אדם  On פברואר 25, 2010 at 3:38 pm

    בימי הביניים אירופה שחטה אנשים ביצירתיות מזעזעת, נו אז? מה הנקודה שלך?
    גם בקוסובו רצחו וזה היה ממש לא מזמן.
    קוצה להשוות מספרים בעשור האחרון בין אירופה וארה"ב על שלוחותיהן ו"מבצעיהן" בעולם בעשור האחרון, מול סין, דארפור, סומליה, קונגו, אירן ואחרים?
    הני, אתה מומחה בסטטיסטיקה, לא?
    אולי תאיר את עינינו לגבי רמת החיים והאושר של תושבי מדינות דמוקרטיות (כולל אפגניסטן, לבנון, טורקיה ועיראק ועוד כמה פסבדו דמוקרטיות על הדרך) אל מול מדינות לא דמוקרטיות בעליל (דוגמת קמבודיה, סודן, אירן, סוריה, סין, צ.קוריאה וכיו"ב)?
    אני לא טוען ח"ו שדמוקרטיה הי א השיטה הטובה ביותר, אני בהחלט טוען שהשיטות האחרות גרועות יותר.

    ביקורת היא דו כיוונית, ואם אתה לא מוכן לקבל ביקורת חזרה, אז אתה הגזען. ואם כמו שטענת, זה הבלוג שלך וזאת זכותך, כל זמן שמנגנון התגובות פועל, זאת גם זכותינו.

  • נעמי  On פברואר 25, 2010 at 4:19 pm

    זו בטח טעות מצידי ובזבוז זמן, אבל אני מנסה לעקוב אחרי הלוגיקה של סתם אדם (במקרה הנ"ל):
    תרבות נכחדת = תרבות נחותה
    התרבות האצטקית = תרבות נכחדת ואכזרית = ראויה להכחדה
    התרבות הנאצית = תרבות אכזרית ונכחדת
    בימי הבינים ובקוסובו היתה אכזריות.
    דמוקרטיה היא לא ערבות לעליונות, אבל היא השיטה הכי פחות גרועה.

    את הרציו של שתי הקביעות האחרונות לא הצלחתי להבין.
    אני סבורה ששתי הבעיות המרכזיות שעולות מטיעונים היא הקביעה האבולוציונרית שתרבות נכחדת ממילא היתה צריכה להיכחד כי היא נחותה, ושהאכזריות מצויה בידי המוכחדים ולא המכחידים.
    אולי גם הרדוקציה של תרבות ל"תכונה" אחת שלה, קביעה ערכית בעצם, היא בעיה.
    אולי גם חוסר המודעות לכך שחשוב ומעניין לחקור את התרבות הנאצית.
    חשוב ומעניין משום שנתקלים בתופעות. למשל העובדה שהקביעה (הערכית) שבמזרח אירופה אין תרבות גרמה להשמדה המונית של כתבים ויצירות אמנות במזרח אירופה (שהיו מעידים אולי על כך שבמזרח ארופה… אממ, היתה יש ותמשיך להיות תרבות).

    והני, שלמה ארצי *פחות* ישראלי מקובי פרץ? בשביל מה לטעון דבר כזה? בשביל הפרובוקציה?

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 4:39 pm

    ראי אני מתמודד עם סתם כבר הרבה זמן — אין לא מקום ולא צורך לחפש לוגיקה זו אינה נמצאת במחוזותינו….

    לגבי, אני לא חושב שטענתי כי ארצי פחות ישראלי מפרץ, כל שטענתי הוא ששניהם ישראליים באותה מידה ולא ניתן למדר על סמך ישראלי ולא ישראלי. היצירה של קובי פרץ היא ישראלית בדיוק כמו יצירתו של ארצי.

    ראי את הציטוט המדויק שלי "מה לעשות קובי פרץ הוא לפחות ישראלי כמו שלמה ארצי – אם לא יותר! ההפרדה הזו נועדה בעיקר לעשות הדרה כנגד סוג מסוים של אמנות."

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 4:41 pm

    התכוונתי כי כעת בשל הפופולריות היותר רבה של פרץ הוא "יותר ישראלי" וזהו…עניין של טעם ההמונים והזהות של הטעם עם ישראליות…אבל הכי ישראלי הוא יאיר לפיד 🙂

    הני

  • נעמי  On פברואר 25, 2010 at 4:53 pm

    טוב, אם בראש הפירמידה עומד יאיר לפיד… אז אני נאלצת לשנות ערוץ.

    תגיד, זה אומר שהטעם שלי לא ישראלי? כי להיות מחוץ לקונצנזוס זה כבר רגיל, אבל עוד לאבד את הזהות הישראלית שלי בגלל זה?! 🙂

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 5:19 pm

    http://www.mako.co.il/mako-vod-bip/mk_22-s1/VOD-fa8627b23903d11006.htm

    סטירה ישראלית
    הני

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On פברואר 25, 2010 at 5:20 pm

    נאצים או לא נאצים, קרוב לודאי שלו היית נשאר בעיראק, עם הכשרון שלך, היית במקרה הטוב הבחור שיודע הכי טוב בכפר איפה הכי טוב לדחוף את הזית בתוך הפיתה. הטיעונים שלך הם דמגוגיה זולה וכיון שלפחות מהביוגרפיה שלך עושה רושם שאתה מאוד אינטיליגנטי אני מניח שאתה יודע את זה. אז מה אתה אומר, לאף אחד בישראל לא אכפת מזכויות של נשים פלסטיניות? ולפלסטינים אכפת? והאמריקאים הפולשים האכזרים, פעם אחרונה שבדקתי, רוב הרציחות של מזרחים בעיראק נעשות על ידי מזרחים לעיתים השכנים הסונים של הנרצח השיעי. איך בדיוק אתה חושב היתה נראית מדינת ישראל לו לא היו פה היהודים ותרבותם המערבית. היה מרכז לאודר לממשל? היה הייטק? היתה חקלאות מתקדמת? היתה פה דמוקרטיה? היתה רפואה? ישראל היא מעצמה. וזה לא בגלל התרבות המזרחית. תראה, אני איש אקדמיה. כמוך. מעולם לא נתקלתי במאמר בתחום התמחותי שיצא מאוניברסיטה הממוקמת במזרח התיכון ואינה ישראלית. זה בטח אומר משהו לא? אני אגב מעדיף לאכול את החומוס שלי עם גזענים מאשר כשאני יושב עם הגב לקיר עם העיניים לכניסה, בולע רוק בכל פעם שנכנס בחור שחום עם תיק גדול או מעיל כבד. כזה אני. את זה אגב יגידו לך גם החברים שהשארת מאחור בעיראק

  • סתם אדם  On פברואר 25, 2010 at 5:24 pm

    הגיון פשוט: אין שוויון. כולם למגיעה הזדמנות שווה אבל לא כולם שווים. יש טובים יותר, יש טובים פחות ויש גרועים. זה נכון באנשים, אוכל, יצירות אמנות (בלי להכנס להגדרות), תרבויות, צבאות וכו'.
    עד כאן פשוט ומובן?

    עכשיו לשלב 2: ההיסטוריה נכתבת ע"י המנצחים וצדק זה מה שהחזק דורש מהחלש. בואי לא נכנס להגדרות ביניים, לכי תמיד לשורה התחתונה. הנאצים היו חלשים, היו חזקים היו היו היו, בסוף נכנסו באם-אמא שלהם והם יצאו חלשים. האצטקים שלטו ורדו בכולם, באו כמה ספרדים וגמרו אותם. אנחנו באנו, ניצחנו, כבשנו ועכשיו (עדיין לא סוף התהליך) אנכנו אוכלים חרא, ימים יגידו. הקתולים שלטו שלטו שלטו, בא מלך אנגלי וקצת מעך אותם, לא שהם חלשים עכשיו, אבל.

    הצורה היחידה בה ניתן לשפוט עליונות (צבאית, מוסרית, תרבותית וכו') של אובייקט א' מול אובייקט ב' היא בראי ההיסטוריה.
    נכון, תרבויות עשירות ונפלאות היו קיימות מקדמת דנן עד שהגיעו המונגולים החשוכים ודרסו אותן למוות. מצד שני, גאוות הצרפתים (עד לא מזמן) הי שלא משנה כמה יכבשו אותם, בסוף התרבות שלהם תנצח ותבטל את ההישגים הצבאיים של האוייב. "נשק האינטגרציה" עבד לא רע עד בוא האיסלאם.

    מה היא תרבות נכחדת? תרבות מוקצה, תרבות נלעגת, תרבות שמיעוט מבוטל משתייך אליה.
    ז"א שאפשר להרוג את כולם אבל התרבות עוד עשוייה לצוץ המסגרות כאלה ואחרות. מצד שני, אלמנטים "תרבותיים" כמו ה-'אמו' (Emo) ימשיכו לבוא וללכת עם כל דור של מרד בני עשרה, רוצים לבוא ולרקרוא לפארסה הזאת תרבות? רוצים להעמיד את יצירות האמו מול אום-כולתום, בילי הולידיי?

    מכאן שלא כל התרבויות שוות. אמו, סקין-הדס, ניאו נאצים ואחרים הם לתרבות מה שכת היא לדת.

    בכל תנועה כזאת או אחרת יש מה לחקור וללמודף אבל שוב, זה לא מכשיר את השרץ.

    את מוזמנת לשאול ולקבל הסברים נוספים אם שכחתי משהו.

  • סתם אדם  On פברואר 25, 2010 at 5:43 pm

    או: למה אני לא סובל את האיסלם.

    מה אחד ההבדלים הגדולים מבחינתי? שהשתיים האחרות מבוססות על פולחון אישיות, גם אם "מעודכנת" במקרה של ישו.

    עזבו אותי מקברי צדיקים ושאר פסבדו עבודות אלילים, ביהדות יש אלוהים. לא משה, לא יהושוע, שמשון, שאול, שמואל או דויד. יש אל ארטילעי והוא קובע.

    בנצרות יש את הבן של אלוהים שהוא גם אלוהים בעצמו, חלק מהשילוש. וברשותכם נדלג על העובדה שישו היה יהודי שומר שבשת וכשרות ושהינו ובין הקתוליות אין כמעט דבר.

    באיסלם יש לנו פולחן אישיות סטליניסטי של נביא רוצח ופדופיל שהוא היחיד שמתקשר עם האל ורק לו מותר להגיד מה האל באמת רוצה. אוונג'ליזם במיטבו.

    עכשיו, אתם מצפים ממני לקחת ברצינות תרבות שלמה שנוהה אחרי הסיפור הזה?

    מה הלאה, דת שמבוססת על מדע בדיוני ונשמות של חוצנים? אה, כבר יש כשזא, קוראים לה סיינטולוגיה והיא מוגדרת ככת מחוץ לחוק במספר מדינות.

    אז מה, רוצים לצאת להגנתה של תרבות הסיינטולוגיה גם כן? אולי נבקש מגלגל"צ להשמיע כמה שירים על קסנו והטתנים?

  • עידו לם  On פברואר 25, 2010 at 8:02 pm

    וגם לה יש כול מיני משיחי שקר שרואים את עצמם כנציגו של האל עלי אדמות.

  • הני  On פברואר 25, 2010 at 8:24 pm

    למה לבלבל עם בעובדות עזוב…

  • סתם אדם  On פברואר 25, 2010 at 8:56 pm

    יש אנשים שלא יודעים מה ההבדל בין קונספט או אבסטרקט ובין סטיות שונות שקורות בפועל. כמו האנשים שלא מבדילים בין דת ובין כתות שונות בה.
    נו טוב, שכחתי שצריך לרדת אל העם..

  • להב  On מרץ 1, 2010 at 9:09 pm

    אנא נתח למעני, לפי כלייך היחודיים, את התרבויות הנכחדות של הילידים של צפון אמריקה, את האומות האפריקאיות הנכחדות עקב סחר עבדים של אלפי שנים, וכדי לסבך ולבוא ממקום אחר,
    את תרבותה הנכחדת של היידיש.
    חוץ מזה הדיון במוסיקה המזרחית מתחיל בקישור שהני נתן, בדקה ה32.

כתיבת תגובה

