הזמנה לכנס המימונה האקדמי!

חברות וחברים שלום, חג שמח ומועדים לשמחה. יש כמה דברים יושבים עלי בכבדות רבה מאוד כמו למשל הסדרה החדשה "זגורי אימפריה." אז "ישבו עלי" כמה סטודנטים ואני צופה בסדרה ומתקשה מול הגועל התרבותי והסטריאוטיפיזציה של המזרחיות/ים.

כמו כן, במקביל אני רוצה להזמין אתכם לשמוע אותי בכנס המימונה האקדמי השמיני באשדוד שיהיה מעניין ומשמח מאוד עם התזמורת האנדלוסית ופאנל הרצאות מעניין מאוד…

לפני כמה שבועות ישבתי עם כמה סטודנטיות/ים שלי ושוחחנו על תרבות טלוויזיה ועוד, השיח התגלגל לו לכיוון של מה מציגים, ואיך. ואני מטבעי סופר ביקורתי כלפי המדיום של האליטה שמסייע שנים לשמר את מעמד ההגמוניה להבנה האירופאית אל מול הלבנט המוקצה שנתפס כנלעג ולא תרבותי. אני סולד מתוכניות כארץ נהדרת, שמתיימרת להיות סאטירה אולם היא בסך הכול תוכנית עם הומור ירוד שמנסה בכול כוחה להמשיך לדרוס את המוחלשים (נשים, מזרחים, אתיופים ועוד) ולשמר את מעמד האליטה, ועוד תוכניות אחרות כמצב האומה וכהנה וכהנה. התכניות הללו שהם ירודות ברמתן בצורה זוועתית מתיימרות לייצג סאטירה אולם אין כלום בינן לבין סאטירה. רחמנא ליצלן, אחד הסטודנטים ניסה להשוות את התוכנית לניקוי ראש, צחקתי במרירות ומתוך דיכאון מוחלט. אולם לשם הסדר הטוב, ועל מנת להראות את ההבדלים המאוד ברורים בין האין-סאטירה של ארץ נהדרת לסאטירה של ניקוי ראש צפו בקטע וידאו קצר שהוצג בניקוי ראש — סאטירה שבה נכנסו חזיתית בנושאים החשובים ביותר עם ביקורת ולא ניסיון נלוז לעשות יותר צחוק מהמוחלשים! שימו לב לוידאו הבא שנקרא בגימנסיה רחביה לעוקצנות לתפיסת ההגמוניה ולדרך בה מטפלים באופן סאטירי בשסע העדתי, לראות, לקנא ובעיקר לבכות עד כמה הדברים אל השתנו!

ברור שזה הרי לא מספיק, והתוכנית וחבריה הם מלחכי פינכה של הממסד, שהרי הם גם נמצאים בערוץ מסחרי עליו יש את כל הטאבואים הברורים, מה מותר ומה אסור! ויש דברים שאין לגעת בהם.

מאותה תרבות יצאה הפעם סדרה חדשה, זגורי אימפריה. ובדיון עם הסטודנטים נתבקשתי לצפות בסדרה. ובכן עשיתי זאת, ואני בחלחלה מוחלטת! לאחר שישה פרקים אינני יודע את נפשי מרוב צער, מדוע? ובכן ראשית היוצר נחשב לכוכב בשמי הטלוויזיה הישראלית, ושמו ומאור זגורי!!! כן, אותו מאור שנולד והתחנך בבאר שבע הוא זה שכתב את הסדרה, וזה יוצר דילמה, מדוע? ובכן, מה לי כי אלין? צועקים עלי מעל דפי הבלוג, שהרי מזרחי בן מזרחים הוא זה שכתב את הסדרה, והוא זה שמביא אותה אלינו, והוא טוען, שזוהי סדרה המבוססת על חיי משפחתו בבאר שבע. עוד דילמה, עד שיש כבר יוצר מזרחי אתם קמים עליו להַכְרִיתוּ.

ובכן, כן! רק משום שיוצר הוא מזרחי אינה מעידה על כך שהוא מייצג את האג'נדה המזרחית שקוראת לשיווין אתני בחלוקת המשאבים התרבותיים-חברתיים-כלכליים בישראל. זה טענה ריקה מתוכן בדיוק כמו שניתן לטעון כי כל אישה צריכה לתמוך באישה אחרת ללא קשר למה היא מייצגת, במקרה כזה הרי שנשים בארצות הברית צריכות לתמוך בנשים שמרניות שמתנגדות להפלות ולנישואים חד מיניים רק משום שהם נשים – זו הרי שטות גמורה! שנית, נראה כי הוא מקבל חיבוק ממסדי, וחיבוקים ממסדיים תמיד מדאיגים אותי, שהרי מהי הסיבה לחיבוק הממסדי? נראה לי שזו הקואפטציה האולטימטיבית – בוא וניתן לזגורי לעשות סדרה – איזו סדרה? ובכן, כזו שתגכיח את המזרחיות/ים, תצייר אותם בצורה נלעגת, תחזיר את כל הסטריאוטיפים השקריים ובצורה מוקצנת ומוגזמת – ועלינו לא ניתן יהיה לטעון שאנו גזענים. מדוע? כי מי כתב את הסדרה? זגורי! ועל סמך מה היא מבוססת? חייו עצמו! מה שנקרא win win והמזרחים ישבו יצפו יבינו שהם לא מספיק טובים וההגמוניה תמשיך לשלוט בשקט ושלווה.

אני יודע, יש המון טענות נגד, אבל ככה זה באמת – לא זה לא! מה אתה רוצה, זה מאור זגורי אלו הם החיים שלו והרי הוא שכתב את הסדרה? ובכן, התשובה שלי היא: מדוע לא לקחת מישהו פרוגרסיבי כזה שמתנגד להגמוניה ולתת לו לכתוב סדרה שתראה על הדיכוי החברתי-תרבותי-פוליטי-כלכלי שנשעה במזרחים מקום המדינה? למה לקחת עוד "ליצן חצר" ולתת לו במה, אחד כזה שאין לו מושג ולו גם חצי מושג מניין נובע דיכוי ומהן מקורותיו? למה לא לקחת יוצר מודע עם עמדה ברורה בנושא (למשל רון כחלילי וכן אנחנו חברים טובים!). ובכן, לי התשובה ברורה, שהרי אם זה יקרה, הוא יכול לערער את הסדר הקיים ואת זה האליטה לא רוצה – כי אז היא שמה את מקומה בסכנה. להראות את המזרחי/ת מוחלט, מלא סטריאוטיפים, נצלן, גנב, שקרן אפילו לאנשים הקרובים לו ביותר, כזה שוכן לשלוח את ילדיו לפנימייה "כדי שיהיו לו סדינים נקיים וארוחות חמות" כי ממילא יש לו עוד שבעה אחרים – בישראל 2014 – זה כבר יוריד להם את הראש וידאג לשמור עליהם במקום שבו הם לא יחשבו מחשבות על הפיכה חברתית-כלכלית-תרבותית!

מעניין מדוע לא עושים סדרות כאלו עם אשכנזים? למשל אני זוכר את קרובים קרובים, זוכרות/ים? סדרה על משפחה אשכנזית בתל אביב יפו, לב העיר – ויטק 9, בניין שלם של המשפחה בואו ונעשה השוואה בין הזגורים לבין המשפחה מויטק 9 (למשפחה הוחלט לא לתת שם משפחה – וזה גם עניין לחשיבה!). מחד הנושאים בויטק 9 היו: בית ספר, ועד הורים, קורס טיס, צמחונות, אסטרולוגיה, ועד בית, יחסי מזרחים אשכנזים, נישואים בין עדתיים ועוד. אצל הזגורים יש גם מזה: יש בית ספר, כי הבן הצעיר במשפחה לא רוצה ללכת כי הוא רב מכות עם מישהו וכל מילה שנייה שלו היא קללה! ויש גם צבא – כן, הבן שנזרק מהבית הוא קצין, סרן בתותחנים, והוא הצליח בצבא בניגוד לאחיותיו שלא שרתו וגונבות מביטוח לאומי כי סידרו להן קומבינה – וזה הופך אותו לישראלי (הוא גם שינה את שם משפחתו לגור) – יחסי אשכנזים-מזרחים יש גם יש – יש את "מיונז" החברה של הבן האובד ששב לביתו – שכל הזמן מתלוננת על משפחתו הפרימיטיבת וגם עליו שהוא מעז לחזור לחיקה של אימו, שהרי היא "השיא" (גלגלו עיניים במבטא צפוני מודגש) – והוא הבן האובד שהפך לצמחוני ושינה את שמו, לא מוכן לעלבון וסונט בחברתו "עד אמא שלי ברור!" ואו עליק יאמה על הכבוד מזרחי שמתעורר לפעולה עם השיח שמגיע לאמא.

אני מעריך שההשוואה היא ברורה. אולם מכאן עולה השאלה: הלעולם יוצגו המזרחים בתור העילגים, עבריינים, גנבים או בקיצור תחתית הבאר הישראלית? ולמה תמיד כשזה מגיע לאשכנזים, עדות זה לא חשוב — ואו באמת זה לא חשוב? ותמיד יש לי בן שהתחתן עם מזרחית! והיא נהדרת, ואנחנו חולים על הבישולים שלה… – יש מצב שכול עוד יש מאור זגורים בעולם זה יהיה המקרה, וההגמוניה תשמח לממן, להפיק ולהביא בפריים טיים את הדבר, זה קורא בארץ נהדרת, במצב האומה אז למה לא בזגורי אימפריה? המטומטמים רעבים ואנחנו שמחים להאכיל אותם…אז יאללה לזבח!

אני מעריך, כי אמשיך לצפות בסדרה ואמשיך לכתוב על העניין – אולי יש משהו חדש שיתגלה אשמח להתבדות – אולם נראה לי שעולם כמנהגו נוהג ומאור זגורי יוכתר בתור הבייבי החדש של ההגמוניה/ברנז'ה התרבותית בישראל.

אבל הרי חג שהיום אז אני רוצה לסיים במשהו חיובי ומהנה, אני שמח להזמין אתכן/ם לכנס המימונה השמיני באשדוד – הכנס יערך מחר יום שלישי במשכן לאומניות הבימה, הפיס אשדוד – ראו מטה הזמנה מאלה – היום כולל פאנל הרצאות מעניין בהשתתפות מר אלון עידן, ד"ר מירב אלוש לברון, ד"ר יריב בן אליעזר ואנוכי. לקינוח יש קונצרט חגיגי עם התזמורת האנדלוסית אשדוד בניצוחו של שמואל אלבז ופייטנים. את כל האינפורמציה ניתן למצוא מטה, אשמח לראותכן/ם באירוע – ואל תתבישו לבוא ולהגיד שלום 🙂

הזמנה לכנס המימונה השמיני אשדוד

הזמנה לכנס המימונה השמיני אשדוד – חלק 1

 

הזמנה לכנס המימונה השמיני אשדוד - חלק 2

הזמנה לכנס המימונה השמיני אשדוד – חלק 2

חג מימונה שמח לכולן/ם

הני

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Sam  On מאי 8, 2014 at 12:56 am

    אני בטוח שרבים שלא יכולים להגיע ישמחו לצפות בוידאו המלא ביוטוב.

    • hani24  On מאי 8, 2014 at 2:53 am

      זה של כנס המימונה ה-8 – אני מצטער אבל לי אין קישור – אם יש אשמח לקבל אותה ואעלה אותה לבלוג….

Trackbacks

כתיבת תגובה

