בעיית העובדים הזרים – מי אשם ולמה?

המחאה נגד גירוש מהגרי עבודה מתמקדת בשר הפנים אלי ישי ומתעלמת מחלקם של גורמים אחרים במערכת

אשית, אני רוצה שיהיה ברור –  אני נגד גרוש ילדי מהגרי העבודה. בטורים רבים ובפניות ציבוריות רבות אני מעודד להגיע ולמחות על הכוונה לגרש ילדי מהגרי עבודה. אני חושב שישנם שקרים רבים המופצים סביב הנושא. הקמפיין המכוער, שלא לומר גזעני במסגרת ה"הסברה" נגד העסקת "שוהים בלתי חוקיים", הוא רק סנונית בעניין. גרוע יותר הוא מסע ההשמצה שמתנהל נגד מהגרי העבודה והפליטים סביב הניסיון לתייג אותם כלא בריאים, מלוכלכים ועוד, גזענות חמורה מזו אין.

אך לנושא ישנם עוד פנים ואלו מושתקות – הנסיון, גם מתוך המערכת הפוליטית/עיתונאית, הוא לעשות האחדה בין נושא מהגרי העבודה והפליטים לדמות אחת, שר הפנים אלי ישי — מדוע? האם בשל אמירותיו? או בשל העובדה כי ניתן להקריב אותו לזה לעולה ולא את הנאורים שטייניץ ומרעיו?

כבר ב-2002 העלתה ענת רימון-אור את הטיעון כי לעיתים אנו מודאגים יותר מאמירות מאשר מן המעשה בפועל (במקרה דנן התייחסה רימון-אור לנושא הקריאות "מוות לערבים"), אך אין שוני במקרה זה ברמת הפרקטיקה מהמתואר במאמר. באותה הפגנה מדוברת השתלחו כמעט כל הדוברים ללא יוצא מן הכלל בשר הפנים, אלי ישי, שאין בליבי ספק כי יש לו יד ורגל בנושא, אף אם לדידי חלקו בעניין קטן ואולי אף אפסי יחסית לאחרים במערכת. מדוע, אם כן, כל אותם דוברים "נאורים" עצמו עין לכיוונם של שטייניץ, בנימין נתניהו וכל שאר ה"גווארדיה" ותפקידם המרכזי בנושא זכויות מהגרי העבודה והפליטים? מעניין, לא כך?

היה לי ברור כי לאורך זמן נקודה זו אינה יכולה לחמוק מעין הציבור. וכמקרה קסם, יום לאחר ההפגנה התפוצצה לה פרשת "גרי חכים" ותפקידו המרכזי בעיצוב מדיניות העובדים הזרים בישראל – שכוללת "יבוא" של אלפי עובדים לישראל – ובדחיפתו לאישור הקמפיין הגזעני נגד העסקת עובדים זרים. אך חשיפה לחוד ותודעה לחוד, נראה שרבים אינם ממהרים לעשות את הקישור, הרי קל הרבה יותר לתקוף את אלי ישי הבור החשוך המזרחי הדתי, מאשר את שר האוצר הד"ר הפילוסוף. לכן, אינני מתפלא שעד כה לא נשמעו קולות הדוברים בהפגנת הקואליציה נגד הגרוש, אלו שצרחו בגרונות ניחרים סיסמאות נגד אלי ישי, כנגד אותם אנשים שעומדים מאחורי הקלעים של אותה מדיניות ופרקטיקות נלוזות. מעניין עד מתי רשעים יעלוזו ואנשי תבונות יחרישו?

עוד הערה חשובה: באותה הפגנה נגד גרוש ילדי מהגרי העבודה נכחו אלפים. בין אותם אלפים הייתה רק קבוצה קטנה שהביעה מחאה, שלמרות שנבלעה לה בין אלפי הקולות יש חשיבות בהשמעתה. המחאה הייתה של קבוצת תושבי "דרום" תל אביב-יפו, תושבים ותיקים משכונות שפירא ונווה שאנן, שבאו להשמיע את צעקת תושבי האזור. אותם תושבים, שעקב מדיניות דחיקה של המדינה והעירייה, נדחסו כל מהגרי העבודה לשכונותיהם, מרימים קול צעקה היות והם אינם יכולים לנהל את אורח חייהם באופן שעשו לפני עשור. אלו הם תושבות ותושבים ששכונתם/ביתם עבר/ה טרנספורמציה, והם אינם מסוגלים לחיות ולחוש בביתם כבית יותר.

קצפם של אותם פעילים יצא בעיקר על המפגינים נגד הגירוש, ואני ביניהם. לדידם אותם מפגינים שאינם מתגוררים בשכונה, הנלחמים להשאיר את אותם מהגרי עבודה בארץ, אך לא בשכונותיהם המטופחות אלא בשכונות הדרומיות של תל אביב-יפו, חוטאים כלפיהם בעיוורון חברתי. לטענתם, כל אותם מפגינים באים לתמוך בפעולה שתשנה את חייהם לעד, "זוהי מלחמה נאה על גבנו, תושבי שכונות הדרום" טענו. אני, בלב חצוי, נמצא כאן בדילמה, וחייב להודות שאין לי פתרון לבעיה הפוליטית אנושית זו. הייתי שמח לשמוע הצעות לפתרון הנושא הרגיש הזה, חוששני כי זוהי חבית חומר נפץ עליה יושבת כל תל אביב-יפו, ושסופה להתפוצץ לנו בפנים — וזה יהא יותר מכפי שנוכל להכיל.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סתם אדם  On מאי 30, 2010 at 11:21 am

    התחנה המרכזית החדשה בת"א וסביבתה מלאה בשב"חים (עוסדים זרים "לא חוקיים" – קורבנות יחידת עוז) שיושבים בצד הכביש ומחכים שמישהו יאסוף אותם לעבודה מזדמנת, "שוק עבדים".
    רבים ישאלו למה לגרש את אלו ולהביא מאות אחרים במקומם? התשובה פשוטה עד כדי גיכוח: על כל עובד חדש שמגיע, המדינה גוזרת קופון בסך 8,000 דולר ארה"ב (לא יודע למה ואיך מדינת ישראל גובה בשער מטבע זר…) ובנוסף, עשרה אחוזים מן השכר הזעום ממילא אותו מרוויח העובד. אז כמו הרוטציה של חברות כ"א כדי שהעובדים לא יהפכו לעובדים מן המניין, כך רוטצית העובדים הזרים פועלת. הנה עוד סיבה לשנאת ישראל ובדיחות גזעניות על יהודים רודפי בצע…

  • אזרח.  On מאי 30, 2010 at 11:50 am

    הני,אנא שנה את הכותרת ל.. בעיית מהגרי העבודה.

  • hani24  On מאי 30, 2010 at 11:56 am

    הי אזרח — לא אני בכוונה משתמש בכותרת זו כי זו הטרמינולוגיה השורה בעם ואני רוצה שיבינו את המתח בשיח הזה!
    ובכלל זו אינה בעיה…
    הני

  • hani24  On מאי 30, 2010 at 11:56 am

    שים לב — בגוף הכתבה זו הטרמינולוגיה שבה אני משתמש…

  • של  On מאי 30, 2010 at 12:59 pm

    ה'עסק' הזה מריח לא טוב מכל כיוון. הוא תמיד הריח ככה. בראייה אישית שלי, אני חושבת שעוד לא גיבשתי דעה לעצמי בעד מי אני ובאלו תנאים, בעיקר .. ל מ ה . כדי שאני אעביר ביקורת על מישהו. כי מצד אחד זה קצת מרגיז לראות את כל האנשים הללו שלא באמת תרמו משהו למדינה כ'מדינה'. וארגוני זכויות אדם כופים את הסיוע להם, ומצד שני, יש גם אנשים מתוך המדינה שלא ממש תרמו… ובטח לארוצים לעבוד בעבודות שמתוארות בקמפיין האידיוטי. זה קשה. נכון, אני מסכימה שכאשר מדובר בילדים קטנים, שלא בחרו את החיים שלהם כמו שהם, קשה להתווכח עם העובדות ומרגיש הכי לא צודק לגרש אותם. אבל מילא צודק או לא צודק. מי יודע מה נכון?

    תודה על הפוסט.
    של

  • hani24  On מאי 30, 2010 at 1:55 pm

    ואללה סופסוף מישהו חושב כמוני, אני לא מאמין ימות המשיח…
    את יודע של אני חצוי לא יודע מה לעשות, כל הסיפור עם הילדים מעלה בי צמרמורת פעם אחר פעם, ואני יודע שיש כאן בעיה אך היא לא של מהגרי העבודה, היא של הרשויות! אלו מרוויחות מליונים מייבוא בני האדם והם נהנות מהפירות וכל החברה מושפעת מהנושא אך אף אחד לא לוקח אחריות….

    לגבי הקמפיין מה יש לומר? גזענות במיטבה, פשוט מחפיר! והאמן לי לא שיש אנשים שעומדים בתור לקבל את המשרות הללו…זה לא יקרה.

    וכמובן, אני לא חושב שיש כאן צודקים או טועים — זהו סיפור אנושי רע וכולם משלמים את המחיר…
    הני

    • של  On מאי 30, 2010 at 2:00 pm

      הערה קטנה, וקטנונית… אני בת 😉

      וכן, כולם משלמים את המחיר. נושא עצוב. מעניין למה בעניין הפליטים מדרפור יש יותר הסכמה. אולי מזכיר לנו נשכחות מההסטוריה שלנו כעם נרדף. האם חיים ומוות נמדדים רק במלחמות? או גם בקיום יום יומי?

      נקודה למחשבה

  • hani24  On מאי 30, 2010 at 2:02 pm

    הי של, הייתי צריך להבין את נושא המגדר, מצטער….
    אני לא חושב שבנושא הפליטים יש יותר הסכמה, אני חושב שכול הנושאים הללו הם בעייתיים…אני חושב שאנחנו התרגלנו לספור רק במלחמות ראי מקרה תאונות הדרכים יותר הרוגים מכל מערכות ישראל ולמי איפכת?…
    הני

  • יורם בלומנקרנץ  On מאי 30, 2010 at 4:39 pm

    הני,
    עשוי להשתמע מרשימתך כי המוחים בתוך ההפגנה הם בעד הגירוש. ההיפך הוא הנכון! לא צריך להגיד לך מה שולה עושה למען כל תושבי האיזור ללא הבדל, גם לפליטים ולמהגרי העבודה. עצם העובדה שאנו באים מתוך השורות (הוי!) איפשרה לנו להיכנס ולמחות. המשטרה קצת התבלבלה כשראתה כי מצאנו תמיכה בתוך ההפגנה. למרות הקולות הרמים.

  • hani24  On מאי 30, 2010 at 5:39 pm

    הי יורם, חברי, חס וחלילה!!!! לרגע לא! זה לא נכתב וגם לא נרמז! שולה קשת מנכלי"ת אחותי עושה עבודת קודש בעזרה לפליטות ופליטים כמו גם מהגרי עבודה. בית אחותי פתח את דלתותיו בפני זרם הזרים שלא מצאו מקום לדור בו ושולה ארחה חיבקה וסייעה ככול העולה בידה!

    אני רק העלתי את המתח שיש בתוך השכונות הדרומיות עקב הדחיקה הממסדית של הזרים (פליטים ומהגרי עבודה).
    הלוואי והממסד היה עושה מה שאחותי ועוד ארגונים ואנשי הדרום עשו ועושים עבור מהגרי העבודה והפליטים, מה שעוד יותר מעצים את המתח בשכונות אלו!
    אני מצטער אם זה נשמע כך, זו לא הייתה הכוונה, קראתי שוב ולי זה לא יוצא מבין השורות אך אני יודע למה התכוון המשורר….

להשאיר תגובה

