שלי יחימוביץ', גברתי היו"ר, מה עכשיו?

הבחירות האחרונות שיקפו את הגזענות הטבועה במפלגת העבודה, ותוצאות הפריימריס מראים זאת באופן מובהק — אולם היו"ר הנבחרת יכולה לקרב אליה את פרץ וקהל בוחריו

נו שלי יחימוביץ, ניצחה. אבל עולה השאלה הגדולה, מה משמעותו של ניצחון זה? האם לניצחון מסוג זה תהא תוחלת? בשעה שאני כותב טור זה עדיין לא פורסמו ההתפלגויות של ההצבעה בפריימריז לראשות מפלגת העבודה (מאז הם התפרסמו וניתן לראות את הדו"ח מטה, והוא ממאושש בגדול את התזה של טור זה), כמה אווילים טענו כי אין קשר בין ההצבעה לגורם העדתי, נו אני עדיין מחפש חזירים מעופפים (בחו"ל כאן זה לא כשר…).

אז כולם קשרו כתרים ואני, כהרגלי, רוצה לדבר על כמה זוויות בעייתיות. הראשונה היא כמובן הזווית העדתית. אפתח ואומר:  שלי לא נגעה בעניין ולו פעם אחת באופן פומבי, וכאן כבר יש בעיה! עמרם מצנע,  שהחליט, כנראה בעצת יועצו (אחיתופל), ודיבר על תרבות שונה ועוד מיני תופינים, ואז, למרבה הפלא, החליט להעביר את התמיכה של בוחריו לעמיר, אמר לפרץ: "צריך להחזיר עטרה ליושנה. אני רואה כאן משפחה חמה, אוהבת ומלוכדת. וזה בא יחד עם הקוסקוס והתה המתוק". גזענות וסטראוטיפים אמרתי? ושלי  – שקט ודממה, זוהי טקטיקה ידועה "אם לא נתייחס לזה זה יעלם" שששששש…

אך מה לנו כי נלין? מפלגת העבודה הצטיינה בגזענות והדרת האחר והפעם הם פשוט התעלו על עצמם. אז  הנה כמה תשובות לכל מי שיגיד לכם: "למה מי אתם שתגידו שיש כאן גזענות?", או "די נמאס לנו כבר עם ה'שד העדתי' שלכם". ובכן, רבים וטובים אומרים כי הם החליטו שלא להצביע לעמיר פרץ כי הם מאוכזבים ממנו! ואני אומר כל הכבוד, באמת, מצביעים עם עמוד שדרה, יפה שנשארו כמה כאלו, ובעיקר במפלגת העבודה – אבל רובכם הרי יודעים שאני ציני, אז בואו ונבדוק משנות ה-70 מה היה לנו שם? זה התחיל ב-73 עם רבין, ואז הוא הלך הביתה חשבון דולרים ועוד, ואז פרס החליף אותו, וכמובן הפסיד את הבחירות. ואז עוד פעם רבין, והוא אפילו הצליח לנצח בארצי ולהתמנות לראש ממשלה, אבל אז רצחו אותו ומי בא? לא תאמינו שוב מצביעי העבודה בחרו בפרס (אני לוזר?) שהפסיד את הזדמנות חייו להיות ראש ממשלה ב-1996. מעניין איך שני אלו לא נמאסו על מצביעי העבודה או שחלק מהם הפך למאוכזב מהם? מוצא בלבד? בואו ונמשיך לבדוק את הדפוס. 1997 נבחר ברק ואז הוא מנצח ב-1999 — אבל הוא מפסיד שוב ב-2001. ואז נבחר המזרחי הראשון לעמוד בראשות העבודה, פואד, בנימין בן אליעזר, והוא אפילו היה אלוף! אבל הוא לא בדיוק התאים לבחירות, אז ממש ככה הדיחו אותו לפני הבחירות, כי זה התקנון, והביאו את מצנע, שהפסיד וברח עד לירוחם (וגם שם הוא עשה עבודה גרועה תשאלו את תושבי העיר). ואז תאמינו או לא בחרו אנשי העבודה את פרס שוב, שבאופן מסתורי הפסיד שוב בבחירות. ומי אז ניצח בקרב ליו"ר המפלגה? נו זה משדרות, עמיר פרץ. אבל הפעם זה היה יותר מידי! מזרחי ולא עירקי, מרוקאי רחמנא ליצלן, משדרות וללא ניסיון צבאי! זה הרבה יותר מידי מכדי לעכל. אז, ואני מצטער שאני מדבר סרה במתים, יצא גיגי פרס בראיון האלמותי וזעקתו (אולי של אחיו, שמעון) בקעה מפיו "הפלנגות מצפון אפריקה השתלטו לנו על המפלגה". עמיר שלא נבחר לראש ממשלה, החליט להיכנס לקואליציה ועשה טעות, הוא קיבל עליו את תפקיד שר הביטחון, לאוצר לא היה סיכוי שהוא יגיע אולמרט אמר לו "אין סיכוי עמיר". אז מה עשו מצביעי העבודה בחרו שוב את אהוד "סליחה" ברק, שכמעט קבר את המפלגה. כמובן שיש סיכוי שאני לא רואה כאן את הדפוס הנכון, אני כמובן אשמח, אבל לי, אישית, נראה, ויש מצב שאני מוטה לחלוטין, שהיו כאלו שזכו להזדמנויות שנייה וכאלו שלא! בין מוצאי הדפוס הברור יוגרלו "משקפי האמת" סוג חדש ומיוחד שמבטיח להראות את המציאות כפי שהיא נקייה מעיוותים.

אבל, מה שהיה היה, וכעת עלינו להתרכז בעתיד, ואנחנו לא רוצים לפרק את מחנה הס"ד, מה פתאום! כולנו יחד, מדוכאים ומדכאים, מוחלשים ומחלישים הכול לטובת עתיד טוב יותר, אפילו שמהמזרחים בפריפריה מצפים שיצביעו לשלי וברק, אך מאנשי מעמד הביניים לא מצפים שיצביעו לעמיר ופואד.

אז במטותא ממכם, הבה וניתן מבט קצר ביו"ר המפלגה הנבחרת, ומה היא עשתה בחלק מזמנה. ובכן מלבד תשדירי שרות להתנחלויות, יש עוד דבר מה שכדאי לשים אליו לב, ובסופו אני מבטיח להציע פתרון. אותה שלי יחימוביץ בשנת 2008 החליטה לקחת חלק בקמפיין הבחירות המקומי בעיריית תל אביב יפו. אותה שלי היא תושבת העיר אז ברור כי יש לה אינטרס בעירנו היפה והנאווה. מי שמכיר את הנפשות הפועלות באותו קמפיין הן היו שתיים, מחד דב חנין, ומאידך רון חולדאי (היה עוד מועמד אורן שחור. לא רלוונטי). אותו חולדאי, שכמעט על שמו בלבד נקראת המחאה החברתית הגדולה ביותר שהתפרצה בישראל (ויכול להיות שאני טועה אבל כמעט כולם יסכימו עימי שהוא בין שלשת המקומות הראשונים). זהו אותו ראש עירייה שהעלה את מחירי השכר דירה לגבהים מפחידים. זה שתחת כל עץ רענן הוא מצהיר ש"מי שאין לו כסף שלא יגור בתל אביב יפו" כולל דיירים ותיקים אותם הוא ממש משתוקק להעיף מהעיר. הוא מחולל הגנטריפיקציה הגדול ביותר בתולדות העיר — ובחסותו יפו עוברת תהליך של כמעט "טיהור אתני" בו ערבים מוצאים מהעיר ואט אט ניכרת השתלטות של גורמי ימין קיצוניים על שטחים בעיר. אז למה בחולדאי עסקינן, כי שלי יחימוביץ יושבת ראש מפלגת העבודה, וסוציאל דמוקרטית מהוללת תמכה ברון חולדאי לראשות עיריית תל אביב יפו. אם יגידו לכם, היא לא תמכה בו כי הוא ניאו-ליברל, שכל משאת נפשו היא למחוק ולהכרית את העניים ותושבי שכונות הדרום שמפריעים לחזון של על "עיר לבנה" ועשירה – תענו להם, למה? כי חנין לא ציוני כפי שהיא טענה? בחייך! הרי מה עניין שמיטה להר סיני? ומה הקשר בין ציונותו של מועמד ליכולותיו לנהל עיר? את גבירתי צריכה לשים לב, בדיוק כמו ה"סליחה" של ברק actions speak much lauder than words!

ולסיום הפעם אחרוג ממנהגי ובמקום רק לבקר יש לי גם פתרון. אז מה הפתרון שאני מציע? ובכן, בראש ובראשונה אני ממש מבקש ממך שלי, אל תבקשי סליחה. אנחנו לא במצב רוח לסליחות ולא רק כעט אלא באופן כללי. מה שאת כן צריכה לעשות והרבה הוא להתחיל לחבר ולהדביק, וכאן מעשיך הם החשובים. בראש ובראשונה, את חייבת לבצר את מעמדו של עמיר כמספר שתיים במפלגה, שהרי בסיבוב הראשון הוא הראה שבוז'י ומצנע הם לא בליגה שלו. שנית, את חייבת ללכת לפריפריה, למקומות בהם לא קיבלת קולות, ולהגיד לאנשים הללו כי הם חלק אינטגרלי במפלגת העבודה, והיות במעשים עסקינן, אל תגידי להם רק במילים אלא גם בתפקידים, קרבי את הפריפריה למרכז, חבקי את האנשים הללו ותני להם הרגשה כי מפלגת העבודה היא ביתם.

ואני קורא לכל אלו שרואים במפלגה זו פוטנציאל לעתיד, אנא הבינו, שלי לא יכולה לנהל את המפלגה לבדה, היא חייבת לתת דין וחשבון לנבחרי המפלגה, אז כל אלו שחשים כי הם צריכים להיות שם ולהשפיע בעיקר אנשי הפריפריה, גשו, קבעו פגישה עם עמיר, כעת הלו"ז שלו הרבה יותר פנוי, וטקסו עימו עצה לקראת הפריימריז הכללים במפלגה והכניסו כמה שיותר אנשים למקומות הראשונים ברשימה כי זו הדרך היחידה שלכם להשמיע את קולכם במפלגה. ניסיון העבר והדפוסים המאוד ברורים של המפלגה לא מותירים לכם שום דרך אחרת.

דוח תוצאות הפריימריס מפלגת העבודה 2011

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • hani24  On ספטמבר 25, 2011 at 11:47 am

    תנו מבט משניה 38 של הקליפ…

  • רמי רגבים  On ספטמבר 25, 2011 at 12:43 pm

    הני, לא הגבתי כבר הרבה זמן לדברים שלך, אז אני אנסה פה בזהירות. אני חושב שהעניין של הגזענות בקיבוצים – למרות שאין ספק שבמידה מסויימת הוא קיים – הוא לא העיקר פה. כשבוחנים את התוצאות, אז רואים שבקיבוצים 85% אחוז הצביעו יחימוביץ' אבל בשדרות ונתיבות הצביעו 95% לפרץ. לא הייתי אומר שזה בגלל שבשדרות ונתיבות יש מיזוגניות קשה. במחוז "דרוזים" ומחוז "ערבים" פרץ הביס את יחימוביץ' לגמרי, וזה מראה שהסיפור פה הוא הכח המופרז שיש לקבוצות אינטרסנטיות שמסוגלות להתארגן כדי להשפיע על המבנה הפנימי של המפלגות שייטה לטובתן, ולא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות לכנסת.

    בדיוק כמו שרק מיעוט מן המצביעים בבחירות הפנימיות למפלגת העבודה במחוזות הדרוזים והערביים יצביעו למפלגת העבודה בבחירות, גם רבים מאד במחוז הקיבוצים יצביעו למפלגות אחרות בבחירות עצמן. בעיני העובדה הבולטת ביותר היא שמחוז קיבוצים ומחוז ערבים הם המחוזות שיש בהם את מספרי ההצבעה הגדולים ביותר בכל הארץ – כמעט 10000 מצביעים מתוך קצת יותר מ-40000, שזה חסר פרופורציות לגמרי לכח של המגזרים האלה מבחינה מספרית.

    הקיבוצים והמושבים שמחזיקים בעתודות קרקע עצומות מקפידים לתחזק נציגות בולטת בכל מפלגה בישראל – ימין ושמאל – והאינטרסים שלהם ייוצגו בממשלה, לא משנה איזו מפלגה תקים אותה. פרופ' צחור צודק: יש מזרחיים בקיבוצים ובמושבים, במועצת תמר, במועצת מטה יהודה, ובמועצת צפון הנגב. אבל אם פרץ תומך במאבק (המוצדק!) לחלוקה מחדש של קרקעות המדינה, אין מה להתפלא שהקיבוצים נגדו. המאבק הוא מעמדי, והמאבק נסוב על שליטה במשאבים ועתודות קרקע. גזענות משחקת תפקיד – אבל רחוק מאד מתפקיד מרכזי.

    • hani24  On ספטמבר 25, 2011 at 1:06 pm

      הי רמי, אני מרשה להביא דברים מתגובה בפייסבוק שלי בדיון הזה כתגובה לדבריך, רק אומר שזה כמו שלשת הקופים כיסוי עיניים אזניים ופה רק על מנת שלא לקרוא לגזענות בשמה…
      נ.ב. תגיב מתי שתרצה וכמה שתרצה…
      הנה התגובה:

      הני ידידי, אתה יודע שאני לא חסיד גדול של הטיעונים העדתיים, אבל מניסיוני הרב בבחירות במפלגת העבודה, לא נותר לי אלא להסכים איתך – ולהלן נתונים: בסיבוב הראשון בין עמי אילון לאהוד ברק, ניצח אילון בפער של כחמישה אחוזים בקיבוצים, אבל בסיבוב השני, ניצח ברק בפער של עשרה אחוזים!!! ההסבר לכך ברור – במשך השבועיים שבין הראשון לשני, חבר אל עמי אילון עמיר פרץ – בתגובה פתח ברק בבליץ על הקיבוצים (ככל הנראה הוא ידע למה). הוא שלח את החברים מתן וילנאי ועמרם מצנע לפעול נגד עמי בקיבוצים כשטענתם העיקרית היתה מופנת בכלל נגד עמיר פרץ. במשך השבועיים הללו ביקרנו בקיבוצים הרבה – הקולות שאוזניי שמעו שם הן קולות גזעניים מהסוג הנמוך ביותר שאפשר לתאר (חלקם גם פורסמו בתקשורת) – תוך שבועיים איבד אילון את היתרון של חמשת האחוזים – וברק לבסוף ניצח בקיבוצים בפער של כעשרה אחוזים !!! אתה מומחה להתנהגות בוחרים – ההבחנה במקרה הזה ברורה לחלוטין – בתוך מגזר הקיבוצים במפלגת העבודה ישנם כיסי גזענות איומים.

  • גולדבלט משה  On ספטמבר 25, 2011 at 1:15 pm

    הניתוח שלך הני מדויק לחלוטין [טוב הוא זהה לשלי וכתבתי על כך] אין צל של ספק שיש יחס גזעני מובנה כלפי פרץ וכלפי עדות המזרח במפלגת העובדה ויחס זה הוא חלק מהקוד הגנטי של המפלגה,זיקתה לקיבוצים וליישוב הוותיק שהיה ברובו אשכנזי ומבוסס יותר.

    בניגוד לך אני איני סבור שניתן לרפא או לתקן את היחס הזה -הוא אינו שייך לחלוקת כוחות הוגנת או לפשרה פוליטית כלשהי. הבחירה בשלי יחימוביץ נועדה להחזיר את בוחרי העבודה שערקו לקדימה בגלל פרץ ומתוך הנחה שתומכי פרץ כבר הפנימו את יחסה של המפלגה ולא ישובו. כל היתר הם דברים בטלים.

    אולי צריכה לקום מפלגה חילונית חברתית ספרדית,בעלת זיקה למסורת,מפלגה שתנקז את בוחרי העבודה וקדימה ותניף במפורש ובכבוד דגל עדתי שאינו חרדי ,אם תקום איני יודע מהו הפוטנציאל שלה אבל היא תבטא ללא ספק ציבור חשוב.

    • hani24  On ספטמבר 25, 2011 at 1:59 pm

      הי משה, אני לא יודע זה דטרמיניסטי מידי שלא ניתן יהיה לתקן ועוד…מי יודע חזון למועד…
      לגבי מפלגה אני גם לא יודע אם מישהו ירים את הדגל זה יהיה מאוד מעניין…
      הני

  • רמי  On ספטמבר 25, 2011 at 1:59 pm

    לא אמרתי שאין גזענות, אמרתי שזה לא משחק תפקיד כל כך חשוב ומרכזי בשאלה "למי להצביע לראשות מפלגת העבודה". השאלה בעיני היא מה אתה רוצה לפתור: את בעיית הגזענות בקרב מצביעי מפלגת העבודה בקיבוצים או את החלוקה הבלתי צודקת של משאבים וקרקעות במדינה? העובדה שהקיבוצים והמושבים מיוצגים באופן כל כך בולט בכל מפלגה מרכזית בישראל מדברת בעד עצמה.
    אני תוהה למה בעצם כל כך אכפת לך ממפלגת העבודה? הרי לא חסרות מפלגות ששטופות גזענות, שנאת נשים, שנאת שמאלנים ושנאה בכלל, בישראל. מה אכפת לך בעצם ממפלגה שכבר מזמן לא מנהיגה את המדינה ולא שותפה לשום דבר מרכזי שמתנהל בה? לי אין שום כוונה להצביע למפלגת העבודה ששמה בראשה מישהי שהיא בפירוש לא שמאל, אז למה בעצם דפוסי ההצבעה בקיבוצים מציקים לך יותר מדפוסי ההצבעה בקרב חובשי כיפות סרוגות ברעננה?

    • hani24  On ספטמבר 25, 2011 at 2:03 pm

      רמי, הבנתי אותך, אתה יודע מוגבל מוגבל אבל לקרוא אני יודע, ואני בתגובה ניסיתי להבהיר לך שאני לא מסכים עימך, כי יש כאן רובד של גזענות שהוא ברור בעיניי ולא קשור לכל מיני איצטלות של חלוקות כאלו או אחרות….

      לגבי התהייה שלך בנושא מפלגת העבודה, נו זה קשור לעובדה שאת הטור הפוליטי התלת שבועי שלי אני כותב לאתר עבודה שחורה, אתר המתיימר להיות ס"ד, אך רוב מבקריו הם אחוסלי"ם — שאני עומד להם כמו עצם בגרון…ומפלגת העבודה היא אחת מחביבות ליבם….

      אני מקווה שהסברתי את עצמי…אתה מוזמן לראות את התגובות בעבודה שחורה:
      http://www.blacklabor.org/?p=38092#comment-340233

  • רמי  On ספטמבר 25, 2011 at 4:11 pm

    טוב, בעניין למה מפלגת העבודה והתגובות באתר עבודה שחורה – סבבה. תמשיך להנות.

    לגבי האיצטלות – פה אני ממשיך לחלוק עליך. אני חושב שהגזענות היא סוגיה יחסית שולית שמשמשת איצטלה דווקא עבור מי שהאינטרס שלו הוא לעשות כסף על חשבון המדינה ואזרחיה. ערד, שבה יחימוביץ' ניצחה את פרץ באופן מובהק, סובלת לא פחות מדימונה מההקצאה הבלתי הוגנת של קרקעות למועצת תמר. בדימונה, פרץ קיבל 85% אחוז מהקולות – אותו אחוז שיחימוביץ' קיבלה בקיבוצים. אם אתה אומר אומר שזו גזענות (ולא ניכנס לשאלה למה 85% בקיבוצים זה גזענות ולמה 95% בשדרות ונתיבות זה לא? למה 85% ו-95% במושבים של יוצאי טוניס ומרוקו – עזריקם וברוש – זה לא?) הטיעון לגזענות מזיז את הדיון הרחק מן הסוגיה החשובות ושם אותו במקום שיוצר חייץ בין מי שהם קורבנות של אותו עוול.

    • hani24  On ספטמבר 25, 2011 at 4:23 pm

      רמי הבנתי שאנו חלוקים, בדימונה עמיר 85% כריאקציה לקיבוצים ושוב עולה השאלה כמה בדימונה מתפקדים לעבודה…
      לגבי הסטת הדיון, אני טוען בדיוק להפיך, שלקבוצה הדומיננטית מתאים להסיט את הדיון לחלוקות ועוד שאר מיני ירקות העיקר לא להביט במראת הגזענות….
      כנראה של נגיע לעמק השווה בעניין.

  • רמי  On ספטמבר 25, 2011 at 5:26 pm

    כנראה 🙂

  • עידו לם  On ספטמבר 26, 2011 at 12:32 pm

    הקיבוצניקים מעולם לא היו שמאלנים גדולים ובהחלט ייתכן שגזענות ורגשי עלבון הם מה שמניעים אותם לא לבחור בפרץ. מעבר לכך אני מנסה להרים טרנד חדש: אנשים רבים הולכים עם החולצה של צ'ה גווארה בלי לדעת שמדובר בארכי רוצח ונבל מתועב, לכן אני החלטתי להדפיס לי חולצה עם התמונה של הילמר ברנטינג אבי הסוציאליזם השבדי זוכה פרס נובל לשלום ב 1921 והומניסט דגול, אני אשמח אם כול מי שיכול וכמובן רוצה יעשה כמוני.

  • עמית  On נובמבר 27, 2011 at 5:56 pm

    אני רואה דפוס הולך וחוזר בפוסטים שלך(קראתי כמה)
    שלפיו קודם כל אתה מחליט שמישהו גזען – הממסד, האשכנזם, מפלגת העבודה,תוכנית הטלוויזיה וכדומה, ואז גם מחפש איך לבסס את זה(דומה ללהרשיע אדם לפני שהחל המשפט)

    אני לא משלה את עצמי וברור לי שהסטיגמות העדתיות קיימות, אבל אתה וקבוצה נוספת של אינטלקטואלים מזרחים הופכים סוגיה זו באופן בלתי פרופורציונלי לסוגיה הבוערת ביותר במדינת ישראל (למרות שהסכסוכים הדתים או האידאולוגים חריפים לטעמי בהרבה)
    ולוקחים לא פעם ולא פעמיים דפוס תגובה של "קורבן אוטומטי/התקרבנות", אתה תמיד הנפגע והאחר תמיד הפוגע,ואני לא חושב שניתן לנהל באמת דיון אמיתי בסוגיות הבוערות אם משתמשים בשיטה הזו.

    יום טוב.

    • hani24  On נובמבר 27, 2011 at 8:51 pm

      הי עמית, אני מבין שלשיטתך אני אמור להתמקד בנושאים שאתה חושב שהם מרכזיים — ולדעתך הנושא העדתי הוא לא. למה? אתה חלילה וחס לא מסביר, אבל חלילה לך מלשמור את הטרוניות שלך עלי ועל עוד אינטלקטואלים עלומים שהפכו הכול לשיח של קורבנות….יש לי תשובה פשוטה לא טוב לך אל תקרא! חפש לך בלוג אחר או שתכתוב בעצמך בלוג ואז אולי תגיע למשהו שאתה מחפש….בינתיים חיים טובים ויפים לך.
      הני

  • מוני יקים האנטיציוני  On יולי 5, 2015 at 11:47 am

    הקיבוצים כמו המושבים ושכונות היוקרה האשכנאזיות הם כולם פרוייקטים גזעניים שנועדו לנשל את הפלסטינים מאדמות ארץ מולדתם תוך ניצולם וניחשולם של בני עם ישראל הספרדומזרחי. כל השאר זה שטויות של גזענים אשכנאזים שהשתלטו על מערכות החינוך והתיקשורת להפצת תורת הציונות האשכנאזית הגזענית ולמניעת כל זרימה של דעות לגיטימיות מנוגדות אנטי ציוניות ואנטי קולוניאליסטיות .

  • מוני יקים האנטיציוני  On יולי 5, 2015 at 3:09 pm

    אשכנאזים זה נושא עדתי ?

להשאיר תגובה

