תרבות, דיכוי והקשר למימון….

מזה זמן מה שאני כותב עם מלחמת התרבות בישראל בואכה המאה ה-21, עלו המון טורים שעסקו בדברי נבלה על המוסיקה הישראלית ובתגובות משם ומכאן. הפעם אני רוצה לעסוק בדו"ח שנכתב על ידי "ליבי במזרח" הקואליציה להקצאה שוויונית של משאבי התרבות בישראל…

הבניות תרבותיות הן כלי משמעותי ביותר, הדוגאמות הקלאסיות הן תפיסות כמו "מודרניות" ו"מערביות", כמעט לכולנו המילה מודרני נתפסת כדבר טוב יותר, עם איכות רבות ומגוונות אשר מאפילות על המסורתי, אנא בדקו למה זה כך? האם המודרנה שהביאה לאחוזי סרטן כה גבוהים היא טובה יותר? האם המודרנה שהביאה לכל כך הרבה כלי רבכ מזהמים שהפכו את חיינו לבלתי נסבלים היא טובה יותר? אני לא כל כך בטוח, אודה ואתוודה כי יש דברים שאני שמח בהם, אך בעיני זו אינה אבחנה גורפת, אני ביקורתי לגבי האבחנה.

נושא שני שיש לבחון הוא הסיפורת הזה של המערביות, כאן אני נכנס לנעלי גדולים, אדוארד סעיד עסק בכך באופן נרחב בספרו אוריינטליזם שיצא לאחרונה בתרגום מצוין של האוניברסיטה הפתוחה, ועוד רבים ואחרים. בהקשר הישראלי המושג אינו משקף בהכרח גבולות גיאוגרפים אלא גבולות חברתיים. הרצון היה לגרום ליהודי מדינות ערב להיות אוכלוסיה מדרג שני! לדוגמא: שמה הרשמי של מרוקו מכונה בערבית "ממלכת המערב" (مملكة المغرب), ואזור צפון אפריקה מכונה בערבית "מגרב" (المغرب) שפירושו "המערב". והוא נבדל מה"משרק" (المشرق), "המזרח", שהוא אזור מסופוטמיה וחצי האי ערב.  למעשה, רק יהדות סוריה ועיראק (שוב אני נמצא בקטגוריה המזרחית:-) יכולים להיכלל תחת ההגדרה הגיאוגרפית של "יהודים מזרחים". אם כן מדוע הוצמד הכיוני מזרחים ליהודי מדינות ערב, למרות שלפחות גיאוגרפית הגדרה זו הינה מוטעית? האם זה היה בשל הטמטום של האליטה המזרח אירופאית ואי התמצאותם הגיאוגרפית? מסתבר שלא! עזיזה כזום (כזום, עזיזה. 1999. תרבות מערבית, תיוג אתני וסגירות חברתית: הרקע לאי השויון האתני בישראל. בתוך : סוציולוגיה ישראלית, א 2: 385-428.). בהתייחסותה לסוגיית האוריינטליזם, טוענת כי תהליך האורינטליזציה התחיל דווקא מהסימון של יהודי מזרח אירופה על ידי יהודי מרכז אירופה היינו הכינוי במעליב "אוסט יודן" (יענו יהודי מזרחי!!!) וזאת, אם נשמיט את יהודי מזרח אירופה, אותם כינו בעבר יהודי מרכז אירופה "אוסט יודן", דהיינו "יהודים מזרחים", ככינוי מעליב — מבחינתם "ניקוי" שמם מרבב המזרחיות היה על ידי תיוג קבוצה חדשה כמזרחית – נחותה, ולא שינו שום הגדרות גיאוגרפיות.

אני טוען כי אם היו יכולים היו מתייגים אותם כערבים, אך אפשרות זו נבצרה מידיהם היות ו"האחר" היה הערבי, והבאתם ארצה באמצעים לא כשרים הייתה בעיקר על מנת להגדיל את הקולקטיב היהודי אל מול הערבים שנשארו בישראל באותם הימים, וחבירתם אל ערביי ישראל הייתה טעות, על כן הנוח ביותר היה לכנותם מזרחים. תפיסה זו הביאה "דוידנט" נוסף בהפיכתם של המזרחים שבאופן תרבותי היו קרובים יותר לערבים מאחשר ל"אחיהם" היהודים האירופאים באותה תקופה, ל"שונאים" המרים ביותר של הערבים. מדוע? ובכן כאשר שתי קבוצות שוליים נאבקות על הפירורים משולחנה של האליטה הם נאבקות אחת בשניה על מנת שלא להתדרדר לתחתית הסולם החברתי ובכך בעצם נמנעות מלהקים קואליציה חברתית נגד המשטר המדכא.

הניתוח מצביע על כך שכאשר יהודי מזרח אירופה בתורם, סימנו את יהודי ארצות האיסלאם כ"מזרחים" והדירו אותם מעמדות השפעה בחברה בישראל מכיוון שהגעתם ערערה את ביטחונם מאחר שעקב תיוג העבר הם לא היו בטוחים במעמדם. הוגים מזרחים שונים טוענים, כי המושגים "עדות מזרח", "מזרחיים" ו"מזרחים" משקף שיח חברתי, בו הקבוצות ההגמוניות קובעות את ההמשגה של השיח וגבולותיו. כך שאם עד לשנות החמישים עמדה כל קהילה בפני עצמה, בישראל עדות שונות שהגיעו מחבלי ארץ מסוימים נכרכו יחד והפכו להמון אחד. הקשרים בין קהילות אלו לא באמת היו קיימים, מה למרוקאים, עירקים ותימנים, אין אפילו שפה שותפת אך אלו נכרכו יחדיו על מנת לתת לאליטה את היתרון החברתי תרבותי. הוגים אלו יחד עם פעילים חברתיים שונים, (כך לדוגמה חלק מאנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית) מציעים לקרוא למזרחים בשם יהודים-ערבים. על פי טענה זאת, כשם שישנם יהודים-אירופאים שהגיעו מארצות אירופה, כך ישנם יהודים-ערבים שמוצאם מארצות ערב. לדוגמא: יהודי שנולד בצרפת או אנגליה מתכנה יהודי-אירופי, ואילו כזה שנולד בארה"ב מכנה את עצמו יהודי-אמריקאי — ועל כן הריאקציה החברתית שהמציאו אותם פעילים הייתה יהודי-ערבי, זו בעיקר הייתה פרובוקציה על נגד אותה אליטה מדכאת….אותם פעילים טוענו שהכינוי "עדות המזרח" הוא קטגוריה שהומצאה על ידי הממסד האשכנזי ששלט בארץ, אשר ניכס לעצמו את המרכז, כאשר בפריפריה החברתית (והגיאוגרפית) ישנן "עדות".

אם כן עד כה ראינו כי בעצם אין כזה דבר "אובייקטיבי" כמזרחים, וכמובן שלא ניתן לכרוך את כל יהודי מדינות ערב ליחידה אחת, בדיוק כפי שלא ניתן לכרוך את כל יהודי אירופה לקבוצה אחת. אחת מההרחבות של עניין זה מצאה את דרכה לתןך התרבות הישראלית, הנסיון לקבוע שני סוגי תרבות מה שנקרא תרבות ישראלית לעומת תרבות מזרח-תיכונית או מזרחית, הוא אותה הנסיון כמו לקבוע את כל יוצאי מדינות ערב לקבוצה אחת מזרחים. שהרי אין כזה דבר כמוסיקה מזחרית או מזרח-תיכונית, או שכולנו יחד מוסיקה מזרחית או שאף אחד לא, או שכולנו ישראלית או שכולנו מזרח-תיכונית. מה הופך את אפרים שמיר (שאני מאוד אוהב) שנולד בפולין ועלה ארצה בגיל 16 ליותר ישראלי מאייל גולן שנולד וגדל כאן? מדוע ח**ה אלברשטיין שנולדה בפולין היא מייצגת טוב יותר את המוסיקה הישראלית מיוסי גיספן שנולד בתל אביב בשכונת התקווה?ברור שיש כאן נסיון של הדרה ושליטה על שאבים כלכליים ותרבותיים כאחד.

נכון שעד כה אמרתי ודיברתי על המון נושאים חלקם תיאורטיים, אך לאחרונה הדיע לידי דו"ח שחובר על ידי דוח נתונים קואליצית תרבות סופי, בדוח זה ניתן למצוא כיצד אותם נסיונות של האליטה להדיר את תרבות היהדוית ממדינות ערב קיבלה נופך מוסדי על ידי הקצאות נמוכות והדרה ממרכזי קבלת החלטות. האם לא הגיע הזמן להכיר בעוול ולתקן את המצב? בעיני זו שאלה רטורית, אני מקווה שחלק לפחות יפקחו את העינים למצב הלא שיוויוני המדכא הזה ואולי נתחיל לצעוד לעתיד טוב יותר.

בברכת חירות ושיוויון לכולם

הני

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משה אלפסי  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 1:08 pm

    הני שים לב שהאליטה האשכנזית של ימי קום- המדינה- "האוסטיודן"-יישמו לא רק את השיח הגזעני ממנו סבלו באירופה על בני עדות המזרח, אלא גם חיקו באופן מזעזע את סרטוני התדמית של הנאצים. אופן הצגת "היהודי החדש" בסרטוני התעמולה של ימי קום- המדינה, דומה באופן מחריד לאיך שנראים גרמנים בסרט "היהודי הנצחי" (למשל)."הצבר" ו- "החלוץ" בסרטונים מצולמים ממלעמטה- תחושה של חוזק וגובה, גוף חשוף ושזוף לשיער בלונדיני וכולי.

    • hani24  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 6:00 pm

      משה זה ידוע תמיד מחקים את המדכא….ואני חושב, ולמגינת ליבי, שבמקרה זה בהצלחה יתרה…..

  • shaultweig  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 4:32 pm

    הני

    משהו חסר בדוח הזה שעושה הנחות מאוד גדולות למימסד.

    הערך המוסף של האופרות שהן הפקה של האופרה הישראלי הוא אפס אחד גדול. חלק גדול מהרפרטואר נשמע הרבה יותר טוב בדיסקים שהוקלטו לפני 50 שנה עם מאריה קאלאס,קארל בהם, אינגה בורך. רפרטואר נועז יותר כמו "המשחקים האולימפיים" או "אורלנדו" של ויואלדי אין סיכוי שיוצג.

    בבית לסין המחזאי הלל מיטלפונקט משכפל אותם וברוסיה עושים תיאטרון הרבה יותר טוב מפה.

    אולי מנסים לעשות כאן תרבות מערבית אבל יוצא גורנישט מיט גורנישט.

    המיץ של הזבל הוא "הזמר העברי"

  • זיגי ורשבסקי  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 4:55 pm

    אכן ניתוח חברתי מעניין, שילווה אותי בדיוניי העתידיים בנושא לשארית חיי.

    נראה שלב העניין הוא הכינויי הראוי לתת ליהודים שעלו מארצות האיסלאם. אתה כתבת יהודים-ערבים, אך בוא לא ניתמם: יש הרבה מאוד מתוך האוכלוסייה הזאת שיתנגדו, שלא להגיד יתקוממו, ואף יתרה מכך- יגיבו באלימות, כלפי מי שיערבב את המילה ערבים בכינויַם.

    לא ערכתי מחקר בנושא, אבל מהכרותי עם החברה הישראלית, אני די בטוח שאחוז הגזענות כלפי ערבים גבוה יותר בקרב יהודים יוצאי מדינות ערב, מאשר בחברה של יוצאי מדינות אירופה ושאר "המערב". כמובן שמה שבעיקר משפיע על הנתון הזה הוא ההתישבות המבודדת בפריפריה, שהיא נחלתם של רבים מתוך האוכלוסיה הזו. שם המפגשים עם בני קהילות שונות הם פחות שכיחים, וכך שורד מעגל השנאה. ייתכן ואני טועה, ורק לי זה תמיד בלט בעין.

    בנוגע למוזיקה- אני חובב מוזיקה מכל העולם, ובכל שפה. בשיר שאני לא מבין את המילים, ראוי שיהיה לו לחן מקורי ומוצלח. בשירים שאני כן מבין את המילים, אני נותן חשיבות גם לאיכות הכתיבה.

    בעיני, המוזיקה ה"מזרחית" ידעה את תור הזהב שלה בשנות ה70-80, כנספח למהפך של 77'. לטובת המהפכה נרתמו הרבה אנשים מוכשרים, שהצליחו לבטא תחושות שונות ורגשות אמיתיים שפרצו מתוך החברה המזרחית, שעד אז קופחה תרבותית. הזמר המזרחי הצליח, ובצדק, להיכנס לפולקלור הישראלי.

    עם זאת, המודרניזציה לא פסחה על הזמר המזרחי. מה שפעם היה נחשב למוזיקת הנשמה הישראלית, המקבילה לזו של השחורים בארה"ב, הפך עם השנים לנישה קטנה ביותר בתוך צונאמי הפופ ההרסני ששטף כל מקום בעולם בו יש מקלט טלויזיה או רדיו. "הפופ המזרחי" הוא מוטציה מבעתת שמכרסמת בחברה הישראלית, מטמטמת את צעירנו, ומוכיחה לכולם שאנחנו כבר לא עם סגולה. כשיהורם גאון אמר את זה, עשו ממנו דמגוג בעיתון. אני הנהנתי בהסכמה.

    הפופ הוא הז'אנר המוזיקלי המסתגל ביותר בחברה קפיטליסטית. שילוב של כוכבנות צהובה, לחן ממוחזר, וטקסטים שמבוססים בעיקר על גירויים רומנטיים זולים ושקריים. קהל היעד של מוזיקת הפופ הוא צעירים חסרי מודעות מוזיקלית מפותחת, שיממנו את הישבנים המרופדים של כל אותם תאווי הבצע, שמתעסקים במוזיקה לשם עשיית כסף, ולא מתוך רצון או יכולת לביטוי אומנותי מקורי.

    תרבות הפופ מצאה לה משענת נוחה ביותר בישראל. לא רק צעירים מתלהבים, ונגררים חסרי בטחון וצמאי תחושת שייכות, אלא חברה שלמה שהרגישה את הצורך לצעוד בגאווה אל מול קיפוח תרבותי עתיק יומין מצד הממסד האליטיסטי האשכנזי, וסובלנות "מערבית" גבוהה וטיפוסית מהצד השני- פוליטיקל קורקשיון אם תרצו.

    מי שעדיין טוען לקיפוח תרבותי כלפי החברה המזרחית טועה בגדול.
    הפופ המזרחי כבר מזמן נהיה קונצנזוס ברדיו, בטלויזיה, בפסטיבלים של צעירים, אפילו לאולפן ליגת האלופות הוא חדר. נדיר היום להיות בחתונה ללא כמה שירי פופ מזרחי, לא משנה מי מתחתן ומי האורחים .
    הרבה אנשים בתחום חיים חיי מותרות מסנוורים, ללא הרבה כישרון מוזיקלי, אבל עם חוש עסקי מפותח, ויכולת מירפוק מרשימה ומכעיסה כאחד. אחד מגיבורי הפופ המזרחי, דודו אהרון, גם הרגיש צורך לשתף את כולם במועקות שלו כששר "נמאס לי מהכל, כסף ואלכוהול", בשיר שזכה לקליפ שוביניסטי ונבוב, שבטח שלא מוסיף לאינטיליגנציה או לאיכות של קהל הצופים שלו.
    באותו זמן, צעירים נוטפי כשרון, מקוריות ומוסר חברתי, נאלצים למצוא עבודות נוספות, כי אין תשתית למוזיקה איכותית בארץ. לצערי גם אין יותר מדי ביקוש. הטמטום יגבר והסכנות החברתיות איתו.

    רק אל תגיד לי שיש קיפוח.

    • hani24  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 5:57 pm

      מצטער זיגי, אני לא אומר….
      אבל באמת עשה לעצמך וגם לי טובה ולעוד כמה קוראים ותן מבט בדוח אולי תלמד משהו בנושא קיפוח אפליה ודיכוי…לינק מצורף בפוסט.
      ואתה אל תגיד לי מה להגיד :-)…..

  • אזרח.  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 6:57 pm

    זיגי כתב:" לא ערכתי מחקר בנושא, אבל מהכרותי עם החברה הישראלית, אני די בטוח שאחוז הגזענות כלפי ערבים גבוה יותר בקרב יהודים יוצאי מדינות ערב, מאשר בחברה של יוצאי מדינות אירופה ושאר "המערב".

    זיגי,לצערך,ח"כ זחאלקה,זה הסובל מהגזענות, טוען הפוך ממך.

    (בדקה 3 ו30 שניות ,זחאלקה משווה בין היהודים יוצאי ארצות ערב הצועקים מוות לערבים,לעומת אלה השרים הבאנו שלום עליכם ,יוצאי מדינות אירופה המזרחית ושאר המערב.)

    Jamal Zahalka in the documentary 'Ashkenaz'

    • עומר בראונשוויג  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 7:23 pm

      אזרח, הרי ידוע שאלה שהכי דומים לערבים הכי שונאים את הערבים . תופעה .

    • hani24  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 7:32 pm

      אזרח למה לבלבל עם העובדות בחייך הוא מכיר….

  • עומר בראונשוויג  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 7:21 pm

    הפוסט הזה לא לעניין . עם כל העצירות של מצות אתה דוחף לנו עוד בכיינות מזרחית וזה עוד בזמן שבאה עלינו לרעה חגיגת הפראחיאדה השנתית של המרוקאים.

    • עידו לם  ביום אפריל 24, 2011 בשעה 8:34 pm

      עומר בראונשוויג זה המכונה העדר המזרחי, ועומר בראונשוויג זאת בכלל המצאה שלי?

  • איתי  ביום אפריל 25, 2011 בשעה 10:27 am

    ביקורת, ולא כלכך בונה, על הלהיטים המזרחיים של היום:
    http://gispanomator.laaz.co.il/

  • רונן גפן  ביום אפריל 30, 2011 בשעה 9:19 am

    דיי כבר עם הבכיינות.
    קחו קטע כייפי ןמרגיע.

  • ענת  ביום מאי 5, 2011 בשעה 7:47 pm

    מר זובדה, זוכר לפני שנה עלבת בי ומחקת אותי באובססיביבות. הנה לך נצחונותי הראשוניים בביהמ"ש. ובקרוב תמצא אותי בבינתחומי חזרה באופן שיגרום לך להתחנף אלי (למרות שאתה מתחנף רק לאשכנזים)

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1226153.html

    פשרה בין הסופר ליאור עזיז לפרופ' מנחם פרי
    ynet
    שתף 27.04.11, 18:13 פורסם:

    פרופ' מנחם פרי והסופר ליאור עזיז מסרו לפני מספר ימים לבית המשפט הודעה משותפת לפיה הם מוחלים זה לזה, מתחייבים שלא לעסוק איש ברעהו באמצעי התקשורת, בבלוגים ובטוקבקים באינטרנט, ומאחלים זה לזה המשך עבודה פורייה ומוצלחת. ההודעה באה לאחר שפרי התלונן במשטרה לפני כחמש שנים נגד עזיז בעניין כתב יד פרי עטו של עזיז, והמשטרה עצרה את עזיז בחשד לאיומים. לאחרונה נסגר תיק החקירה במשטרה נגד עזיז.

    • hani24  ביום מאי 6, 2011 בשעה 6:10 pm

      מר עזיז היקר אני מאחל לך הצלחה בכול אשר תלך אושר בריאות ועושר לך ולכל בני ביתך ואהוביך.
      ואני מעריך ולא בגלל שאתה מזרחי שגם בשנה הבאה לא יצטלבו דרכינו.

  • מונק  ביום אפריל 13, 2015 בשעה 5:40 pm

    אני מבין שלא ניתן לכרוך את כל יהודי ארצות ערב ליחידה אחת. אבל אולי תסביר למה לא ניתן לכרוך את כל יהודי אירופה למיחידה אחת? ולא, זו לא סתם שאלה קנטרנית, זו שאלה רצינית, כאילו ברור מאליו שצריך להתיחס לכל אחת מדקויות לטביה ואוקראינה אבל המזרחים כולם בסל אחד, כשבעצם ההבדלים בין אשכנזים זניחים בניתוח סוציולוגי והיום כמעט כל המדינות האלה הן מקשה אחת מזרח-אירופית, וכך גם מתיחסים אליה באירופה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: