קצת אחרת….

טוב, אז יצא לי פוסט עצבני, נכנסתי בהמון אנשים. חלקכם אהב, חלקכם אהב פחות, אבל בתוך כל בליל הרוע הזה וההתפרצות האלימה הזאת יש המון דברים טובים…וכאן על מנת לנסות ולהסביר איך דברים יכולים להראות אחרת יש לי כמה הגיגים…

ראשית עלי לציין כי רבים לא הבינו חלק מרכזי בטיעון שלי, אינני מתנצח עם אשכנזים באשר הם, זוהי לא מטרתי או מטרת הפוסט. אני בא חשבון עם מבנים חברתיים שהם מבנים שבבסיסם יש תודעה ציונית מהזן הישן ובסיסה המחשבתי הוא חשיבה יורו-צנטרית – אלו בעיני הם המנגנונים האשכנזיים הבעייתיים.

כמו כן, חשוב להדגיש, כי אינני טוען לאיזה מרתף חשוך וחבורה של זקני ציון שישבו והחליטו על קונספירציה בה הם ישתלטו על כולנו וינהיגו את המדינה, מדובר בתהליכים חברתיים שגרמו לרבים וטובים מאיתנו להישאר מאחור. רוצים דוגמאות? תפדלו: ראשית הבה נביט באוכלוסיית בתי הסוהר בישראל, המספרים מפחידים ומראים כי מבין האסירים היהודים 90% הם ממוצא מזרחי – לעומתם, בבדיקה של אחוז המרצים האשכנזים באקדמיה הישראלית הציבורית בלבד (זו הממומנת מכיסם של כולנו!) נמצא כי אלו מהווים כ-92% מכלל המרצים. אלא אם מישהו יאמר לי כי נמצא גן המחבר בין מזרחים לעבריינות ובין אשכנזים לאינטלקטואליות – יש כאן בעיה, ולא משנה איך מפרשים את העניין.

ישנם עוד ממצאים לגבי האליטה הבירוקרטית של ישראל שברובה אשכנזית (ראו נחמיאס 1999) והפער בחינוך, כאן נמצא כי רק בעוד 100 שנה, בקצב סגירת הפערים הנוכחי, יסגרו הפערים בין מזרחים לאשכנזים (ראו, כהן והברפלד 2009), חלוקת העושר, בעיקר בשל העברות בין דוריות, שהולכת והופכת לקיצונית יותר ויותר (לוין אפשטיין, סמיונוב וספילרמן, 1997). אני יודע, יש שיתחילו את הויכוח לגבי נישואי תערובות, עדיין עם סיכויי הגירושין הגבוהים ביותר ועדיין מהווים מיעוט מסך הנישואין – ויש כאלו שיגידו גם את ההורים שלי שמו במעברה – נכון, גם אשכנזים היו במעברות – אבל ההבדל הוא שעם ההון התרבותי שלהם, הם יצאו מהמעברה לאחר שנתיים בממוצע (ראו סבירסקי 1988) ואילו המזרחים נשארו שם עד היום….

כמובן שישנם כאלו שהם כמו רעל במערכת, מפרידים ממדרים ועושים כל דבר על מנת להשאיר את ההגמוניה במקומה כי זה בעיקר משרת את האינטרסים שלם. בחלקם הן/ם יושבות/ים בבית המחוקקים ונהנים ממנעמי השלטון, וכה בעת מנסים במהלכים מניפולטיביים לתמרן ולנווט תנועות של אנשים ומחאוץ. חלקם הם אעלק "יועצות/ים", שמדברים על שיח תקשורתי ואיך "למכור" את הדברים בצורה הנכונה, הם אינם אלא יועצות/י אחיטופל….אלו הם בעלות/י השיח הישן הם המקלות בגלגלים…

אבל די, לא רוצה עוד להמשיך את הויכוח הזה, נמאס לי, רוצה להראות משהו קצת אחרת….אני רוצה להראות כי הגשר הזה בין מזרחים לאשכנזים הוא אפשרי, וכי יש שמאל שחושב אחרת והוא מהווה גשר בין הציבורים הללו שחושבים שהם נמצאים במאבק עיקש ולא כך הוא. הדוגמאות שאביא כאן, הם מתוך הספירה הציבורית של אנשים ששמו את הדברים לעין כל, ועל כן אני מרשה לעצמי להשתמש בדוגמאות הללו – כמו כן, חשוב להדגיש כי לסדר הופעת הדברים אין קשר לחשיבות האנשים או הפעילות המדהימה שהן/ם עושות/ים.

בין מאות, התגובות שקיבלתי בשרשורים שונים או תגובות כתוצאה מהאירועים היו כמה ששווה לקרוא, לדוגמא נעה קאופמן, פעילה ותיקה מדרום העיר בנושאי מהגרים פליטים ומבקשי מקלט (לא רובם הם לא מסתננים – תקשיבו לראיון מהבוקר עם קרן נויבך…) העלתה סטטוס פשוט ומדויק "לשמאל האשכנזי אסור בשום פנים ואופן לנהל את המאבק למען הפליטים על גבם של תושבי השכונות, ולשמאל המזרחי אסור לנהל את מאבק תושבי השכונות על גב הפליטים. זה לא קל, אבל אנחנו צריכים להגיד לעצמנו את זה כל בוקר."  וזו רק ההתחלה.

זו לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני ויש בה אנשים כמוך וכמוני….

עוד פעילות מבורכת באה מכיוון הארגון "ילדים ישראלים" Israeli Children את רותם אילן ואת יונתן שחם אני מכיר כבר הרבה זמן, יונתן הוא פעיל ותיק מעיר לכולנו, בחור מדהים סטודנט בעל מחשבה חדה ובאמת אדם הייתי חולק איתו כל רעיון שיש לי – בחור משכמו ומעלה, עובד כבר שנים על פרויקטים שונים בדרום העיר, הכול בשקט מסירות אין קץ, בלי פטרונות או התנשאות על המקומיים, ומבי את הרגישות שיש במקום זה. רותם היא סיפור מעניין, גדלה בשכונת שפירא, למרות שרבים לא יודעים זאת, היא לא מצהירה על כך בפומבי, אבל היא מתנהגת בהגינות וטוב לכולם. לא באה עם הנחות מובלעות לגבי האיכות של אלו לעומת הנחיתות של אחרים, עובדת מתוך השכונה עם השכונה, וחשה בכאב גדול כל מכה שיוצאת מקרב השכונה עקב אותן תקריות מצערות. היא מובילה את ארגון ילדים ישראלים מחיל לחיל עם חברותיה וחבריה, ואת כל זאת עושה מבלי לדרוך על גב תושבי השכונה, מבלי להתלהם אחרי כל אירוע והבנה מלאה לשותפות הגורל בין תושבי השכונה לבין המהגרים הרבים שגודשים אותה.

כמובן שאת הרשימה אני לא ממצה, אני רק מנסה להראות את הגשר בין הקבוצות – את החיבור בקרב הפעילים החברתיים שרבים נהנים לכנות "השמאל הישראלי". אולם השמות הם לא רק אלו שהוזכרו לעיל, יש את ליטל בר וספיר סלוצקר המדהימות, שמתרוצצות מדווחות, עוזרות כותבות הכול, בשקט ילידות השכונה חיות בשכונה – כששאלו אותי מדוע לא יצאו להם בני ובנות השכונה בהפגנה הגדולה בתקווה? – שאלה שהצחיקה אותי עד לדמעות של כאב היות ורוב המשתתפים היו מהשכונה – הפנים של ליטל וספיר עמדו מולי, גם ביום למחרת בו עמדנו מול תחנת המשטרה בניסיון לשחרר את כל העצורות והעצורים בנות השכונה וגם אלו שלא….כמובן, חברה שלי, יעל בן יפת שעובדת ימים כלילות להמשיך את הפעילות של  המטה למאבק בגזענות בישראל של הקשת הדמוקרטית המזרחית וגם של פורום גוש הפריפריות – כולן/ם מוזמנות/ים להצטרף אשכנזים ומזרחים כאחד! וגם אחד חררדו לייבנר, דרום אמריקאי, גר בשכונה מגיע לכל מקום שיש בו מאבק, עוזר מרגיע ומסייע…

ויש גם את פעילי שכונת שפירא, אלו שכתבו מכתב מדהים לראש הממשלה יום לאחר אותו ערב רע בשכונת התקווה, והם לא הפנו אצבע מאשימה כלפי התושבים, כי הם התושבים – הם רק יצאו בדרישה לראש הממשלה, די! קבע מדיניות והפסק את ההסתה!

אני יודע יש עוד, ולא הזכרתי את כולם בלי העלבויות, אין כאן שום כוונת זדון. אלו הם דוגמאות לנשים וגברים שמהם צריך ללמוד ולצאת לכיוון החדש, אולי מהם תצא הבשורה, חלקן/ם גרות/ים ב"שכונה" חלקן/ם גרות/ים מחוץ לשוכנה, אבל כולן/ם מבינות/ים את המתח בין כל החברות והחברים, כולן/ם מבינות את הצורך שלא לדרוך על תושבי השכונה בדרך להגעה לתודעה הציבורית  ולסיוע המבורך והכה חשוב למהגרים החיים בדרום העיר. לאף לא ניתן יהיה להגיע להבנה אם יבואו להם אותם "יפי התואר מצפון העיר" לשכונה לעזור לכמה שעות לחלק אוכל למהגרים, להצטלם לעיתון ולעשות מסיבה בשביל המצב רוח….את אלו צריכים להחליף הפעילות והפעילים האמיתיים מקרב השכונה – דוגמאות יש לעיל כמה, ושוב אני מצטער אם שכחתי מישהו…

תקווה? יש לי, השאלה אם אחרים רואים אותה….אני יודע זוהי שעה קשה, השיח שובר מפריד וגורם להרגשה של חוסר אונים, אולם מתוכו לא צריכה לצאת קריאה לפיצול – מתוכו אולי תצא התובנה כי אנו יכולים להיות חברה טובה יותר, חזקה יותר וחכמה יותר כזו שמסוגלת להבין לקבל ולהכיל את כולם, בלי יוצא מן הכלל, וללא הבדל של דת גזע ומין…ימים יגידו….

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Tal Meyerstein  On מאי 29, 2012 at 11:05 am

    "לאף לא ניתן יהיה להגיע להבנה אם יבואו להם אותם "יפי התואר מצפון העיר" לשכונה לעזור לכמה שעות לחלק אוכל למהגרים,"
    הבנתי. אז אתה מבקש לא להגיע לחלק אוכל בלווינסקי? האם תיאמת את הבקשה הזו עם הפליטים הרעבים ללחם? האם תיאמת את הבקשה הזו עם התושבים שיהיו צפויים מעתה לעלייה במקרי הגניבה לצורך קיום בסיסי?
    ואל תטעה לרגע. אני חומל על תושבי השכונות וחושב שהאשמה היא הממשלה שלא נותנת לפליטים אפשרות להתפרנס ולא מפזרת אותם בכל הארץ כדי שלא יפלו לנטל בלתי אפשרי על איזור אחד המדינה.

    • hani24  On מאי 29, 2012 at 11:46 am

      הי טל, עם תושבי השכונה מתואם…ועם הפליטים אילו? אלו שלא מקבלים כי אין? אלו שלא מגיעים בזמן? או אלו שמצטלמים מחובקים עם יפי התואר במזמן שהם מקבלים אוכל? יש משהו בנושא מתן בסתר ולא לצורך רווח פוליטי….ובכלל מה עם לעשות את זה בצפון/מרכז העיר הרי ממילא רובם עובדים שם….אבל נראה לי שאנחנו לא צריכים להילחם אלד עם השני אלא פשוט למצוא את עמק השווה ראה את הפוסט הבא http://wp.me/pJ07z-hNb
      מתאים?
      הני

      • Tal Meyerstein  On מאי 29, 2012 at 2:24 pm

        הלינק שלך מוביל לפוסט הנוכחי (שכותרתו "קצת אחרת…"). האם אליו אתה מתכוון? בפוסט זה אתה מציין לטובה ארגונים שאכן עושים עבודה חשובה אבל אני לא מסכים איתך לגבי ההפרדה שאתה עושה בינם לבין "מרק לווינסקי", והטלת הדופי במניעיהם. במקרה אני מכיר אישית כמה מהם ונעלב בשמם. לא משנה. נחליק.
        הבעיה היותר רצינית בעיניי היא הטלת הדופי בשם הסולידריות המזרחית במי שהותקף באלימות בשכונה. אתה קורא לפעולה משותפת חיובית של שמאל אשכנזי ושמאל מזרחי אבל קיים חשש למידת התמיכה שתתן למותקפים במקרים שייתקלו באלימות (ואתה מכיר מצויין את הלך הרוחות וההסתה בישראל נגד כל "סמולני" באשר הוא).
        אגב, אתה זוכר את המקרה המפורסם של פעילי זכויות האדם הלבנים מהצפון בארה"ב שבאו לסייע למאבק השחורים במיסיסיפי ונרצחו ע"י לבנים גזעניים בדרום? גם הם היו פריבילגים מול הדרומיים העניים… http://en.wikipedia.org/wiki/Mississippi_civil_rights_workers_murders

        • hani24  On מאי 29, 2012 at 4:34 pm

          מצטער, פחות מידי שעות שינה….נו טוב אני שמח שאתה נעלב בשמם אבל הכי אני שמח שאתה מחליק לי אותה…אני מקווה שזה טוב – תודה! באמת תודה!

          לגבי השאלה שלך, אני מציע שבמקום שתשאל אותי תשאל את האנשים שציינתי בפוסט, יש בפוסט דרך ליצור עימם קשר (פייסבוק) חלקם כבר לא גרים בשכונה — אולי להם יהיו תובנות אני לא רוצה לדבר בשמם – שלא כמוך.

          לגבי ההשוואה למיסיסיפי, אם אתה מפחד אל תבוא….אין לי מה להגיד….החשש שלי הוא לא מאלימות כזאת אלא מסוג אחר אבל בניגוד אליך לא אהיה דמגוג ואמכור כאן קצת שטנה ושנאה….

          מחליק אותה….

          • Tal Meyerstein  On מאי 29, 2012 at 9:45 pm

            לא מפחד לבוא כמו שלא פחדתי בעבר כשהתנדבתי בא.ס.ף.
            אני דמגוג? שיהיה. רק תזכור שאף אחד גם לא האמין שירצחו ראש ממשלה בישראל. אני מניח שלמי שהזהיר אז גם קראו דמגוג ומפיץ שנאה.

            • hani24  On מאי 29, 2012 at 10:16 pm

              אני שמח שהתנדבת באסף זה יופי וחשוב.
              אנשים האמינו שירצח פוליטיקאי וראש הממשלה הוא אחד כזה אבל יש מצב שאתה חושב אחרת….
              הטיעון שלך הוא סופר דמגגוגי — ולא צריך להמתין לרצח כי כבר היה אחד פליט רצח אישה קשישה בנווה שאנן אלא אם זה לא נחשב…..מה שנקרא לענות באותה שפה….

        • דרור בל"ד  On מאי 29, 2012 at 10:21 pm

          תושבי שכונת התקווה דורשים פתרון מיידי לבעיה שהציבה לפתחם ממשלת הזדון הנוכחית וקודמתה, בעיה אותה מנציחים גם אלו המכינים מרק וגם אלו הפונים לבגצ ונלחמים – לראייתם של תושב השכונה – את המלחמות האידאולוגיות של השמאל מול הימין, מלחמות האשכנזי\פליט\פלסטיני מול המזרחי\מסתנן\מתנחל, והכל על גבם של התושבים המקומיים. בראיון לעודד שחר אמר אחד התושבים כי לו היה יכול, היה משתף פעולה גם עם השטן כדי לפתור את מצוקת התושבים.

          את האנלוגיה בין אשכנזי מול מזרחי לבין שמאל מול ימין, בין פלסטיני מול מתנחל לבין פליט מול מסתנן יש לרסק. היא טופחה בהצלחה מסחררת בידי תועמלני הימין, ודווקא מקרב האשכנזיים שבהם. אליהם חברו, מדעת או שלא מדעת, הקבוצה המכונה השמאל האשכנזי, אשר במעשיה ובמחדליה הוסיפה שמן למדורת הגזענות. תועמלני הימין מנסים לשייך את אותו שמאל אשכנזי לשמאל המזרחי, ממש כשם שהם מנסים לשייך את מפלגת בל"ד לחמאס. ההבדלים בין בל"ד לבין חמאס גדולים אלפי מונים מההבדלים בין מרצ לבין ליברמן. ציונים אשכנזיים גזענים מסוגו של יוסי גורביץ יעשו ככל יכולתם לטשטש עובדה זו, בין היתר במאמרי שטנה נגד בל"ד. הגזענות אותה מפיצים יוסי גורביץ ושכמותו משמש את תועמלני הימין במלחמתם דווקא ביעל בן יפת ובשולה קשת. אין להם עניין להלחם בגורביץ ובשכמותו – אלו משמשים להם מגש של כסף כדי להפיץ את משנתם וכדי להלחם באויביהם האידאולוגים האמיתיים – השמאל המזרחי – ע"י טשטוש ההבדלים ביניהם.

          כאשר הני זובידה מתבכיין ומיילל כי אפילו שוחרי הטוב מציינים כי המפגינים היו אשכנזיים ברובם, אין הוא מתעניין בסטטיסטיקה יבשה אלא בהדרת הפעילים המזרחים מהתיאור. תגובתה של ליטל בר לתום מהגר – מעט מדי, העוקץ: "מה שאתה כותב הוא לא נכון. אתה מלכתחילה סופר אך ורק את השמאל האשכנזי\משתכנז שנוסע לשטחים כשמאל, ואז אתה כותב שאין שמאל בשכונות. יש הרבה שמאל בשכונות. אחותי, הקשת הדמוקרטית המזרחית, צוות דיור ציבורי של תראבוט, המעברה הירושלמית ועוד ועוד- זה הכל שמאל רדיקלי שמקדיש את כולו למאבק השכונות. (שמכונה אגב שלא בצדק מאבק חברתי, להבדיל אותו מהפוליטי, על אף שהוא מאבק פוליטי לכל עניין ודבר)".

          על מנת שההבחנה בין השמאל האשכנזי דוגמת יוסי גורביץ לבין זה המזרחי לא רק תיעשה אלא גם תיראה, יש לבחון באומץ וללא משוא פנים את מידת הנזק והתועלת הנוצרת משיתוף פעולה עם גורמים המכונים שמאל אשכנזי, ולא את מידת קירבתנו לדעותיהם הפוליטיות בנושא הסכסוך הציוני-פלסטיני, לעומת לאלו של בן ארי. כאשר ישב גורביץ בכנס השמאל האשכנזי, הוא לא תהה מדוע אורלי נוי סירבה להופיע שם למרות שהוזמנה. כשהגיע להתנגד לכאורה, ולמעשה לשתף פעולה, ל\עם מירי רגב ודנון, מיהר והעלה תמונות המבטאות את סלידתו מאותו אספסוף לדבריו, מיהר וכתב פוסט נוסף המאשים את תושבי השכונה במצבם, השמיץ את מתי שמואלוף, והעלה לסיום (נכון לעכשיו) סרטון בו הוא, הוא הוא זה המוצג כקורבן, באמצעות מניפולציה פמיניסטית לכאורה.

          כדאי להשוות את פוסט השנאה של גורביץ לעומת זה של חגי מטר – מגדולי המתנגדים, אשר הגיע אף הוא לזירת האירוע וחווה חוויה דומה. את ההבדל הזה מנסים תועמלני הימין לטשטש ככל יכולתם. אני מניח כי לחגי מטר יש חברים בראמאללה, אלא שגם הוא יודע כי ישנם ימים בהם מוטב לא להראות את פניך שם (למשל אוקטובר 2000). הדיונים במעשיו של גורביץ הזכירו לי את ויכוחיי עם חבריי בתחילת שנות ה90 על המנעותם לכאורה מביצוע פשעי מלחמה תוך כדי השירות בשטחים. בדיונים על מעשיו הנלוזים של גורביץ לא הועלתה כלל הלגיטימיות לבואו לשם, כאשר ידוע כי כל כוונותיו היו להוכיח את גזענותו, נאורותו לכאורה.

          כפי שצפו זה מכבר שולה קשת, הני זובידה ויעל בן יפת, הנזק נעשה. יש הנזכרים להכות על חטא (בזמנו ספגה קשת קיתונות של רותחין בגלל מאמרה "הקשיבו לרבנים הקוראים לא להשכיר דירות למהגרים") ויש כאלה שימשיכו להכין מרק ולהתהדר כעורב בנוצותיו של טווס. לא לזמן רב!

          לא ירחק היום וכך תיראה במדינה האחת מהנהר עד לים מערכת הבחירות הדמוקרטיות לראשות הממשלה. בלי רעש לבן, בלי צעקות, ללא פרשננו לענייני בטחון\ערבים הציוניאשכנזי עמוס גלעד גיורא איילנד עוזי דיין, ללא כתבנו לענייני בטחון\ערבים הציוניאשכנזי אלון בן דוד אמיר בר-שלום, ללא עיתונאי החצר הציוניאשכנזי ארי שביט דן מרגלית, ולאחר שהאתר של הציוניאשכנזי יוסי גורביץ יימחק מהמפה.

  • נתן  On יוני 1, 2012 at 6:54 pm

    "מבין האסירים היהודים 90% הם ממוצא מזרחי "

    טוב אחרי שנים ארוכות שהנתון הזה עולה(בשינוים שונים שנעים בין 80 אחוז ל98 אחוז) , אולי הגיע הזמן להודות שהוא מצוץ כולו מהאצבע.
    אין ולא היה בעבר שום נתון של מוצאם העדתי של האסירים בשרות בתי הסוהר.(ומי שחולק על כך מוזמן
    לבדוק)
    כמובן של"מזרחיים המקצועיים" העובדות האלה לא צריכות להפריע , כמו העובדה שהתוקפים בשכונת התקווה הם גזעניים אלימים ובורים ולא כבשים תמימות שמובלים על ידי אחרים לא תשכנע אותם להפסיק עם הקלישאות

    • hani24  On יוני 1, 2012 at 10:41 pm

      נתן לא צריך נתונים של השב״ס יש נתונים של בתי המשפט לגבי אנשים שנשפטו והעונשים. אבל למה בלבל אותך עם העובדות…..הכול בסדר המשיכו לקנות….

  • רונן  On יוני 1, 2012 at 10:22 pm

    לא משנה מה תכתוב ומה תגיד יש עובדה אחת:
    אף אחד לא יחלק מרק לפליטים במרכז שוסטר ברמת אביב וגם לא בהרצליה או רמת השרון.
    קל מאוד להאשים את תושבי השכונות בגזענות למרות שרובם לא גזענים.בכל צורה שהם יצעקו על זה שאת הפליטים זורקים עליהם ישתיקו אותם עם גזענות.אני רחוק מאוד ממיכאל בן ארי אבל אני זוכר מה אמרו מתרחצי ברכת גורדון על הפליטים שהוא הביא לשם.
    אני מניח שהם הוא היה מאכיל פליטים בארקפה של רמת אביב\בסי קפה ברמת החייל או ברביבה וסיליה הוא היה מסולק תוך 3 דקות.
    מרתיח אותי שאנשי השמאל מכלילים על אנשי השכונות דברים וכן זה השמאל האשכנזי המגעיל.
    גם תושבי השכונות רואים ארגוני סיוע מלוים פליטים כדי שלא יפגעו אבל אותם ארגוני סיוע אף פעם לא באו לללות קשישים לבנק או לתת עזרה אחרת בשכונות.
    אני אגב עוזר לפליטים מפעם לפעם במגעים מול רשויות שונות ולכן זכותי להעביר ביקורת.

להשאיר תגובה

