מחאה במקום שמוקצה לה

הי חברות וחברים, במסורת של טור אורח אני ממשיך השבוע בטור של מירית בראשי שכותבת באתר מעמול – כל מה שווה תרבות, שהוא האתר של הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר (כבוד!!!) שכבר חשפתי בפניכם והנה שוב. אחלה טור שבא עם זוית מאוד מענינת על מה ששוטף את הארץ כגל צונמי.

מאבק חברתי אפקטיבי באמת הוא זה המסכן את הסדר הקיים. איך נזהה מאבק מסוכן? נחפש מאבק שמושתק. כל עוד מאבק מתקיים במסגרת כללי המשחק שנקבעו, הממסד מתיר אותו, ויכול גם להתגאות בו ולשלוח מילות תמיכה מעל כל מיקרופון רענן. אך ברגע שהוא מאיים על הסדר הקיים נחשפות פניה המכוערות של ההגמוניה.

לגינת לוינסקי שבדרום תל אביב הגיעו פקחי העיריה מדי לילה מאז הוקם שם מאהל. בליל הפינוי הראשון, כשאחד מיושבי המאהל שאל את הפקח מדוע חזרה בה העירייה מהבטחתה לאפשר את המחאה, נענה כי המאהל מפורק כי ישנים בו סודאנים ונרקומנים. התגובה הרשמית שלא אחרה לבוא היתה מעט יותר דיפלומטית: "עיריית תל-אביב-יפו מכבדת ומאפשרת את מחאת האוהלים. המקום שהוקצה לכך הוא בשדרות רוטשילד וכך הוסבר גם למוחים בגן לוינסקי". הסאבטקסט: המחאה מכובדת ומאופשרת על-ידי אדוניי העיר כל עוד היא מתוחמת בתוך גבולותיה הגיאוגרפיים והפוליטיים של "העיר הלבנה". מאהל שמאפשר את זכות המחאה גם לערבים, לפליטים, למהגרי עבודה, לנרקומנים ולנשים בזנות? את זה אסור לאפשר. עוד עלולה לצמוח כאן סולידאריות אמיתית, רחמנא לצלן.

מחאת האוהלים עושה דבר מופלא: לראשונה מזה שנים רבות, צומח כאן שיח ציבורי חדש, כזה שאיכות החיים במרכזו. לראשונה מפנה השיח הבטחוניסטי המאיים והמשתק את מרכז הבמה. אותו שיח שבעזרתו אנשי תעשיית הבטחון והמלחמה, יחד עם החונטה החזירית במגזר הפרטי והציבורי, שדדו את החיים של כולנו. חלקם, אגב, שולטים על מה שאנחנו יודעים, ובעיקר על מה שלא.

זה לא מקרי שכמעט ולא ניתן למצוא כותרת בעיתון על משפחת זוהר שנזרקה מביתה לאוהל בבית-שאן או על בני משפחת אבו-עיד בלוד. בבית שאן, משפחת זוהר שנזרקה מדירתה ביולי שעבר גרה שלושה שבועות באוהל בכיכר העיר עד שגורשה ממנו. בלוד, בתיהם של בני משפחת אבו-עיד נהרסו בדצמבר, באחד הימים הקרים בשנה, ללא אלטרנטיבה, וחמישים ילדים נשארו לגור באוהלים שהוקמו על ההריסות. מאות משפחות חיות במציאות הזאת. למה מפונות המשפחות? כי קשה מאוד לבנות באופן חוקי בישראל כשאתה ערבי. וכשבונים באופן לא חוקי, הבולדוזרים הורסים.

העיתונאים בקושי מסקרים וההפגנות השבועיות שמתקיימות שם חודשים רבים, לא ידועות למרבית הציבור בישראל. לא "משדר מיוחד", לא כותרת ראשית וגם לא צדדית בשום מקום כמעט. למרות שמדובר בסיפורי הישרדות של ממש, הם לא זוכים לשם "מאבק הדיור" וגם לא ללוגו מיוחד. שם לא תמצאו כמעט סלבים, לא מגשי פיצה של "טוני וספה" ולא מסכי טלוויזיה באדיבותה של חברת YES. שם חווים את הפוליטיקה הישראלית בתפארתה.

האמירה השגורה בפי רוב אנשי המחאה היא: "רק שלא יהיה פוליטי! זה יבריח רבים מהעם". אכן, המאבק הזה לא מצהיר על עצמו "פוליטי". הוא אסתטי, נעים לסיקור, דורש חיבוק המוני כזה, מכיל. הכלה הופכת להיות מילת המפתח כאן. הממסד מכיל את מחאת האוהלים. ולמה שלא יכיל? היא לא מאיימת. מעמד הביניים עוד לא הבין את תפקידו בסיפור. הוא לא הבין שקולו, שזוכה לתהודה כה גדולה בימים אלו, אמור לצעוק את צעקת המדוכאים כולם. הוא עוד לא הבין שכדי להפוך את המאבק למחאה עממית באמת, כזו שלא זוכה לחיבוק הממסדי, יש להרחיבה למקומות המושתקים.

מעמד הביניים רוצה מדיניות רווחה, אבל הוא לא רוצה להיות פוליטי. מעמד הביניים רוצה צדק, אבל שוכח בדרך את אלו שלא חוו צדק מימיהם. מעמד הביניים של המחאה הנוכחית עוד לא הפנים כי "צדק חברתי" ו"מדיניות רווחה" הן המילים הכי פוליטיות במאבק הזה. עכשיו צריך רק לצקת לתוכן משמעות. ואז לצעוק כל מילה עם כוונה אמיתית.
המחאה הזו היא נכונה ומוצדקת, באמת נורא קשה לחיות כאן. אבל עם ש"דורש צדק חברתי" חייב לדרוש צדק לכל: לתושבי השכונות העניות, לערבים, לעובדים הזרים, לפליטים ולכל מי שזעקתו לא נשמעת.

בימים האחרונים מצליחה המחאה להתמקם גם בלוינסקי, בשכונת התקוה ובאזורים נוספים מדרום ומצפון לשדרות רוטשילד. נותר רק לקוות שעוד ועוד מאהלים יציפו את הארץ ויזכו לתמיכה והכרה. אם נפנים את החשיבות שבערבות הדדית חוצת מעמד ולאום, יש לנו סיכוי להיות חלק ממהפכה פוליטית אמיתית ולא רק חלק ממחאה לבעלי פריבילגיות במשטר הפריבילגיות הישראלי.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: