עיתונאות כלכלית או קלוקלת?

בתחילה הכותרות בעיתונים הכלכליים חגגו, השינוי בשכר המינימום ממשמש ובא, יוזמתו של אמיר פרץ הועברה לידי הממשלה. ימים לאחר מכן, נפל דבר והדיווחים עברו דיווחים אופטימיים ושינוי מוחלט בגישה, שר האוצר ומשרדו מכינים תוכנית לחסום את העלייה המתוכננת בשכר המינימום. ואז הגיע המסמר האחרון, לפי עיתוני הכלכלה, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, המתנגד בתוקף לעלייה בשכר המינימום. לטענתו עלייה בשכר המינימום תביא לעלייה באבטלה, ו"לבריחה" של תעשיינים מהארץ.

בשנים האחרונות העיתונות הכלכלית בישראל חווה עדנה. עם יציאתו לאור של גלובס העיתון הכלכלי, נפל דבר בישראל, וכיום כמעט כל עיתון שמכבד את עצמו כולל מוסף כלכלי נרחב, די לציין את דה-מרקר והכלכליסט. נראה כי זוהי עיתונאות שמיועדת לציבור הרחב, ולא בהכרח לאנשי עסקים בלבד, אך כאן עולה שאלה האם זו עיתונאות או דיווח מטעם?

במבט על נראה כי העיתונאים הכלכליים התאהבו בדיסציפלינה הכלכלית, וכי הם חושבים יותר בתור כלכלנים מאשר עיתונאים — והמתח הזה שבין עבודתם העיתונאית לבין היות חלק מהם כלכלנים או בעלי הכשרה כלכלית פוגם במידע שהם מספקים ובעבודתם כעיתונאים. נכון יש בעיה עם הגדרת תפקיד העיתונאי, ואין הם חסינים מפניות ככל האדם, אך הייתי מצפה לכל הפחות לעבודה רצינית ודיווח מקיף על הרפורמות החשובות שהמשק הישראלי ניצב בפניהן.

נחזור לדוגמא של שכר המינימום. כיום בישראל שכר המינימום עומד על 3,850 ש"ח, התכנון היה להעלות את שכר המינימום בשלוש "פעימות" ל-4,600 ש"ח. אותם 750 ש"ח היו עוזרים למשפחות רבות לסיים את החודש בכבוד ולהעלות את משפחתם מעל לקו העוני, אך טיעון זה למרבה הצער לא נשמע מפיהם של הכתבים הכלכליים, ניחא. הבעיה היותר גדולה נעוצה בעובדה שהכתבים הכלכליים אינם עושים את עבודת נאמנה ואינם מעמתים את "ראשי המשק" הישראלי עם העובדות, וכאן אין כבר שאלה של פרשנות זוהי שאלה של עבודה לקויה.

והעובדות הן כדלקמן, שכר המינימום הועלה בישראל בעבר, הפעם האחרונה שזה קרה הייתה ביולי 2008, והפלא ופלא, כל נבואות נוסטרדמוס על עלייה באבטלה והפסקה בצמיחה של המשק לא התרחשו. אך הבא ולא ניתן לעובדות לבלבל את העיתונאים הכלכליים אל מול נגיד בנק ישראל או חבורת נערי האוצר, מדוע שהרי אם הם יעמתו אותם עם שאלות קשות בדבר מסע ההפחדות הלא מבוסס שלהם מה יקרה בסיבוב הבא? וכאן שוב עולה שאלת נאמנותם של אותם עיתונאים לנו ציבור הקוראים או לבעלי השררה?

עוד נקודה בעייתית הינה העמדה הכביכול "סובייקטיבית" שננקטת על ידי רבים מהעיתונאים הכלכליים. בעוד רבים מהם מנסים לאמץ תפיסות ניאו ליברליות מעטים עומדים בפרץ ומנסים לבלום את תופעת ה"חיברות" הזו שמחברת בין העיתונאים למושאי כתיבתם. והנושא הצורם ביותר בנקודה זו היא רמת האפס של הביקורת המופנית כלפי אותם מתנגדים לשכר המינימום — למשל מהו השכר הממוצע של עובדי בנק ישראל? מהו שכר המינימום של אותם עובדים? וכנ"ל גם לגבי נערי האוצר. נראה אותם גיבורים על חזקים…

נקודות שוות תחקיר עיתונאי הן:

  1. מה היחס בין עיתונאי הכלכלה שצמחו מבית מדרש לא ניאו-ליברלי לאלו שהם תוצר של בתי מדרש ניאו ליברלים?
  2. מה היו הציונים של אותם עיתונאים בקורסים לאתיקה עיתונאית — או לחלופין האם הם לקחו בהם חלק?
  3. מה קורה במסיבות עיתונאים עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל, האם נשאלות שם שאלות שקשורות לכלכלה?
  4. מתי מישהו, ולא חשוב מי, יבדוק את כל אותן "עובדות" ויראה שחור על גבי עיתון את אמיתותן או שקריותן?

המאמר פורסם לראשונה הירחון סטטאטוס גליון יולי 2010

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On יולי 16, 2010 at 1:55 pm

    עיתונות קלקלית וקלוקלת שאינה עושה את עבודתה נאמנה.אפילו אם יש כמה מהם המעוניינים לתת שירות לציבור, הם אינם יכולים, בגלל שליטת בעלי העניין בתקשורת.האינטרס של בעלי העניין השולטים בתקשורת אינו חופף לאינטרס הציבורי.

    http://actv.haifa.ac.il/programs/Item.aspx?it=1130

    הקשר הכלכלי עם התקשורת .

    הפאנל עוסק בקשר בין הכלכלה לתקשורת בתחומי העיסוק של מדורי הכלכלה והפריחה של העיתונות הכלכלית.

    http://actv.haifa.ac.il/programs/Item.aspx?it=1128

    הון שלטון ותקשורת .

    הפאנל עוסק בהשפעת בעלי ההון באמצעות אחזקות שיש להם בכלי תקשורת על סדר היום הציבורי ובקשר בין בעלי ההון לשלטון.

  • קרפד  On יולי 16, 2010 at 2:03 pm

    העובדות הן ש2008 ראתה ירידה באבטלה במחציתה הראשונה עד לכדי 6%. ביולי 2008 הועלה שכר המינימום ובתגובה ראינו נסיקה של האבטלה ברבעון האחרון של 2008 ותחילת 2009 עד לכדי 7.6%. הזינוק הזה מאשש (לא שהיה צריך עוד אישוש כדי להפריך את המנגנון המגוחך הזה) את התחזיות שגורסות שהעלאה בשכר המינימום (ובכלל תקנתו) גורמת לעלייה באבטלה.

  • אזרח.  On יולי 16, 2010 at 8:29 pm

    אדם העובד שעה בשבוע,אינו נכלל במצבת האבטלה.

    http://www.blacklabor.org/?p=20637

    שכר מינימום – מה תגידו לחברי הכנסת.

  • hani24  On יולי 16, 2010 at 10:08 pm

    הי אזרח, אכן שיטת השקשוקה….

    קרפד, אכן כן כל הממצאים מראים כי העלאת שכר המינימום אינו גורם לעליה האבטלה, אך מה להם ולעובדות…
    ועוד נקודה קריטית יש לקחת בחשבון כי השכר הריאלי ממשיך ויורד עקב עליית מדד המחירים לצרכן…
    קשה…

  • קרפד  On יולי 17, 2010 at 3:33 am

    הני,

  • קרפד  On יולי 17, 2010 at 3:34 am

    הני,
    עושה רושם שלא ממש קראת את התגובה שלי.

  • hani24  On יולי 17, 2010 at 10:06 am

    קרפד, אכן קראתי אך כנראה שלא ממש כיוונו לאותו מקום.
    אתה טוען כי ההעלאה בשכר המינימום היא זו שהביאה לעליה של 1.6% באבטלה? גדול!!!!!!!!!!!!
    אני מעריך כשמו כל כלכלן עשית יופי של עבודה לבודד את כול המשתנים (יענו להחזיק אותם קבועים) ולהגיע למסקנת המופת הזו…פנטסטי…ואני חשבתי לתומי שאתה מבין כמה מגוחך זה, נפלאות הן פלאי התובנה…
    שבת שלום
    הני

  • קרפד  On יולי 18, 2010 at 7:46 am

    אז בוא נראה מה היה לנו פה.
    "והעובדות הן כדלקמן, שכר המינימום הועלה בישראל בעבר, הפעם האחרונה שזה קרה הייתה ביולי 2008, והפלא ופלא, כל נבואות נוסטרדמוס על עלייה באבטלה והפסקה בצמיחה של המשק לא התרחשו"
    אבל מסתבר שאלו אינן עובדות אלא דמיונך הקודח. כשהפניתי אותך לטעות האמפירית שלך נסוגת ל-"אני מעריך שכמו כל כלכלן עשית יופי של עבודה לבודד את כול המשתנים (יענו להחזיק אותם קבועים) ולהגיע למסקנת המופת הזו"
    אז מעבר לזה שהפוסט המקורי שלך מבוסס על שגיאה גסה, אתה גם פוסל אפריורית כל אפשרות להסיק דבר מה כלשהו מההיסטוריה הכלכלית כי כידוע בכלכלה יש המון משתנים וצריך לקחת את השינוי של כולם בחשבון, פרוצדורה בלתי אפשרית למעשה. בוא נניח לרגע שאתה צודק בגישה הזו (אתה לא), אני לא מבין מה יש לך להלין על עיתונאים. אם השקפה כלכלית היא סוג של אמונה בה כל אחד יכול לומר ולכתוב מה שבא לו ואי אפשר להסיק כלום (רק "מסקנות מופת") אז גם אי אפשר לטעות.

  • hani24  On יולי 18, 2010 at 8:06 am

    קרפד, מקורי! (השם שלך…)
    אני מבין יענו שלילה כפולה….גאוני איך לא חשבתי על זה…יענו אתה לא מסוגל לחשוב כי היו גורמים אחרים ל 1ץ6% עלייה באבטלה, כי משבר כלכלי עולמי לא היה באותה תקופה (היה אבל לא משנה), כי הכלכלנים וגם העיתונות הכלכלית לא היו יכולים לקחת בחשבון עוד דברים אחרים (יכולים אבל לא משנה) אחלה לוגיקה!
    אני מכריז על משהו חדש, עליה בשכר מינימום מביאה לעלייה במחיר הדירות באופן ישיר, ראו מה קרה מאז העלייה האחרונה…
    אין על הגיון בריא — זה גדול…

  • קרפד  On יולי 18, 2010 at 2:39 pm

    אין שום הגיון בהתפתלויות שלך. אני בסך הכל מאמץ את הסטנדרט מהפוסט *שאתה כתבת* ומשתמש בו להראות שאתה טועה. אז מה, פתאום נזכרת שב-2008 היה משבר כלכלי? למה זה לא מופיע בפוסט המקורי אם זה רלוונטי לשאלת האבטלה? ולמה (וגם איך?) העיתונאים הכלכליים צריכים להסיק משהו מהעובדות שבדית לפיהן "כל נבואות נוסטרדמוס על עלייה באבטלה והפסקה בצמיחה של המשק לא התרחשו"? מסקנות בכלכלה הן תקפות רק אם הן במקרה סוציאליסטיות?

    הפוסט שלך מציג תמונת מצב אידיאלית ומבודדת ("שכר מינימום עלה ללא שינוי באבטלה")ומשם הסקת מסקנה אידיאלית ומבודדת ("יש להעלות את שכר המינימום"). מכיוון שההנחה הראשונה שגויה אמפירית, דבר שאתה מנסה בכל מאודך להתכחש לו, אין מנוס מלפסול את המסקנה.

  • hani24  On יולי 18, 2010 at 2:51 pm

    קרפד, למה זה צריך להופיע בפוסט המקורי שלי? אני בא לכתוב סניגוריה על העיתונאים הכלכלים או הכלכלנים? כל בר בי דעת שמבין קמעה במחקר יודע כיצד לעשות זאת אין מפקידי לשבת ולהסביר רוצים יפנו אלמד (בתשלום כמובן) ואם ירצו גם אכתוב במקומם (גם כאן בתשלום כמובן) ואראה להם כיצד עושים זאת נכונה….

    מסקנה תקפה רק אם אתה מראה קשר בין המשתנים וזה מעולם לא נחשף, רק השימוש האדיוטי באמירות. למרות שאני חייב לציין כי ב-2006-2007 הייתה עלייה מדורגת בשכר המינימום שלא לוותה בעלייה באבלטה (http://www.blacklabor.org/?p=20637) וזו הוכחה תקפה ראה פופר והבנתו למהי תיאוריה מדעית והפרכות של כאלו שאין מדעיות….

    אני מבין שאינך מאמץ את מסקנותי, אך הייתי שמח להוכחה למודע עלייה בשכר המינימום מעלה את האבטלה, והייתי שמח אם היית עושה זאת על מקרה 2006-2007….

    הנה לך בעיה מדעית.
    בברכה
    הני

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s