"פרס עקום"

שבוע שעבר הוענק פרס אקו"ם, או בשמו החדש פרס "עקום", למפעל חיים לחווה אלברשטיין….

להלן חלק מנימוקי השופטים: "אי אפשר להסתכל על עולם התרבות הישראלי ולא לראות שם את חוה אלברשטיין במקום מרכזי", נימק חבר השופטים (שנותר אלמוני עד להכרזת הזוכים הנוספים בפרסי אקו"ם לשנה זו) את הבחירה. "קולה הוא הקול של המוזיקה הישראלית כבר שנים רבות ושיריה הם במידה רבה פסקול החיים שלנו כאן".

"במהלך הקריירה שלה, שכוללת למעלה מ-50 אלבומים, הגיעה חוה למחוזות רבים וביניהם שירת הארץ, שירי ילדים, מופעי במה ותכניות יחיד, שירי משוררים, שירים באידיש, באנגלית ושירים מתורגמים משפות זרות", הוסיפו השופטים.

ואוו! אני עומד נדהם, כן! באמת מי היא אותה חווה אלברשטיין, אותה אחת שמילים כה רבות נאמרות לכבודה, האם היא באמת ראויה? ובכן לי יש כמה חידושים בנושא אותה אחת שנחשבת לממוקמת במרכז העשייה התרבותית של ישראל. אך לפני החידושים אומר, כי עדיין מדהים אותי כמה אווילים ועיוורים יכולים להיות אנשים במדינת ישראל, ואיך תעשיה שלמה, במקרה זה תעשיית האמנות, משמשת להלבנת הגזענות והשנאה.

אותה חווה, לא מזמן בראיון מתאריך ה-13-10-2009 למוסף שבעה לילות של ידיעות, אמרה את המשפטים הבאים, בין יתר בליל הגזענות שנשפך מפיה, ואני מצטט מהמקור "לא נוכל להחזיר את הפופ, הרוק ושירי ארץ ישראל למקומם הקודם והטוב. הזמרים הים תיכוניים שרים גם את הרפרטואר שלנו, הלבנים" (הדגש אינו במקור הוא שלי). אתם מבינים? ישנה אחת שהיא גם אומנית מרכזית בישראל, וגם בעלת תורת הגזע החדשה! היא מחלקת אותנו לשניים, לבנים ושחורים, מעניין מי הם אותם לבנים? האם זה רק לפי צבע עור? או שאולי זה לפי היכולת להבין יידיש? או אולי זה לפי ארץ מוצא? פתרונות לאאוגניקנית חתנית פרס חיים של "עקום".

המדהים אותי בכל העניין הוא שהשופטים אפילו העלו את העניין בנימוקי הפרס שלהם. אולי הייתי יכול לקבל את העובדה שיש כאלו שאוהבים את היצירה שלה ועל כך החליטו השופטים לכבדה בפרס, אך לכל הפחות יש להעלות את העניין ולהוקיעו! כנראה שלא כך במדינת ישראל 2011, מי שמתבטא כך זוכה בפרס "עקום" למפעל חיים! הטמטום והגזענות שמביטים אל כולנו מהענקת פרס זו, יעמדו מולנו לדיראון עולמים כמצבה על הגזענות בחברה הישראלית.

אולם, יש לציין כי נגד אותה התבטאות גזענית יצאו כמה וכמה בישראל, ביניהם אני (בבלוג), מיכה שטרית (בראיון לעיתון העיר תתל אביב-יפו) וקרן נויבך (בתוכניתה "סדר יום" ברשת בית), אך כנראה שהתעשייה בישראל עדיין חזקה מאותם אינדיבידואלים, כנראה שאותה זוכה/גזענית מייצרת עבורם משהו טוב יותר ברווחים או בהעצמת הנרטיב לפיו הם שולטים, וזה עולה על "כמה התבטאויות גזעניות שוליות", חבל!

מי שמביט על הקומבינציה של פרס "עקום" וזוכת הפרס, מגלה כי ישראל 2011 היא גזענית וחשוכה כתמיד.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רועי פ.  On ינואר 18, 2011 at 8:11 pm

    יש לך ממש פיקסציה בנושא שלה.

    כן, הייתה לה יציאה גזענית וחשוכה ב-7 ימים (לפני שנה!),כפי שטרחת להעלות כבר לפחות עוד פעמיים. היא עדיין אומנית גדולה, ותרומתה לתרבות הישראלית ענקית. נימוקי השופטים נכונים.

    לאנשים יש צדדים רבים. יציאה אחת חשוכה לא יכולה לקחת ממנה את כל ההשגים הרבים שלה, ואת הכבוד העצום והמוצדק אליו היא זוכה בארץ.

    התרגזת, העלת, הבנו. לו הייתי אתה הייתי ממשיך הלאה. הרצון הבלתי נגמר שלך לחפש תגרות בגלל מופעי גזענות בחברה הישראלית לא תורם למטרה שלך.

    • hani24  On ינואר 18, 2011 at 8:39 pm

      רועי, אתה ממש מצחיק אותי, לא רוצה אל תקרא!
      אחלה ערב
      הני

      • רועי פ  On ינואר 19, 2011 at 2:44 am

        אני שמח שאני מצחיק אותך- הצחוק טוב לבריאות. פנים אל פנים, אני יכול לעשות לך בקע מרוב צחוק.

        אני ממשיך לקרוא אותך כי מדי פעם אתה אומר משהו מעניין שגורם לי לחשוב. אתה לא הבלוגר היחידי שאני קורא, אבל בהחלט היחידי שמגיב בצורה הלא המתדברת, המלגלגת הזאת לאנשים.

        אחלה לילה.
        רועי

    • ניר קפלן  On ינואר 23, 2011 at 12:26 pm

      אני מסכים עם ד"ר זוביידה. באותו ראיון עיתונאי היא אמרה משהו בסגנון: היום הזמר השירה והתרבות מדרדרים כאשר משמיעים הרבה יותר זמר מזרחי מאשר את השירים שלנו (לא ציטוט מדויק)
      היא עושה הפרדה דיכוטומית כיאה לחבריה מההגמוניה הישנה (השמאל-אשכנזית) בין 'זמר ישראלי' לזמר 'מזרחי' או 'ים תיכוני'.
      וכל שלנו נותר לשאול: האם אייל וגולן שר בערבית? או מה עושה את שיריו של קובי פרץ ל"פחות ישראלים" משירי איה כורם או יהודית רביץ?

  • יעקב  On ינואר 18, 2011 at 8:24 pm

    אתה נודניק.

  • hani24  On ינואר 18, 2011 at 8:41 pm

    יעקב ראה מעלה…כאילו אני עומד עם אקדח ומכריח אתכם לקרוא את הבלוג…זה מדהים עד כמה אנשים יכולים להיות גם טפשים וגם רפטטיביים…..

    • יעקב  On ינואר 18, 2011 at 10:36 pm

      אתה עדיין נודניק

      • hani24  On ינואר 18, 2011 at 10:50 pm

        ואתה אדיוט כפול 2 שממשיך להיכנס למרות הכול ולהגיב…זה מדהים כמו אובססיה…"אני חייב אבל אתה?!"

        • יעקב  On ינואר 19, 2011 at 5:28 am

          נודניק.

  • גלעד  On ינואר 18, 2011 at 9:22 pm

    חווה אלברשטיין התראיינה בכמה מקומות אחרי הפרסום. אמרה שסילפו את דבריה, והיא בכלל לא התכוונה.
    אז אולי זה תירוץ, אולי התנצלות.

    • hani24  On ינואר 18, 2011 at 9:40 pm

      גלעד, זה מעניין כי אני לא מצאתי….אנא שלח אלי מראה מקום אם אתה יכול…ועדיין אומרים מודה ועוזב ירוחם לא מכחיש ירוחם….תרוץ אני אומר…

      • גלעד  On ינואר 19, 2011 at 9:13 am

        שמעתי אותה מתראיינת לתכנית של מולי שפירא לכבוד תקליטה האחרון. אמרה שזה לא היה ראיון מסודר, התקשרו אליה, שאלו אותה כמה שאלות וערכו את זה והיא יצאה רע.
        היא אמרה שאמנם היא אישית לא אוהבת את הסגנון הזה אבל שאלף פרחים יפרחו. כל אחד יעשה מה שטוב לו.

        • hani24  On ינואר 19, 2011 at 10:17 am

          הי גלעד, זה נשמע אחרת…יש לך תאריך של הראיון, אני בטוח אוכל להשיג אותו ואשמח להקשיב לו לשמוע אם יש שם התנצלות על הדברים או התנערות ממה שנכתב…אתה יודע אם זה לא נכון אפשר לתבוע את העתון על שקר….לפחות זה מה שאני יודע…

  • יוסי דר  On ינואר 18, 2011 at 10:06 pm

    הני,
    מה שחווה אלברשטיין אמרה הוא זה (ציטוט מילה במילה):

    "חלק גדול מהזמרים הים תיכוניים שרים את הרפרטואר שלנו, יעני הלבנים…".

    התסכים איתי ש"הלבנים" (שאתה כתבת) שונה מ"יעני הלבנים" כפי שבפועל מופיע בעיתון?

    האין משמעות במקרה זה למילה "יעני"?

    לעניות דעתי חשוב לדייק בכגון אלה.

    • hani24  On ינואר 18, 2011 at 10:46 pm

      אתה טועה יש את הכתבה צמודה בפוסט…כן חשוב לדייק אתה צודק

      • hani24  On ינואר 18, 2011 at 10:50 pm

        הנה רק בשביל הדיוק הציטוט המדויק לא כזה שאתה רוצה שיהיה אלא מתוך העיתון "שחור על גבי עיתון"
        להנאה ובריאות ובעיקר גזענות
        ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P2.jpg
        ראה למטה בציטוט המובלט….
        לדעתיף, המאוד לא ענייה, מאוד חשוב לדייק בעיקר כשמדובר בגזענים…

  • אזרח.  On ינואר 18, 2011 at 10:32 pm

    אכן. פרס עקום.
    לא הבנתי מה הכוונה של ח**ה היתה ב… שלנו,ומדוע היה חשוב לה להזכיר את הצבע המסויים.
    הני,אל תרפה.חייבים לחשוף את כל מי שמביע אמרות גזעניות.

    • hani24  On ינואר 18, 2011 at 10:51 pm

      הי אזרח, אני חושב שאתה מכיר אותי קצת, אתה באמת חושב שארפה מהחלאה הזו? בחייך…המטומטמת או שתבקש סליחה או שתשמע על זה פעם אחר פעם…היא וכל הגזענים שמנסים "להציל את כבודה"….

  • שלומי  On ינואר 18, 2011 at 11:33 pm

    הני ידידי
    מנסיון של עבודת עיצוב בעיתון מזה כעשרים שנה
    אני יכול לספר לך. שאת הציטוט המובלט גוזרים מתוך הטקסט
    ובדרך כלל במקום הנתון של אותו ציטוט אין מספיק מקום
    אז העורך מקצר מילה או שניים או יותר, לפעמים גם עורכים אות מעט.
    יכול להיות שהעורך החליט להשמיט דווקא את המילה "יעני" על מנת לייצר אולי פרובוקציה. ואולי לא. ואם באמת בטקסט הייתה המילה "יעני" זה היה מרגיע אותך???

    • hani24  On ינואר 18, 2011 at 11:41 pm

      לא! למה זה אמור להרגיע אותי? זה משווה לזה נופך יותר טוב? פחות גזעני? הציטוט למי שקרא את כל הכתבה הוא רק ״הדובדבן״ שעל הקצפת באותו מניפסט גזעני… ייטיבו אנשים לקרוא ולשפוט מאשר לצאת להגנה על אותה גזענית…כפי שכתבתי מודה ועוזב ירוחם, במקרה זה לא ישים…די להתקרנף ולגלגל עיניים המניפסט הזה מכוער כמי שאמרה אותו כל מקום אחר כל קונסטלציה אחרת זה היה מקבל חזק בראש אבל כנראה שאצלנו יש דברים שלחלק מותר לומר ללא כל סנקציה. לא בבית ספרי, לא עוד. וככלל אינני מבין את תגובתך, מה זאת אומרת רגיע אותי? האם אני אמור להירגע אל מול גילויי גזענות מכוערים כאלו? האם מישהו אמור להירגע?

  • יוסי דר  On ינואר 19, 2011 at 4:21 am

    הני,
    הנה הקישור לציטוט מתוך גוף הכתבה עם המילה "יעני"

    ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P1.jpg

    כאשר אדם אומר "יעני" בנסיבות אלה, הוא אומר זאת כתחליף לשימוש במרכאות כפולות.
    ועל כל פנים הוא אומר "יעני" כצורת הסתייגות מהמילה "הלבנים" וכהבעת ריחוק אישי, במידה כלשהי, מהמילה הזו.

    בכל אופן, ברור שמה שקובע באשר לדעותיה של חוה אלברשטיין הוא גוף הטקסט ולא איך שהעורך מצא לנכון לחתוך ולהדביק את כותרות המשנה של המאמר.

    אני אישית עברתי לפני המון שנים חוויה דומה בראיון אישי (בעניינים אחרים – לא גזענות) ועיוותו את דברי, בנבזות, בכותרת המשנה, וגרמו לי לא לישון כמה לילות ולהתחנן לאנשים שיקראו את גוף הראיון ולא יסתפקו בכותרת המשנה.

    מאז למדתי עד כמה דברים על עיתונות ועיתונאים.

    ואגב, את חוה אלברשטיין אני לא ממש אוהב (אבל זה כבר עניין למריבות ביני לבין אשתי…)

    • hani24  On ינואר 19, 2011 at 8:43 am

      הי יוסי, קראתי את המילה יעני, ואתה האם קראת את הטקסט, זו הייתה מטרת "הלבנים", האם אינך רואה את הארס והגזענות הנבעת ממנו? האם אינך רואה את הסטנדרט הכפול של האמריות והזלזול בתרבות המתפתחת כאן בישראל? ומה כי אם אומר "יענו" נרואה ו"יענו" לא גזענית" זה מבטל את האמריות שלה?
      האם אינך רואה את השימוש שלה בעל התאנה של הזמר המזרחי, זוהר ארגוב וגו עמר, בנסיון לבכות את "מה שקורה היום לבתרבות של ארץ ישראל הישנה והטובה" (לא שזו קיימת או הייתה קיימת באלפיים השנים האחרונות…)
      גם אני לא אוהב אותה, אך זה לא שקור, אני גם לא סובל את שלמה ארצי, אך מכיר בעובדה שרבים אוהבים אותו ומכבד את העובדה…לפחות הוא לא גזען….

  • מוטי סגרון  On ינואר 19, 2011 at 4:44 am

    כתבתי פעם על כול עניין הפרסים בארץ, חייבים ליצור פרסים מקבילים
    על בעלי ההון שחורים להקצות מעט כסף לתמיכה באמנים מעדות המזרח בכול התחומים יצחק תשובה (כדוגמה)
    אסור שיהיו תלויים בוועדות שופטים "חבר תומך בחבר" כפי שזה קורה באמנות הפלסטית הפרסים (אתה מוזמן לבדוק) באתר משרד התרבות והספורט רוב הזוכים הם חוה אלברשטיין של האמנות הפלסטית
    זה המצב ח"כ או אנשי חינוך לא מכירים את הנושא

    • אייל  On ינואר 19, 2011 at 5:23 am

      הני, הצילו, סגרון כתב "שחורים"

    • hani24  On ינואר 19, 2011 at 8:44 am

      מוטי, רעיון נעלה, אך קודם צריך שאלו יהיו עם מודעות וזה לא המצב לצערי…תעשיית הפרסים בארץ יש לה גוון ברור ולא נראה לי שזה הולך להתשנות בקרוב. לא אתפלא אם אותם אנשים שאתה מזכיר מתחזקים את הפרסים שנותנים כיום….

  • יפתח  On ינואר 19, 2011 at 6:43 am

    הני,
    נזעקתי, שכן אני מכיר את חוה אלברשטיין בתור אדם שבשיריו, ובראיונות, מביע דעות הומניסטיות ושמאלניות, שממש לא מתיישבות עם מה שכתבת, ולכן הלכתי לבדוק הכצעקתה.

    ומה אני אגיד לך – יצאת פארש. דאבל פארש.

    למה? כי אחרי שיוסי דר העיר לך שאתה טועה, התווכחת איתו, בארוגנטיות. אבל אני בדקתי, ומסתבר שהוא צדק. וגם הוא עצמו מראה לך זאת שוב בתגובתו שלמטה יותר. והוא צודק: השימוש שלה במילה "יעני" מוציא את העוקץ ולמעשה הופך את המילה "לבנים" לאירונית.
    אבל, יתרה מזאת: הנה עוד ציטוט שלה מאותו עמוד שני (ftp://ftp1.idc.ac.il/zubida/7nights%2024-10-2009%20P2.jpg)

    "לדעתי הרבה מהזמרים המזרחיים האותנטיים די מאוכזבים ממה שקורה היום בזמר המזרחי… אם תקשיב לשירים של פעם, של זהר ארגוב ואביהו מדינה, תמצא שהרמה של הטקסטים היתה הרבה יותר גבוהה. היום זה לא באמת זמר מזרחי אותנטי. זה סתם פופ למועדונים. בשירים של פעם היה משהו אמיתי. היום זה סתם 'תנו לו בכפיים וברגליים'. אני לא יודעת למה הם מתגנדרים בטייטל הים-תיכוני בכלל. אתה יכול להשוות את זה לג'ו עמר? היו לו טקסטים עם רעיון ומבט על העולם, איזה עצב. עכשיו זה סתם חאפלות."

    לא יודע מה איתך, אני קורא בדברים שלה ביקורת עניינית.

    • hani24  On ינואר 19, 2011 at 8:55 am

      יפתח,
      אכן כן השמאל ההומניסטי….גם על זה נכתב בבלוג זה…שאלה, פארש זה טוב או רע?

      ולגופו, הרי צריך להיות ממש שוטה להעיר את שהערת לאחר קריאת הטקסט….אכן היא אירונית, בשל כך היא משתמשת בכל אותן מילים לפאר את התרבות ה"מזרח תיכונית" בארץ…
      אכן, ח**ה מראה נאורות, משום כך גו עמר וגם זוהר היו אלו שהופיעו בכל תוכניות הטלויזיה וקיבלו שעות של השמעה ברדיו, משום כך גו עמר נחשב לנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית כיום….ולא הוא לא ירד מהארץ קראת ערוב ימיו….וכמובן זוהר מה כולם ראו כמה הוא היה גדול גם לפני מותו, שהרי לא התענינו בו רק בשל הסמים והנפילה…
      מעניין איך נעשה פאור והאדרה לכל הטקסטים של פעם, ואילו כיום כלום לא שווה, למה? משום שדי נגמר אין לה יורת זמן מסך? כל עוד המזרחים היו קטנים וניתן לשלוט עליהם טוב, וכעת כש"קם הגולם על יוצרו" אין מילים אין טקסט? כפי שאמרתי כבר בשידור חי, כל העולם מתלהב מכמה שירים אידיוטי עם מילת מפתח אחת שחוזרות על עצמה: She loves me Ya Ya Ya או Love Love Love…מסבירים לי מלודיות ועוד, אבל בסופו של דבר כשמדברים על הטקסטים אני, מוסיקלית בור אני מודה, לא רואה הבדל….

      לסיכום מה אומר? אכן ראיון "הומני שמלאני", מתאים מאוד לרוח השמאל ההומני בישראל, על כך אין ויכוח כלל ועיקר…

  • Gali Weinstein  On ינואר 19, 2011 at 10:23 am

    לא חבל להוציא כל כך הרבה אנרגיות שליליות על כעס מיותר? הני אתה כל כך כעוס כאן בתגובות ועל מה? לא ברור על מה. מה שנקרא "הזמרים המזרחיים" (שם לא מוצלח דרך אגב) מצליחים נהדר ויש להם קהל מכל הארץ.
    אבל אני חייבת לומר שלא הייתי רוצה להיות סטודנטית שלך במרכז הבינתחומי, כי אתה מלא כעס ורצון לנקמה באשכנזים. וכל מלה שיוצאת מהפה של אשכנזים אתה ישר רואה בה גזענות, בין אם זה כך ובין אם לא. ולמעשה כבר מזמן אין בארץ גזענות כי היום אין הבדל בין אשכנזים למזרחים. אם מישהו ילך ברחוב אני לא אדע מאיזה מוצא הוא וזה גם לא מעניין אותי ולא מעסיק אותי בכלל. והאוכלוסיה היחידה בארץ שהיא באמת דפוקה זה האתיופים.

    • יוסי דר  On ינואר 19, 2011 at 11:26 am

      גלי,
      חוששני שאת לא בפוזיציה לקבוע ש"כבר מזמן אין בארץ גזענות".
      בכל אופן, אולי נכון יותר לשאול אם יש או אין גזענים ולא גזענות.
      הגזענות, בניגוד לתופעות אחרות, נמצאת היכן שיש אנשים.
      וראי נתן זך לאחרונה.

      • יוסי דר  On ינואר 19, 2011 at 11:36 am

        ובהמשך,
        נתן זך הוא רק דוגמה אחת.
        לא מזמן הייתי, בעוונותי, בהצגת תיאטרון ביידיש ובהפסקה פנה אליי מישהו ואמר לי משהו כמו: תראה איזה תענוג, יש כאן רק יהודים…
        אז נא להוציא את הראש מהחול בבקשה.

  • Gali Weinstein  On ינואר 19, 2011 at 12:33 pm

    יוסי,
    התכוונתי לגזענות בין אשכנזים למזרחיים לא בין יהודים לערבים. תקרא שוב את מה שכתבתי. והפוסט כאן גם מתייחס לגזענות הזו.

    • יוסי דר  On ינואר 19, 2011 at 12:52 pm

      גלי,
      גם אני התכוונתי.
      האמירה "יהודים" מכוונת בחוגים מסויימים לאשכנזים.
      מין הומור פנימי שכזה.

      (ואגב, הדבר לא לגמרי תלוש מהשפה. יידיש פרושו בעברית יהודית).

      • hani24  On ינואר 19, 2011 at 1:17 pm

        גלי, מה יש להגיד, ….מלאכתם נעשית בידי אחרים, ואני יודע שצדיק אני לא…
        יוסי, אני רוצה להדגיש, כי זה חשוב, אני לא חושב ש"אשכנזי" היא מילת גנאי, חס וחלילה, אני חושב שיש כאן פרקטיקות שצריך להאיר ולגנות…הכול בא מהחינוך, וזוהי אחת הבעיות המרכזיות שלנו….וכן אני יודע שיש גזענות נגד אתיופים יותר קל לראות, אבל המנגנונים הנסתרים הם הבעייתיים….

  • דן  On ינואר 19, 2011 at 1:19 pm

    אסור להגיד "שחור" אסור להגיד "לבן"
    אסור להגיד "מזרחי" אבל מותר להגיד כל השמצה וקללה
    נגד האשכנזים (שבמקרה – כמה איום לחשוב על זה- גם הקימו את המדינה הזו והביאו להנה את המזרחים.
    יש לך רגשי נחיתות איומים
    "אוי ואבוי היא אמרה "הלבנים""
    מי שבעצם גזען הוא אתה האני זובידה הזר העירקי השחור.
    כי אתה מחפש ריב ומדון ופירוד על כל דבר
    אנשים כמוך הם אסון למדינה הזו!
    כל מי שחושב אחרת ממך הופך בתגובות שלך לאידיוט טיפש גזען וכו
    לדעתי אתה פשוט צריך ללכת לפסיכולוג
    שיפתור את הבעיה האמיתית שלך.
    שהיא בדיוק כמו שלומדים בקורסים לסוציולוגיה:
    חוסר-קורולציה בין המעמד ההשכלתי והחומרי הגבוה שלך
    לבין המוצא הנחות בעליל שלך (בעיקר לדעתך)

    • hani24  On ינואר 19, 2011 at 1:30 pm

      דן, מותר להגיד שחור מותר להגיד גם לבן, מותר גם לכתוב גזעו, וגם מותר לומר "הקוזק הנגזל" המסכן שלנו דן…הכול מותר אבל להראות ולהסביר….
      אתה אומר, ואני לא לוקח, אשכנזים הקימו את המדינה, אני מסכים! "והביאו להנה את המזרחים" וגם עם זה אני מסכים, אני בטוח שלא נסכים על האיך…אבל כעת נשאל את השאלה, האם זה מאפשר לחלק מאותם אנשים לנהוג בגזענות? זהו רק זה? האם יש עדיין גזענות? על הזאלות הללו צריך לענות.
      אין לי שום בעיה עם הכינויים שלך, אני מבין שאני אסון למדינה, כמו כל אותם חולי נפש שתריכים ללכת לאישפוז משום שהם בעד זכויות אדם, כל אדם באשר הוא, ונגד גזענות…
      ולסיום, הייתי שמח לדעת אצל מי למדת במבוא לסוציולוגיה….נראה לי שאו שלא הקשבת וקראת או שפשוט לא הפנמת….בכל מקרה המלצה לא פסיכולוג וגם לא כותנת פסים כולה לקרוא…זה פשוט, ואז להבין ולהפנים את העובדות…אפשר להתחיל בתגובות של יוסי דר כאן למעלה…אומרים Ignorance is bliss, במקרה שלך כל מילה בסלע…ואני רק רוצה להרע לך עם ידע….

  • אסף  On ינואר 19, 2011 at 7:42 pm

    הני,
    קראתי את שלך ואת הכתבה ואת כל התגובות ולא השתכנעתי שחווה אלברשטיין גזענית.

  • מוני יקים אנטיציוני  On ינואר 26, 2011 at 10:39 pm

    גם הני וגם מבקריו מפקששים את העיקר לדעתי.
    כל אחד במצב דמוקרטי זכאי לאהוב כל מוזיקה שיחפוץ בה ואין אחת
    שעליונה על השניה .
    אפשר להגיד שהמוזיקה המזרחית היא קשורה יותר להויה הגאופוליטית
    ואינה מוזיקה מיובאת מהמערב או ממזרח ארופה.
    אבל כאשר באים למישור הציבורי של מימון רשתות הרדיו והטלויזיה
    אז יש מקום לטרוניה נגד ההשתלטות של מיעוט ארופאי אשכנזי שמלעיט
    את הציבור כולו ובניגוד לנטיותיו בערכים מוזיקליים ותרבותיים
    שאינם בדיוק כוס התה שלו וכל זה נעשה במימון כספי משלם המיסים
    שבאים מרביתם ממיסים במקור המוטלים בעיקר על בני השכבות הנמוכות.
    אלו שמרוויחים מעט והם לרוב פרענקים וערבים משלמים בכספם
    עבור ההעדפות של המיעוט העשיר יותר שיודע איך להתחמק מתשלום מיסים ובו זמנית כדי לספק את רצונותיו המוזיקליים והתרבותיים
    נאלץ לשלם פעם שניה ולקנות אותם ערכים מוזיקליים תרבותיים
    שהמיעוט השליט מונע ממנו בכוח הזרוע.
    בפרספקטיבה הזו יש לראות את מסע הטרוניות המיוחצן היטב של
    חוה אלברשטיין ודומיה שמתבכיינים על שכביכול המזרחים שמטו
    מתחת כף רגלם הכוזרית את השטיח שארגו עבורם הפרענקים.

    לכן המסקנה היא ששני עמים אויבים אנו !

  • נר הבדלה בין-תרבותי  On ינואר 28, 2011 at 2:18 pm

    …ולרקע הדיון הסוער הזה, הרשו לי להציע שיר לאחה"צ שישי, של אחת מיוצרות *המוזיקה הישראלית* האהובות עלי – והיא אהובה עוזרי, כמובן; שדרך-אגב – גם בפועלה שלה הכירו השופטים באקו"ם.

    שבת שלום

    • hani24  On ינואר 28, 2011 at 3:17 pm

      שלום לנר ההבדלה, 1. אין, אבל אין על אהובה עוזרי!!!! 2. האם אנחנו באמת רוצים להכנס לכל הסיפור של מספר פרסים למזרחים לעומת אשכנזים? באמת? ככה בערב שבת? ומתי נותנים להם? בחייך…התחלת טוב סיימת גרוע?

      • נר הבדלה בין-תרבותי  On ינואר 28, 2011 at 4:50 pm

        אני אשמח אם אולי תחלוק איתי שם אחד או שניים של יוצר ישראלי מזרחי שראוי להכרה בעיניך.

        אני ממש לא מעוניין להיכנס לדיון על השסע העדתי, מכיוון שאני שייך לדור שמתייחס בקוצר-רוח אל השד העדתי. כשאתה מזהה חומר אנושי טוב שממנו עשוי אדם, כל אדם – אתה תרחש לו כבוד. אישית, אני משתמש באינטרנט כדי ליהנות מכל עולם ועולם, ולשתף "תרבות" מתוך העולם שעיצב אותי. ניתן להטיל וטו תרבותי על הממסד, כפי שמציע מר יקים, וגם אפשר לדלות מתוכו יצירות תרבות שנעלמו מהעין.

        • נר הבדלה בין-תרבותי  On ינואר 28, 2011 at 4:52 pm

          אני שואל את עצמי אם אין בנמצא "מזרחיים" שמאיישים תפקידי מפתח בסקטור העסקי בארץ. מה דעתך?

  • hani24  On ינואר 28, 2011 at 10:43 pm

    נר, שד עדתי תקרא לבן הבכור שלך! או לחלופין שמש….
    יוצרים מזרחים ראויים:
    1. שלישיית צלילי הכרם, ביחד וכל אחד לחוד.
    2. שימי תבורי
    3. אביהו מדינה
    4. זוהר ארגוב (על היצירה לא על ההתנהגות)
    5. ענבל

    ואני יכול להמשיך עוד רבים וטובים אך זה לא משנה שום דבר….אתה יכול לעשות בביתך פנימה מה שאתה רוצה, אך אתה לא מהווה כלום! גם לא אני!
    כל עוד ההדרה היא ממסדית זה לא משנה….לא רוצה לדלות, לא רוצה הסתרות, חלוקה שווה ושכל אחד יבחר. ועדות עם חלוקה שווה, החלטות שווה בשווה, אתה יודע מה לא שווה בשווה כל אחד לפי החלק היחסי שלו, אלא אם יש איזה שהוא גילוי חדש ומסתבר כי לאשכנזים יש טאבו על יצירה איכותית וכדומה….

    השאלה השניה שלך היא שאלת הדיוט (או לחלופין ב-א), אכן יש את השלישיה הקבועה צדיק בינו, תשובה, ואליהו…אבל האם אנחנו באמת רוצים לעשות השוואה של עושר בין מזרחים בישראל לבין אלו שנשארו בחו"ל? רק שם אחד אעלה לסיבור האוזן, ספרא…
    מעניין לאיזה דור אתה שייך, אני מקווה שאני לא חלק ממנו כי לא נראה לי דור משהו….

    • נר  On ינואר 29, 2011 at 3:10 pm

      אני שייך כניראה לדור המתלמד.

      • נר  On ינואר 29, 2011 at 4:29 pm

        … והאפולוגיסט יתר על המידה.

        אני מעריך אותך בתור מרצה, איש אקדמיה, ובעל-דעה. אבל עם כל הכבוד, הפגנת זלזול בי, באופן אישי; נקודה שהיא בגדר חולשה מצידך. שאלת ההידיוט הרטורית היא אכן טיעון חלש ודיסוננטי בדיון הזה – וכך אתה אמור, בתור אינטלקטואל, להציג אותה.

        • hani24  On ינואר 29, 2011 at 6:58 pm

          נר, אני מצטער שהרגשת זלזול, אני עניתי לשאלה, והסברתי את הקונטקסט בו היא מוסברת טענתי שבמקרה שלך היא שאלת הדיוט ולעיתי היא שאלת אידיוט…אני מצטער שלא הבנת כהלכה, לא היה ניסיון לפגוע בך….אני חושב שזה די ברור מהתשובה….אך רצונו של אדם כבודו, אתה חופשי להיפגע….

  • ronen gefen  On פברואר 1, 2011 at 10:37 am

    חווה אלברשטיין נציגת מרץ ששרה את "חד גדיא" נגד הכיבוש היא גזענית-טוב לדעת.
    למה אתה קופץ בכלל? מי אמר ששחור זה רע?
    אני חושב שהדברים שהיא אמרה הם נכונים.
    נמאס מהפוליטקלי קורקט שבו כל ביקורת על זמר מזרחי זו גזענות.
    יש במוסיקה המזרחית הרבה דברים יפים וגם הרבה זבל ותת רמה.

    • hani24  On פברואר 1, 2011 at 12:53 pm

      רונן ו"אתה חמור, ואני לא מתכוון לזה באופן רע" מי אמר שחמור זה רע? למה אתה קופץ בכלל?

      בחייך אפשר לשטוח טיעון אחר שאני יכול להבין, לא לקבל אבל להבין, אבל מה שאתה כותב זו תת רמה!
      לגבי PC ושאלת הזמר ה"מזרחי" טוב או רע זה כבר נטחן עד דק באתר בפוסטים אחרים קרא ונדון בזה שם.
      על זה מה שיש לי להגיד, שח**ה לא דיברה כלל על איכות המוסיקה אלא על הדרתה וגזענות….
      לגבי העובדה שהיא נציגת מרצ אתה עוזר לי בטענתי שכל השמאל הוא גזעני, ראה פוסטים אחרים בבלוג.
      ולגבי החמור, באמת שלא התכוונתי לעלוב בך אלא רק להחזיר באותה מטבע…
      יום טוב
      הני

  • ronen gefen  On פברואר 5, 2011 at 10:36 am

    אני אכן מחבב חמורים ולא חושב שמילים כמו כלב או חמור זה קללות.
    אם כל השמאל הוא גזעני אז בטוח שגם הימין גזעני וכך על בני האדם גזענים.
    ראה ערך נתן זך והמזרחיים.

  • עודד גלעד  On מרץ 6, 2011 at 9:08 pm

    הי הני, האמת היא שלא הייתי צריך את ה"יעני" שמצאו קודמי כדי לדעת שמדובר בסגי נהור. המילה "לבנים" פשוט צורמת מדי מכדי לשבת באופן אותנטי בדיבור של חווה.

    • hani24  On מרץ 6, 2011 at 9:17 pm

      הי גלעד בשל השרשור הארוך אני לא מצליח למצוא את הקונטקסט הנכון, אנא האר את עיניי
      בתודה
      הני

  • רז  On אפריל 1, 2011 at 2:01 pm

    גם אני כמו רבים פה לפניי נחרדתי לרגע כשקראתי את הכתבה שלך, מאחר ואלברשטיין היא בין הזמרות האהובות עליי ודעותיה קרובות לדעותיי, וכמובן שאינני גזען.

    במקרה בזמנו קראתי את הכתבה המדוברת ולא זכרתי דבר גזעני שאמרה שם.

    לשמחתי מצאתי את התגובות שהאירו את עיניי. כשאלברשטיין אומרת "יעני הלבנים" אין שום ספק שהיא מתכוונת למסגרת הקיימת בה כביכול הלבנים הם אלו ששרים רוק או שירי ארץ ישראל בעוד ה"שחורים", אם תרצה(המזרחים, בסופו של דבר) הם אלו ששרים את המזרחית שהינה מוזיקה לא טובה בעיניה.

    אך הביקורת של אלברשטיין עניינית ותמציתית. היא לא מבקרת על רקע גזעני, זו קונספירציה לשמה להגיד את זה. כפי שמישהו אמר כאן לפניי, היא אף מדברת על זמרים מזרחיים ישנים יותר שכן בעיניה היו זמרים בסדר.

    אלברשטיין מטבעה תתחבר למוזיקה אשכנזית יותר. היא גדלה כך, היא נולדה באירופה, היא מדברת יידיש והיא מזכירה את זה בהמון שירים שלה. כך שהביקורת שלה על המוזיקה תהיה מוטה מלכתחילה. האם רק משום שהיא לא אוהבת את המוזיקה המזרחית היא גזענית? זהו עניין של טעם ותו לא. הביטוי שמצאת אינו רלוונטי מאחר שנאמר באירוניה, כך שאף הוא לא מוכיח נקודה זו.

    אנא, אל תשמיץ לשווא. להגיד שאלברשטיין גזענית בעקבות ריאיון כזה זה לחפש קטנות ולנפח אותן ולהסיק מהן מסקנות מופרכות.

    תודה יוסי דר.

    • hani24  On אפריל 1, 2011 at 2:54 pm

      יוסי, אתה יכול להגיד מה שתרצה ולקרוא מה שתרצה, אני מעריך ב"עיני עגל", זכותך, אאך אנא ממך אל תומר לי מה לכתוב!

      ח**ה היא גזענית וכל הטרמינולוגיה של לבן מול שחור היא גזענית, היא מגעילה אותי וכך גם התנהגותה!

      אני יול לקבל שזה לא לטעמה אין שום בעיה, וזה כבר נטחן עד דק בפוסט הזה ובאחרים, אך התבטאויות מסוג זה אינן קשורות לטעם אלא להלך רוח — האישה פשוט איבדה עצמה לדעת והגזענות שלה השתלטה על כל פינה רעה בה!
      הני

  • Liad  On פברואר 11, 2013 at 3:20 pm

    תודה רבה על המאמר החשוב!

    • hani24  On פברואר 14, 2013 at 10:05 am

      הי ליעד, תודה רבה! ואו כתבתי את זה מזמן, איזה כיף לדעת שיש עוד רלוונטיות לטורים הללו.
      אחלה יום
      הני

  • אורן  On אפריל 8, 2014 at 1:14 pm

    כותב בלוג שתשובתו היחידה מסתכמת ב"אני לא מאלץ אתכם לקרוא" באמת לא שווה שנקרא אותו. נתקלתי בטעות בבלוג שלך. לא אבזבז זמן על הגיגך המיותרים בעתיד.

    • hani24  On אפריל 8, 2014 at 11:06 pm

      אורן, שלום ולא להתראות!

Trackbacks

להשאיר תגובה

