גזענות נא(ע)ורה…

שלום לכולןם, במסגרת "פסטיבל" ההכחשה סביב הגזענות בישראל בעקבות התוכנית של אמנון לוי בערוץ 10 הפנים האמיתיות "השד העדתי" הנה עוד טור אורחת של חברה מדהימה שרונה לוי! אנא לפני שאתןם כותבות/ים תגובה תחשבו לפחות פעמיים!

תגובה בלתי-מצונזרת לאריאנה מלמד / שרונה לוי

אתמול בבוקר קראתי שעיתונאית אחת המתגוררת בנהריה שנים ספורות, החליטה להסביר לאנשים שחיים במרכז- מהי פריפריה. היא סיפרה שאנשי העיר אינם נאים בעיניה, ועקב כך היא עברה לפריפריה ואז פצחה בעיקרי זכותה זכותה לבקר את אותה הפריפריה ומשם זה תיארה את החיים הבלתי נסבלים בנהריה וזאת למרות שהגיעה לצפון מרצונה החופשי והבלתי תלוי! העיתונאית המדוברת גם קוננה על קריסת הפנתיאון התרבותי שוותיקי נהריה- לא חשוב מאיזו תפוצה – ייצגו בעיניה. עוד מתחוור מן הטקסט שלה, שרק הולך ומתכער תוך כדי קריאה שיש לה בת מאומצת שבעצמה אמצה גינונים לא מי יודע מה, ושהיא דוברת שפה וולגרית שייבאה מן ״הג'ונגל הנהריאני״ אל הוילה (בניגוד לדימוי הג׳ונגל זו אמיתית ומוחשית!) של האמא היישר מפיהם של חבריה לספסל הלימודים. והאם, העיתונאית, המורגלת בחיי מקלדת קשים הרי משקיעה את מיטב משאביה הקיומיים להקניית הרגלי שפה לבתה הדיסלקטית . .

על- כן כנהרייאנית גאה וזועמת ישבתי והקדשתי מחופשתי הקצובה בליל קיץ חם כמה שורות כדי לבאר לקהל הבלתי-מיומן מנהריה ומשאר רחבי הרשת את דבריה של א. מלמד תוך כדי פירוק והרכבה על מציאות חייה של מי שעשתה את כל הדרך הפוך – מנהריה הלבנטינית לכרך התל- אביבי. כמובן מוקדש גם כשירות לציבור אבירי ופיות המקלדת מכאן שיודעים לצטט את פאנון כל כך יפה, אבל לא יודעים מה באמת קורה במרחק נסיעה של שעתיים מהחוג לסוציולוגיה (ברכבת, ובתנאי שהיא עובדת היום!!)

" 13 שנה אני בפריפריה. מרצוני. 25 שנה גרתי בתל אביב, ונמאס. רציתי לגליל, עברתי לקיבוץ פרוד. היה לי העונג המפוקפק לחזות בגסיסתו של חלום משותף ליוצאי הונגריה, ניצולי שואה וסוציאליסטים, שהתיישבו על אדמות הכפר פרד'ייה וכרמי הזיתים שלו ב – 1949. הכפר איננו, הזיתים נותרו. נכדו או שמא כבר נינו של בעל האדמות מקבל עכשיו זכות למסוק את הזיתים בקיבוץ, בתמורה למה – אינני יודע, אבל בטח לא בחינם. גם זה סיפור של נישול וניצול ואי הבנה. וגזענות ודיכוי. אחד מני רבים שקיימים בארץ המסוכסת הזאת."

יפה אריאנה שפענחת את מנגנוני הניצול, הנישול והגזענות כלפי פלסטינים. את זה גם אנחנו לא שוכחים לכם, אבל כנראה שטרם הפנמת את העובדה שמפעילי מנגנונים אלה הם אותם אלו שגזרו על יהודי ארצות ערב והאיסלם את פירוק קהילותיהם ופיזורם ביישובי הספר המרוחקים, אשר בניגוד לך ולחבריך ולדור הוריכם עתירי הפריבילגיות, הגיעו לנהריה שלא 'מרצונם' ושבניהם ובנותיהן. כן, הבנתי שגדלת באשדוד אבל להגיע מהמרכז לצפון זאת פריבילגיה. כמוני למשל, הגיעו המונים למרכז מהפריפריה המנוחשלת שלא בטובתם או מרצונם, רק כדי לחיות כאן חיים סזיפיים של חיפוש פרנסה והתקיימות פול גז בניוטרל! ודרך אגב, הם, הייקים, הבינו בדיוק לאן הם הגיעו – הם ברחו מגרמניה הנאצית, ארה"ב סגרה שעריה ופלשתינה היתה האפשרות היחידה.. אז אספו כסף, הגיעו וקנו אדמות של כפר ערבי, א-נהר שמו.

את כותבת:

"כמעט 7 שנים בקיבוץ, 6 שנים בנהריה: כשהייתי קטנה היינו באים לכאן לחופשות מאשדוד. למה? כי בפנסיונים דיברו גרמנית ובערב פרדי דורה היה מופיע בשואו בשפה שהורי עדיין ראו בה שפה אהובה. "פרדי דורה בלי צנזורה" קראו למופע ונהריה היתה מעוז ייקי איתן של חקלאים עקשנים, יקה-פוצים, וטייקונים-בהתהוות כמו אדון שטראוס ואדון זוגלובק ואדון ורטהיימר. כל כך לא הבינו את המקום אליו הגיעו, עד שהתרחקו מאד מישיבה ליד הים ובמה שהוא כיום פיסת החוף הכי נחשקת, קבעו דווקא את בית העלמין"

נהריה תמיד היתה מעוז איתן עבור הייקים. עובדה שהם לא עזבו בהמוניהם. בית-העלמין נקבע ליד הים, ממש כמו בתל- אביב, כי מי האמין אז שהעיר תגדל למימדיה כיום. בנוסף, הזיכרונות שלך מנהריה כעיר תיירות הם באמת רומנטיים אבל את הנעשה אין להשיב. זוהי דרכו של עולם. מעט ילדים, מעט יורשים והכסף איפשר להגר מהעיר. גם סטף ורטהיימר מתגורר בקיסריה וגם מיקי שטראוס וצאצאי משפחת זוגלובק חיים בפזורה המבוססת של ישראל.. שלא לדבר על האחוזות המפוארות שנשארו בנהריה.

לאחר אקספוזציה קצרה על נדודים ועל העבר הייקי של נהריה, קפצנו לנו בזמן לשנות ה-50 וה-60 ועד ימינו, עת הגיעו העליות הגדולות גם לנהריה בדמותם של "מרוקאים, רוסים, אתיופים, צד"ל וטפטוף מתמשך של רוסים ורומנים ופלשמורה עד היום". ומה עם העיראקים שישבו במעברה? שכחת אותם? ואז הגיע לו בשנות ה-90 ראש עיר ש"לא מצא אפילו אגורה בתקציב העיריה לשימור הצריף הייקי האחרון שנותר על תילו" אבל מה, רוצה להפוך את נהריה לראשון לציון-מערב.

תסבירי בבקשה מה רע בלהרוס צריפים ישנים ולבנות במקומם בתים? צריף מסמל משהו ארעי ורעוע ואילו בית מסמל את הקבוע והיציב. האם הם שליליים בעינייך? וגם, אם היה כ"כ חשוב לייקים לשמר את הצריפים שלהם, למה הם לא פנו לעשירי העיר, הייקים, שישמרו זאת עבורם. מי שהעבר שלו לא מטריד אותו שלא יצפה שראש עירייה יעשה זאת עבורם. מה גם שאלו נכסים פרטיים שלא שייכים בשום אופן לעירייה. נ.ב. –מה כ"כ חשוב בצריף? את מתכוונת כמו הצריף של בן-גוריון? ואם נהריה תהפוך, אוי ואבוי, לראשון מערב, אז את אומרת "שתבוא אוכלוסיה איכותית מהמרכז"?? דווקא לא! מרכז העיר של נהריה תמיד היה בורגני עם בתים נמוכי קומה ובניינים לא גבוהים. אוכלוסייה 'איכותית' מהמרכז לעולם לא תגיע לפריפריה מכיון שאז הם ייאלצו לוותר על ההון שמתלווה לפריבילגיות. אוכלוסייה 'איכותית' משמרת את מעמדה ולא יורדת לעיר-פועלים צפונית ורחוקה. אז מה היה לנו עד עכשיו? ייקים, עליות המוניות, ז'קי סבג ואז….הגיעה הבת שלך. מלימודיה היא הביאה הביתה: אייל גולן וליאור נרקיס. היכרות מעמיקה עם דמויות האח הגדול שמעולם לא צפתה בו. נישוק מזוזות. נישוק כלבי הבית תוך כדי מלמול, "חיים שלי, חיים שלי". היא הביאה מבטא מסוים מאד, סט של מניירות פיזיות מסוימות מאד, שליטה מופתית ברזי העינטוז (וסירוב ללמוד ריקודי בטן ברצינות, עם הזעקה: "נראה לך אני צריכה את זה? "). עוד הביאה: מבנה משפט עברי משובש, אוצר מלים בו יש תחתון ומכנס ומגף ולשים נעליים ותביאי לי נשיקה (ז'יבי לי בוסה) ולרשום מכתב ושתי שקל.

כל זה בעיה שלך יקירתי..אוצר מילים, כפי שלימדו אותנו הקולוניאליסטים, מגיע מהבית, מהסביבה, הרי למה הרחיקו ילדים מביתם לפנימיות? כדי שיתחנכו רחוק מההורים. ע"ע 'עלית הנוער'. כניראה שנכשלת או שהבת שלך ממש חכמה והבינה שאין לך מה להעניק לה ברצינות. ותגידי ת'אמת, יש לך מזוזה בבית? ומה קרה לפסיקים בתמורה המפרטת? לי זה נשמע שהילדה בריאה בנפשה והשתלבה יפה בסביבה חברתית תוססת ומגוונת. חלומו של כל הורה שלילדים שלו יהיו חברים וחברות..משהו מאוד מוזר קורה כאן. ותגידי עוד משהו, הבת שלך יודעת מה את חושבת עליה?

אז סיפרת לנו שהילדה מאומצת וגדלה בבית פלורליסטי ושיוויוני ועכשיו מגיעה פרשנות מתוחכמת למדי למצבה העגום של הבת, או של האם, תלוי איך מסתכלים על כך: אבל מה שהיא מביאה הביתה, מה שחברותיה מביאות ובאמת לא חשוב מנין באו – הוא עיסה מזרחית-כללית וולגרית. זה מה שנותר אחרי 65 שנות הדרה של הפריפריה מן המרכז. העדר אופציות.

זה אף פעם לא חשוב מאין מגיעים העיקר שבסוף הופכים 'לעיסה מזרחית-כללית וולגרית'. יש לך את המתכון? נשמע כמו עיסה מגובשת, תפוחה, במרקם אחיד, חלומו של כל טבח. ולשיטתך, אם מישהו מתגורר במרכז הארץ ולא חשוב מאיזה מוצא, הוא לא הופך לעיסה וולגרית-כללית? או שיש כאן מרכיב סודי ששייך רק לאנשי הפריפריה?

אכן, קיימת 65 שנות הדרה של הפריפריה מהמרכז ובאמת מהמרכז לא מגיעים לצפון הרחוק כי זה באמת כל-כך רחוק מהמרכז ואל תשכחי, אנשים בנהריה עדיין חיים בצריפים. כדי שתוכל לזכות לאופציות העומדות לרשות ילדי המרכז, אני צריכה לעבוד קשה נורא – ראשית, בהבהרה של מהו וולגרי ומה לא ייתכן בביתנו. לא בגלל המזרחיות, חלילה, אלא בגלל הוולגריות. אייל גולן הוא לא זמר מזרחי בעיני. הוא חרא זמר. סליחה, תיקון: חרא טקסטים, מוזיקה נחותה, זמר מעולה. אני מציעה אופציות אחרות: פייטנים ופיירוז, אמל מורקוס ועמיר בניון. המון אופציות. העיקר לא להתיקע בפריפריה בלי אופציות.

תראי, כל הכבוד על עבודתך הקשה. להיות הורה זאת עבודה קשה, לא סתם… צריך באמת לחשוב איך להפריד בין וולגרי למעודן.. ובכלל, אם את טוענת שאינך גזענית אז מדוע את מוסיפה 'לא בגלל המזרחיות, חלילה, אלא בגלל הוולגריות"? מדוע צריך להסביר משהו שאמור להיות ברור? כי 'וולגריות' לפי הנאורים הליברלים מאירופה, לא קשורה למוצא רק להתנהגות מסויימת שאנחנו, קרי הנאורים, קבענו שהיא כזו.

איך מזרחי הפך לוולגרי? טאוטלולגיה היא טכניקה ספרותית הבנויה מצירופי מילים שונות או דומות, החוזרות על אותה משמעות. כמו כן, נקראים 'טאוטולוגיים' גם משפטים החוזרים בצורה קצת אחרת על עצמם, כגון 'פחם שחור', 'פחם מפויח ושחור', 'שחור הפחם הכהה' וכיו"ב. אז מזרחי וולגרי זה מסתבר אותה טאוטולוגיה.

ברור שאת לא עצלנית ואכן את עובדת מאוד קשה והילדה ממש יקרה לך:

כדי שתוכל לזכות לחינוך העומד לרשות ילדי המרכז, אני צריכה לשלם המון. כבר כתבתי: 100000 ש"ח עלה לי ללמד אותה קרוא וכתוב. היא דיסלקטית. לבית הספר אין מענה. אולי לכל בתי הספר אין מענה, אבל 100000 ש"ח זה הרבה יותר מדי משכורות בפריפריה. ילדים שגורלם שפר עליהם פחות, יישארו דיסלקטים.

בואי אספר לך מה קורה במרכז שאותו עזבת כי נמאס לך: גם במרכז ילדים דיסלקטים לא זוכים למענה לבעיותיהם אלא אם כן הם גרים בצפון/מרכז ת"א ואז קיימת רשת עניפה של שיעורים פרטיים, מאבחנים ומכונים שונים ומשונים כדי לעזור לילדים לצלוח את בי"ס. נהריה לא שונה במצבה החינוכי העגום מאף עיר פריפריאלית אחרת. מה שכן, זה רק מוכיח את הטענה של אנשי הפריפרייה בדבר אפלייה ממסדית ויפה שבאת מהמרכז וחשפת זאת קבל עם ועדה, קבלי ח"ח. את גם מספרת שאת מוציאה הרבה כסף על תרבות. תגידי, כמה את מרוויחה? כי מסתבר מדברייך שבנהריה אין תרבות ועל כל קונצרט ותערוכה אתן נוסעות רחוק, למרכז. משיחה עם תושבי נהריה זה ברור שמה שכתבת כאן הוא שקר. בנהריה יש הכל, יש אולם מופעים ומגיעות הצגות ותיאטרון באופן קבוע. חיפה נמצאת במרחק של 25 דקות מאז שסללו כביש עוקף אז כך שאין כאן תירוץ. וגם ברכבת… אם ברצונך להיות בררנית זאת באמת בעיה שלך ולא של התרבות שקיימת בעיר. מה לעשות שפרדי דורה כבר הפסיק להופיע בגרמנית וויקטור עמר ז"ל נפטר ואין מי שישיר שאנסונים בצרפתית.

אז אין חינוך ואין תרבות, אז עם מה נשארנו? עם דור של ילדי שכונה אשכנזים-רוסים-קווקזים-אתיופים-רומנים-מרוקאים דור שלישי-צד"לניקים-ילידי הארץ דור שלישי-וכל מיני, כ ש כ ו ל ם מאמצים דיבור ומבטא וגינונים מזרחיים-עיסתיים, וכשכולם יסבלו מחוסר שוויון בנקודות הפתיחה שלהם בצבא ובאקדמיה, וכשכולם ייאלצו לעבוד קשה מדי כדי למחוק – אם יצליחו למחוק – את נזקי הפריפריה. אה, ואצלנו גם מתים מוקדם יותר.

שוב חזרנו לוולגריות=מוצא? מה יהיה? חשבתי שאמרת שאת לא גזענית. ובכלל, את נאורה ומשכילה וקראת את פאנון, חבל שאת לא מפנימה שהעובדה שהילדים ממוצא, לא משנה איזה אבל הוולגרי מנהריה, לא יצליחו בעתיד זה לא בגלל המוצא שלהם, אלא מכיוון שמי שמגיע מהפריפרייה תמיד ייחשב נחות למי שהתחת שלו כבר נטוע במרכז הארץ, בעיר הלבנה…. כדי למחוק את נזקי הפריפריה יש להקצות לכך משאבים אמיתיים ורצון של המדינה לשנות את המצב. ובכלל, איך מפרידים עיסה?

ולסיום, מילה קטנה לבת שלך: מזל שיש חופשה מבי"ס כי איך היא היתה מסבירה לחברות שלה שאמא שלה שונאת אותן? והאמת, שאין כמו לגדול בעיר מעורבת ופלורליסטית אמיתית כמו שנהריה היתה ותהיה, רק כך חווים את העולם על הצבעים המגוונים והמרתקים שלו. לגדול במקום הומוגני מייצר סיכסוכים ושנאה בדיוק כמו שתיארת את קיבוץ פרוד. יש מקום שכן מתאים לך? לא אשדוד, לא תל אביב, לא פרוד, לא נהריה?? מה עם לבנון? שמעתי ביירות ממש תוססת ושם לא יידעו שאת מטנפת בעברית על השכנים שלך.

מדבריו החכמים של פאנון אצטט:

– "כל עם שעבר קולוניזציה, היינו כל עם שהתפתח בקרבו תסביך נחיתות בעקבות סתימת הגולל על תרבות המקום והמקור שלו – ניצב פנים אל פנים מול שפת האומה המתרבתת, כלומר שפת התרבות של האומה-האם. האדם החי תחת כיבוש יצליח "לרדת מהעצים", להשתחרר מהנחיתות שלו, רק עד כמה שיאמץ את ערכי התרבות של המטרופולין. ככל שיתכחש לשחוֹרוּת שלו, לעצים שלו – כך יהיה יותר לבן". (פרנץ פאנון, עור שחור מסיכות לבנות)

וזאת החוויה שלו:

"אמי שחפצה בבן למופת

אם לא תדע את החומר בהיסטוריה

לא תלך לדרשת יום א' לבוש

בגדי יום א' שלך

הילד הזה יהיה בושה לשם שלנו

הילד הזה יהיה "השם ישמור" שלנו

תשתוק, אמרתי לך שאתה חייב לדבר

צרפתית

צרפתית של צרפת

צרפתית של צרפתים

צרפתית צרפתית".

ואת כל זה כתבה שרונה שגדלה בשכונת ממשלתי בנהריה, מרוקאית ועירקית שסיימה שני תארים אקדמיים ותעודת הוראה וגם כתבה תזה וגם עובדת בקידום נוער עם בני נוער בסיכון בתל-אביב, העיר המשופעת בכסף שלא הולך למקומות הנכונים. וגם, זאת שעזבה את הצפון לטובת המרכז והתרחקה פיזית מהמשפחה כדי לשפר את מצבה התעסוקתי. וגם, מקפידה להגיע כל שבועיים לביקור חם ואוהב של קובה של סבתא. כן, זאת התרבות שיש בנהריה. ואצטט את עצמי: בנהריה קיימת תרבות מפוארת של קהילה ומשפחתיות – כולם מכירים את כולם ושותפים בשמחות וגם באבל, נפגשים באותם באותם בתי-קפה קבועים ומשתפים אחד את השני בחיים בעיר אחת. קהילה השזורה בתוך מרקם אנושי מפואר של עולים מכל הגלויות שהשכילו לפתחעיר מגוונת. הייקים לא היו גזענים וכל מה שנכתב כאן אינו נגד הייקים של נהריה של פעם.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מנחמי בן-ציון  On אוגוסט 9, 2013 at 6:42 pm

    הני ,
    את מי בדיוק אתה מאשים, אולי תפנה לאשם ותפסיק לבלבל לכולם
    את השכל. אתה לא מרגיש מושפל ,מכתבה בטלביזיה שאומרת שאתה
    מפגר ? .עם איזה אשכנזי, אתה רוצה לבוא בחשבון ,אולי עם אשתך ?
    אמרת בטלביזיה שחסר רק ניצוץ !!! אז מה יקרה ? אתה לא מאמין
    בדמוקרטיה, מכיוון שהיא לא מספקת את מאוויך, אז אתה מקוה שהניצוץ
    יביא לך את האביב הערבי ? מה הבעיה שלך? אתה שליחו של נסראללה ?
    מעניין למה ,בכתבתו אמנון לוי לא מצא לנכון, לראיין אשכנזי אחד. אולי
    כי מדובר בכלל, בעיניין וירטואלי ? יש לי, כמו שאתה רואה המון שאלות ,
    אולי יש לך לפחות תשובה אחת ? כי הרי אתה לא סנוב גזען .

  • נבות  On אוגוסט 9, 2013 at 10:44 pm

    הבן שלי בגיל 17,חצי-חצי במוצאו, גדל ברמת השרון ,פרבר אשכנזי עם נגיעות מכחול של האלפיון, חזר מביקור בעפולה אצל משפחה מזרחית חמה מאד, חבר טוב שלו חי שם, זה לא כ'כ שיגרתי.
    הוא אומר: אבא, נפרדתי לשלום ואמרתי תודה, אז דוד ,האבא של החבר, ענה לי :על מה תודה, תבוא אלינו שבתות.
    הבית כל הזמן פתוח, האמא, אתי, כל הזמן מביאה כוסות ואוכל ,הפירות על השולחן ,כל החברים שורצים, היא מאושרת.
    ההורים מסרו לך ד'ש חם (לי ).
    ועוד כהנה וכהנה.
    העיניים שלו נצצו.
    הם אנשים ממש חמים זה שונה מאד ממה שאני מרגיש כאן.

    נזכרתי שפגשתי את השד העדתי בצבא.
    לקח לי זמן והתגברתי על כמה חששות, לא היו לי דעות קדומות ,אבל האוזן לא הייתה רגילה לזוהר ארגוב, בתקופת השיא שלו. סלסולי אלינור בחדרי המגורים של סגל המפקדה הזכירו לי אווירה של כלא מצרי ( יותר מאוחר יצא "מאחורי הסורגים" עם תני לי יד של בועז שרעבי ), והכל היה מאד שונה.
    אבל היינו יחד בסגל הפיקוד בבסיס ולא היו הבדלים ,ערבי סגל וקומזיץ היו לערבי שירה עם תערובת של שירים מכל הקשת, גם בערבית לפעמים.
    נסעתי לבקר אצל חברים שגרו בירוחם, דימונה ,אשדוד.
    הייתה אצלם אותה אווירה שהבן שלי הכיר עכשיו בעפולה.

    ההבדל הגדול מבחינתי ,זו המחיצה האנליטית השיפוטית שמאמצים השיכנוז והמשתכנז. מתלווה לזה שימוש בשפה ובחיתוך דיבור מסוימים ,המקובלים על העילית התרבותית המתנשאת.

    אם יש מצב להקים מינהלת חינוך יהודי, ומבחינתי יש מקום לחינוך יהודי רחב ביותר, של כלל התרבות היהודית על שלל מסורותיה ולחניה, שפות ודיאלקטים, אומנות וכל הקיטש, הבית והרחוב והכיכר.

    אם היו באים לכאן רק אשכנזים ,הם לא היו שורדים זה את זה, ובכל מקרה הייתה כאן גזענות ושנאת זרים בין עדות אשכנז.

    התנשאות והדרה זה בטבע שלנו.
    מוצא וקרבה לחצרות רבנים ,הם מפתחות לשידוכים ונישואין בעדות ישראל, מקור לכל התנשאות וגזענות, כנ'ל גם בבתי חינוך חרדים ודתיים.

    עדיין תקוע עם השאלה שלי: אם זה כל כך דליק ונפיץ איך זה לא קרה ולא קורה ? מה הגפרור שיצית את זה ?
    היו תקופות שחששתי שתפרוץ מלחמה או מהומות קשות וזה ירד למחתרת ואני עדיין לא רואה שזה יקרה מעבר לדמיון שלך ,הני.

    שבת שלום
    נבות

    • hani24  On אוגוסט 11, 2013 at 5:59 am

      הי נבות, מצטער על התגובה המאוחרת עבודה ארה״ב וכאלו.
      ראה נראה לי שאתה לא הכי חזק בהיסטוריה לשחורים באמריקה עם דיכוי הרבה יותר ברור כמו עבדות לקח יותר ממאה וחמישים שנה להתקומם – אז למה אתה מצפה שאנחנו נקום כאיש אחד עם מנגנוני דיכוי והדחקה כה אכזריים תוך פחות מחצי מאה? לאט לאט – אבל כל מה שצריך כדי שכל העסק יעלה באש הוא מקרה אחד קטן – גפרור אחד קטנטן…אני ממתין בסבלנות לגפרורים או לתובנה מה שיבוא קודם.

      • שי אילן  On אוגוסט 19, 2013 at 7:18 am

        סליחה, אבל 150 שנה ומה? מהומות בניו ג'רזי ובקונטיקט? קצת הצתת חנויות? והבונבון – המשך הסגרגציה היום, בתי כלא מלאים עד להתפקע. אם אתה עוקב היטב, לאחרונה גם חזרה של שלילת זכויות הצבעה, למשל, באישור בתי המשפט. תובנות פרטיקולריות מניבות תיקונים אד הוק של עוולות. אין ברירה אלא להסתפק בזה בינתיים, אבל אין טעם להאדיר את זה, לדעתי.

  • מנחמי בן-ציון  On אוגוסט 10, 2013 at 12:12 pm

    נבות היקר,
    מדוע הפתיעה אותך קבלת הפנים, בביתו של חבר של בנך ? לא ידעת שכך
    מנהגם, מימים ימימה ? גם בהעדה האשכנזית מקבלים אורחים ,לא ?.
    כל עדה ומנהגיה, מתאים לך לאמץ מנהג של עדה אחרת, משהו מונע ממך ?
    יבוא אליך אורח מזרחי ,אל תגיש לו רגל כרושה ,או גפילט'ה- פיש (קציצת דג
    ממולא) בשבילי זה מעדן, בשבילם זה גועל נפש . הם חושבים שזה דג עם
    סוכר, אכן יש בזה מעט סוכר ,זה בכלל לא מתוק, ואוכלים את זה עם חזרת.
    אתה לא רגיל למוסיקה מזרחית ,משהו אומר לך שאתה גזען ? כל אחד רגיל
    למה שהורגל מילדותו . מה לא בסדר בזה ?. יש לי בן בוגר תואר שני במוסיקה
    מאוניברסיטת תל-אביב, בקומפוזיציה וניצוח תזמורות .הוא אומר לי מוסיקה
    היא מוסיקה והעיקר שתכתב על פי הכללים שלה ,תוספת כישרון חשובה לא
    פחות .הניצצות הן בראש של הני ואולי תקוותיו של כל האנרכיסט, חמום מוח.

  • אסקה  On אוגוסט 10, 2013 at 12:14 pm

    אפשר להיות מאוד מעודדים.
    עד לפני תקופה קצרה אנשים כמו אריאנה מלמד היו מתבטאים כך ולא סופגים את המהלומה המתבקשת. לכן היו ממשיכים לאחוז בהרגשת הנאורות הצדקנית שלהם, כאילו הם גם עליונים תרבותית וגם אוהבי אדם. לאט לאט זה התפרק להם. הקשר ההגמוני שהחזיק את המימדים הללו הולך ונפרם. מאמרים כמו אלו של שרונה החלו לבוא עוד ועוד מתרבים ומכים בהם גלים גלים. היום השיח הזה, שעד לפני 10-20 נחשב קיצוני וחתרני, במקרה הטוב בכייני שצריך לבטל על הסף, "שד עדתי", הוא כבר מיינסטרים, בטלוויזיה, בשיחות בין אנשים, בעיתונות.
    בקרוב מאוד אנשים כמו מלמד ולונדון כבר לא יעזו להתבטא כך. ואתם יודעים מה? יש לי הרגשה שעוד כמה שנים ידברו עליהם אחרת. וכל זה יוביל לדברים טובים נוספים.

  • מנחמי בן-ציון  On אוגוסט 10, 2013 at 1:25 pm

    אסקה היקרה ,
    אני מבין שאת עומדת להרוויח, מ"השד העדתי". כולך עוז ועזוז כי עכשיו את
    תהיי האליטה, שתקבע מה שווה ומה לא, נכון ? אני מקווה שתגיעי לשם, מה
    שיותר מהר, כדי לגלות שאין דבר כזה ושזה בראש שלך בלבד.מה תעשי אז ?
    גם אשכנזים ששבו ארצה, שינו את שם משפחתם ,כי זה ניראה להם יותר
    מתאים .למשל שם אבי בליטא היה מנחמוביץ הוא ואחיו החליפו למנחמי .אז
    מה קרה, זה הפך אותם לאליטה ? ארז טל (בן-טולילה) בגלל שהחליף את שמו
    קיבל תפקידים בתקשורת, בגלל שם משפחתו החדש ,לא בגלל כישרונותיו ?
    אני לא מבין, המזרחיים לא מרגישים ,מספיק הערכה למורשת התרבותית
    שהביאו מגלותם וזקוקים לאישור ממי שהוא, על כך ? שמעתי את תגובתו של
    הח'כ אריה דרעי ,שאצלם השידוך עם אשכנזים נחשב, לא טוב. משהו קרא לו
    גזען ?.חסר שאשכנזי היה אומר דבר כזה ,איזה סמטוחה היית עושה מזה.
    תנסי להיות כנה עם עצמך ותשאלי, מי אשם במצבך החברתי כמיזרחית ,אם
    בכלל.

  • אילת  On אוגוסט 10, 2013 at 6:59 pm

    ותודה לשרונה לוי שהשכילה לפרק לגורמים את דבריה הגזעניים של אריאנה

  • arianamelamed  On אוגוסט 12, 2013 at 12:42 am

    אוי, שרונה, שרונה. כמה טריקים רטוריים נלוזים בפוסט אחד, אמנם ארוך, אבל גם כל כך מייגע: נתחיל? היא סיפרה שאנשי העיר אינם נאים בעיניה, ועקב כך היא עברה לפריפריה – זה לא מה שסיפרתי ובשום מקום לא טענתי שאנשי העיר אינם נאים בעיני. סיפרתי שעברתי לקיבוץ פרוד. לא, זו לא פריביליגיה. אדם הרוצה לגדל את ילדין רחוק משאונה של עיר והוא בן המעמד הבינוני הריקי-כהני אינו יכול לעשות זאת במרכז. סיפרתי על חוויותי האישיות מנהריה של פעם, שהן חוויות של תיירת מאשדוד. תיירת שבדיוק כמו המוני עולים אחרים בתקופתי, נדרשה לגור בעיירת פיתוח. אשדוד אפילו לא היתה עיירה בעת שהגענו אליה.
    צר לי על ששכחתי להזכיר את העירקים שישבו במעברה בנהריה. אנילא עסוקה בספירה של מוצאים אתניים שונים, כמוך, כדי להגיע למסקנה שלי שהבעיה החבתרילת החריפה ביותר בישראל של 2013 היא בעיית יחסי מרכז-פריפריה.
    בכל כפר ומושב וקיבוץ בישראל נעשה מאמץ מרוכז לשמר את ההיסטוריה המקומית. למאמץ הזה מוקדשים גם כספי ציבור. בנהריה, ראש העיר לא מצא לנכון לשמר את הציף האחרון של הייקים, עדות לקיומם של מייסדי העיר שהולכים ונעלמים ממנה, באמת בגלל הדמוגרפיה והממון – אבל למה לא מצא לנכון? אוי בגלל שלא נוח לו להכיר בקיומם של הייקים כמייסדים? ואולי זה סתם עצוב, שאין בכלל תחושה של היסטוריה למקום?
    ג'קי סבג, שלמה בוחבוט וראשי רשויות אחרות בצפון התבטאו לא אחת בדבר רצונם בתנופםת בניה שתביא לצפון "אוכלוסיה איכותית" מהמרכז. הביטוי כמו גם הרצון הוא שלהם לבדם, והוא נורא בעיני, כי הג'נטריפיקציה והבועה הנדלנית של הצפון הרחוק (גם אצלנו יש דבר כזה, תתפלאו) מונעים מן האוכלוסיות המקוממיות המוחלשות לשדרג את תנאי חייהם. הרצון ב"אוכלוסיה איכותית" מייצג זלזול תהומי של האנשים הללו במי שהם מופקדים על רווחתם בעירם: הם בעצם רוצים תושבים אחרים, לא את אלה שיש, וכמוהם גם יצרני הקמפיינים שמעודדים מעבר לגליל ומסתירים לגמרי את הבעיות הסוציואקונומיות שלו. אותו דבר בנגב. וכן, דווקא מגיעה אוכלוסיה מהמרכז – אבל לא לנהריה.

    ואז כתבתי על ביתי, וכתבתי על מה שהביאה הביתה ממערכת החינוך – לא דך המערכת אלא מההפסקות, משיחותיה עם חברות וחברים לכיתה. ואת כתבת : "כל זה בעיה שלך יקירתי..אוצר מילים, כפי שלימדו אותנו הקולוניאליסטים, מגיע מהבית, מהסביבה, הרי למה הרחיקו ילדים מביתם לפנימיות? כדי שיתחנכו רחוק מההורים. ע"ע 'עלית הנוער'. כניראה שנכשלת או שהבת שלך ממש חכמה והבינה שאין לך מה להעניק לה ברצינות. ותגידי ת'אמת, יש לך מזוזה בבית? ומה קרה לפסיקים בתמורה המפרטת? לי זה נשמע שהילדה בריאה בנפשה והשתלבה יפה בסביבה חברתית תוססת ומגוונת. חלומו של כל הורה שלילדים שלו יהיו חברים וחברות..משהו מאוד מוזר קורה כאן. ותגידי עוד משהו, הבת שלך יודעת מה את חושבת עליה?"

    אוצר המלים הביתי שלנו עשיר, מפני שאני גאה בשפה שאותה אני מדברת מבחירה אכל רכשתי בייסורים. גם בתי לא נולדה לתוך העברית, וכל כך שמחתי ללמד אותה ואת אחיה לדבר בשפה שאני הכי אוהבת מבין עשר השפות שאני יודעת. וכל כך הקפדתי על רכישת עברית נאה, שנהיינו חד-לשוניים למרות שבן זוגי אמריקאי ולפני הילדים דיברנו עברית ואנגלית בבית. "כנראה שנכשלת"? שרונה – לייחס למי שאת כועסת עליו כשלונות זה טריק רטורי עלוב. בואי לבקר בביתי ותראי איך ילדיי דוברים עברית – אבל תשמעי גם את העיסה. והיא וולגרית.

    בתי מוקפת חברים וחברות וכולם רצויים בביתנו. אבל כמו בכל בית, גם לנו יש העדפות תרבותיות. הן כוללות המון מוסיקה אתנית ובתוכה גם המוןם מוסיקה מזרחית, אבל לא אייל גולן. לא, מפני שמדובר בתןוצר תעשייתי נמוך מצח, ולא חשוב לי מאיזו עדה. וכן, הצעתי לבת שלי אלטרנטיבות לרוב לאייל גולן תוך נסיון להסביר לה מה ההבדל בינו לבין, נגיד, יאיר דלאל. או עמיר בניון, או קובי אוז. או ח'אלד ששר בצרפתית. או ג'ו עמר אהוב ליבי. או אהובה עוזרי, שהייי הראשונה שכתבה עליה בעיתונות העברית. מלא דברים, מלא מזרחית, הכל על המדפים של הדיסקים, את מוזמנת לראות.

    כתבתי:
    כדי שתוכל לזכות לחינוך העומד לרשות ילדי המרכז, אני צריכה לשלם המון. כבר כתבתי: 100000 ש"ח עלה לי ללמד אותה קרוא וכתוב. היא דיסלקטית. לבית הספר אין מענה. אולי לכל בתי הספר אין מענה, אבל 100000 ש"ח זה הרבה יותר מדי משכורות בפריפריה. ילדים שגורלם שפר עליהם פחות, יישארו דיסלקטים.

    לא ציפיתי שלבית הספר יהיה מענה לדיסלקציה, למרות שעל פי חוק צריך להיות לו. כל מה שרציתי לומר הוא, שילדים בפריפריה, שהוריהם משתכרים הרבה פחות מילדים במרכז, יישארו דיסלקטים. לא נורא בעינייך? בעיני כן: בעיני צריך היה להקים בפריפריה מרכזי הוראה מתקנת לילדים נפלאים שיש להם קשיים בדרך הלימוד המקובלת על משרד החינוך. נראה לך לא נכון? למה?

    וכן, אני מוציאה הון על נסיעות להצגות ולתערוכות ומופעים, כי מה שמגיע לנהריה הוא בעיקר זבל מסחרי.

    תגידי, כמה את מרוויחה – שאלת – וזו אם -אמא של החוצפות. מה זה עניינך ואיך זה מקדם את הטיעונים שלך?

    בחרתי לגור בנהריה בשכונה הכי הטרוגנית שיש. לא בחרתי בנהריה עצמה: אני צריכה לגור כאן כדי להיות קרובה לבית החולים היחיד בישראל – דווקא בפריפריה – שמבין לאשורו את מצבו של בני. בני בילה שם כבר יותר משנתיים מחייו ולכן אנחנו כאן, מול הים, ליד הספורטק, ובחופש מלא חברים וחברות, ואני מצרה על כך שכולם, לא משנה היכן נולדו הסבים שלהם, נדבקו דווקא בחלקים היותר נמוכים, כן, וולגריים, של תרבויות גדולות ומפוארות שנמחקו כאן. ונהריה כן נאה בעיני, אבל מאד לא נאה עתידם של ילדים שייאלצו להילחם קשה יותר מילדי המרכז על מקומם השוויוני בחברה שעושה הבחנה כל כך קיצונית בין מרכז לבין פריפריה. לא שרונה, אנילא אעבור ללהבנון. את תקועה איתי, ועם אנשים שחושבים כמוני, והם לא מעטים, ועם אנשים שחושבים שעברית משובשת פלוס אייל גולן פלוס נישוק מזוזות הם לא הגינונים ופיסות התרבות הכי עיליות שיש, אלא עיסה וולגרית שהיא במקרה מזרחית, והיא מכוערת בעיני כמו העיסה הוולגרית האשכנזית שגם עליה כתבתי.

    האמת, לא אכפת לי מה את חושבת עלי. אכפת לי שאת מייחסת לי אמירות, דעות, אורחות חיים, התנהגות ובחירות שמעולם לא היו שלי. כמובן שאת מוזמנת לבקר בבית שלנו, שהוא בית רב תרבותי, רב לשוני ופלורליסטי – ולהתרשם בעצמך. אה, ואני גם אלופה בקובה חמוסטה, אם בא לך, וגם באוכל מן הדרום של ארה"ב. ההזמנה פתוחה. תרימי את הכפפה?

    • hani24  On אוגוסט 13, 2013 at 10:04 pm

      אם בכר מדברים על טריקים רטוריים נלוזים…הייתי ממליץ שוב על מראה אצלנו בשוק הכרמל במיוחד בשביל מאה ושתיים שקל – מה שנקרא הפוסל במומו פוסל- לא בטוח שאת מכירה אבל מהמראה יכולה לעזור אז תהני….

  • שרונה  On אוגוסט 12, 2013 at 1:28 pm

    אריאנה, גם אני גדלתי בבית רב-לשוני ורב-תרבותי שהתרבות הערבית, השפה הערבית והצרפתית הם הדומיננטים בו. ומכיוון שכך, לייחס שוב וולגריות לקבוצות מסוימות, אשכנזים ומזרחים, לא הופך אותך לנאורה משום סוג. שוב, אני אשאל, מי את בכלל שתקטלגי ותסבירי תרבות ותסמני אותה כוולגרית או לא? מזרחית או אשכנזית!
    באופן עקרוני הוויכוח איתך עקר ומנוכר מהסיבה שאני גדלתי בנהריה וגם אני אימצתי בגאווה סט מניירות של עינטוזים וגם אני אומרת 'חיים שלי' וכפרה. אייל גולן הוא הזמר הישראלי-מזרחי הכי טוב בארץ בשני עשורים האחרונים ובבית שלנו יש לו מקום של כבוד. לצערי, אני אכן תקועה עם אנשים המתנשאים עליי ועל שכמותי ומזה אין לי מנוס…

  • אילת  On אוגוסט 12, 2013 at 1:49 pm

    אריאנה, מה עם לכבד אנשים כמו שהם, לאהוב את האדם באשר הוא? לכבד אחרים ותרבויות שונות ?
    אנחנו במדינה שבה חיים אנשים שבאו ממדינות שונות וחונכו וגדלו בתרבויות שונות. איך אפשר לבוא ולהגיד שתרבות אחת היא וולגרית ואחת היא עילית????
    מה זה השטויות האלו?
    איך את בכלל מעזה לכתוב דברים כל כך גזעניים?
    וזה בכלל לא משנה אם זה על "אשכנזים" או על "מזרחיים".
    עיסה וולגרית???? מאיפה הבאת את כל השנאה הזו?
    תתמקדי בלאהוב את עצמך ואת הסובבים אותך, יותר בריא לנשמה.

  • nik  On אוגוסט 16, 2013 at 10:54 am

    הגמוניה היא מצב תקין בתוך מדינה. הניצול קיים בכל שיטת משטר קפיטליסטית. מה אתה מציע בעצם? אפליה מתקנת למזרחים? מה עם הדרוזים ידידי? כמה מרצים דרוזים ראית? מה הוא אחוז הנשים בכנסת? שופטים ערבים בבית משפט עליון? מה לגבי נגיד בנק ישראל צ'רקסי? אין ספק שגם הקבוצה שלנו (המזרחים) היא קבוצה שמודרת. אנשים כמוך או כמו אמנון לוי שואפים לשנות את מאזן הכוחות בחברה במקום לשנות את השיטה.

    בלי קשר, חבל שאתה משתמש בטכניקות רטוריות נלוזות בשביל להביע את דעתך. אפשר לנהל דיון בצורה אחרת, קראתי את הטור שלך ואת הטור תגובה שנכתב לך. בתור קורא כל ה"שיח" הזה הולך ככה:

    "יש דיכוי!! ג-ז-ע-נ-ו-ת"
    "אין מזרחים באקדמיה!!! בלה בלה בלה סטטיסטיקה פה סטטיסטיקה שם!"
    "לך תלמד, אל תתבטל ותתבכיין!"

    קיצר.. בתור ד"ר למדעי המדינה… מצפה ממך ליותר. אתה רק מצדיק את הסטראוטיפ של המזרחי המתלהם. ורק שיהיה ברור: אני גם מזרחי.

  • בן דוד בן יהודה  On ספטמבר 7, 2013 at 12:50 pm

    המזרחים, היהודים, נתקעו עם פסיכופתי אשכנז ו"משורה" ישחרר רק המוות…

Trackbacks

  • By הבכיינות | האמת היחסית on ספטמבר 16, 2013 at 9:23 am

    […] אי צדק וגרוע מכך: ייחודיות. מאחר וליצנים דמגוגים כמו הני זוביידה השתלטו על השיח, כמו בערך כל דיון בישראל הכל פה מתנהל […]

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s