אני סימון נחמיאס

קיבלתי המון תגובות על התוכנית האחרונה ובעיקר על החלק בו ראיינו את רועי חסן, כאשר בתחילת הראיון הקריא רועי את שירו "מדינת אשכנז"…

באותו היום עלה טור די אידיוטי של מישהי בהארץ בו היא ניסתה להוציא את תיסכוליה על המצב והדיכוי שהיא עוברת בתור יוצאת אירופה ובכלל…ואני חשבתי עד מתי.

והיום אח שלי, חיים, העלה בי נשכחות, ומהאוב ממש הביא לי את השיר של איתן נ. גלס מספרו הידוע "אני סימן נחמיאס"

הַמְּשׁוֹרֵר הַלְּאֻמִּי שֶׁל הָאַשְׁכְּנַזִּים 

חַיִּים נַחְמָן בְּיָאלִיק שָׂנָא אוֹתָנוּ

אֶת הַשְּׁחֹרִים, אֶת הַסְּפָרַדִּים, אֶת הַמִּזְרָחִים,

וּבְכָבוֹד וְהָדָר הוּרַד הָרָגִישׁ הַזֶּה לַקֶּבֶר.

מַה לַּעֲשׂוֹת, וַאֲנִי אוֹהֵב אֶת שִׁירָיו,

לִבִּי נִשְׂרַף לְמִלּוֹתָיו, וְלֹא סוֹלֵחַ.

הִכְנִיסַנִי תַּחַת כְּנָפְךָ, בֶּן-שַׁרְמוּטָה!

אני סימון נחמיאס

אני סימון נחמיאס

וגם חבר שלי, מואיז בן הראש, כתב משהו על אותו ביאליק (תודה לרחל גץ-סלומון על שהביאה את הציטוט המדויק!)

אנעל אבוק ביאליק

אִנֲּעָל אַבּוּק בְּיאלִיק אִנֲּעָל אַבּוּק פְּרַס בְּיאלִיק
הַשָׁנָה שׁוּב זָכַה מְשׁוֹרֵר אַשְׁכְּנַזִי.
בפרס בְּיאלִיק שהפך לפרס Bעאלק
אִנֲּעָל ה-BOOK מר ביאליק אִנֲּעָל אַבּוּק
שוב גנבו את כספי מסינו הדלים
והעבירו את כַּסְפֵּינוּ לְאַשְׁכְּנַזִי בינוני
אִנֲּעָל אַבּוּק שונאי סְפָרְדִים
כִּי הערבים מזכירים לו סְפָרְדִים
ומה אם משורר היה אומר שהוא
שונא גרמנים כי הם מזכירים לו אשכנזים?
הייתם אומרים אנעל אבוק בכל כוח גרונכם, לא?
ומה אם לא אמר? אז לא אמר
אבל עכשיו פרס בִּי-עאלק כבר אומר את מה שהמשורר
הַלְאֻמִי אָמַר (אָמַר אז אָמַר, אז מה?)
לְאֻמִי שׁל מי? יענו לְאֻמִי
אִנֲּעָל אַבּוּק, אִנֲּעָל הַלּוּק
כֻּלָּה כָּתַב חמִישָׁה שִׁירִים סְבִירִים
חַמְסַה חַמְסַה
וְּכְבָר עשׂו אוֹתוֹ מְשׁוֹרֵר לְאֻמִי

ואני אומר ואללה שווה דיון!

סופשבוע נעים

הני

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • shaultweig  On נובמבר 7, 2013 at 10:12 pm

    קלריס חרבון

    שיר של קלריס חרבון או "כוס אמא שלכם, חפשו חום בערבות הכפור של האימא הפולנייה שלכם
    לי אין חום בשבילכם"

    ואני לא יודעת מה לעשות
    לשבת על הגדר
    לאטום אוזני, לעצום עיניי
    להיאלם בדממה של השתקה והכחשה
    או לדבר, לזעוק
    פשעתם, אחיי בני עדות אשכנז
    בני המערב, ערש האור
    הרס השחור שלי
    חמסתם, גנבתם, אנסתם את תומתם של הוריי
    גנבתם לי את הגאווה
    פדינו בה תלושי מזון
    שילמנו בה את שכר הדירה הציבורית שבה כלאתם אותנו
    קנינו בה קמח למופליטה
    כדי שנוכל לארח אתכם במימונה
    כדי שתוכלו לומר עלינו שאנחנו חמים ויודעים לארח
    במקומה קיבלנו בושה, נחיתות, קיפוח
    אלה המעות אותן נוריש הלאה
    שם בכלא באר –שבע
    במרכזי היום למכורים ובמעונות הנעולים לילדים העבריינים שלנו
    הילדים הלא נורמטיביים שלנו
    כוס אמא שלכם, חפשו חום בערבות הכפור של האימא הפולנייה שלכם
    לי אין חום בשבילכם
    אבל אני זוכרת
    אני לא שוכחת
    אני מוכנה לשלם את המחיר של להיזרק מכל מוסד
    של להיות "מיליטנטית" ורדיקאלית
    אתם מתים מפחד, משקשקים
    שניקח לכם את מה שגנבתם לאור היום
    את מה שגזלתם ממני, את העבר, ההווה והעתיד שלי
    את השפה שלי, את כיבוד אם ואב
    הזהות שלי, אני
    אני לא סולחת לכם
    עדיין לא
    תביטו במראה ותגלו כמה אתם מכוערים
    חמדנים שכמותכם, איך הובלתם אותנו כצאן לטבח
    לגזזת, לעוני, לסמים, לתלות, לפינוי מהבתים שלנו
    לשואה שלנו היהודים – הערבים
    גרמתם לנו לעזוב את מרוקו שלנו
    ואני רוצה לצעוק: "מלך מרוקו, אולי עכשיו תיקח אותנו בחזרה"
    הצל אותנו
    לקחתם לנו את הבית היחיד שבו יכולנו להרגיש שייכים
    הלעטתם אותנו בציונות, בכיבוש
    ומבלי שנתנגד
    עטפתם אותנו בארעיות קבועה של כלום
    ניצחיות של קיבעון וחידלון
    תפסיקו כבר מכחישי שואה שכמותכם

    • מואיז בן הראש  On נובמבר 8, 2013 at 3:09 pm

      בשנתיים האחרונות הופיעו שני ספרי עיון על השירה המזרחית, אחד של קציעה עלון ואחד של יוחאי אופנהיימר.

      אופנהיימר מקדיש פרק שלם ליחס של משוררים מזרחים על ביאליק. המאמק הזה פורסם לפני כן בכתב עת (נדמה לי הכיוון מזרח) והשיר שלי הוא סוג של תגובה למאמר. בעצם אמרתי לעצמי אחרי המאמר שמעולם לכ כתבתי על ביאליק, וזהו. ואז פתאום זה התפרץ. ויצא השיר. ובסוף יצאו עוד ארבעה שירים על ביאליק.

      השתלטתי על השוק של שירים על ביאליק.. 🙂 .

  • shaultweig  On נובמבר 7, 2013 at 10:26 pm

    תעודת זהות/מחמוד דרוויש

    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    מִסְפָּר תְּעוּדַת הַזְּהוּת שֶלִי הוּא חֲמִישִים אֵלֶף.
    יֵש לִי שְמוֹנָה יְלָדִים
    וְהַתְּשִיעִי יָבוֹא אַחֲרֵי הַקַּיִּץ!
    הַאִם זֶה מַכְעִיס אוֹתְּךָ?
    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    עוֹבֵד עִם חֲבֵרַי פּוֹעֲלֵי הַמַּחֲצֵבָה.
    יֵש לִי שְמוֹנָה יְלָדִים
    אֲנִי מֵבִיא לַהֵם לֵחֶם
    בְּגָדִים וּמַחֲבָּרוֹת
    מִתוֹך הָאֲבָנִים..
    אֲני לֹא מִתְחַנֵן לִצְדָקָה מִדַלְתֵךָ
    אֲנִי לֹא מְכָוֵץ עֲצְמִי עַל מִפְתַנְךָ.
    אַז הָאִם זֶה מַכְעִיס אוֹתְךָ?
    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    יֵש לִי שֵם לְלֹא תֹאַר.
    סַבְלָנִי בְּאֱרֶץ
    בָּה הַכָּל חַיִּם בְּרוֹגֶז
    שוֹרָשַי
    הָיוּ מְחוּפָּרִים עוֹד לִפְנֵי לֵידַת הַזְּמָן
    לִפְנֵי תְּחִילַת הָעִידָנִים
    לִפְנֵי הָאוֹרָנִים וַעֲצֵי הַזַּיִּת
    וּלִפְנֵי שֶצָמַח הַעֶשֶב
    אָבִי.. צֵאצָא לְמִשְפַּחַת הַמָּחֲרֵשָה
    לֹא מִמָעֲמָד אצִיִלים
    וְסָבִי.. הָיָּה פָלַאח
    לֹא מְיֻחַס וְלֹא מְקֻשַר
    לִימֵד אוֹתִי אֵת גָאֲוָת הַשֶּמֶש
    לִפְנֵי שֶלִּימְדָנִי לִקְרֹא
    וּבֵיתִי, בִּקְתַת הַשוֹמֵר
    עֲשוּי עֲנָפִים וְקָנִים
    הָאִם אֲתָּה מְרוּצֵה מִמָּצָבִי?
    יֵש לִי שֵם לְלֹא תוֹאַר!
    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    צֶבַע שְעֲרִי.. פֶּחָם
    צֶבַע עֵינַי.. חוּם
    תְּכוּנוֹתַיי:
    לְרֹאשִי עָקַאל עֲל כָּפִיָּה
    כַּף יָדִי חֲזָקָה כַּסֶלַע
    כְּתוֹבְתִי:
    אֲנִי מִכְּפָר שָכוּחַ חֲסַר-הָגָנָה
    רְחוֹבוֹתָיו נְטוּלֵי-שֵמוֹת
    וְכָל גְבָרַיו.. בַּשָּדוֹת וּבַמָּחֲצֵבָה
    הָאִם זֶה מָכְעִיס אוֹתְךָ?
    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    אֲתָּה גָזַלְתָּ אֵת הַפָּרְדֵסִים שֶל אֲבוֹתַיי
    וְאֵת הַאֲדָמָה אֲשֶר עִיבַּדְתִי
    אֲנִי וְכָל יְלָדַי
    וְלֹא הוֹתַרְתָּ דָבַר לָנוּ וּלְצֵאצַאֵנוּ
    מִלְבַד הָאֲבָנִים הָאֵלֶה..
    אַז הָאִם הַשִּלְטוֹן יִיקַח אוֹתָּן
    כְּפִי שֶשָּמָעֲנוּ אוֹמְרִים?

    לַכֵן!
    תִּרְשוֹם בְּרֹאש הֶעֳמוּד הָרִאשוֹן:
    אֲנִי לֹא שוֹנֵא אֲנָשִים
    וְאֵינֵנִי פּוֹלֵש
    אֲבָל אִם אֱהֱיֶה לְרָעֵב
    בְּשָרוֹ שֶל הַכּוֹבֵש יִהֱיֶה לִי לְמָאֳכָל
    הִזָהֵר..
    הִזָהֵר..
    מְהַרָעָב שֶלִי
    מְהַזָעָם שֶלִי!
    1964מערבית: עירין סיגל וסמי שלום שטרית

  • ד״ר אבי עילם אמזלג  On נובמבר 7, 2013 at 10:51 pm

    תביאו בבקשה גם את המקור בערבית.
    תודה
    ד״ר אבי עילם אמזלג

  • shaultweig  On נובמבר 8, 2013 at 2:30 am

  • אלדד  On נובמבר 8, 2013 at 6:46 pm

    השיר של נחמיאס מעולה. השיר של בן הרוש סתם וולגרי. עניין של כשרון או של טמפרמנט. לא יודע. לכתוב "מישהי" העלתה טור אדיוטי במקום לכתוב את שמה זה זלזול מכוער למדי שאינו במקום.שוב טמפרמנט.

    • hani24  On נובמבר 8, 2013 at 8:33 pm

      אלדד תודה על החינוך ובעיקר העידון הטמפרמנטי. אני מבין שאתה מגיע משבט של אנשים שטמפרמנט לא נכנס לשיקולי הכתיבה שלהם אני שמח שכך הוא. אני כותב אידיוטית ולא מפנה לשם כי אני לא עושה פרסומות לגועל גזעני…
      שתהיה לך שבת שלום חסרת טמפרמנט לחלוטין
      הני

  • עמית האשכנזי  On נובמבר 8, 2013 at 10:49 pm

    אין עליך הני,
    אתה הכי הכי לא גזעני.
    ממך אני לומד איך להיות גם כן לא גזעני.
    יקח לי זמן, ולא בטוח שאצליח, אני בכלל אשכנזי.
    אבל תודה בכל זאת.

    • hani24  On נובמבר 9, 2013 at 12:48 pm

      אני שמח שיכולתי לעזור לך לראות את הדרך בלי קשר למי שאתה או מה שאתה, העיקר שלא תהיה גזען…
      הני

  • מוני יקים האנטיציוני  On נובמבר 13, 2013 at 9:46 pm

    הגזענות הכי מסוכנת היא גזענותו המתוכננת של שלטון המבסס עצמו על אידאולוגיה גזענית

  • israbest  On נובמבר 13, 2013 at 10:38 pm

    תמיד ידעתי שהערבים הם קניבלים. תודה למשורר "הלאומי" של האספסוף הבליסטיני !!!!!!!

  • israbest  On נובמבר 13, 2013 at 10:43 pm

    זה שיר זה? זה ברבריזם ערבי. אני רק מתפלא כיצד המשורר הערבי שלנו הצליח לתרגם את גבלס מגרמנית? בכל מקרה אינטילגנציה לא צומחת בתוך מצח צר, עיניים שחורות וזיפי זקן ערפאתייים !

להשאיר תגובה

