תנאי החופש…

"עוצמתה של חברה הינה לא יותר מעוצמת הפרטים החברים בה". נכון, אני מודע גם למשפט כי סכום השלם הוא גדול מסך חלקיו, אך בישראל שנת 2010 נראה כאילו ויתרנו על החלקים והעיקר הפך חזות השלם והחזקתו יחדיו. הסיפור הוא די פשוט, העבודה בישראל פושטת רגל! רוב העובדים בישראל כבר מזמן אינם יכולים להתקיים בכבוד, השכר הוא מביש, ובפערי שכר, נו, ברוך השם, הפכנו להיות המעצמה העולמית מספר אחת, אפילו את ממלכת הקפיטליזם החזירי והאכזרי, ארצות הברית, עברנו. אך ישנם עוד ניסיונות לשבור את המעגל האכזרי, אחד הכלים החשובים והטובים ביותר הוא נשק השביתה.

הדוגמא בה אשתמש הינה מערכת החינוך, כן אותה מערכת שכולנו היינו בשלב זה או אחר של חיינו חברים בה, זו שהזנחנו, קלקלנו, וכה נהנים להשמיץ לאורך חיינו תעמוד במרכז הטור. משה שנים שמערכת החינוך בישראל נמצאת על קו פרשת המים, ברור לכולם שזה לא יכול להמשיך כך, הכיתות גדולות מידי, ההשקעה בהון אנושי והתלמידים אפסית, קודם כל ביטחון, הלא כך? וכתוצאה מכך, כשבוחנים את המערכת מגלים כי ההתדרדרות הינה ברורה בהשוואה לעולם, בתלמידים הישראלים ירדו מקומות רבים במבחני המיצב העולמיים (פיזה), וכעת אנו מדורגים אחרונים מקרב המדינות המתועשות (אולי אנחנו בצעם לא חלק מאותן מדינות?).

מערכת החינוך הישראלית במשך שנים נשענה על הון אנושי מצוין, מורים משכמם ומעלה שקיבלו תמורה הולמת לעבודתם. אך, היוצרות התהפכו, ומורים הפכו לשק החבטות הלאומי, תרתי משמע. שכר המורים נשחק, ומהווה בדיחה עצובה, התלמידים נוהגים במורים בחוצפה וחוסר סבלנות, הורים מעזים להרים את ידם על מורים, ואלו בסך הכול מנסים לחנך את ילדנו, את הדור הבא. מידי שנה נשמעות תלונות רבות אין ספור על המערכת, ולכו המקורבים ומביני העניין די ברור כי המערכת עומדת בפני קריסה, מה עושים? תוכניות כאופק חדש בניסיון להגביר את הלחץ ל"הצלחה" על המורים. אך רבים טוענים כי לפני הצלחה ישנה בעיה של חינוך, בעניין זה לא עוסקים.

עם תחילת שנת הלימודים, הגיעה שעת הכושר להעלות את בעיות המערכת ביתר שאת. שהרי כמיליון וחצי ילדים חזרו לבית הספר לאחר חודשיים של חופשה, והשבתה של מערכת החינוך הייתה גורמת לנזק רב למגזרים שונים. ברורה לי הדילמה, אני אב לשני ילדים במערכת החינוך, וגם לי היה חופש ארוך ומייגע, קניונים, סרטים, בריכות וים, ובזבוזים בלי סוף, גם אני ייחלתי לסיום החופש, אך ברור לי כי המורים אינם משביתים את המערכת בשל רצונם לפגוע בי או באחרים, גם הם רוצים לחזור לעבודה סדירה. נשק השביתה בא על מנת להעמיד את המעביד, במקרה זה אנו והמדינה, בפני מצב קשה, וזהו מצב מערכת החינוך.

שלום כתה א'? או שאולי כדאי שלא....

מיד עם הכרזת כוונות השביתה, קמו להם אנשי תקשורת שונים והחליטו כי הדרך הנאותה לפופוליזם זול ונמוך הוא מתקפה אישית על יו"ר הסתדרות המורים. אווילות לשמה! שהרי אותם אנשי תקשורת תקפו בחמת זעם את משרד החינוך והעומד בראשו עם פרסום תוצאות מבחני המיצב הבינלאומיים. אני יודע, יש ניסיון להתחבב על קהל המאזינים, ולאחר חודשיים של עינוי זהו כר פורה ביותר, אך סוף מעשה במחשבה תחילה. המורים חייבים להילחם על עתיד מקצוע ההוראה, לא עבורם, עבור כולנו! עבור דור ההמשך, אותו דור שהורג את עצמו בתאונות דרכים, באלימות בלתי מוסברת ובשנאה הדדית תהומית, כאשר אנו וכל אותם אנשי תקשורת מראיינים עשרות של "מומחים" בניסיון להגיע לשורש הבעיה. ובכן שורש הבעיה הוא מערכת חינוך קורסת, עבודה שבקושי מקיימת את עצמה ושכבה של אנשים שעושים הון פוליטי, חברתי, כלכלי ותרבותי מהעניין.

אז עם פתיחת השנה החדשה אנא פתחו את ליבם לאלו שעדיין באמת עובדים לשרות הציבור במדינת ישראל, תנו להם להתקיים בכבוד. ואת הפופוליזם והמתקפות האישיות השאירו בבית, אם אנו מעוניינים בחברה חזקה, עלינו בראש ובראשונה לדאוג לחוליות החלשות שבה, ואחת הדרכים היא חיזוק העבודה והעובדים. שנה טובה לכולם.

הטור עלה לראשונה בירחון סטטוס נובמבר 2010

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סתם אדם  On אוקטובר 27, 2010 at 2:36 pm

    מהכרותי עם מספר מורים, יותר פעמים משנעים להודות האשמה היא בהורים.
    ההורים חושבים שמערכת החינוך צריכה לחנך את הילדים שלהם (תפקיד ההורים) כשבעצם תפקיד המערכת הוא ללמד – להקנות להם כלים וידע. חינוך מקבלים בבית.
    מצד שני, כשמישהו במערכת תופס יוזמה ומנסה לחנך – "מי החצוף שיעיז לחנך את הילד שלי!? למה מי המורה הזאת חושבת שהיא!?"
    לא שהמערכת חפה משגיאות, תקלות ורקבונות אבל עם כל הכבוד, מוסד ההורות נכשל לו לאיטו(?) וזורק את האשמה על המערכת. צריך רשיון כדי לנהוג אבל כל טמבל יכול להתרבות.

    ועכשיו שהרמתי להנחתה, נחכה לתגובה…

  • מיכל  On אוקטובר 27, 2010 at 11:34 pm

    המתקפות על יושב ראש הסתדרות המורים אינן אישיות, הן מקצועיות נטו ולצער כולנו הוא הרוויח אותן ביושר. אופק חדש, רפורמה שמתבצעת היום לאחר שהוא אישר אותה עם משרד האוצר, היא אחד הדברים הכי גרועים שקרו למערכת החינוך בשנים האחרונות, וכן – האחריות היא עליו.

    בימים אלה מורים רבים שמרגישים שההסתדרות ווסרמן בראשה לא מייצגים אותם יותר פשוט עוזבים את האיגוד הזה. ההסתדרות מכרה אותנו לאוצר כמעט ללא תמורה. עכשיו אני אמורה למחוא כפיים לוסרמן?

    • hani24  On אוקטובר 28, 2010 at 11:59 am

      הי מיכל, אני מסכים, אך לצערי לא וסרמן הוא המדובר אלא רן ארז – יו"ר הנהלת ארגון המורים בבתיה"ס העל יסודיים — אני מצטער על הבלבול…ואכן אני מסכים אין למחוא כפיים, אולי תשקלו להצטרף לכוח לעובדים ארגון העובדים החדש?
      הני

  • hakarzia  On אוקטובר 29, 2010 at 3:39 am

    לא רוצה להרוס את המסיבה וחס וחלילה לא לעמוד שכם לשכם עם האוצר או אפילו עם משרד החינוך אבל אופק חדש אינו הבעיה. הכרפורמה שאופק חדש מציע (וגם דברת לפניו) היא רפורמה ברוכה אבל תמיד מיוסמת בחלקה הקטן המסתכם בשינוי תנאי ההעסקה (לא העבודה) של המורים. כל המלצות דוברת הקשורות בהקטנת הכיתות לא נראות באופק (החדש).
    מצד שני ישנן רפורמות הקשורות בהכשרת המורים המיושמות באופק חדש ויש לראות אותן בחיוב. המורים הוותיקים מעט "נדפקים" אבל גם שם לא בטוח שאם ישבו ויעשו חישוב אמיתי של השעות שעבדו וקיבלו עליהם שכר יצא שכך הוא…
    לא משנה.
    בכל מקרה האוצר עושה מעמצים בעיקר לפרק ולקעקע את כוחם של המורים. הוא מחדיר גורמים מפלגים ומנסה להחדיר למערכת משתפי פעולה שגויסו מה"היי-טק" (גם אני כזה) וכמובן שבתוך כל אלו ישנם גם עובדי העירייה העובדים בתנאי עובדי קבלן במה שקרוי שעות אפקטיביות ללא חופשים או תנאים סוציאלים. עוד ביזיון לא ברור שההסתדרות מכשירה…
    ובעניין נקודותיך הראשונות… מאמר נחמד מאוד של ליהיא לפיד מה15/10
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3968125,00.html

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s