גזענות לא בבית ספרנו!

פרשות בסדר גודל של עמנואל אינן עניין של מה בכך. יש כאן הכול, יש דתיים ויש חילוניים, יש פוליטיקאים מתפתלים, ויש את בית המשפט העליון ויש קהל שיא. ממש טלנובלה בהזמנה, בתקופה בה הכול מאוד יבש, איתותי המלחמה פסקו, יש מונדיאל ובזמן כדורגל לא נלחמים חס וחלילה, וככלל המצב די סטגנטי – העיקר שיש את עמנואל!

וככל מקרה מרכזי, התקשורת צריכה לקחת צד במלחמה הציבורית, וכמעט כרגיל התקשורת הישראלית בחרה צד, ושוב, כמעט כרגיל, את הצד הלא נכון. בקצרה, מה היה לנו, היו לנו חרדיים, לי אישית קשה להבדיל בינם אך מסתבר שיש הבדלים משמעותיים, ולא הם לא קשורים לתנ"ך או לאלוהים או למשהו אחר, ההבדלים הם בין אשכנזים למזרחים (בשפתם ספרדים – אולה). הסיפור הוא עצוב ומתמשך, במשך שנים ישנה הפרדה גזעית בין תלמידות אשכנזיות למזרחיות בבית הספר, לאחר פניה למשרד החינוך הוערבה החלטה כי פרקטיקה זו אינה חוקית וכי על התלמידות ללמוד יחד באותו בית הספר. אז ההורים הסכימו, הם רק הקימו קיר קטן, מאה ושמונים סנטימטר גובהו, בין האשכנזיות למזרחיות.

בעקבות כך החליט יואב ללום יו"ר עמותת "נוער כהלכה" עתר לבית המשפט העליון, שם כמובן הוחלט כי זה חייב להיפסק, אז החליטו להלביש את המזרחיות בבגדים בצבע אחר על מנת שיוכלו לזהותן ביתר קלות, ואני חשבתי שגוון העור הכהה והחית ועין מספיקים מסתבר שלא. אך הקש ששבר את גב הגמל הוא ההחלטה להוציא את התלמידות האשכנזיות מבית הספר. בשלב זה החליט בית המשפט העליון כי זהו בזיון בית המשפט, וכתוצאה יש לשלוח את הורי התלמידות לבית הספר עד שיחזירו אותן לבית הספר.

ההורים החליטו לא להחזיר את בנותיהן, ובעצת הרבנים החליטו ללכת לבית הסוהר. החלטה זו פתחה מסע של צקצוקי לשון וגלגולי עיניים בכלל הציבור, כולל העיתונאים. מסתבר כי אי קיום פסקי דין של בג"צ מקרבים את סופה של המדינה, אני לא ידעתי זאת היות והמפרה הסדרתית של פסקי בג"צ היא המדינה בעצמה. בנוסף, כל התקשורת כולה, כאחד, עמדה על רגליה האחוריות לתבוע את עלבונו של בג"צ מגן הדמוקרטיה הישראלית ומעוז צורנו האחרון.

אז מה הבעיה? אתם שואלים, ובכן כולם כנראה שכחו לשם מה התכנסו כאן הערב, וזו הגזענות שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו בחברה הישראלית. הילדות המזרחיות בעמנואל שהיו כפסע מלענוד תלאי על דש הבגד על מנת לזהותן, השמות, ספרדוג'וקית, מנקה, מלוכלכת, מסריחה ועוד. כל אלו כבר לא העניין, הגזענות היא לא השאלה, חלק אף הגדילו ואמרו כי הם מבינים את העניין א כעת השאלה היא אחדותנו וקבלת בית המשפט העליון, וכל זה בתקשורת ההמונים ללא שום פילטרים או נסיון להתמודד עם הבעיה.

רובד בעייתי אחר של הסיקור היה נעוץ בעובדה שכמעט כל העיתונאים עשו עבודה גרועה בכיסוי הסיפור. אף אחד לא טרח לחפש בארכיונים גזענות בקבלה לבתי ספר, הסיפור של הילדים האתיופים בפתח תקוה שאינם מתקבלים לביתי ספר מטעמים גזעניים בלבד לא עלה כלל לדיון. העובדה שבתי ספר יוקרתיים מסלילים ילדים מהשכונות אל מחוץ לבתי הספר עם תום כתה ט' לא עלתה כלל לדיון, ועוד נושאים רבים.

חברה שעברה לפני כ-70 שנה חוויה כה מטלטלת, עם עיתונאות שאמורה להיות חופשית ומבקרת, הפכה תוך פחות ממאה שנים לחברה גזענית עם מוטיבים מבישים. ולאחר שמקרה מסוג זה צף ועולה, במקום להתעסק בעיקר החליטו התקשורת לקחת צד, לצערי היה זה שוב הצד הלא נכון, וכך הזדמנות פז לרוצץ את ראש הנחש שעלה לו בינותינו אבדה לה, ואנו חזרנו למוטיבים הישנים תוך התעלמות מוחלטת מהבעיות העיקריות שעומדות בפנינו. אני מוכן להתערב שבספטמבר הבא שוב ידווח במדורי החינוך בעיתונים על אי קבלת ילדים אתיופים לבית הספר, השאלה אם יזכרו את עמנואל עד עז…

הטור פורסם לראשונה בירחון סטטוס – אוגוסט 2010

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • shaultweig  On יולי 30, 2010 at 5:07 pm

    גזענות היא חלק אורגני מהציונות האשכנזית

    הני כותב
    "חברה שעברה לפני כ-70 שנה חוויה כה מטלטלת, עם עיתונאות שאמורה להיות חופשית ומבקרת, הפכה תוך פחות ממאה שנים לחברה גזענית עם מוטיבים מבישים"

    המילה הפכה היא לא במקום. הגזענות היא חלק אורגני מהציונות האשכנזית ועל כך כתב "אחד העם" במאמר "אמת מארץ ישראל" כאשר הזהיר מהפגיעה בערבים בני המקום. יבניאלי נסע בכחש ובמירמה לתימן כדי להביא משם יהודים שישמשו כפועלים שחורים. מובן שהיהודים מתימן הובאו בכחש ובמרמה. גורלם היה גרוע מגורלם של עבדים,40 אחוז מהם מתו במחלות ,והירשו להם לישון ברפתות רק כאשר היה מזג אוויר סגרירי. יונתן מקוב ימח שמו וזכרו הירשה לעצמו לרתום לעגלה 3 נשים תימניות שקוששו זמורות יבשות ולענות אותן בסיבוב במושבות.

  • אורי  On יולי 30, 2010 at 8:27 pm

    אצל החילונים אין גזענות גלויה
    הגזענות הגלויה היחידה שאני נתקל בה היא כאן בבלוג הזה
    נגד אשכנזים! והיא מצויה במוחם הקודח של מגיבים מסוגם של שאול הנ"ל ומוני יקים.
    דווקא המאמר הזה של האני הוא דווקא די "צמחוני" (בהשוואה להתלהמות נגד נתן זך למשל)
    אבל מיד בא אותו שאול וקובע ש"גזענות היא חלק אורגני
    מ"הציונות האשכנזית"
    זה כל-כך מופרך ומטופש!
    כתוב באיזשהו מקום בתנך "אל תען כסיל באיוולתו"
    כידוע אין-טעם אפילו לענות לטיפש
    כי מי שעונה לטיפש הופך בעצמו לטיפש.
    כנראה שגם אצל הגזענים האשכנזים וגם אצל הגזענים המזרחיים
    המיוצגים פה היטב מדובר ב"דור המדבר"
    על פי כל הסימנים: בדור השני והשלישי הגזענות הולכת ומיטשטשת
    כשהאשכנזים מתחתנים עם מזרחים ולהפך והדורות הבאים עוד מעט כבר לא ידעו מי הוא מי… (כך זה לפחות קורה במשפחה שלי)
    בסופו של דבר כולנו אחים ובא לציון גואל.

    • hani24  On יולי 30, 2010 at 9:42 pm

      עורי, אתה כל כך מלא בתשובתך שלהגיב לך אני מסתכן בכסילות (לפחות לפי המשפטים שאתה מצטט)…אני מציע שתקרא קמעה ואז אולי נוכל לשוחח על ירידה בגזענות ושיוון תנאים…עד אז מה שאתה מרגיש תקף כמו התחושות בטן שיש לי מאכילה מופרזת, אין להן שום תוקף או חלק בויכוח…
      אם תרצה חומרים לקריאה בנוגע לגזענות והפער אשמח לעזור
      ההרכה
      הני

  • סתם אדם  On יולי 30, 2010 at 10:00 pm

    "העובדה שבתי ספר יוקרתיים מסלילים ילדים מהשכונות אל מחוץ לבתי הספר עם תום כתה ט' לא עלתה כלל לדיון"

    לשם שינוי כתבת נכון, כי מה לעשות שלא כל ילדי השכונות מזרחים כמו שלא כל המדושנים הם אשכנזים אסלים. אז כנראה שאורי כן צודק, ה"גזענות" המדוברת אצל החילונים היא פחות עניין גנטי ויותר עניין סוציו-אקונומי ו/או תרבותי.
    ומה לעשות שלפחות בעיניך הני, אני אשכנזי לעילא, אבל בו בזמן אני תושב שכונות, ואישתי שהיא ס"ט, בעצם היותה כזאת היא מערב אירופאית, יען – אשכנזיה. מצחיק נכון, ספרדיה טהורה מסווגת אצלכם כאשכנזיה בגלל צבע עור והשפעות תרבותיות. גנטיקה סתם מבלבלת את העובדות דהיום, הוסיפה בערות ובלבול ומובילה לשום דבר חיובי.

  • דוד  On יולי 31, 2010 at 10:56 am

    אתה כותב "חברה שעברה לפני כ-70 שנה חוויה כה מטלטלת, עם עיתונאות שאמורה להיות חופשית ומבקרת, הפכה תוך פחות ממאה שנים לחברה גזענית עם מוטיבים מבישים. ולאחר שמקרה מסוג זה צף ועולה, במקום להתעסק בעיקר החליטו התקשורת לקחת צד … " – את הצד הגזען.

    ראה את המקרה המזעזע של רצח שלושת הילדים. במעריב שברו את הראש – כיצד יבהירו לקוראים שמדובר ב'רוסי'? חשבו וחשבו, ולבסוף טיכסו עצה: מרחו על חצי דף את תעודת הזהות שלו, שם כתובה ארץ המוצא.

    אני לא יודע אם נכון להתייחס לעיתונאים כארזים, אבל נדמה לי ששלהבת הגזענות מלחכת כל חלקה טובה.

  • רני  On יולי 31, 2010 at 2:47 pm

    האם יש מישהו שחושב ששאול הנ"ל אינו גזען מכל בחינה שהיא? גזענות היא האשמת קבוצה נבחרת של בני אדם ברוע כלל אנושי. כושים אוהבי מין, מי לא? סיני רמאיים, מי לא? צרפתיים מלוכלכים? מי לא.
    התעללות בשכירים פועלים עד כדי המתה במכות התנהלה במאה התשע עשרה בכל המזרח. גם היום היחס למשרת או משרתת אישית בכל ארצות ערב רע עד כדי התאבדות האדם או האישה. היחס לפועל חקלאי בכל המזרח כולל סוריה, עירק, לבנון ובודאי מצריים עדיין כולל עוני מחפיר, שינה בחוץ על האדמה, אלימות גופנית קשה שלא רואים כמוה בין יהודים בישראל. אקח את שאול לשדות של טירה, קלקיליה ופרדיס ויראה אם רק ימתין בשקט בצד ילדים ונשים מוכים בדרך קבע על ידי הראייסים. אחד העם חי על הירח כי גם במזרח אירופה זה היה אותו דבר. האם חקלאיים יהודיים במושבות הברון שבאו מהמזרח – מהקווקז למשל או בוכרה התנהגו אחרת לפועליהם? בודאי שלא. האם היחס של היהודים העשירים במצרים ועירק בעלי אחוזות, שטחי כותנה ומפעלים לפועליהם היה שונה ולו במעט מהיחס של עשירים מקומיים? בודאי שלא. האם היום היחס של קבלנים וחקלאיים מזרחיים בישראל לפועליהם שונה מהיחס של כלל המעסיקים? בודאי שלא.

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s