דיוות ישראליות – (או) ההופעה הכי טובה שיש היום!

אתמול בערך בחצות וחצי חזרתי מאחד המופעים המרגשים ביותר שצפיתי בהם, המופע המשותף של מרגול צנעני וזהבה בן. חשבתי של שתיהן לחוד לפני ההופעה, וניסיתי לדמיין את שיתוף הפעולה ולא הלך לי, ואני שמח על כך, כי התוצאה עלתה על כל מה שיכולתי לדמיין. 

זו אינה הופעה הראשונה בחיי, וקרוב לוודאי שגם לא האחרונה שלי, אולם זו תלך איתי שנים רבות וארוכות. זו אולי הייתה ההופעה הכי ישראלית שראיתי. השילוב של הרפרטואר המרשים של שתי הכוכבות על כלל השירים שהן שרו יחדיו, מתובל בשירים שכל אחת מהן ביצעה לבד, ומסמר הערב מבחינתי מחרוזת שירים בערבית שאותה החלה זהבה בן ומרגול הצטרפה אליה – וברידינג 3 כמעט עף הגג.

בעיני, הרפרטואר הזמרות והקהל הם אלו המהווים את תמצית הישראליות מבחינה תרבותית. כשזהבה ביצעה את "זמר שלוש התשובות" זה היה ברור כי אין זמרת או זמר שיכולה לבצע את השיר הזה טוב ממנה, ומרגול עשתה את אותו הדבר עם "חומות חימר" – מה שנקרא קלאסיקות ישראליות! אבל היה שם יותר מזה, זו הייתה חפלה במונח הרחב והמדהים של המילה, כולם ללא יוצא מן הכלל עמדו שרו, רקדו, נהנו צחקו מדהים אמרתי?

מרגול כהרגלה הייתה אש ותימרות עשן, מפלרטטת עם הקהל, יורדת לתוכו, מתערבבת מחבקת שרה רוקדת הופכת את ההופעה לחוויה בלתי אמצעית – והקהל הגיב עם אהבה אין קץ. וזהבה משגעת! אט אט היא נדבקת בעוצמות והנוכחות של מרגול, היא מקבלת ממנה את הפלפל ונפתחת לקהל, והוא מחזיר לה אהבה עוד עוד, צמא לקול המופלא הזה!  השיא הוא כששתיהן יורדות לתוך הקהל ופוצחות במין דואט שבו כל אחת מביאה את האיכויות הבלתי מתפשרות שלה ממש בתוך האנשים הרוקדים. מרגול בקולה הבלוזי המדהים וזהבה אולי המאווליסטית הטובה ביותר זמרח התיכון כבר יותר משני עשורים. ובתוך כל זה מאחורי שתי הזמרות הענקיות האלו יש להקה ליווי שהורכבה משבעה נגנים שעשו את עבודתם נאמה, ונתנו עוד עומק למופע המצוין הזה.

חלק מהרפרטואר שהושר היו השירים הבאים: חומת חימר, עץ ירוק מפלסטיק, אינתה עומרי (ביצוע מטרף של שתי הזמרות יחדיו) רני לי שוואיה שוויאה בערבית עם שילוב מנצח של הקולות של שתי הזמרות, חוף זהב, זמר שלוש התשובות, ילד, חיים שלי ועדו ועוד – שעתיים של אקסטזה.

הכי טוב שיש היום!!!

הכי טוב שיש היום!!!

הנינוחות של השירה, השילוב והפרגון ההדדי הורגשו על הבמה, העובדה שהמופע כבר רץ מזה זמן מה רק תורמת לשילוב בין שתי הזמרות. אם היה שיר שהביא לקדמת הבמה את העוצמה שטמונה בשיתוף פעולה והיכולות הווקליות של שתיים מהגדולות שצימח הזמר הישראלי היה זה – עוד יהיה לי – מרגול צחצחה את הגרון והביאה לקדמת הבמה קול בלוזי עמוק וחם – וכשנקהל רוקד וקופץ, מגיעה ההפתעה, השיר עובר לקצב מהיר ופתאום זהבה בן נכנסת בקטע רוקיסטי ואף, בעידודה של מרגול, "לפוזה" של זמרת רוק עם העמידה והמאניירות, האולם כמעט מתפרק בפעם העשירית הערב.

ואז כמו התגלות, אני לא יודע איך כי זה לא קרה לפני אף פעם, פתאום, בתוך כל הבלגן היה סביבי שקט ושמעתי רק את מרגול וזהבה, השאר היה שקט מוחלט, לא הקהל כלום! אז הסתובבתי מהר, 360 מעלות והבטתי בשתיהן רוקדות ושרות על הבמה, פניתי לקהל, הבטתי סביב והבנתי – כך זה אמור להיות!

ברמה מוסיקלית המופע הוא מדהים, ובכך אין ספק. אולם ישנה עוד אמירה שיש בהופעה של שתי נשים מזרחיות חזקות, ראשית יש כאן פריצה של הדיכוטומיה התרבותית, הניסיון הנואל לכלוא את מרגול וזהבה בכלוב (יש שיגידו מזהב, אינני מסכים) המוסיקה ה"מזרחית" או "ים תיכונית" הוא אקט אלים וכוחני שבערב זה נופץ לרסיסים! הביצוע המדהים של מרגול וזהבה לשירים מכל הז'אנרים כולל השפה הערבית, הוא תעודת כבוד לעוצמה של שתי האמניות הללו, ו"על הדרך" הן הביאו המון כבוד גם לכותבים שאני בטוח שהם היו עומדים נפעמים מהביצועים המרגשים והסוחפים של השתיים. שנית, וכאן יש בי ביקורת רבה על התקשורת הישראלית, מדוע מרגול וזהבה שמוכיחות יכולת ווקלית ורפרטוארית מדהימה אינן זוכות למקומן הראוי בעין הציבור דרך התקשורת? הפתרונים אינם לי אולם התהיה עומדת בעינה. ושלישית, האופן בו הן עומדות על הבמה מול קבל שבא ממנעד רחב ומייצג כמעט את כל רבדי החברה הישראלית ומצבעות שירים בערבית מהקלסיקות הידועות כמו אינתא עומרי, ורני לי שוויא שוויא, והקהל עומד מולן ושר מלא גרון את כל המילים מילה במילה (בייחוד הפתיע אותי המהלך עם השיר אינתא עומרי) מעלה בי עוד הרהור: האם לא הגיע הזמן לשנות את פס הקול הרדיופוני הישראלי? האם לא הגיע הזמן לשלב יותר ויותר שירים בשפות המקומיות? ערבית, מרוקאית, תימנית ועוד? שהרי אנו נמצאים במזרח התיכון ולא באירופה או ארה"ב – והגשר לעולם הזה עובר באופן ברור דרך ההופעה והשיח המדהים שנוצר בין זהבה ומרגול לקהל. אינני מבקש למחוק את האחרת אבל קצת, טיפל'ה יותר מקום לסביבה הגיאוגרפית המיידית שלנו…אם אתם קוראים או מקשיבים…

לסיום אני רוצה להודות בראש ובראשונה למרגול וזהבה, וגם להבטיח: אני בא שוב להופעה כי אני רוצה לחלוק שוב את האושר והעושר התרבותי הזה. בסולם בין 1 ל-10 ההופעה מומלצת בערך מיליון! רוצו לא תתאכזבו.

נ.ב. אחרון: בלי לתאם כלל הגיעו להופעה המון חברות וחברים טובות, זה הפך את הערב למדהים עוד יותר, תנסו את זה פעם ללכת להופעה עם כ-30 חברות וחברים טובים שלהם באולם, זה הופך את כל החוויה ליותר מדהימה! תודה שהייתם איתי לחלוק את העונג הצרוף הזה – אוהב כל אחת ואחד מכן/ם 🙂

טור קודם שלי על מרגול ועל אומץ ליבה ניתן למצוא כאן

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • syeret  On ינואר 23, 2014 at 10:19 pm

    בעיני מרגלית צעני וזהבה בן, הן זמרות מן השורה הראשונה של ישראל ואני די משוחד במקרה של זהבה בן וזאת רק בשל הביצוע שלה לאנתא עמרי, שלדעתי היא כמעט והגיעה אל מעמדה של אום כולת'ום (וכן היא המלכה הבלתי מעוררת עד היום). אני אישית מצטער, ששתי הזמרות הללו נדחקו מן השורה הראשונה של המוזיקה הישראלית וכן שתיהן רוקריות מבחינת המוזיקה

    • hani24  On ינואר 23, 2014 at 10:23 pm

      כל מילה בסלע! אתה חייב ללכת להופעה הזו, זה משהו יוצא מגדר הרגיל, אוי החיוך 🙂 לא יורד לי מהפנים…

      • syeret  On ינואר 23, 2014 at 10:26 pm

        בלי נדר

  • דורית  On ינואר 23, 2014 at 10:43 pm

    מרגלית וזהבה, כמו גם שרית, הן הגאווה שלנו. קצת (הרבה) נחת מול מעללי כמה מהבנים, שגם המוזיקה שלהם נוטה להיות פופ מערבי עם עין וחית, לא יותר. כבוד לאחיות!

  • ד״ר אבי עילם אמזלג  On ינואר 23, 2014 at 11:02 pm

    ועם כל הכבוד, מתובל (כמו מתובלן עם תבלינים) ולא מטובל (נטבל, עשה טבילה). זהבה בן מקסימה ועבדתי איתה בזמנו. הגב׳ צנעני הרבה פחות טובה בעיני וזה כמובן עניין של הטעם. זה ללא כל קשר לפרשת מרגול הידועה.

    • hani24  On ינואר 23, 2014 at 11:12 pm

      אכן מתובל תודה על ההערה, תוקן…ואכן כן זה עניין של טעם אני מת על שתיהן 🙂

  • Henia Zubida  On ינואר 29, 2014 at 7:52 pm

    هاني يا رَيت كُنْتُ مَعَك .הופעה משגעת.

    • hani24  On ינואר 29, 2014 at 7:55 pm

      אמא אני חושב שהבנתי מה שכתבת אבל לא בטוח…אבל כן הופעה משגעת!

    • hani24  On ינואר 30, 2014 at 12:19 pm

      הני יא-ריית כונתו מעאק!
      הניה יא ריית!!!!
      הני

כתיבת תגובה

