הכִי ישראלי!

יש פתגם שהולך כך "מעשה אבות סימן לבנים." המשמעות היא מה שקורה לדור האבות הוא לא אישי זו תחילת הדרך של הביצוע שתיפול על כתפי בניהם… ובכן, מסתבר שיש חכמה רבה שטמונה במשפטים מסוג זה – ובישראל 2014 אנו חווים על בשרנו את התגשמות המשפט. הסיפור מתחיל עם אחד טומי, לפיד, אדם שהתנהל בגזענות לא פעם וכוחנות מרובה, עיתונאי שברבות הימים הפך לשר, המשפטים לא פחות ולא יותר ובעיקר טמע את המשפט "אתה יאיר, אתה, הכי ישראלי שיש!" עם השנים הפך משפט זה לצחוק וקלס בעיני רבים, אך לא בעיני המאזין שלאזניו יועדו הדברים.

אותו יאיר, שהלך בעקבות אביו והפך לעיתונאי, אולי המוכר בישראל, ואך מילה על נפוטיזם! החליט להמשיך היכן שאביו נכשל, הוא ימלא את משאלת ליבו של אביו שהרי – "מעשה אבות סימן לבנים" – והוא החליט לרוץ לכנסת – ושוב לא נזכיר נפוטיזם, שהרי יאיר כשרוני מאוד ומקומו הוא בדיוק בזירות בהן אביו הצליח כי ככה זה יש משהו גנטי בהצלחה בעיתונות וגם ובפוליטיקה, ממש כמו עוני ופשע ש"עוברים בירושה".

 

סימן אבות מעשה לבנים - אבא ובן - מישהו אמר נפוטיזם? (צילום: ליהיא לפיד)

סימן אבות מעשה לבנים – אבא ובן – מישהו אמר נפוטיזם? (צילום: ליהיא לפיד)

אבל ללפיד ג'וניור יש תוכנית על גדולה הרבה יותר, הוא לא מסתפק להיות שר, הוא גם לא מכוון לכסא ראש הממשלה בתור מטרה, יש לו מטרת על גדולה הרבה יותר – הוא רוצה לקבוע את גבולות הישראליות באופן אקטיבי. המלחמה על גבולות הקולקטיב היא ארוכת שנים, וראיית הקולקטיב בעיני חלקים שונים של החברה היא שונה ומגוונת, יש הטוענים כי זה מבורך ויש הטוענים כי זו בעייתה המרכזית של החברה הישראלית. במרכז הדיון עומדת ההפרדה בין הישראליות ליהודיות – כאן עולה השאלה מהו הנדבך המרכזי בהגדרת הישראליות? האם ישראלי הוא, מעצם הגדרתה של ישראל כיהודית ראשית ורק אז ודמוקרטית, הוא תנאי הכרחי להיות חלק מהישראליות? במקרה כזה עולות שאלות מהותיות לגבי מקומם של הערבים בישראליות, מקומם של החרדים שאינם מקבלים את הישראליות החילונית והגדרתה של מדינת ישראל כיהודית, לפחות לא על פי אמונתם.

לפיד לקח על עצמו את המשימה להגדיר את גבולות הקולקטיב והוא עושה זאת בדרך מדאיגה מאוד. הוא בחר להגיע לחלק הארי של הקולקטיב דרך כיסו, לגעת בבעיה הגדולה ביותר בחברה הישראלית הזכות לקורת גג – והוא לוקח זכות יסוד והופך אותה לקרדום לחפור בו תוך שימוש במילים יפות. עמדתי נדהם אל מול התמיכה ללפיד גם מרבים שהציפו את המדינה בבוז כלפי ליברמן שטען אותה טענה שבלי נאמנות אין אזרחות. ואני שואל מה ההבדל בין השניים, הטרמינולוגיה? שהרי מה לפיד טוען – מי שמשרת ומסכן את חייו יקבל מהמדינה זכות בסיסית בכול דמוקרטיה מתוקנת?

אין ספק שיוויון בנטל זה חשוב! לקמפיין כולו בלינק - http://www.shareyot.co.il/?p=9993

אין ספק שיוויון בנטל זה חשוב! לקמפיין כולו בלינק – http://www.shareyot.co.il/?p=9993

והעם שחי את המצוקה היומיומית של בעיית הדיור מגיב. והוא לפיד מרים ראש גאה מלא שיער מעוצב, ואומר – אני לא אפולוגטי, אני לא רואה בעיתיות בדרך, מי שתורם יקבל. והעם דורש והעם מקבל אי צדק חברתי – כי הרי על פי האמנה החברתית זכויותיו הבסיסיות של כל חבר/ה במדינה אינן מותנות בתרומתו – שהרי הוא כבר נתן את התרומה האולטימטיבית הוא ויתר על זכויות יסוד להיכלל ולהיכפף לקולקטיב אבל זה לא מעניין אף אחד.

ולסיום, היום אני עומד כשלפיד, יאיר, דוחק שתי אוכלוסיות אל מחוץ לקולקטיב הישראלי, ערבים וחרדים, ברגל גסה ומתרה כי מעשה אבות סימן לבנים — אני רוצה להזכיר עוד תפיסה שהייתה ללפיד, הפעם טומי, האבא, בשנת 2002 בהמתינו להתראיין אצל רזי ברקאי ולאחר שהשמיעו את שירו של עמיר ואבי בניון הוא התבטא כך מעל לגלי האתר: "לא אנחנו כבשנו את טול כרם, טול כרם כבשה אותנו." באומרו כיוון לאותה מוסיקה ישראלית עם מקורות ערבים כאשר הוא בעיקר טוען שמקומה לא יכירה בינינו ולשאלה של ברקאי מה הבעיה שלו עם השיר ענה: "זה שיר איום ונורא". מי יודע אולי השלב הבא של לפיד הוא לנקות את ה"ישראליות" מאותן השפעות? אולי נמצא מנגנון לקיים ישראליות שבה יהודי המזרח לא תורמים מספיק? מין סולם בו נמדדת תרומה תרבותית על פי קטגוריות מעוותות? דמיוני? תתחילו לקרוא שוב מהתחלת הטור ותחשבו שנית…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • קשה כשאול קנאה  On יוני 1, 2014 at 1:42 pm

    כן, ככה זה בחיים: יש את אלה שהצליחו, ויש את הכלומיניקים שפסגת הישגיהם זה משרת הוראה במכללת טיז אל נבי, שתמיד יטענו שמי שהצליח הצליח בגלל נפוטיזם.

  • yara113  On יוני 1, 2014 at 2:48 pm

    שכחת עוד קבוצה. בעלי צרכים מיוחדים

  • יחזקאל יפת עודי  On יוני 1, 2014 at 4:14 pm

    על כאלה נאמר ואשכנזי נשאר אשכנזי גם אם הוא למש לדבר יהודית!!!!

  • Shai Perry  On יוני 6, 2014 at 4:42 pm

    מה, ככה כותב "מדען" מדינה?!

    כל כך הרבה השמצות מרומזות, בלי עובדה מבוססת אחת?

    באמת אפשר לבסס את האשמה שיאיר לפיד הצליח כאיש תקשורת בגלל נפוטיזם?

    ועוד יותר, שקיבל 19 מנדטים בגלל הפרוטקציה של אבא שלו (שטילפן למצביעים מהעולם הבא)?

    ומאיפה הטענה שלהיות בעל דירה זו "זכות יסוד"? למה לא מספיק שתהיה לכולם קורת גג?

    ולמה להטעות ולהשמיט את העובדה שגם משרתים בשירות לאומי/אזרחי זכאים להטבה ממש כמו יוצאי צבא, כך שגם ערבים וחרדים יכולים לזכות בה, אם רק ירצו להיות חלק מהחברה?

    ולמה אנשים (ערבים, חרדים, או חייזרים) שלא רוצים לתרום למדינה בשום צורה צריכים לקבל מהמדינה את אותן ההטבות שניתנות לאלו שכן רוצים לתרום? למה לא מגיע תשלום לאלו שהשקיעו לטובת הציבור 3 שנים בזמן שהאחרים "עשו לבתיהם"? הרי אפשר לדרוש בשם השוויון וזכות היסוד ("מגיע לי!") מענק שיחרור גם למי שלא השתחרר…. כי הוא לא התגייס בכלל. איפה יעצר האבסורד?

    ומה הקשר של כל זה למוזיקה מזרחית שלפיד האב אהב או לא?

    ולבסוף, הרי בכלל לא בטוח שלפיד הוא זה שמעוניין לקבוע את גבולות הישראליות ולהוציא ממנה את הערבים והחרדים. אם זו הייתה כוונתו הרי היה עליו לעודד אותם לא לתרום ולא להתגייס.

    אז למה להתעלם מהעובדה שהערבים (שרובם רואים בעצמם פלסטינים) והחרדים (שרבים מהם אנטי ציוניים), הם ועסקניהם הם אלו שרוצים להוציא את עצמם מגבולות הישראליות, ובכל זאת להישאר בגבולות הזכאים להטבותיה. אם היה מדובר במיעוט מבוטל, ניחא, אבל כאן מדובר ב- 40% מאזרחי המדינה. אף אוטובוס לא יכול לסחוב 40% טרמפיסטים.

    אפשר לתעב את לפיד והאידיאולוגיה שלו, ובכל זאת לבקר בצורה מאוזנת ומבוססת יותר.

    • hani24  On יוני 6, 2014 at 7:24 pm

      יפה שאלת שי — אז התשובה הראשונה הוא כן! היות ואני איש מדע המדינה ואני כאן כותב כך הרי ששאלתך היא שאלה רטורית.
      הבה ונביט בטענותיך – ראשית נפוטיזם או לא – כאן עולה שאלה שהרי אתה לא בדקת ואני כן האם בתקשורת יש בנים ממשיכים – ואחד מהם הוא יאיר לפיד וכך גם בכנסת ולא רק בנים של אלא בני דודים וכדומה – התשובה היא שכנראה אתה מאמין ביד נעלמה שאני לא מאמין בה כלל ועיקר והרי אם כולנו שווים הרי שרוב הסיכויים הם שלא יהיו שוללות ממשיכות אלא אם כן אותה יד נעלמה מסדרת את ה״טובים״ במקומות העבודה השווים כנסת תקשורת ועוד. אולי אני חלמתי בכמה וכמה שיעורים אבל בשיעור על נפוטיזם הייתי ער! אתה מוזמן לבדוק את ההגדרה ולחזור אלי.

      ה-19 מנדטים מצד שני זו שאלה יפה – תשאל את 120 האנשים שכל אחד מהם נתן 100,000 דולר ערבות לקמפיין (רק שיהיה ברור כי אותם אנשים היו מאבדים את כל כספם אם לא היו נבחרים מספיק חברי כנסת מיש עתיד לכנסת) למה הם נתנו לו את הכסף?!?!? אולי אז תתחיל לקשר לנושא של רשתות חברתיות הון תרבותי ועוד ואז נגיע למה שאני קורא תודעה חברתית לא כוזבת…אבל מצד שני אפשר תמיד להגיד שהוא עשה את הכול בכוחות עצמו. דרך אגב הרשימה המלאה של התורמים עלתה בעיתון דה מרקר אתה מוזמן לחפש אותה באתר שלהם.

      ואז שאלת המיליון דולר – או קצת יותר – דירה או קורת גג? נו מה ההבדל? תן לאנשים דירה תחת חסות המדינה כזו שיוכלו לגור בה כל ימי חייהם בסדר? ואז השאלה האם מגיע רק למי שתורם? נו זו שאלה קלאסית של מי שאינו מכיר את האמנה החברתית ומה אנו נותנים עבור כינונה וקיומה של המדינה באשר היא – שהרי אנחנו כולנו מוותרים על זכויות יסוד כדי לקיים את המדינה ואין על המדינה לבקש מאיתנו עוד מלבד אותם ויתורים על מנת שנקבל ממנה צרכים בסיסיים אחד מהם דיור, אחרים הם מזון, חינוך, לבוש, בריאות ועוד כמה (חמשת הממי״ם של זבוטינסקי). אבל אתה הרי מרחיק לכת לשיח שהוא על סף הפשיסטי – האם צידדת בדברי ליברמן אין אזרחות ללא נאמנות? אם לא האם אינך רואה את הצעד הראשון בדברי וחקיקת לפיד? מה רק אני לא עיוור כאן? או שאני העיוור היחידי כאן???

      הערבים רואים את עצמם פלסטינים כי לא נתנו להם אפשרות לראות את עצמם אחרת כאן – החרדים הם אנטי ציונים מתוקף יהדותם אך חלקם הגדול מכיר במדינת שיראל מסיבות פרגמטיות – ואנו גם דוחקים את העולים מחבר העמים לשעבר לפינה כמו גם האתיופים – אינך רואה את השיטה? אינך רואה את הטי טופ והאבסורד עולת האליטה האירופאית הגברית הלבנה בישראל? עשה טובה ותן מבט בקץ שלטון האחוסלי״ם של ברך קימרלינג (הורס לך את׳ הסוף הוא טעה לא קץ ולא נעליים…).

      עכשיו ראה: מחד, אתה יכול להגיד שאני כעת פטרוני בשפה שאני משתמש אבל להזכירך אתה ביקשת שיח אקדמי בתחילת דבריך. מאידך, אתה יכול להגיד שאני מבקר קיצוני מדי וזה לא נכון. אך בטוח שהפעם לא תוכל להתעלם מההפניות האקדמיות והעובדת יות שהעלתי כאן…שבת שלום הני

  • Shai Perry  On יוני 7, 2014 at 8:28 am

    תודה, ובכן,
    1. את הראשונה אנסח מחדש: האם כך *אמור* לכתוב "מדען"? כי לדעתי, גם כשהוא כותב מחוץ לאקדמיה, יש מקום לצפות ממנו לאמינות ודיוק מעבר למקובל בשדה הטוקבק.

    2.נפוטיזם, הגדרה: "העדפת קרובי משפחה על ידי מי שהשלטון בידו, מתן משכורות גבוהות וזכויות מיוחדות אחרות לקרובים גם כשאינם ראויים לכך". כשאני עוזר לילדי (ולא לילדי השכן) להכין שעורי בית, זה לא נפוטיזם. כשאני מביא פרחים לאישתי (ולא לאשת השכן) זה לא נפוטיזם. יש אידיאולוגיות שמתנגדות גם להעדפה אישית כזו. אפשר לדון בהן. יש גם מקום לבקר את הרשתות החברתיות ואליטת האחסו"לים, אם כי לפי איזה חוק ברזל כנראה שאין להימנע מאליטות כלשהן וממצב שהרוב לא נכלל בהן – אז הוא מקטר. אבל בכל מקרה, כותב אמין לא יבלבל את כל אלו עם נפוטיזם.

    2. הדבר היחיד שבשבילו לא צריך הרבה כסף הוא ביקורת (Comment is free, but facts are sacred). בשביל להרים מיזם משמעותי – עסקי, חברתי, פוליטי – צריך כסף! וכדי לגייס אותו צריך תומכים שמאמינים במיזם ושיכולים לתרום או לסכן כסף. וזה בד"כ מצריך קשרים, גם של היזם וגם של המשפחה שלו וגם של החברים שלהם. אז שוב, אם הייתה טוען שלפיד הוא אחסו"ל, ומנצל את הרשת החברתית שלו כדי להשיג מנדטים, לא הייתי מטריח אותך בשאלותי. אבל כשאתה מאשים ב"נפוטיזם" אתה מטעה, ובגלל שאתה מדען, נדמה שזה לא בלי כוונה.

    3. אני דווקא זוכר משהו על אמנה חברתית, שקשור להוגנות בין אנשים "שווים וחופשיים", ולתמיכה הדדית, גם באנשים שאינם מסוגלים לתרום. מצב שבו 40% של טרמפיסטים (שיכולים ולא רוצים) הנישאים על גבם של האחרים, איננו אמנה חברתית, בטח לא כזו שאפשר או ראוי לקיים. וגם כאן, הבילבול עם בעיות אמיתיות – של רוסים ואתיופים, למשל – איננו אמין אלא מטעה באופן שנראה מגמתי.
    ולשאלתך – לא צידדתי ב"אין אזרחות ללא נאמנות" של ליברמן. למי שגר כאן מגיעה אזרחות. אבל זה לא אומר שאסור ל 60% להעדיף את אלו שרוצים לתרום, על פני אלו שיכולים ובכל זאת מתחמקים ממילוי חובותיהם באמנה החברתית. לכן, הייתי מצדד אפילו בליברמן אם היה מחליף את סיסמתו ל-"אין זכויות בלי חובות".

    4. אני לא ביקשתי – וגם לא ממש קיבלתי – שיח אקדמי. אני ביקשתי מאקדמאי שיקיים שיח אמין ללא הטעיות מגמתיות.ושיקפיד, גם בבלוג, על גופו של עניין במקום לנסות לשלהב את ההמונים לגופו של אדם (אפילו, רחמנא ליצלן, אחסו"ל).

    שבוע טוב,
    שי

    • hani24  On יוני 7, 2014 at 6:48 pm

      הי צחי אני משיב קצר כי אני קצת בחו״ל (פינלנד) אבל לא רוצה שתחשוב שוויתרתי על הדיון…
      1. היות ואני לא מאמין באובייקטיביות או מה שאתה קורא אמינות כי אתה משתמש בזה על מנת להדיר את דברי ולגרום להם לדה לגיטימציה אשיב לך שוב כן כך כותב איש מדע המדינה (לא ראיתי בעצמי מעולם מדען אני לא יודע מה זה) אז בחייך תחדל זה ריק מתוכן ומכוון את הדיון בינינו למרות לא נוחים לפחות עבורי. אינני מעוניים ובד״כ לא משתמש בהון אקדמי לדיונים כאן אז צא מזה חבר זה לא לעניין. (מה כך כותב אחוס״ל כל פעם שלא מסכימים עם הדעות שלו? 🙂

      2. צריך להיות עיוור או להביט לכיוון. הנכון כשי לא לראות את הנפוטיזם של משפחת לפיד – האבא עיתונאי גם הבן האבא פוליטיקאי גם הבן – מה עוד אתה צריך לראות כדי להבין??? מצטער אני לא רופא עיניים ואתה תראה את מה שאתה רוצה לראות – אני יכול לנסות לחשוף לא להכריח. מביא לבאר לגרום לשתות לא יכול…החלטה שלך. מזכיר לי את שלושת הדורות של חוקרים במחלקה אחת באוניברסיטה כי ״הם כולם מצוינים…״ בדיחה טובה!

      3. האם שקלת אולי יש מצב שהחברה מבקשת משהו מחבריה שאינו לגיטימי? ומה יקרה כשה-40% אותם אתה מתאר יהפכו ל-51%? מה אז? קוצר רואי הוא אחת מבעיותיה המהותיות של החברה המודרנית כל אחד חושב שלו יש אתה מפתחות לצדק ולחכמה…אני אומר יש בסיס הוא ויתר על זכויות על מנת לחיות יחד – ההטבות שהמדינה מספקת אינן אמורות להיות קשורות לשום חובות אחרים יש מצב שאתה לא רואה זאת כך וזה לגיטימי זה עדיין לא שולל את הטיעון הבסיסי שלי לגבי האמנה החברתית – אינני מכיר שווים וחשיים עם חובות! אני מציע עיון מחדש באמנה אותה אני מנסה ללמד כל שנה מחדש בקורס תיאוריות…מבטיח לעשות זאת שוב..

      החלק השני לדידי מעוות את האמנה החברתית אין חובות באמנה!!!!! ויתרת על זכויות זהו כעת המדינה צריכה לדאוג לך – החוקים והתניות הם יציר כפיה של המדינה כעת לטענתך יש רוב של 60 מול 40 של אלו שבעד – חכה חכה כשיתהפך הגלגל מעניין מה תגיד כשלצד השני יהיו 51 לעומד 49 שלך מה יהיה הטיעון שלך כי אז הרי הם יוכלו להפוך את החוקים ולשנות את ה״חובות״ (רק עשה טובה ואל תגיד לי שאתה עוזב….)

      אחרונה אתה שוב עושה שימוש קצת לא לעניין של האקדמיה — מנסה לגרום להדרה של השיח שאני מבסס כאן – עזוב למה ככה? רוצה שאחזיר באותה מטבע? צא מזה כתוב מה שאתה חושב מבלי לנסות להגיד לי מה מותר או אסור לי לעשות בבלוג שלי למי כזה או אחר ונמשיך להתדיין כשווים מבלי לנסות להדיר זה את זו או במקרה זה אתה תנסה להדיר את השיח שלי…
      שבוע טוב
      הני

      • Shai Perry  On יוני 8, 2014 at 9:29 am

        פינדלנד מקום נחמד. תוכל להתרשם שם מממערכת הרווחה החברתית. מעניין מה אפשר ללמוד שם על חברה שסועה, רב תרבותית ורב לאומית כשלנו….. אבל זה עניין אחר.

        1. מי זה צחי?
        2. טוב, אפשר לרדת מהתיוג האקדמי. הבעיה העיקרית (שלי!) היא עם הסתייגיותך ממחויבות לאמינות. ז"א אין לי בעיה עם הבעת רגשות סוביקטיביים – כמו למשל, "אני מתעב את יאיר לפיד". מה שאני מוחה נגדו זה אמירות שנראות (ולמעשה "מתיימרות") להיות אוביקטיביות – למשל, "יאיר לפיד הצליח בעיתונות ובפוליטיקה בזכות נפוטיזם" – כשאין להן שום בסיס בעובדות אובייקטיביות ולא בהגדרה המילונית של המושג, והן עומדות רק על נקודת המבט הסוביקטיבית שלך.
        אני כמובן לא מדיר איש. זה הבלוג שלך ומותר לך לעשות בו כרצונך. אבל אם תדבק בסוג ההתבטאות הזה תוכל לדבר רק עם אנשים שמרגישים כמוך ומסכימים איתך מראש. אם זה מעניין אותך – אשריך. אותי מסקרנים בעיקר "אחרים",
        (אגב, אני לא אחוסל – אני עומד רק ב 2 מתוך 5 הקריטריונים)

        3. זו סתם טעות (אם לא הטעיה) לוגית (בלבול בין תנאי הכרחי למספיק): זה שאני עוסק במקצוע של אבי לא אומר שיש כאן נפוטיזם. למשל בנים של אומנים רבים נכנסים למקצוע של הוריהם, ואפילו נהנדים מעזרת הוריהם בתחילת הדרך. זה לא נפוטיזם. אתה מראה צל הרים כהרים.

        4. שקלתי. והגעתי למסקנה שאמנה חברתית תתאפשר רק אם גם החובות (מה שאתה קורא "ויתורים") וגם הזכויות שוות לכולם. מצב שבו החובות מוטלות רק על קבוצה אחת והזכויות מחולקות באופן שווה לכולם, איננו מצב של אמנה חברתית הוגנת אלא של סחיטה כוחנית. אם המגזר הערבי-חרדי, הלא-תורם (שאין לו חובות!!!) יגדל ל-60%, אז המדינה תקרוס כי ה-40% הנותרים לא יוכלו לספק מספיק דירות ומספיק ביטחון לכל כך הרבה טרמפיסטים., אגב האם לדעתך האמנה החברתית מטילה עלינו חובה לשלם מיסים? ואם לא, איך היא יכולה להבטיח את זכותינו לבתים? (או אולי אלו בתים שעלותם מכוסה על ידי "יד נעלמה")
        (אני חושש שמתוך התנגדותך לאוביקטיביות, ולפי דבריך פה, אתה לא מלמד את תורת האמנה החברתית של הובס, לוק, רוסו וקאנט, אלא את תחושתו החברתית של הני זובידה. גם זה חשוב, אבל אולי עדיף לתת לקורס שם אחר כדי לא לבלבל את התלמידים).

        • hani24  On יוני 8, 2014 at 5:34 pm

          מממממ מעניין אתה כותב שיש לך רק שניים מהמזהים של אחוס״לים אך כותב ומתנהג כאחד הראשונים שבהם (וזו אינה מחמאה לפחות לא בבלוג הזה). אתה מתנשא ממשיך לדבר כאילו אתה יודע הכול, כשמשהו נאמר נגד טיעונך את מתאר זאת כצל הרים זכותך לא להסכים כמו שאני אינני מסכים עימך אבל יכול לראות את הצד שלך אך אתה עונה כמי שמבין יותר מאחרים בתיאוריות מסוימות — וחלילה אני לא טוען שאני מבין יותר ממך אני רק מציע הסבר אחר (אך חלילה לנו מלעשות זאת שכן יבוא האחוסל שיש לו רק שני מזהים ויאמר כי צריך לשנות שמות קורסים – מעניין אולי אתה קאנט או רוסו או הובס ושנית את שם משפחתך…).

          אני שמח שחשבת והגעת למסקנה אני חושב שהיא ריקה מתוכן היות ואתה משנה שוב ומעקם את החשיבה שעומדת בבסיסה של האמנה החברתית, שדרך אגב אינני מסכים עימה כלל ועיקר בעיקר בשל בסיסיה הניאו-ליברלים.

          והכי טוב בכול הטיעון שלך הוא שאתה אמין ואמיתי. כל הכבוד! מפינלנד.
          הני

          • Shai Perry  On יוני 8, 2014 at 9:20 pm

            אופססס,
            אני מתנצל ומצטער על שבטעות התנסחתי באופן שגרם לך להגיב כך.
            וכעונש אני מדיר את עצמי מכאן.

            טיול נעים, בפינדלנד
            שי

            • hani24  On יוני 8, 2014 at 10:04 pm

              אחוס״ל כמו אחוס״ל עד הסוף המר…לא מסוגל ליטול את הקורה.
              שלום ותודה
              הני

    • אילן  On יוני 17, 2014 at 5:54 pm

      בתור קורא אובייקטיבי של הבלוג אני מסכים עם רוב הדברים ששי אומר. אני לא רואה נפוטיזם ברצון של יאיר להיות עיתונאי או פולטיקאי כמו שאבא שלו היה. כמעט כל הילדים מעריצים את ההורים ורוב הסיכויים שילדים יעסקו באותו מקצוע שההורים היו עוסקים בו. שלא נדבר על להשתלב ביחד באותו עסק. המקרה הנ"ל הוא לא דוגמה לנפוטיזם בגלל שהמקצועות שציינת דורשים כישרון, הערכה וכמו כן קבלות. אין ספק שיאיר סיפק את כולן בתור עיתונאי (אם לא היה לו כישרון כתיבה או לא היה מקבל פידבקים טובים מהקוראים כנראה שהוא לא היה במקצוע). זה לא מקרה שבו אבא לוקח את הבן שלו שיחליף אותו בתפקיד מבלי לספור אף אחד ממטר (כמו בנמל אשדוד וכו'). בתור פולטיקאי, יאיר לפיד מחויב לציבור בוחריו ואם הוא לא ישקף את רצונתיהם הם לא יבחרו בו שוב, ככה שמי היה אבא שלו לא רלוונטי לנושא. עכשיו מבחינה עניינית, ההצהרה לגבי דירה והזכאות והאי זכאות ולמי –זה סובייקטיבי. אתה חושב שזה חוצפה מצידו לנסות לקבוע קולקטיב ואתה משווה אותו לליברמן וגם בנושא הזה אני חולק עלך שכן לפי מה שאתה אומר אסור לעולם לנסות ולהגדיר קולקטיב כי תמיד יהיה מישהו שהגדרה תשאיר אותו מחוץ לקולקטיב, אז איך ניתן למשול ככה? לטעמי הטיעון שלך שנושא הזה חלש מאוד.
      בקיצור, הבן עבר דרך ארוכה עד שהגיע לאן שהגיע ובזכות עצמו, רוב טענותיך הם לגבי הפרסונה ולא לגבי הטיעונים שלו, הביקורת לגבי הגדרת הקולקטיב היא מוצדקת אך לא מופנת לאדם הנכון כי הקולקטיב- ככה אני מאמין נקבע ברחובות ובחיי היום יום ולא בהצהרה כזו או אחרת לעיתונות.

      • hani24  On יוני 21, 2014 at 2:51 pm

        אילן אתה קצת עוסק בפוסל במומו פוסל…מחד אבא שמביא את הבן שלו לעבודה בנמל זה פסול אבל עיתונאות זה לא? מעניין אולי אני צריך להביא הגדרה של מהו נפוטיזם…יאיר וטומי הם התמונה במילון מתחת להגדרה – בחייך לך ועיין שוב במהו נפוטיזם – וכל השיח על מהו כותב טוב או לא הוא שטויות שהרי אתה כתבת "זה לא מקרה שבו אבא לוקח את הבן שלו שיחליף אותו בתפקיד מבלי לספור אף אחד ממטר (כמו בנמל אשדוד וכו')…." מבלי לטעון מילה לגבי כישורי הילד לרשת את תפקידו של אביו העיקר שזה בנמל…אבל ניחא.

        לגבי הכלה והדרה – אני מסכים שאלו תהליכים חברתיים – אולם – לפיד עושה אותם באופן מכוון על ידי חקיקה ולכך אני מתנגד ועל כך אני מצר…
        שבת שלום
        הני

        • אילן  On יולי 9, 2014 at 4:43 pm

          טומי לפיד לא "הביא" את יאיר לעבודתו להחליף אותו בבוא היום, אם אני לא טועה הוא נכנס לפוליטיקה (יאיר) אחרי מות אביו. כנראה לא הבהרתי מספיק או בצורה נכונה את הנקודה שלי, הכוונה שלי הייתה שבשביל להיות עיתונאי בכיר ומפורסם כמו שיאיר היה או פוליטיקאי עם ציבור בוחרים מכובד מאוד + , אז אולי זה לא מזיק שיש אבא שהיה במערכת לפני אבל זה לא ערובה לכך. אתה באמת חושב ובתמים שיאיר לפיד היה עיתונאי אך ורק בגלל אבא שלו וכמו כן פוליטיקאי?

          • hani24  On יולי 9, 2014 at 8:08 pm

            אילן אני או אתה כנראה לא בדיוק מבינים מהו נפוטיזם – ראה מהו הסיכוי שבן משפחה יכנס לאותו מקום שהיה מישהו ממשפחתו שקדם אליו? הרי יש מקרים בהם אנו רואים דור שני ממשיך ו"מככב" באותם המקומות שהדור הראשון פרץ – לדוגמא מרצים באוניברסיטה שאביהם היה באותה מחלקה – רופאים ובניהם ועוד ועוד – עולה השאלה מה זה האם מעשה אבות סימן לבנים? אכן יש מקרים בהם יש בנים ממשיכים מוכשרים אך כמו שגילנו במהלך השנים המקרה הוא די פשוט — או בשפה אחרת נ פ ו ט י ז ם! זוהי ההגדרה בדוק אותה.

            כמובן שבקצרה הייתי יכול להשיב לשאלך – כן! כמובן שאני חושב שרק בשל אביו הוא הגיע לאן שהוא הגיע – יש משפט פשוט שמכיל הכול: אם זה הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, ונראה כמו ברווז זהו ברווז…תחליף ברווז בנפוטיזם…
            ערב שקט לך לכל אהוביך ובכלל…הני

  • נתן.  On יוני 12, 2014 at 5:10 pm

    שטויות.

    איך דרישה לשרת בצבא היא פגיעה בחרדים?
    הרי גם החילונים משרתים בצבא – אם אני דורש ממישהו לעשות את מה שאני בעצמי עושה
    איפה פה בידוק השנאה ואיפה פה בדיוק הפגיעה, ואיפה פה ה"הוצאה" מחוץ לישראליות.

    וחוץ מזה אין יותר ישראליות, יש רב תרבותיות , רב עדתיות, רב דתיות ורב ראשי .

    אי אפשר להוציא אף אחד והיא אפשר להכניס אף אחד. אבל את החובות צריך למלא.

    ומי שמדבר על צדק ושיויון היה אמור לתמוך בזה, שלא לדבר על התרגיל העלוב של אזכרת דברי האב על הזמר בניון , כדרך לסגור חשבון עם הבן. ככתוב "אבות אכלו בוסר וניכנס בשיינים של הבנים".

    • hani24  On יוני 15, 2014 at 10:45 am

      כשמישהו מתחיל תגובה בשטויות אני מייד מבין שהוא צודק! כל הכבוד נתן! אתה יודע לקרוא ולהגיב משהו…

      • נתן  On יולי 3, 2014 at 3:06 pm

        מצטער על התגובה המאוחרת – עד עכשיו פשוט מררתי בבכי ולא הצלחתי לאסוף את עצמי בעקבות תגובתך השנונה…

        ועוד הערה – גם האזכור של השרות הצבאי של לפיד בעיתון "במחנה" הוא לא רלונטי ולא קשור
        לנושא והוא לא יותר מדמגוגיה בדיוק כמו אזכור דברי לפיד האב על בניון.

        אז למה אתה נזקק לשיח דמגוגי ?

        מכיון שהשימוש בדמגוגיה הוא דרך להסיט את תשומת הלב מהעובדה המצערת שאין לך באמת משהו רציני להגיד נגד גיוס חרדים במיוחד כשאתה בעצמך מתיימר להיות בעד שיויון, מה שעלול חלילה להציג אותך כצבוע….

        • hani24  On יולי 5, 2014 at 8:36 pm

          רגע נתן אני מנסה – ואו אתה שב וחוזר והפעם אפילו יותר מבריק ויותר חזק. אפשר את זה ביותר לגופו של עניין? הייתי מציע לך ליטול קורה אבל אני הרי יודע שאתה מבין הכול אז חבל….

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s