מפלגת העבודה, האם יש לה עתיד?

מפלגת העבודה מתיימרת להתחדש לאחר עזיבתו של ברק, אולם הדבר לא יקרה ללא הצגת סדר-יום אלטרנטיבי ופתיחתה לציבורים שעד עתה הודרו ממנה

 

כן, אני יודע . הביטוי "מפלגת האבודה" שחוק, אפילו מאוד שחוק, אבל מה לעשות זה נכון! אני מביט לי בתימהון של מה שקורה במפלגה הזו ומשפשף את העיניים. כן, אלו שלא השכילו לזרוק את המחלה הממארת הזו מקרבם, נזרקו על ידיה! אהוד ברק, שזכה לתמיכתם של שלשה מארבעת המתמודדים לראשות המפלגה (סליחה, בפוטנציה) הרצוג, ברוורמן ויחימוביץ כולם תמכו בו לראשות המפלגה. שלי השכילה לעזוב אותו לפני הכניסה לממשלה, ואילו השניים האחרים נכנסו עימו לממשלה וממש עד לרגע שהוא פרק את המפלגה הם לא השכילו לבעוט אותו החוצה. התוצאה, לא יאומן כי יסופר –  הוא בעט בהם, הקים את "עצמאות" (עד עתה יש לי צמרמורת מהקונוטציה החדשה של המילה) והלך לו לדרכו.

ומה כעת? התמודדות על ראשות המפלגה! יש ריח של בחירות באוויר, למרות שאינני משוכנע כלל ועיקר כי בחירות יתקיימו בקרוב, כל האינטרסים של כל השותפות מראות כי אין להם שום סיבה להקדים את הבחירות, אך בהנחה כי כעת יבחר מנהיג למפלגה שיעמוד בראשה לבחירות (וזה אף פעם לא סגור בעבודה, ראו מקרה פואד, שנאחל לו בריאות ואריכות ימים) ישנה כעת התמודדות. המועמדים הם ארבעה עד כה, מחצית מחברי הכנסת של אותה מפלגה מתמודדים לזכות בתפקיד היושב/ת ראש!

אז מה יש לנו על המדוכה? שניים חדשים ושניים ותיקים. אחד שכבר היה ופישל בגדול, פרץ, ומבקש עוד צ'אנס. אחד שירד מהמרוץ לטובת אחר, ברוורמן, אחד שעובד במרץ מזה כחצי שנה להתמודד, הרצוג, ושלי, שנראה כי היא ללא מחנה מאחדת המון כוחות סביבה. שאלת השאלות היא מה מציעים אותם מועמדים? מה יש להם להביא לשולחן?

ובכן, שני נושאים עומדים לסדר היום – בינלאומי ומקומי. למרבה הפלא כמעט אף אחד מהם לא נתן עד כה הצהרה לגבי המצב הבינלאומי! לדידי, שתיקה זו היא בעייתית ביותר, מה שבעצם שתיקה זו מסמלת היא שאותם מועמדים אינם רואים את עצמם מועמדים להנהיג את המדינה, שהרי מאז ומעולם כל אדם שראה את עצמו מועמד להנהגת המדינה התווה קו בינלאומי בנוסף לפן הלאומי. אני רואה במה שקורה כעת בעולם הערבי הזדמנות פז למפלגת העבודה וראשיה להתחבר להתארגנויות השונות, להצהיר על תמיכתם בהמונים, וליצור קשרים חדשים עם המנהיגים העתידיים מתוך רצון ליצור יחדיו מזרח תיכון חדש, שלא כמו שהתבטא ההוגה של המושג (למרות שלא היה בו שום תוכן מבחינתו), שמעון פרס, על קדאפי בהזדמנויות שונות.

לעומת זאת רוב המועמדים משתמשים בשיח של שיקום וייצוב. כל יועץ פוליטי מתחיל יאמר כי זוהי טעות חמורה. בעצם ייצור השיח על מצבה של המפלגה, אותם מתמודדים מקבעים את מפלגת העבודה כמפלגה במצב קשה ולא כאלטרנטיבה שלטונית. אינני טוען כי מצבה של המפלגה הוא טוב, אך זו אינה הדרך לשקמה!

אספקט שני קטלני למפלגה היא ההתעקשות שלא לפתוח בשיח שוויוני וניסיון לאחד אליה קבוצות מודרות בשמן. מזרחים, אתיופים ונשים הן קבוצות מודרות מהחברה באופנים שונים. הנתונים בנושא הם רבים, ויש מחקרים אקדמיים ולא אקדמיים לרוב התומכים בעובדות אלה . מועמד אחד שעלה על השיח וניסה זכה בראשות המפלגה, עמיר פרץ, אחרים כנראה נמנעים מלהעלות את השיח, הם מפקירים אותו לידי ש"ס שעושה בו שימוש "עקום" וציני. אם העבודה רוצה להתחיל לשקם את עצמה ולעסוק בעינייני פנים, חייבים לנקוט בטקטיקה ישירה, לדבר על מזרחיות על אפליה ודיכוי ועל פערים שיש לסגור, והחשוב מכל חייבים לדבר על שינוי בסדר העדיפויות. לא עוד ביטחון, אלא פנים, לא עוד פצצות אלא חינוך, לא עוד מטוסים אלא שרותים ציבוריים.

מפלגה שרוצה להתחיל לבנות את עצמה חייבת להביא בשורה חדשה ולפתח אג'נדה אלטרנטיבית להנהגת המדינה, הליכוד הציעו כזאת בשנות ה-70 וזכו בראשות הממשלה, הם לא קיימו! אולי הגיע הזמן שמישהו יבטיח את הדברים וגם יקיים?

אחרית דבר, התנועה החדשה מר"צ – ידוע הוא ששמי נקשר להתמודדות במר"צ התנועה החדשה לפני הבחירות האחרונות. כמו כן, ידוע שאותם מגעים "לא נשאו פרי" בעיקר משום שסירבתי לרוץ במפלגה עם אג'נדה ירוקה עם פנייה לקהילה ההומו-לסבית, לא שאינני חושב שאלו הם נושאים חשובים, אך לדידי אין לנושאים אלו קהל בחברה הישראלית שיצביע ויכניס את "נושאת הבשורה" לכנסת במספרים, בעיקר לא אם המפלגה מתיימרת לשאת את נס האג'נדה החברתית. בשיחה שהייתה לי עם יו"ר המפלגה הבעתי את דעתי בעניין, ואמרתי כי אני חושב שבחירה בסוג זה של אג'נדה תביא לסופה של המפלגה, וכי אין לה סיכוי להתרומם ללא תמיכת המזרחים שלא ילכו בעקבות אג'נדה מסוג זה. אמר לי אז גומס, כי נסיונות עבר של מר"צ מול הקהילה לא צלחו כי הם רואים באג'נדה זו העתיד. הסברתי לו כי נסיונות סרק הם לא רציניים, וכי יש לשבץ מזרחים ברשימה ולדבר "מזרחית", כמובן שלא ראינו עין בעין ומהפגישה לא יצא דבר, נסיונות שונים לגייס מזרחי מחמד לא עלו יפה (ראו מקרה אבנר בן זקן(  ויצאו לתקשורת לעומת אחרים שלא עלו יפה ונשארו ללא סיקור. סופו של הסיפור ידוע – המפלגה לא הצליחה לגייס עלה תאנה מזרחי, אבתיסאם מראענה לא אהבה את שתיקת המפלגה בתקופת "עופרת יצוקה" ופרשה, והמפלגה למרות השקעה אדירה של משאבים כמעט ונעלמה, היא "זכתה" בשלשה מנדטים וחיה על זמן שאול.

מוסר השכל – הקדימו לראות את הדברים התחילו בשיח חברתי מקומי ובינלאומי, פנו לראשי המאבקים באזור חזקו אותם, התחילו בשיח עם המזרחים, פתחו את שורות המפלגות, קבלו לתוכם פעילי שטח ואנשים מרכזיים מהקהילות, יותר נשים, יותר מזרחים ולא רק אתיופי מחמד, ייצוג חזק, אלו יביאו לשינוי, אולי לא בבחירות הקרובות אך לטווח הרחוק מובטחת עדנה!

רק בשמחות…..

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אבי  On מרץ 20, 2011 at 6:18 pm

    לא הבנתי מה הבעיה עם שלי, היא עזרה באופן אקטיבי למתלוננות והיא כיום הקול החברתי ביותר בכנסת. מפלגת העבודה היא לא מפלגת שלטון והיא גם לא תהיה כזו בבחירות הבאות ולכן אין שום טעם כרגע להתעסק בנושאים בינ"ל. שיקום המפלגה יבוא רק דרך התעסקות בנושאים מקומיים.

    • hani24  On מרץ 20, 2011 at 7:14 pm

      אבי, השאלה אם הם האלטרנטיבה לשמאל, אם כן חייבים הכול אם לא שיעזבו אותנו בשקט….נראה לי שאתה טועה והם רוצים להציב את האלטרנטיבה המרכזית בשמאל הישראלי….וככזו הם חייבים משנה בינלאומית ובעיקר הם חייבים לומר משהו חברתי ברור שיוויון בין כולם בעיקר מזרחים, נשים, אתיופים, ערבים וגם מהגרי עבודה….ממתין לשמוע משלי את הדברים הללו….

  • אבי  On מרץ 20, 2011 at 6:18 pm

    עזרה למתלוננות נגד קצב

  • עידו לם  On מרץ 20, 2011 at 6:58 pm

    בסופו של דבר הני השאלה היא אם אתה מוכן להיות סוציאליסט אמיתי או גזען מזרחי אי אפשר לשלב בין השניים אתה יודע…

    • hani24  On מרץ 20, 2011 at 7:12 pm

      יודע עידו אני יודע, מעניין מה אתה? אני מנסה ואתה? איך אתה חי עם עצמך? אובססיבי וחי בחושך, איך זה עובד בשבילך?
      כמו שאמרתי מנסה…לפעמים טוב ולפעמים לא….כנראה בשביל כמוך ושכמותך זה לא עובד טוב…אתה יודע אני הרי לא מחפש תרוצים שפוט חושף את כל הצבועים….
      כל קליק מוסיף….

  • דני כהן : לדעתי עמיר פרץ הוא האיש הנכון  On מרץ 20, 2011 at 8:35 pm

    רק עמיר פרץ יכול להעביר קולות מגוש הימין לגוש השמאל-מרכז של מזרחים מסורתיים שחיים לרוב: בעיירות הפיתוח ושכונות המצוקה בערים הגדולות. גם היה מאוד בולט שבמסיבת העיתונאים כל מי שישב לצידו לפני כמה חודשיים היו: דניאל בן סימון, איתן כבל וראלב מג'אדלה כלומר : שני מזרחים אחד שהוריו חיו במעברה ושני שעלה ממרוקו בשנות ה-60, וערבי-ישראלי.
    לובה אליאב עצמו אמר ב2006 שהוא שמח לראות את עמיר פרץ ואיתן כבל שניהם ממשפחות יוצאי המעברות: אחד ראש מפלגה ושני המזכ"ל תופסים עמדות במפלגת העבודה.

    • hani24  On מרץ 20, 2011 at 9:09 pm

      דני יש מצב שאתה צודק, כל מה שאנו זקוקים לו כעת היא אמירה ברורה מעמיר לגבי המצע שלו והמקום שלו, ויאללה לדרך….אני וושב שהאחרים לא כל כך רלוונטיים אבל יש מצב שעמיר יכול להיות זה שיצעיד קדימה אבל אמירה בחייך משהו להמונים….

      • אבי  On מרץ 21, 2011 at 8:45 am

        אחרי כשלון הקדנציה של פרץ כשר בטחון הוא מעורר רתיעה אצל חלק גדול מהציבור. בנוסף, לא ממש ראינו אותו במאבקים חברתיים לאחרונה, שלי הייתה היחידה שנאבקה וחוקקה חוקים חברתיים. היא כיום מזוהה בציבור עם מאבקים חברתיים הרבה יותר מפרץ.

        • hani24  On מרץ 21, 2011 at 12:24 pm

          אבי מניין לך האינפורמציה הזו? יש לך סקר? אם כן אני אשמח לראות….אם אתה מדבר מהגיגך אות תחושותיך אין לכך שום ביסוס….
          הני

  • עידו לם  On מרץ 20, 2011 at 8:36 pm

    אבל הני זה נמוך מה שאתה עושה, אני מעיר לך על גזענותך ובגלל זה אתה קורא לי גזען למרות שמעולם לא הבעתי גזענות נגד שום קבוצה אתנית.

  • Corinna Hasofferett קורינה  On מרץ 21, 2011 at 2:41 am

    אל תשפשף עיניים. שפשף את המנורה של אלדין.

    • hani24  On מרץ 21, 2011 at 12:23 pm

      קורינה מצטער לא ירדתי לסוף דעתך…הני

  • אלי אלמועלם  On מרץ 23, 2011 at 7:13 pm

    כן
    אפשר להיות מזרחי וגזעני כלפי אשכנזים.
    באמת נראה מישהו מקים היום מפלגה מזרחית ומחזק את ה"זהות המזרחית"
    דיי כבר התבגרנו ועברנו הלאה.
    אף אחד לא יצביע למועמד היום על בסיס זה שהוא מזרחי.
    היה מזרחי "חברתי" שקראו לו עמיר פרץ ומייד כשהוא נבחר הוא עזב את הקטע ה"חברתי" ונהיה שר בטחון.
    אני למשל גם ממוצא מזרחי אבל הצבעתי בבחירות האחרונות לליברמן כי הוא מבטיח ומקיים.

    • hani24  On מרץ 24, 2011 at 1:32 am

      אלי מצטער אני לא מבין את הלוגיקה שלך, אבל אני בטוח שזה נשמע לך אחלה, וזה הכי חשוב…

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s