פה מפיק מרגלית

מוסר כפול הינו בעייתי בעיקר לצד הסובל ממנו, שהרי מוסר כפול לא מתחולל בריק; הוא פועל לטובת מישהו אחד, בדרך כלל ההגמון, ולעומתו הוא פוגע במישהו אחר, בדרך כלל הצד המוחלש, למרבה הצער. כשאדם יחיד עושה שימוש לרעה במוסר כפול, זה מציק אבל פחות. כשמערכת שלמה שעושה שימוש כזה לרעה, זה מקומם במיוחד. בימים אלו אנו עדים, רובנו אילמים, לדרמה שכל כולה מוסר כפול ונכלולי. הדרמה על מרגלית צנעני, שנפלה בשבי העולם התחתון. תמונה מזוויעה ב"ידיעות אחרונות", שאמנם לא מפרסם תחקירים נגד ראש ממשלת ישראל ובניו, אך את תמונתה של מרגול מבועתת מול מצלמות המשטרה? למה לא!

מרגול — אמנית, זמרת ואישה מזרחית, לא מושפלת ומבוהלת!

אך הבעיה היא לא רק בתמונות. הבעיה היא בסיקור. הבעיה היא באפליה – למה מרגול כן ואחרים לא? מה מעורר במרגלית צנעני את הפחדים הקמאיים של כל אותם עיתונאים?

לדעתי, מרגול נפלה כפרי בשל לתוך מלחמת התרבות המתחוללת מזה שני עשורים, בין התרבות ה"גבוהה" האירופאית לתרבות ה"נחותה" הלבנטינית המזרחית. ולא, אין כאן שום קשר לאיכות התרבות, או לטיב המוצר, זוהי גזענות וחשש מהאחר.

מה היה לנו שם? ובכן שנים של ערוץ יחיד, שלטון ללא מיצרים, מדורת השבט האולטימטיבית. מה ששודר הוא מה שהיה, והתרבות? זה נראה כאילו אירופה זה כאן. "שירי ארץ ישראל" מבוצעים על ידי "מיטב בניה ובנותיה של הארץ". את ה"לא נחמדים" השאירו מחוץ לפריים.

אבל למגינת ליבם של חלק מהיושבים בציון, לא לעולם חוסן. נכון שתמיד היו זמרי קלטות, ודי ברור כי למרות המכירות של ארצי וברוזה, זוהר ארגוב עבר אותם במספרים ואולי אף הכפיל ושילש את הישגם הטוב ביותר, אך הוא מכר קסטות, ואת אלו הרי "לא סופרים". זה התחיל ברדיו הפיראטי, אך, השינוי האמיתי הגיע עם פתיחת השידור המסחרי; הטלוויזיה המסחרית שידרה מוסיקת פופ, ולא בהכרח מוסיקה שתאמה את הנרטיב של המדינה, והרדיו המסחרי שהגיע לכל בית, בעיקר עם מוסיקה של מבצעים מזרחים, השווקים נפרצו.

אז אלו שהפסידו עשו הכול על מנת לשמור על עליונותם. בתחילה הם נתנו למוסיקה שמות נלעגים כמו "מוסיקה ים-תיכונית" או "מוסיקה מזרחית", וכשזה לא עבד, הם החליטו להוריד את הכפפות ולהילחם ללא שום קוד מוסרי; לדבר על תת תרבות, על וטקסטים ירודים ועוד. כמובן, שהיו יוצאי דופן, אך הם היו ייחודיים בנוף הישראלי. אחד מהם היה עוזי חיטמן, זכרו לברכה. חיטמן שעבד עם אמנים מזרחים רבים, נהג לומר כי הוא לא מעוניין במוצאו של הזמר. הוא מביט רק על הכישרון. חיטמן עבד עם רבים וטובים ונלחם בכול עוזו נגד האפליה התרבותית ודיכוי. אך הוא היה אור יחיד באפלה הגדולה.

מלחמת תרבות זו, אינה מתמצה במוזיקה, היא חורגת מגבולותיה. היא עברה כמעט לכל תחומי החיים ויש הרגשה של חלק מאיתנו כאילו מדובר בקרב מאסף. גם התקשורת שותפה למעשים אלה, ולהעצמת המצב. לדוגמא נביא שני אמנים אחרים שנעצרו על עברות, דוד טופז וחנן גולדבלט, הראשון על תקיפה ואיומים והשני על אינוס קטינות! בשני המקרים התייחסה התקשורת בעדינות רבה יותר לנאשמים אלו, וההתגייסות של חבריהם למקצוע הייתה מעוררת קנאה. לעומתם מרגול שלנו עומדת בפני מתקפה חסרת תקדים, גם מהתקשורת ובעיקר מקרב המשטרה שמדליפה ללא הפסק לתקשורת.

אני מבין כמו כל אחד אחר את החשיבות שבהדלפות וסיפורים מעניינים, אולם אמורה להיות אמת מוסר בסיסית גם בקרב עיתונאים וזו נפרצה ללא תקנה בסיפורה של מרגלית צנעני. יקירת התקשורת, האישה שכולם רצו להכניס לפריים הפכה לשק חבטות לאומי. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כאשר מכול הבלון הנפוח הזה יצא כתב אישום מינורי ולאחריו זיכוי כמעט מוחלט. אני מעריך שעד אז נעבור לסיפור התקשורתי הבא, כולם יצקצקו בלשון ושלום על ישראל. אך את המוסר העיתונאי לא נוכל להציל.

גרסא ראשונית של הטור פורסמה בירחון סטטוס גיליון אוקטובר 2011

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יוסי דר  On ספטמבר 29, 2011 at 3:15 pm

    אתה לא צריך לעשות ספקולציות אם ייצא כתב אישום מינורי או לא. כתב אישום הוגש ופורסם בכלי התקשורת.
    אכן, "הרקע" המפורט בכתב האישום לא עושה חסד גדול עם מרגול.
    אבל מצד שני, בעלה לשעבר שעמד ליד ביתה עם שובה מהמעצר ותקף עם צלם עיתונות עם שרשרת – גם הוא לא עשה עם מרגול צדק מי יודע מה.

    • hani24  On ספטמבר 29, 2011 at 11:08 pm

      הי יוסי אכן כן, אבל כשכתבתי את הטור עדיין לא היה, וכמו שאתה בטח יודע ההר לא הוליד עכבר אלא בקושי פרעוש. נראה מה יקרה בסופו יש דעות שמרגול תצא זכאית!

      לגבי שאלת התוקף, הוא לא בעלה אלא גרושה, הוא עומד בזכות עצמו ואני מסכים שהוא לא בדיוק עושה צדק עם מרגול…

  • עירא - Ira  On ספטמבר 29, 2011 at 3:18 pm

    הייתי רוצב להאמין שזה לא קשור בשום צורה לעדה, מוצא או שוק המוסיקה המזרחית, אלא פשוט בגלל שהיא ידועה כבעלת גינונים קצת בריוניים בעולם הבידור המקומי (שאם לא כן, לא היתה נבחרת כשופטת טלוויזיונית, תפקיד המבקש ביצ'יות, בריונות או שאר תכונות קצת אגרסיביות כדי לעזור לרייטינג). האפי שלה הוא מה שמושך פה את השמחה לאיד של העתונאים, והדיסונאנס בין המאמצים שתמיד עשתה כדי לתת לעצמה תדמית אימהית לבין הגילויים על איומים וקשרי עולם תחתון שהפעילה. זה אכן לא קשור אם זה גולדבלט, טופז או צנעני, העמדת פנים שנחשפת היא חומר בערה זול ובטוח לעיתונות. שום עדתיות אין פה.

    • hani24  On ספטמבר 29, 2011 at 11:09 pm

      עירא, זכותך, אבל אינני מסכים עם מילה שכתבת, לדעתי יש כאן בעיקר גזענות!

  • סתם אדם  On ספטמבר 29, 2011 at 7:17 pm

    עוד מקרה מצער שבו רצים קדימה לעמוד לצד פושע (ע"ע כבוד אנסי משה קצב) רק בגלל מזרחיותו.
    אחיך עורך דין, לך ושאל אותו עדתיות או לא, מה זה אומר כשיש הארכת מעצר אחת אחרי השניה ומה היא עורך דינה של הגב' הלא בדיוק נכבדת אם הדבר היה נעשה שלא לצורך.

    הטור הזה הוא ביזוי וזלזול במערכת המשפט ושלטון החוק.

  • avio  On ספטמבר 29, 2011 at 8:04 pm

    אני לא חושב שהכותב מתייחס למישור המשפטי, אלא לאופו הסיקור. 'יש שופטים בירושלים', ועליהם האחריות. אבל עיוור וצבוע מי שאומר שהסיקור זהה בין מזרחיים שסרחו לבין אשכנזים. אם לדוגמה, תתפרסם כתבה על אמן גדול, מוכשר מאוד, שהתמכר לסמים והואשם אפילו בהכאת זוגתו- היא בוודאי תעורר גלים ותדרוש להוריד אותו מהמסכים. ובכן רבותיי לא, לא מדובר בזוהר ארגוב, אלא בשחקן, תסריטאי, ולאחרונה גם צייר-אסי דיין. מדוע התקשורת לא מסקרת את הידרדרות מצבו? מדוע שהוא מוציא סרט חדש מהללים אותו וקונים את ציוריו? הלוא הם יודעים לאן הכסף ילך…
    מה עוד, שגם בנו סובל מבעיות התמכרות וחרדה. מדוע אין שיח ציבורי על דמותו האבהית? עליו אסור, הרי אחרי הכול מדובר בבן האליטה הלבנה!

  • Agam Rafaeli  On ספטמבר 29, 2011 at 9:09 pm

    את השד העדתי גירשנו מזמן בארץ עם בחירת רמטכ"ל ונשיאים פרסיים. מפכ"ל משטרה ושר בינוי ושיכון מרוקאים. שר חוץ ושר תיירות עולים חדשים מרוסיה. שר תקשורת טוניסאי.

    מרגול עשתה דברים רעים ולא ידעה לנהל קמפיין תקשורתי ראוי.

    Tough luck

    • עירא - Ira  On ספטמבר 29, 2011 at 9:43 pm

      חה! הגזענות חיה וקיימת לצערי, פעם חשבתי שהיא כבר לא קיימת אבל עם חלוף השנים השכלתי. אבל הסיקור של מרגול לא קשור לעדתיו או גזענות, הוא לחלוטין קשור לאישיות והמקרה הפרטי.

      • hani24  On ספטמבר 29, 2011 at 11:12 pm

        עירא, ראה תגובתי מעלה…

      • Agam Rafaeli  On ספטמבר 30, 2011 at 8:04 pm

        גזענות כמובן קיימת ותמשיך להתקיים כל עוד הנוירונים שלנו יתפקדו כמו שהם מתפקדים היום. מה שככה"נ לא יהיה יותר זה עליהום מתוזמר ומנוהל כיאות. ישנו שילוב עמוק מדי של יותר מדי אנשים.

        התנכלויות אישיות יהיו לנצח.

    • hani24  On ספטמבר 29, 2011 at 11:12 pm

      בונאה גדול, מאיפה אתה באת? מאיזה מקום שכוח בזמן ובחלל? אתה קורא קבוע בבלוג? לא נראה לי! האם אני צריך להתחיל שוב את תולדות הזמן?
      נראה לי שאתה במקום הלא נכון, ריאקציונים אווילים וסתם בורים זה בבלוגים אחרים לא כאן….מצטער….
      הני

  • מפריח השממות  On ספטמבר 30, 2011 at 6:01 pm

    בדודו טופז התקשורת טיפלה בכפפות של משי?
    ובחנן גולדבלט?
    למיטב זכרוני ממש ממש לא.
    שני הפושעים עשו כותרות במשך מספר שבועות רצוף,
    ולא כותרות חיוביות בכלל.
    יכול להיות שזה בגלל שהם היה אשכנזים?
    ברור שלא..
    מה הקשר??

    • hani24  On אוקטובר 1, 2011 at 12:00 am

      ואללה עוד טרול…למדתי מילה חדשה 🙂
      אני מציע שתרענן את זכרונך בחיפוש קצר בגוגל ותשווה אולי תלמד משהו…לא קשה במיוחד…
      אבל בחייך לבלבל אותך עם העובדות…מה הקשר…

  • אבנר  On אוקטובר 2, 2011 at 1:34 pm

    בוא נניח שמרגלית צנעני היתה שולחת ביריונים שיאימו עלייך בגלל סכסוך כלשהו, האם גם אז היית יוצא להגנתה או מחבר מאמרים על מזרחיותה ושאר ירקות?

    ברור שלא.

    למעשה המאמר הזה מעיד על אוטיזים מוסרי שלדעתי מאפיין חלק גדול ממה שמכונה "השמאל הרדיקלי" ועיקרו הוא – כל עוד זה לא נוגע לי באופן אישי אין לי בעיה לתמוך בכל מעשה עוול או פשע כדלקמן : החשוד הוא מזרחי הזדמנות לדבר על "אשכנזים" החשוד הוא ערבי הזמנות לדבר על "קולניאליזים" וכן הלאה וכן הלאה זאת חשיבה של תבניות שמעידה בעיקר על עצלנות מחשבתית

    • hani24  On אוקטובר 2, 2011 at 9:15 pm

      כמו בלעם, באת לקלל ויצאת מברך! 🙂 אני מסכים עימך במיליון אחוזים, אם מישהו בא לתקוף אותי אטפל בתקיפה לגופו של עניין ולא לגופו של אדם או במקרה זה לאתניות של האדם!

      לגבי האוטיזם והשמאל הרדיקלי, כשתחליט לא לדבר בסיסמאות נבובות ודפוסים דימיוניים ותחזור למציאות נמשיך את השיח….

  • אבנר  On אוקטובר 3, 2011 at 9:20 am

    אני שמח שאתה מסכים איתי.

    אז למה אתה מתייחס למוצא של מרגלית צנעני ולא מעשה שבו היא חשודה ולמה היה אפשר לדעת מראש ברגע שהיא נעצרה איך יראו המאמרים שלך ושל אחרים במה שמכונה השמאל הרדיקלי?

    התשובה ברורה- רוב המאמרים שלך ושל אחרים נראו כאילו נכתבו על ידי מכונה ללא מגע יד אדם – אתה יכול לדעת בברור איך יראה המאמר עוד לפני שהוא נכתב בכל נושא ובכל עינין ללא קשר לעובדות לשכל או להגיון.
    תמיד נמצא בו את המילים "אשכנזים" (או בגרסה האינטלקטואלית "אחוסלים") תמיד כמובן נמצא אזכור לציונות בהקשר לפשעים שונים ומשונים , באופן מחזורי גם תמיד נמצא אזכורים ל"כנרת" "חטיפת ילדים" ו"עוזי משולם" ,במאמרים כאלה העולם בנוי כמו במערבון ישן יש רעים שולטים בעולם: "גברים אשכנזים חילונים" ויש טובים ותמימים: "חרדים,ערבים,מזרחים"

    הדבר היחיד שמפתיע במאמרים הללו שאין בו שום דבר מפתיע או בלתי צפוי.

    • hani24  On אוקטובר 3, 2011 at 4:40 pm

      בונאה, אתה גאון! התגובה שלך היא לחלוטין לא פבלובית, כל מילה בסלע, אתה ממש לא אוטומט ומלא סיסמאות שחוקות…ואני ממש מת לדעת מה תמשיך להפיק…
      אם היית כותב משהו חדשני מילא, אם היית מתייחס לגופו של טיעון ניחא, אבל אתה סתם כותב דברים מועתקים מטוקבקים של פשיסטים במקומות אחרים וממחזר…אז כשתחליט לדבר לעניין נמשיך…בנתיים לרשימת הטרולים….http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C_%28%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%98%29

      נאחל לטרול הצלחה בהמשך דרכו….

  • נדב ילון  On אוקטובר 6, 2011 at 1:06 am

    אחי,
    עלית על עץ. הרוח נושבת שם, רואים את הנוף, נדמה לך שחברים מריעים לך למטה. על אלו שלא, אתה זורק תפוחי עץ. אבל בשורה התחתונה – אתה פשוט לא צודק!

    • hani24  On אוקטובר 6, 2011 at 10:34 am

      הי נדב, או חיים? כי אח יש לי רק אחד ועד כמה שאני יודע הוא לא בדיוק ממשפחת ילון…
      לגבי עצים לא כל כך בטוח, יש כאן טיעון…אם לא תכתוב משהו סובסטנטיבי על הטיעון לא אוכל לדעת מה הבעיה….עד אז בהצלחה בתיאטרון…..

Trackbacks

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: