מפלגת העבודה ומזרחים סיפור של שנאה-אהבה…

אני לא אחדש לרבים אם אומר שלדעתי יש מימד גזעני ומאוד עדתי בפוליטיקה הישראלית, ובעיקר בשמאל הישראלי. למה בעיקר בשמאל, משום שיש לו הפאסאדה של "נאור" כזה שעומד היררכית על המקום היותר מוסרי יותר שוויוני. לא אכחיש, רבים חושבים שאני משויך למחנה זה, למה?

משום שעם רבים מהרעיונות אני מסכים, אולם עם רבים אחרים אין לי שום סיג ושיח. אני תומך באותם רעיונות של שוויון אוניברסליים מהסוג שלא רואה לאומיות או דת, לא מתחשבן עם מוצא או מגדר, ובעיקר עיוור לצבעים. לצעיר רבים מאתנו חושבים שניתן להיות ס"ד עם אג'נדה לאומית, ציונית או אחרת, בדיוק כמו שראשי תנועת העבודה ההיסטורית חשבו שניתן להיות סוציאליסטים-וציונים, 63 שנים לאחר מכן, אופס טעינו. אני יודע, רבים חושבים שלמדנו וניתן המציא את הגלגל מחדש, אני לא מסכים! הניסיון לקפל אגדנה לאומית כזו או אחרת, לתוך משנה ס"ד בייחוד בחברה שסועה לאומית, לדעתי, נדון לכישלון. לדידי אלו הם לא רעיונות של שוויון, אלו הם רעיונות של הדרה. כמו כן, אינני רואה בפלטפורמה כזו או אחרת חובה לקדם רעיונות ס"ד, זוהי פוליטיקה והכול כשר, כל עוד בסופו של יום סדר היום המקודם הוא שוויון, לא כל כך מעניין אותי היכן זה קורה!

אז מה יש לנו היום, מסתבר שישנם חברה של חברות וחברים שחושבים שסדר יום ס"ד ניתן לקדם רק במפלגת העבודה וכי יש לשמאל הישראלי אחיזה עם אג'נדה זו. תופתעו, ניתן לראות היסטורית שתנועת העבודה ההיסטורית מעולם לא הייתה באמת ס"ד, בסיס לאומני ולאומי, גזענות שהופנתה נגד העולים מארצות ערב ובעיקר דיכוי פוליטי הפכו תנועה זו לאוליגרכיה פוליטית שכל משאביה כוונו לשימור כוחה על חשבון קבוצות אחרות. כן, ניתן לעשות רומנטיזציה לעבר אבל זה כבר לא כל כך עובד.

כיום ישנה תחושה שאין כלל יותר ס"ד בישראל, בימין הולכים לכיוון מסוכן של הפרטה מוחלטת, כאשר בראשה עומדים חבורה של פקידים אווילים ממשרד האוצר שבחסות ראש הממשלה עושים ככול העולה על רוחם ופוגעים יותר ויותר בשכבות החלשות וגם בשכבות הביניים. בשמאל ישנה תחושה של אפסות רוח, וכמובן שאין מה לדבר על המפלגות הלא ציוניות, שהרי הן מוקצות, כן גם חד"ש, אולי המפלגה בעלת סדר היום הקומוניסטי השוויוני ביותר, אך עליו "מעיב" סדר יום לאומי/לאומני שמנכר את רוב בוחרי הס"ד הציוניים בישראל. אז מה נשאר לנו, תמיד חוזרים לאותה אופציה, מפלגת העבודה!

אינני מסכים שזו האופציה היחידה, ואנסה להסביר, בראשית, מפלגת העבודה נתפסת על ידי רבבות המצביעים הפוטנציאלים של סדר היום החברתי כסדין אדום, ההיסטוריה של המפלגה אל מול המצביעים המזרחים הינה בעייתית ביותר. שנית, למפלגה יש דימוי רע מאוד כיום, כזה שעדיין לא מקבל מזרחים כשווים בין שווים בקרב התנועה. וכמובן, יש את הדימוי המאוד בעייתי של מפלגה של עשירים. לדידי זהו עדיין מותג ששווה להילחם עבורו ויש אפילו אפשרות להצילו, אך על מנת שזה יעשה יש לקחת בחשבון את הפרמטרים הבאים ולחשוב האם יש סיכוי שיעשה משהו בנידון.

כיום על ראשות מפלגת העבודה מתמודדים מועמדים רבים, בוז'י, שלי, מצנע, עמיר, בוחבוט, מרגלית – שישה במספר, כאשר למפלגה יש כיום בכנסת יש למפלגה שמונה חברי כנסת. אכן מצד מעט אירוני, שיש כיום כמעט מספר מתמודדים שווה למספר חברי הכנסת, אך, לדעתי, זוהי עדות לאמונה שיש לאנשים במותג. הבה וננסה להבין מהו המותג ואם יש לו בכלל זכות קיום, ומה הן הבעיות המרכזיות של מותג זה?

במשך שנים מפלגת העבודה הייתה מזוהה עם האליטה הציונית שכונתה סוציאליסטית, אך לא הייתה כזו כלל, ובעיקר אשכנזית. משנים היה ידוע שניתן לחפש את ה"מזרחי מחמד" של המפלגה, וכך נוהלה המפלגה שנים על ידי אותה קבוצה ויורשיה. עם השנים החלו לחדור למפלגה יותר ויותר כוחות חדשים מהשטח, בהם גם מזרחים שבאו עם בסיסי כוח שונים: פואד (צבא) עמיר פרץ (מוניציפאלי והסתדרותי). שני אלו ברבות הימים זכו גם להנהיג את המפלגה, האחד בתקופת ביניים שנקטעה על ידי מצנע שלחם בו מלחמה עדתית, כל חברי הגברדיה הישנה או יורשיה קמו להם על פואד לחסלו והבוחרים בחרו בו אפילו מבלי להכיר אותו, רק לא פואד! הם כינו את פואד כאיש של דילים, קומבינות, פשרות, חיבוקים זיעה וצ'פחות! לעומתו הם טענו מצנע הוא איש ישר שמביא פוליטיקה נורמלית למפלגה. כאילו שמצנע בא מבית המדרש לניקיון כפיים ופואד בא מהגיהינום, לא חברים וחברות שניהם באו מהצבא, וברבות הזמן התברר לנו שמצנע הוא חסר יכולת להתמודד פוליטית בעוד פואד למרות כל חסרונותיו לא נושט את "הבית". מעניין כיצד קמו כל אותם אנשים ממצוא אחד אל מול אותו איש שאינו משלהם, והכו בו ושפכו עליו את כל הדימויים המבזים הללו ומדוע? ואם חשבנו שזו אפיזודה חולפת, בא לו אהוד ברק וביקש סליחה….

ככה נראת פוליטיקה של דילים לעומת פוליטיקה נקייה....

ובין כל אלו, הגיע למפלגה בחור צעיר מזרחי, והצליח לסחוב את המפלגה, הוא ניצח בפריימריס הוא מונה ליו"ר המפלגה. אותו מזרחי משדרות, וזה היה באמת בעייתי, שהרי המפלגה אינה גזענית, והפוליטיקה שלה היא נקייה מעדתיות (זהו הרי "שד עדתי" שמשתמשים בו על מנת ללבות את הרוחות ותו לא) ניצח והתגובה לא אירחה לבוא בדמות של ראיון גזעני של גיגי פרס כנציגו של שמעון. הוא קרא לעמיר ולמצביעיו פלנגות מצפון אפריקה, כאילו רק מזרחים הצביעו עבורו, השווה אותם לגנרל פרנקו הפשיסט ועוד ועוד, אך הרי ב-2005 המפלגה לא אמורה להיות גזענית ופתוחה לכל, מסתבר שלא!

גיגי פרס, מעניין בשם מי הוא מלהג?

והנה עברו להן עוד שש שנים בסה"כ, עמיר טעה, הוא החליט לקחת את משרת שר הביטחון ולא שר האוצר, הוא איכזב רבים, עזב את משרת היו"ר ברק מונה שנית, ואף אחד לא פצה פה! הוא פרק את המפלגה מכל נכסיה וכולם שתקו, הוא נכנס לממשלת ליכוד עם ביבי ותיק הביטחון וכולם שתקו, הוא עזב את המפלגה עם חמישה חברי כנסת וכולם שתקו. מצנע ירד לו לירוחם, ובצורה פטרנליסטית "שיקם" את הער המסכנה מהדרום, לקח כספים על חשבון העתיד וגם "גייס" כספים על מנת לשקם אותה, מה שאומר ש: 1. בעתיד אם יבואו ראשי העיר לדרוש כספים ממרד הפנים הם לא יקבלו כי מצנע כבר קיבל ו-2. אם אתה איש צבא בדימוס מחובר לאנשי הון אתה יכול לקבל תרומות לנהל עיר, אך מזרחי שלא בא מהצבא ונבחר לראש עיר יינטש על ידי המדינה לאנחות, לא יקבל תרומות בשל חוסר הרשתות החברתיות עם בעלי ההון ויתקע בלי יכולת להשפיע עד שיוחלף בוועדה קרואה….

והיום הכול נפתח לפנינו שוב, יש לנו שישה מועמדים, מתוכם שני מזרחים וארבעה אשכנזים, ואישה אחת בלבד. הכול מתמקד לדעת כולם בקרב משולש, מצנע, ה"אביר על הסוס הלבן", בוז'י שעשה "עבודת שטח אדירה" בשנים האחרונות, ועמיר, האיש בעל "מפקד הארגזים"! ואולי תהיה לנו הפתעה, שלי עומדת בצד "נקייה" מכל רבב, לא דבקו בה מהלכיה לנטוש את עמיר לחבור לברק ולנטוש גם אותו, היא נתפסת כמועמדת של הבוחרים. אך מבין השלשה, מי שנתפס "כלא ראוי" הוא עמיר, ולמה? כותבים עליו כביכול מאמרים עובדתיים, אל מקריאה שלהם אני מוצא אותם יותר כמאמרים של דעה מגמתיים נגד עמיר, למה אני שואל, אומרים לי ככה. ואני טוען שגם היום ישראל 2011, יש לנו מחליפים לגיגי פרס והם באים במילים מתחכמות וגבוהות והם לא רוצים את עמיר, למה? כי הוא איכזב? מעניין מה הם חושבים על מצנע? שהרי הוא לא אכזב כלל…

ראש עירייה שמביא כסף מבעלי הון מקבל תואר ד"ר של כבוד מהטכניון. והקשר בין הון ושלטון? לעזאזל עימו!

אכן עמיר עשה טעויות, ואינני יכול להבטיח שהוא לא יעשה יותר, כמו כן אינני בטוח שהוא המועמד הכי מתאים, למרות שמנאומו האחרון נראה לי שהוא הבין את טעותו והוא לא יחזור על הדברים הללו, למרות שאינני יכול להבטיח זאת. אך אומר זאת בצורה הכי ברורה, לדעתי רבים פוסלים אותו בשל מוצאו! ואני אינני עושה זאת לאיש, לדבר כך על עמיר ולהתעלם מהקשרים שיש למצנע ובוז'י עם אצולת ההון זוהי איוולת ועיוורון עדתיים ותו לא.

ואולי הוא התשובה? מזרחי, ומעיירה מוחלשת....ימים יגידו!

גילוי נאות – הכותב אינו חבר בשום מפלגה, ולא תומך בשלב זה בשום מועמד לראשות מפלגת העבודה או כל מפלגה אחרת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רמי רגבים  On מאי 8, 2011 at 10:31 am

    הני, אחרי הקטסטרופה של ברק נשבעתי שלא אצביע יותר עבודה בחיים. בכל זאת, כשפרץ נבחר לראשות העבודה קניתי כרטיס טיסה ובאתי לארץ כדי להצביע בשבילו בבחירות. קיוויתי שיצליח ואני מודה שהתאכזבתי, לא בגלל ההסתה נגדו והתמונה הטפשית עם המשקפת, אלא בגלל המדיניות שנקט והעמדות שהביע. הוא נגרר אחרי אולמרט בעניין התגובה המופרזת בלבנון 2 וחבל, ציפיתי ממנו ליותר מנהיגות. אני חושב שאתה מגזים בעניין מצנע, כאילו כל העניין עם ירוחם היה איזו מין קונספירציה כזאת ארוכת טווח כדי לבנות אותו מחדש להנהגה פוליטית, אבל ניחא. שאלה פשוטה: מה אתה מתכוון לעשות בבחירות הקרובות?

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 10:36 am

      רמי אני לא טענתי כלום, אתה הוא זה שחיבר את התיאוריה של הקונספירציה….אני רק כתבתי מה שאני יועד שהוא כון עובדתית.
      אני מסכים שפרץ טעה, והוא גם מסכים ומודה בכך…אבל אומרים מודה ועוזב ירוחם…
      לגבי השאלה הפשוטה שלך, אולי אצלם במזה"ת זה פשוט אצלנו אנשי מדע המדינה זה מאוד מסובך….והתשובה האמיתית שלי מכל הלב היא לא יודע!

  • אייל  On מאי 8, 2011 at 11:23 am

    כשאתה אומר שאתה עיוור לצבעים למה אתה מתכוון?
    הרי כאן אתה בוחן כל אדם וכל ארגון לפי "צבעו".

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 11:33 am

      אני מצביע על כשל, ומנסה לתקן אותו…אבל אתה יודע כל אחת.ד קוראים את הדברים אחרת….

  • רמי רגבים  On מאי 8, 2011 at 12:29 pm

    מודה ועוזב – ירוחם (או אולי "ל"ירוחם ??) אבל מה עם מודה, עוזב ואז חוזר? הפוליטיקה שלנו מלאה במודים ועוזבים שלא ממש עוזבים אותנו ואני לא ממש מרחם עליהם.
    ושוב לעניין מצנע – למיטב זכרוני (ולא הייתי כל הזמן בארץ אז אולי אני טועה), לא שמעו עליו שום דבר כמה שנים טובות ואף אחד לא התעניין בו, ורק כשנראה שהסיפור בירוחם מתרומם פתאום נזכרו בו כדי לתפוס עליו טרמפ.
    אני לא מבין למה אתה חושב שפרשיית מצנע בירוחם אמורה להכשיל מראש מזרחי בראשות המועצה בעתיד? אל תשכח שמצנע הגיע לירוחם בגלל השחיתות והניהול הגרוע של אלמקייס ולא מסיבה אחרת. ולמה שמזרחי נבחר לא יצליח בירוחם? הרי אביסרור היה ראש מועצה סופר מצליח, יליד המקום, ולא מוצנח.

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 12:53 pm

      הפרשיה בירוחם אמורה להכשיל משום שמצנע נשען בעיקר על סיוע ממשרד הפנים ותרומות, וזה בשל תפקודו כאלוף בצה"ל, כל ראש עירייה שלא יבוא "מביתו" של שר הפנים לא יקבל את אותו הסיוע, ובשלב מוקדם זה העובדה היא שירוחם שוב במצב גרוע בשל אי קבלת עזרה ממשרד הפנים ואי גיוס תרומות.
      כמובן, שיש גם בעיה עם גיוס תרומות, ראש עירייה ותושבים במדינת ישראל אינם אמורים להישען על תרומות או יכולת ראש העירייה לגייס אותן, זהו אבסורד….ובמקרה זה תסכים עימי שלאלוף בצה"ל יש יותר יכולות מלראש עירייה מזרחי מהדרום…או שגם לא….

  • דני כהן : מפלגות יכולות להשתנות  On מאי 8, 2011 at 1:43 pm

    אני מסתכל על המפלגה הדמוקרטית בארה"ב שבעברה הייתה של בעלי עבדים מהדרום, ופועלים לבנים גזענים מהצפון שפרעו בשחורים כיצד הפכה להיות היום למפלגת: המיעוטים שהנשיא מטעמה הוא אדם שחור.
    מפלגת העבודה בכל גילגוליה אכן הייתה גזענית כלפי ערבים ומזרחים, אבל ייתכן שפרץ ישנה אותה. הוא הצליח להעלות את שכר המנימום, כפה על הממשלה מינוי שר ערבי, וליכד מאחוריו ח"כ מזרחים כלומר איננו בורח מהזהות.
    יכול להיוצר מצב בו המעמד הבנוני-גבוהה שלרוב הוא גם אשכנזי ינטוש לקדימה, ומפלגת העבודה תהפוך להיות מפלגתם של הפרפריה החברתית שתמודד על הקולות לא מול קדימה, אלא מול הליכוד, ש"ס וישראל ביתנו.

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 1:46 pm

      דני אמן ואמן!!!! רק שלא יקח מאתיים שנים….

  • רמי רגבים  On מאי 8, 2011 at 2:28 pm

    אני מסכים, אבל עובדה שאביסרור (הליכודניק …) הצליח למרות זאת. יש לי עוד הרבה מה לומר על ירוחם ועל השיטה הכושלת של מימון רשויות מקומיות בישראל, אבל זה פוסט על מפלגת העבודה אז נעזוב את זה בינתיים. אם תכתוב פוסט על ירוחם או עיירות הפיתוח בעתיד נמשיך את הדיון הזה.

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 2:30 pm

      אין בעיה….אני מסכים שזה נושא אחר וזה חלק מסמינר שאני מעביר….רעיון לפוסט 🙂

  • אבי  On מאי 8, 2011 at 5:03 pm

    מה רע בשלי? היא שיאנית החקיקה מבין כל המועמדים בכנסת האחרונה, היא ס"ד אמיתית, פמיניסטית (היחידה שעזרה בצורה אקטיבית למתלוננות נגד קצב) ואין נגדה שום פרשיית שחיתות או קירבה לבעלי הון. כמו כן, עפ"י הסקרים היא תביא את מפלגת העבודה להישג טוב יותר מבוז'י או פרץ.

  • אזרח.  On מאי 8, 2011 at 5:08 pm

    הני, מסכים איתך במה שכתבת.אף פעם לא סבלתי את פרץ,ואיני סובל אותו אף כיום.(ראובן אברג'יל סיפר לי כמה דברים עליו) אבל אני מסכים עם התיאור שלך לגבי היחס כלפיו.
    הרמטכ"ל לשעבר נתפס עם משקפת סגורה,ולא עשו מזה סיפור כמו שעשו בעניין פרץ והמשקפת.

    http://frgdr.com/blog/2007/08/10/its-a-metaphor-stupid/

    בכלל,אם מעוניינים בסדר יום חברתי- כלכלי,חייבים להוריד את מפלגת האבודה מהמפה הפוליטית.הפגר הפוליטי הרע הזה עומד כרועץ, בדרך לסדר יום חברתי-כלכלי.

  • אזרח.  On מאי 8, 2011 at 5:12 pm

    אבי,לגבי שלי ,אצטט את שכתב הני : "לצערי רבים מאתנו חושבים שניתן להיות ס"ד עם אג'נדה לאומית, ציונית או אחרת, בדיוק כמו שראשי תנועת העבודה ההיסטורית חשבו שניתן להיות סוציאליסטים-וציונים.
    63 שנים לאחר מכן, אופס, טעינו".

    http://www.ha-keshet.org.il/articles/culture/leumiut_abu.htm

    בין לאומיות סוציאליסטית ,ללאומיות קפיטליסטית .

    • עומר בראונשוויג  On מאי 10, 2011 at 9:08 am

      אזרח, אתה לבנטיני שמנסה לתפוס פוזה של אדם מערבי!
      שורה תחתונה יחסית למה שהיה לכם הערבים, האשכנזים הם קייטנה בשבילכם. דיי לנצל את האשכנזים!

  • Gali  On מאי 8, 2011 at 7:12 pm

    אוי הני…
    חשבתי עליך. בחיי. הלכתי לראיון עבודה. וקיבל את פני דוקטור בגילי. ואז כמעט נפלט לי מהפה כאשר ראיתי אותו: "החתיך האשכנזי הפושטק".
    עכשיו לפוליטיקה שהיא תמיד מעצבנת. יום אחד פרסמו בדה מרקר שבנק הפועלים מחק לדנקנר חובות בכמה מיליונים בגלל שהוא רכש את מעריב ומחקו למעריב. קומבינות שבמילא המוח הקטן שלי אף פעם לא מבין… ואז אתה מביט בחשבון הבנק שלך ומגלה שבנק הפועלים גבה לך עמלת שורה. אז פשוט בא לך לברוח מהמדינה הזו. לומר שלום וללכת. אז מה תעזור לי מפלגת העבודה? תמחוק לי את עמלת השורה? לא. רק ימחקו לדנקנר עוד מיליון מהחשבון.

    • hani24  On מאי 8, 2011 at 7:55 pm

      הי גלי קיבלת את העבודה? אמרת או לא?…אני במתח!
      מפלגת העבודה אם תהיה האמת סוציאליסטית כן תמחוק לך את עמלת השורה ואפילו תלאים את הבנקים!!!!!! לפחות בחזוני!

  • שי זיו  On מאי 9, 2011 at 2:09 am

    מפלגת האבודה זאת מפלגה של גנרלים. האליטה שלה היא צבאית ואשכנזית. היא עדין פועלת בשיטת חבר מביא חבר, שמור לי ואשמור לך, בוא ונחלק את המנעמי השלטון בנינו וכיו"ב. השחיתות התקבעה כ"כ עמוק עד שמראש הציבור יודע שראשיה לא ינסו להראות שהם חושבים ומתאמצים לקדם את הסיסמאות שהם זורקים. אל לנו לטעות שאי פעם מישהו במפלגה עוד ינסה לקדם את הסיסמאות הסוציאל דמוקרטיות היפות. אין למפלגה מסורת דמוקרטית, רפובליקנית וסוציאלית רק אינטרסים. הדיבורים בפורום הם בטעם ובמידה אבל הם לא ייצרו מסורת יש מאין.

    • hani24  On מאי 9, 2011 at 9:27 am

      שי אני חושב שאתה טועה רוב הגנרלים עזבו כי העבודה כבר לא אופציה שלטונית מבחינתם….אני לא מסכים עמך במקום זה ודווקא בשל כך חושב שהיא כעת פרי בשל לקטיפה!

  • עומר בראונשוויג  On מאי 9, 2011 at 7:41 am

    יש הרבה סיבות טובות לקשר מזרחיות כמו של עמיר פרץ עם רמה נמוכה.
    יש מזרחים כמו בעל הבלוג שבמקום להתמודד עם המציאות , כדי שחצי מדינה לא תהיה טעונת טיפוח גם עוד 5 דורות , מעדיפים לטמון ראשם בחול, להתבכיין ולצעוק גזען גזען . נמאס!

  • אורה אביב  On מאי 9, 2011 at 9:32 am

    אני נוטה לשמאל אפילו שאני "מזרחית" ואני גאה בזה.
    לדעתי עמרם מצנע הוא מלח הארץ, בלי מרכאות. הוא הוכיח את עצמו עד כה ואני מקווה שהוא יחזיר את מפלגת העבודה לימים הטובים שלה שבהם בנתה לנו כאן מדינה.

    • hani24  On מאי 9, 2011 at 11:43 am

      אפילו….אורה נשמה נראה לי שלא קראת את מה שכתבתי על עצמי….
      מעניין אותי לדעת אם את יודעת מהו מקור המרמה "מלח הארץ"…יש לי חבר שגיא שהחליט לשנות קצת ומטמיע את הטרמינולוגיה "פלפל הארץ" אז אני חושב שעמיר הוא התשובה!
      יום נעים
      הני

  • עוזי קטן  On דצמבר 29, 2016 at 1:28 pm

    מפלגת העבודה ומזרחים זה סיפור של אהבה (ולא של שינאה "הערבים רצים לקלפיות" של ביבי):

    אבי גבאי מצטרף למפלגת העבודה וצפוי להתמודד על תפקיד היו"ר, קולולוש:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4900220,00.html

Trackbacks

כתיבת תגובה

