על שדים ותקשורת

מאז אותן מערכות בחירות סופר אקטיבית לכנסת בשנים 1977 ו-1981, נדמה כי התקשורת הישראלית מנסה להחניק את נושא העדתיות והדיכוי העדתי שקיים בישראל. מזה כמה עשורים שהתפיסה בתקשורת, בעיקר זו יוצאת גלי צה"ל, הינה כי כאשר מישהו מדבר על עדתיות, אפליה או גזענות, יש כאן ניסיון של "אכלו לי שתו לי" וכמובן הדמוניזציה המוחלטת של השיח תחת המינוח "השד העדתי".

ברור לכולם כי הגזענות פסה מן העולם, למרות ש"כולם" הם ברובם אשכנזים ממעמד ביניים גבוה, או כאלו שהצליחו להיכנס למעוז התקשורת הישראלית רק על ידי חיקוי וקבלה של אותם סממנים של הרוב.

לרוב ישנו דיסוננס קוגניטיבי בין הרמות ההצהרתית והמעשית בחברה הישראלית לבין הניסיון לבטל כל שיח שבא לפרק את מנגנוני הדיכוי והאפליה. חדשות לבקרים אנו מגלים כי מערכתית המזרחים הם עדיין הקבוצה הגדולה ביותר בישראל שנמצאת תחת דיכוי ו/או סטריאוטיפיזציה של נחות את תת-תרבות.

עולים מתימן במצבע מרבד הקסמים, 1949. האם הגזענות פסה מהעולם?

לא, התקשורת אינה השדה היחידי בה זה קורה, גם בית המשפט הישראלי נגוע בגזענות עמוקה, ואת זה הוכיחו מספר חוקרים, רק לאחרונה ד"ר יפעת ביטון במאמרה המצוין "מזרחים במשפט" ה"אין" כ"יש" — מאמר שזכה בפרס צגלה למאמר המצטיין בעברית של חברי סגל צעירים של אוניברסיטת תל אביב – שטחה את חוסר הצדק והעיוותים שקיימים במערכת המשפט הישראלית כלפי מזרחים. אולם, שתיקה! אין התייחסות לעניין מלבד הופעה בתוכנית האירוח של לונדון וקירשנבאום, בו המנחים ניסו להראות שוב את סגולותיו של ה"שד העדתי". כך, שאחד המאמרים החשובים והמוערכים בקרב הקהילה האקדמית שוב מצא את דרכו לחלוף מעולם התקשורת ללא השפעה משמעותית בתקשורת.

טיעון אחר שהפך למרכזי בתקשורת וגם בקרב שאר חברי העם הוא כי בחברה הישראלית, שהיא חברת מהגרים קלאסית נוצר מצב בו "כור ההיתוך" טשטש את כל הגוונים והעדות ואנו הפכנו למין תוצר חדש ושונה, היינו השלם החדש הפך בעצם לגדול יותר מסך מרכיביו וגם שונה ממנו.

כור היתוך או קערת סלט?

חשוב לציין כי תיאורית  "כור ההיתוך" כבר שנים נחשבת לפסה, מיושנת ולא רלוונטית בתחום חקר ההגירה, חזור ושנה חוקרים שונים הוכיחו כי תיאוריה זו אינה רלוונטית וכי בכל חברה נשארה תרבות אחת דומיננטית שהאפילה על האחרות, וכיום בתיאוריות והדימויים הם של קערת סלט, בה כל המרכיבים שומרים על ייחודם אך יחדיו יוצרים משהו חדש אך עם זאת מובחן.

עם זאת, יש צורך להתמודד עם שאלת החברה החדשה, כולם מדברים על נישואים מעורבים, ולמען הגילוי הנאות אני אחד מהם, יליד בגדד התחתן עם ילידת קישינב ולנו יש שני בנים מעורבים, אוהד ועידו. אולם, כידוע עולה השאלה כמה מאיתנו אכן עושים זאת.

ובכן מחקרים רבים מצאו כי הקבוצה שבה ההסתברות הגבוהה ביותר למימוש יחסים מסוג זה ולירידה בגזענות היא המשכילה יותר, במחקר שנערך על ידי פרופ' פרשטמן וד"ר גניזי הם מצאו כי סטודנטים ישראלים נטו להעניק יותר הלוואות לאנשים עם שם אשכנזי מאשר מזרחי או ערבי. כמו כן הם מצאו כי בשוק העבודה מעסיקים יטו לחזור יותר לאנשים עם שם אשכנזי מאשר מזרחי או ערבי גם אם קורות החיים הם זהים לחלוטין! הבה ונניח כי אין בכך מספיק על מנת להעלות את העניין בתקשורת, ונבדוק מה עוד יש לנו.

מעברת נהריה, 1952. האם המזרחים באמת נהנים מתנאים כלכליים שוויוניים?

במחקר אחר, שהתבסס על נתוני המפקד של 1995, מצאו פרופ' רובינשטיין ופרופ' ברנר מאוניברסיטת בראון שבארה"ב ממצאים מעניינים מאוד. ראשית, הם מצאו כי סך הזוגות המעורבים בישראל הוא לא יותר מ-14%, נתון זה קטן מאוד גם לשנת 1995, והוא עומד בסתירה מוחלטת למחשבה שהנה אוטוטו כולנו מעורבים.

על מנת להוכיח דיכוי ואפליה עשו החוקרים משהו מעניין, הם בדקו את השכר אך ורק בקרב במשפחות המעורבות. הם גילו, כי הכול היה זהה בקרב אותן משפחות מעורבות, השכלה, מספר ילדים ועוד. אולם, הם גם גילו כי השכר בקרב משפחות עם שם משפחה אשכנזי, היינו האב ממוצא אשכנזי הוא גבוה יותר ממשפחות עם שם משפחה מזרחי, גם אם כל התנאים בין במשפחות הם זהים לחלוטין. היינו שם המשפחה הופך לקריטי, מעסיקים ייטו לשלם יותר לגולדשטיין מאשר לבוזגלו או זובידה.

מחקר פורץ דרך מסוג זה, כמו גם מחקרה של הד"ר יפעת ביטון זוכים למעט, אם בכלל, איזושהי תשומת לב בתקשורת הישראלית. נכון, גדעון עשת פרסם את תוצאות מחקר זה בידיעות, אולם הוא היה בודד.

מצד שני ישנן כמה עיתונאיות בעיקר שלקחו על עצמן את הנושאים החברתיים השונים, בראשן עומדות גל גבאי ומרב בטיטו. מרב כמו גם גל חושפות נשאים חשובים חברתיים ממדרגה ראשונה אולם אין להן היכולת למשוך את הנושא לכלל התקשורת הארצית או לשנות לבדן את סדר היום התקשורתי.

זוהי עבודה סיזיפית, בעיקר כאשר מרבית אנשי התקשורת בישראל הם בוגרי גלי צה"ל, בעלי אוריינטציה של תקשורת מסחרית, תזזיתית וחסרת סדר יום מגובש. אולם יש עוד תקווה, הנושא הרי הוא שריר וקיים, האפליה והדיכוי הינם חלק מהחברה הישראלית, על מנת למגר אותן אנו צריכים לפקוח עינים להוציא את הראש מהחול ולמצוא את הפרקטיקות המבניות שמאפשרות את המשך קיומן של האפליה והדיכוי ולפרק אותן.

צעד ראשון ניתן למצוא בארה"ב, כמעט חצי מאה לאחר מצעדי זכויות האדם יש עדיין בעיות רבות ביחסים הבין-גזעיים בארה"ב, לאחר שנים של עבודה באמצעי תקשורת מרכזיים חושף ה"קולומביה ג'ורנליזם ריביו". הממצאים מגלים כי עיתונאים שחורים מרכזיים עוזבים על מנת לעסוק בנושאים חשובים לקהילה השחורה, וזה משום שבאמצעי התקשורת המרכזיים הם היו מוגבלים ביכולתם זו לעסוק בנושאים אלו.

אז לנו היה פעם את עיתון "הפטיש – העיתון שישבור לך את הראש" והיו בעיקר פמפלטים של הפנתרים ושאר קבוצות וארגונים מזרחים, אולם כיום בעין האינטרנט והרדיו האזורי, יש סיכוי שנתחיל לראות יותר ויותר מסרים מסוג זה בתקשורת כאלו המגובים במחקרים אקדמיים של אקדמאיים שלא חוששים לעסוק בנושא. ואולי אני רק חולם בהקיץ….

הטור פורסם לראשונה בגיליון הירחון סטטוס אוגוסט 2011

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רם אזרח  On אוגוסט 1, 2011 at 3:52 pm

    הני, עוד עיתונאית חשובה ויוצאת גל"צ שהיא יוצאת דופן, היא קרן נוייבך

  • גולדבלט משה  On אוגוסט 1, 2011 at 8:52 pm

    הערה שתרגיז אותך קצת-העירקים בני עדתך הם גזענים לא קטנים בעצמם אבל עם חסינות . לחבר עירקי מפנימית בויאר [שבה הייתי שייך למיעוט האשכנזי אבל זה כבר סיפור אחר] בה גדלתי נהגתי לומר שמה שהוא נוהג לומר על מרוקאים אף אשכנזי עם תשוקת הישרדות בסיסית לא יעיז לומר. כאשר מרוקאי נופל לידיים של שופט עירקי רע ומר יהיה גורלו-עדיף לו בהחלט שופט מגדות הדנובה.

    אבל ברמה הכוללת אתה צודק לחלוטין. בלשכת עורכי הדין החליטה ההנהגה הנאורה [מרצ וצפונה] שין צורך בהעדפה במינוי שופטים מבני עדות המזרח וכתבתי על כך-אבל אני לא שייך בהגדרה לנאורים
    ראה: http://www.news1.co.il/Archive/003-D-27053-00.html

    • hani24  On אוגוסט 2, 2011 at 11:38 am

      הי משה, לא מרגיז אותי כלל, אבל אני חושב שמה שאתה כותב מבוסס על ניסיון אישי ללא שום תימוכין ומובהקות כללי., אני אשמח לראות זאת במחקר מבוסס, למרות שאני יוכל להגיד לך גם מניסיון אישי, וזה באמת לא אומר כלום יותר מינסיון אישי, שיש בין העיראקים דעות מאוד בעיתיות. אמשיך ואומר כי לגבי האשכנזים לפחות האליטה האשכנזית דעות אלו נחקרו ונמצאו עם ביסוס מדעי די טוב, הייתי ממליץ לך לקרוא את מאמרה של יפעת ביטון…..

      לגבי מינויים נו עוד חזון למועד…

  • איציק  On אוגוסט 3, 2011 at 12:01 pm

    אתה מדבר על השד העדתי?
    הנה מאמר של עוד מקופח מקצועי
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4103714,00.html
    רק למזרחיים יש בעלות על סבל ובעיות חברתיות.
    לאשכנזים אסור להפגין בעד צדק וזכויות.
    אחרי זה לא פלא שיש סטיגמות על המזרחים.

    • hani24  On אוגוסט 3, 2011 at 4:16 pm

      אהלן איציק זה מה שקראת מכול המאמר הזה? זהו?
      תאמין לי שהייתי מעדיף להיות בצד המרוח מלמעלה ולא להגיד מילה….
      אבל כל אחד ומה שהוא קורא….

  • איציק  On אוגוסט 3, 2011 at 6:19 pm

    אפשר להגיד בפה מלא שיש גם מזרחיים כמו רון כחלילי שהם גזענים כלפי אשכנזים.
    יש להם רגשי נחיתות או בעיה אחרת.
    לפסול את דפני ליף רק כי היא אשכנזיה זה גועל נפש.
    כל הכבוד לה על זה שהיא הובילה מחאה נגד הממשלה הזאת-כל מי שעושה למען הכלל מגיע לו הכל.
    ברגע שמחליטים להפריד לפי עדות כלום לא יצא.

    • hani24  On אוגוסט 3, 2011 at 7:42 pm

      איציק רון הוא לא גזען הואנרוצה סמל אחר זכותו כמו שזכותך להתנגד למה שהוא רוצה.
      ולמה להעלות משהו חשוב בעיני מישהו זה לפלג? רק בגלל שזה לא מוצא חן בעיניך?

  • איציק  On אוגוסט 4, 2011 at 12:00 am

    מחר הוא גם ירצה שמנהל בית חולים איכילוב יהיה מזרחי וגם ראש אמ"ן וראש השב"כ.
    בגלל אנשים כמוהו יש עדיין סטיגמות על המזרחיים.
    כל הכבוד לדפני ליף וגם לסתיו שפיר (אשכנזיה) ולכל מי שמוביל מאבק-לא משנה מאיזה עדה או מגדר.
    אני עדיין חושב שחכלילי הוא גזען-הרי אם היו אומרים להחליף את ויקי קנפו באשכנזיה להצלחת המאבק שלה היית צועק ובצדק.
    אם זה רלוונטי אז אני חצי עירקי וחצי אשכנזי.

    • hani24  On אוגוסט 4, 2011 at 8:42 am

      ולמה שלא יחליפו? יעני מה אתה אומר רק הטובים שיקבלו את התפקיד? ומי שלא טוב לא מקבל? ואם היו אומרים על כנפו מה אז? למה רון גזען? לא מבין אותך?
      וזה שאתה חצי חצי מה זה אומר שאתה חצי גזען חצי לא?
      קשה לי איתך….;-)

  • איציק  On אוגוסט 4, 2011 at 9:57 am

    הני יקירי.
    גזען אני לא.
    אני פשוט לא רוצה שיהיה איפה קריקטריון עדתי\מגדרי\דתי לקביעת כל תפקיד.
    אם אישה אשכנזיה הובילה מחאה אז כל הכבוד לה.
    אני מכיר הרבה משפחות מזרחיות עשירות ומשפחות אשכנזיות עניות.
    אני מכיר גם הרבה עשירים שמתנדבים למען החברה.
    אני רוצה שמנהל בית חולים למשל יהיה הכי טוב ולא חשוב מה מוצאו.
    אנשים כמו רון מזהים מזרחיות עם מסכנות,מצוקה וקיפוח והיום לפחות זה ממש לא נכון.
    שיהיה לך אחלה יום.

    • hani24  On אוגוסט 4, 2011 at 1:29 pm

      איציק נשמה, סתם להרגיז אני אומר.
      אבל אתה יודע להגיד הכי טוב זה קצת שטותי כי זה כבר תלוי חברתית מי שההורים שלהם יש להם כסף ותודעה ידחפו ומי שלא לא יגיע וזה מאוד תלוי דיכוי תרבותי….כך שלא הכי טובים מגיעים אלא אלו שקרובים לצלחת וכו ומה שרון אומר ואני שמח שהגעתי לנקודה זו הוא שיש דיכוי האפתחיה ויש דרך לתקן אותה מודעות ואפליה מתקנת (כמה שאני לא אוהב את הביטוי הזה)
      אם תרצה אשמח לשלוח לך חומר בעניין
      בברכה
      הני

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s