השקופים יוצאים לאור

בעיית הפריפריה והמזרחים שמאכלסים אותה צפה שוב בבחירות 2015. אפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן, אבל לא על כולם כל הזמן

האמת שכבר נמאס לי. נמאס לי מכל הנבובים, ערלי הלב ובעיקר חסרי דעת שממשיכים להמטיר את המשפטים הטיפשיים "די כבר עם האכלו לי שתו לי" ואני מת לצעוק להם – שתקו כבר! נמאסתם! למה? ובכן כי יש לי בעיה רצינית עם עיוורון חברתי וטמטום מגזרי, ואנסה להסביר.

אני גבר בחברה פטריארכלית, שוביניסטית ופעמים רבות מיזוגנית. ממקומי כגבר יכולתי להשתמש בטקטיקה נלוזה, אבל כזו שתניב לי המון הטבות – עיוורון מגדרי! יכולתי ללכת לכל פאנל שמזמין אותי ולא לשאול אם הפאנל מאוזן מבחינה מגדרית, לקבל את הכבוד ולעיתים את הצ'ק וללכת הביתה. יכולתי להיכנס למקום העבודה שלי באקדמיה, ולא לשאול איך ייתכן שיש רק 24% מרצות קבועות ו-76% מרצים קבועים. יכולתי להיכנס לכל משרד של אסיפת בכירים בשירות הציבורי ולא לתהות למה אין נשים והכול מלא בגברים. ואז בכול אחד ממקומות אלו יכולתי להשתמש בהון החברתי-תרבותי שלי כגבר לצחוק מכמה בדיחות שוביניסטיות מגעילות, ולהיות אחד מהחבר'ה, והחיים היו יופי.

מהקמפיין ומהמספרים ברור שיש בעיה בישראל. שמישהו נטש את הפריפריה והניח שהם לא ישמו לב, אולם לא כך היא. וכן, אני יודע, חצי מהקוראים ימשיכו ללכת בתלם מבלי לשאול את השאלות הנכונות ורובם אפילו לא יתייחסו לעובדות הברורות הניבטות בפניהם. החצי השני יצעקו שאני מתבכיין, ויקטרו על התארים שלי, על זוגתי שתחייה ועוד כהנה וכהנה. יודעים מדוע? כי זוהי הדרך להתמודד עם הדיסוננס. אי אפשר להפריך את המספרים, אז בואו ונתקוף לגופו של אדם או נתעלם.

ואני אומר, די כבר. תתעוררו. קמפיין הבחירות 2015 לא נותן לכם את הפריבילגיה לעצום עיניים יותר.

 

הטור פורסם לראשונה במדור דעות של Ynet בתאריך ה-14-2-2015

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אילנה עמרמי ירימי  On פברואר 14, 2015 at 12:49 pm

    הני יקר, מסכימה עם כל מילה, אך , כל פעם מחדש עולה בראשי השאלה המטרידה: האם הרגשת הדיכוי, הקיפוח, החוסר מעשה, ההשפלה עובר ים "בירושה" שגם "המחאה " (עם החמאה המרוחה על גופי יוזמיה), פרצה ע"י המדושנים והשבעים שגם הם לא שיתפו את הפריפריה (בדוק) במחאתם ולא שיתפו פעולה איתם, אלא אם יתנו להם לעמוד על הבמה ולנהלה.(אחרת הם לא באים)?. איך יתכן שנחטפים 4000 ילדים ובמשך 65 שנים "אף אחד לא קם" לדרוש חקירה וחשיפת פרוטוקולים, מי הם הנאצים שגרמו לשואה של יהדות תימן? היכן דור ההמשך? היכן צעירי המזרח ששותקים כאשר בניהם נשלחים ללמוד פחחות ונגרות וילדי אשכנז לתיכונים ואף אחד לא פוצה פה( בתור מנהלת בי"ס לחנוך מיוחד ונוער בסיכון,בשנות ה,60 70 העוולות האלה נעשו מול עיניי, אך לא שתקתי והבאתי לסגירת ביה"ס ). אז…הספורים רבים ומקוממים…מה עושים היום, איך מעוררים את הדור השני והשלישי, כאשר האינטרנט מוציא מהם את כעסם, אך מפה ועד להתארגנות לפעול(למשל פיצוי למשפחות ניצולי השואה, החטופים).? מנסה לפעול, אך הדרך ארוכה. יישר כח ושבת שלום

  • שירלי ק.  On פברואר 14, 2015 at 9:22 pm

    הבעיה אמיתית וכואבת, אבל איזה פתרון הוא מציע? איך כל השקופים ירימו ראש אם לא מלמדים אותם אנגלית ומתמטיקה בבית הספר? איך הם יאכילו 4-5-6-7-8 ילדים? (לי יש שניים והייתי רוצה יותר אבל אני יודעת שאני לא יכולה). ומה איתם? האם דרעי ידבר איתם על תכנון משפחה או רק יגיד להם לזקוף ראש בגאוה? לצערי האיש רק נבנה מהמצוקות הכואבות האלה ולא מציע להן פתרון. אשמח לשמוע מה דעתך.

    • hani24  On פברואר 15, 2015 at 11:49 am

      שירלי,
      אם יותר לי איזה פתרון מציעים השמאל או הימין? מה הטענה שלך? שדיכוי על ידי גברים ונשים אשכנזים הוא טוב יותר? מה שהוא מציע בוידאו נותן פתח של תקוה ואני חושב שרבים רואים זאת כך…הבנתי שאת מציעה פתרון נאור יותר של מתמטיקה ועוד – אבל הרי זה מה שהוצע על ידי המדינה יותר משישה עשורים והפערים נשארו ואף העמיקו בחלק מהמקומות – אז הרשי לי לא לקבל את הפתרון המאוד לא מסייע שאת מציעה.
      הני

  • דרול  On פברואר 14, 2015 at 10:07 pm

    כמה מעניין דוקטור.
    בדיוק כתבתי מאמר על הנושא

    • hani24  On פברואר 15, 2015 at 11:47 am

      דרול, אני חושב שכבר אמרתי לך שיש לי פרוגנוזה – אתה גזען!

      • דרול  On פברואר 15, 2015 at 12:02 pm

        גם אם הפרוגנזה שלך הייתה יותר עקבית, היא לא הייתה משהו.
        שבוע טוב.

        • hani24  On פברואר 15, 2015 at 12:04 pm

          מה שיעזור לך לעבור את השבוע….תקרא טוב דיסוננס קוגניטיבי גזעני…

          • דרול  On פברואר 15, 2015 at 5:43 pm

            דיסוננס קוגניטיבי, אכן מילה ארוכה אבל ממש לא רלוונטית.
            מה שש"ס עושה , הוא מה שעשתה תמיד, לטפס על ערימות הנחשלים, כדי להעפיל אל מנעמי השלטון

            מעולם לא הייתה כנופיה שהגשימה בדיוק כמעט כפייתי את טענותיהם של כל מבקריה.

            • hani24  On פברואר 15, 2015 at 5:45 pm

              גם לא צודק וגם גזען….ואו איזה שילוב…

              • דרול  On פברואר 15, 2015 at 5:46 pm

                אולי בדיסוננס קוגניטיבי התכוונת לעצמך.

                • hani24  On פברואר 15, 2015 at 5:47 pm

                  יש מצב…אבל יחסית למישהו שטען שזה לא מתאים – יש מה שנקרא הפוסל במומו פוסל….

  • נתן  On פברואר 16, 2015 at 4:27 pm

    אם נשווה את ילדי ישראל למי שעומדים על קו הזינוק בכיתה א למרוץ שבסופו השתלבות בחיי החברה , רכישת מקצוע , הגעה לפקולטות היוקרתיות, השתכרות ראויה, חיים סבירים ואף יותר, הרי שש"ס משולה למי שעובר בקו הזינוק ודואג להוציא את כל הילדים המזרחיים החוצה להפנותם אל מסלולים צדדים שמובילים לחיי עוני ומצוקה בחברה פטריארכלית השטופה בקמעות, מיזוגיניה ודעות קדומות עם רבנים חמדנים ורודפי שררה המחלקים את העושר בינם לבין ילדיהם ודואגים שצאן מרעיתם יישארו בעוני בורות ובנחשלות.

    בקיצור בתור גבר אשכנזי שנהנה מכל הפריבילגיות של ההגמוניה הלבנה ושרוצה שגם ילדיו ייהנו מכל הפריבילגיות האלה בלי שיצטרכו לחשוש מתחרות אני מצביע לש"ס שדואגת בצורה הטובה ביותר לאינטרסים שלי.
    חזק וברוך

    • hani24  On פברואר 16, 2015 at 5:47 pm

      ואו נתן תודה! איזה מזל שיש לנו גברים אשכנזים שכל כך עזרו לנו משנות ה-50 והביאו אותנו למצב בו אנחנו שולטים באוניברסיטאות, במשרות הבכירות ובכנסת – וכל זה עוד לפני ש״ס!!!
      באמת מה היינו עושים בלעדיכם? אולי היינו מביאים שלום? פחות מלחמות? וקצת יותר שיוויון?
      אבל למה שנלאה אותך באמת? העיקר שתצביע לשס ותרגיש שיצאת חכם ולא אהבל….מזל שיש לילדים שלך אבא כל כך חכם, נקווה שמעשה אבות הוא סימן לבנים – ואז באמת יש לנו סיכוי!

  • alongrinvald  On פברואר 16, 2015 at 6:37 pm

    הי הני, ראשית גילוי נאות, הייתי סטודנט שלך ונהנתי מכל רגע. לעצם העניין, אני בהחלט מסכים עם טענותיך הנחרצות בדבר ההדרה המזרחית והנשית בחברה הישראלית, לא ניתן להתווכח עם מספרים. עם זאת, כיצד אנו יכולים לתלות את תקוותנו במפלגת ש"ס ? מפלגה עדתית ושובניסטית שמדירה משורותיה קבוצות אוכלוסייה באופן סיסטמתי ?

    • hani24  On פברואר 16, 2015 at 6:52 pm

      הי אלון, אני מבין ויש תשובה במאמר שאליו רואיינתי בהארץ, בבקשה לינק:

      אני חושב ששם אני מסביר מה אני מרגיש וחושב…
      הני

  • יאיר  On מרץ 9, 2015 at 12:17 am

    הדיבור שלך קשקשת ברשת. אריה דרעי מתעוררו רק כשיש בחירות. וכעבריין מורשה הוא יודע להתל במאזינים (אם מישהו בכלל מקשיב לתעמולת הבחירות) כפי שידע להתל בחוק. עד אשר מישהו אמר די. אז הנה די, די לשטויות, די לגזענות שדרעי מוביל, די להגיד לאנשים שהם שקופים ולהשתמש בעליבותם כדי לצמוח על גבם. הבעיה שזה כנראה עובד על אותם אלו שהוא מכנה אותם שקופים. אלו שבמקום לדרוש שינוי הולכים פתי אחרי זה שמנציח את עליבותם ואת הפערים שהם חיים כדי לשלוט בהם. אחרי 60 שנים אי אפשר שהדור השלישי ישוב ויאמר שהם מקופחים בגלל שתקעו אותם בפריפריה.די זהו, הם עומדים בפני עצמם. מה שהם זה בגלל מה שהם עשו מעצמם.

  • רם ונישא  On מרץ 9, 2015 at 7:30 am

    כמרצה לפוליטיקה, אתה "הולך יחף" כשאינך מבין שאריה דרעי, כאדם יחיד, עשה יותר נזק למזרחים ול"עדתו" שלו, מכל אדם אחר בהיסטוריה. כאחד שאמון על ניתוח מערכות בחירות, מפתיע שאינך מצליח לראות מבעד למסך של האיש שהוציא יותר ספינים מכוכבי תקשורת מנוסים. כמי שרואה את הנזק הזה אצל בני משפחתי החרדים, כמי שנרעד שוב ושוב בכל פעם שאני שומע את אריה דרעי מדבר רוממות והבטחות, איני מוצא בליבי מקום לסליחה לאריה דרעי. אני תוהה כמה זמן יקח עד ש"תרד ממנו" ותצטרף למאוכזבי אריה דרעי.

  • debora karpman  On מרץ 12, 2015 at 12:50 pm

    אתה עושה הון ומשמיץ ומתסיס ושום דרך בונה

  • debora karpman  On מרץ 12, 2015 at 12:51 pm

    kibutz or haner d.n.h.ashkelon

כתיבת תגובה

