בבר זגורי היה טוחן את איבגי!

כשהייתי ילד אהבתי את הרצל מלול – וסמי בן טובים קצת עיצבן אותי! הרצל היה האנטי תזה של המצליח, קטן לא הכי יפה אבל הוא עלה על השולחן ואמר את המשפט האלמותי "אני סמי בן טובים דפקתי את הכספת!" וכולנו השתוללנו בקולנוע, זה היה כמו רגע משחרר שבו עמדנו מול האליטה ומנגנוני הדיכוי שלה ואמרנו "אנחנו יכולים עליכם!" זה לא שינה לנו שרוב השוטרים היו מזרחים מדוכאים, ורק צמרת המשטרה הייתה מורכבת מגברים אשכנזים אליטיסטיים – רצינו משהו, מישהו שיפגע בממסד – והרצל וסמי עשו את זה ואנחנו השתוללנו.

עם השנים גדלתי וגם בגרתי, וסמי מהסרט, אורי גבריאל הפך לחבר שלי. מה אגיד ומה אומר, האיש הוא כמעט ההפך הגמור מכל מה שהוא מגלם בסרטים – עדין נפש, פואטי איש רוח מדהים. יום אחד כששוחחנו שאלתי אורי למה לא אתה לא מלוהק לתפקיד אחר מלבד הגנגסטר המזרחי? אורי הביט אלי באיטיות, הרים את הקפה וענה "כנראה מכתוב!"

בראיון שנתן לוואלה הוא מפרט קצת יותר והנה מה שאמר:

שאלה: חברך משה איבגי, שהתחלת איתו את הדרך בניסן נתיב, הצליח לברוח מהדבר הזה רוב הזמן.

"נכון, איבגי הצליח להימלט מהטייפ קאסט, וזה כנראה עניין של אישיות ושל שאפתנות. אני חושב שיש כאן גם עניין של מראה. המראה של איבגי יותר נייטרלי ואפשר לקחת אותו לכל מיני כיוונים. לי יש פנים יותר קשות, קשוחות כאלה. אמנם אני חושב שאני יכול להראות גם אחרת לגמרי, אבל לך תשכנע מלהקים".

וזוהי נקודה חשובה להתחיל עימה את חשבון הנפש עם איבגי. איבגי הוא לא הרצל מלול, הוא גם לא בבר זגורי! איבגי הוא כולה משה איבגי שחקן, חרב להשכיר שמוכן לעשות כל תפקיד עם שאיפות להפוך לשחקן בינלאומי. ההצלחה של משה איבגי בזירה המקומית היא פנומנלית, הוא השחקן המבוקש ביותר בזירה המקומית – כמו כן הוא עשה כמה תפקידים בזירה הבינלאומית. לנו המזרחים זכורים תפקידיו בעיקר כמזרחי, הרצל מלול – גבי בן יקר, התפקיד בלחם, מקס ומוריס, הבורר ואחרון חביב – בבר זגורי! כן, אותו בבר שמחאותיו הן אנטי ממסדיות וחתרניות בצורה יוצאת דופן…

כתוצאה מכל תפקידים אלו הפך איבגי למין דמות נערצת בקרב מזרחים רבים. ושלא תטעו גם במפלגת העבודה ידעו זאת, איך אני יודע? ובכן, לא לחינם הם בחרו באיבגי להיות הפרזנטור שלהם למערכת הבחירות 2015 – זה לא שהוא מייצג את הבוחרים שלהם – כפי שאנו מבינים זאת היום לאחר הבחירות הרבה יותר טוב! זה לא שהוא כזה יפה ומשכנע, הוא פשוט הדמות החקוקה בראש שלנו כמזרחי האולטימטיבי – הוא בבר זגורי – אז זהו שלא! הוא לא היה ולא יהיה לעולם בבר, הוא אפילו לא מתקרב לקצה היכולת בבר להבין את העם בו הוא יושב – בבר הוא מאור זגורי בכלל!!! מאור הוא זה שכתב את בבר, איבגי רק מוציא את המילים בצורה משכנעת ומביא את כולנו להאמין שזה הוא – אבל לא! איבגי הוא גם לא הרצל, זה בעצם האנשים שהיו המקרה האמיתי של הגניבה וחיים מרין שכתב תסריט גאוני!

 

איבגי בניגוד לאורי גבריאל עושה דבר שמחד יש שיטענו הוא הנכון לעשות הוא מאמץ את שפת המדכא, לא בבחירתו בשמאל הישראלי, שזו בחירה לגיטימית ומקובלת! הוא מאמץ את שפת המדכא על ידי הניסיון שלו לעזוב מאחור את ה"פרימיטיביות" שלו כמרוקאי (מכה נשים) ולאמץ שפה יותר "מתקדמת מערבית" ולהלבין את עצמו. אני יודע זה נשמע מוכר – כן, אתן/ם צודקים זה לא אני זה פראנץ פנון – הוגה הדעות השחור ממרטיניק/צרפת שכתב כך בספרו "עור שחור, מסכות לבנות".

פנון טוען כי כאשר אנו מנהלים אינטראקציה עם מישהו אנחנו מגדירים את עצמינו אל מול האחר,  עצם השיחה/שפה הוא יצירת זהות. השפה על פי פנון היא הצורה העיקרית שלנו לאינטראקציה והיא מגדירה אותנו אפילו ברוב הזמן לא באופן מודע.

במציאות קולוניאליסטית על מנת להיות "פחות נחותים" חלק מאמצים שפה אחרת. אם נשאיל לישראל הרי שבתקופת בתקופת קום המדינה אנשים חויבו לעבור תהליך של חיברות בניסיון להטמיע בהם כמה שיותר מוטיבים אשכנזיים משום שזו הייתה האליטה השלטת בחברה, נחשבה לטובה יותר וחלק מהעניין היה השפה.

התפיסה של העליונות הייתה מוטמעת בקרב אותם גברים אשכנזים ששלטו במדיה וביטוי לכך ניתן למצוא בדבריו של אבא אבן ב-1952 (כמייצג נאמן של אותה אליטה גזענית), שמצביעים על האופן שבו הממסד ראה את המזרחים כמי שהיה עליהם לעבור תהליכי מודרניזציה, כדי שישתלבו במרחב הישראלי :

"אל לנו להגות רעיון של השתלבות (במדינות ערב). להיפך, עלינו להימנע מהשתלבות. אחת הדאגות הגדולות המתעוררות בלבנו שעה שאנו סוקרים את מצבנו התרבותי היא, פן יגרום ריבוי העולים אלינו מארצות המזרח להשוואת רמתה התרבותית של ישראל אל רמת הארצות השכנות. אל נא נראה את עולינו מארצות המזרח כגשר בדרך להשתלבותנו בעולם דוברי ערבית; עלינו להכניס בהם רוח מערבית, ולא לתת שיגררונו לתוך מזרחיות לא טבעית" (בתוך – אבן, 60 : 1959).

המדהים בדבריו של איבגי שהוא נופל כפרי בשל גם לידי האליטה האשכנזית הישראלית משום שהוא כשחקן מזרחי, שמשחק תפקידים רבים של מזרחי נתפס בציבור כמייצג של מזרחי (ראו אמירות כגון – מה יגידו כעת המזרחים על איבגי שהרי הוא מזרחי אסלי!) – אולם הוא לא! וגם לתיאוריה של פנון. מדוע? ובכן פנון מבחין במשחק זה ומודע לעוצמת האליטה הוא חוזה את שיתרחש בישראל למרות שהוא לא היה בישראל ואינו חלק מהחברה – וכתביו מתייחסים לצרפת!

 


שימו לב: על פי פנון היחס של הלבנים לשחורים – הוא הלעגה! הלבנים מדברים ומתייחסים אל השחורים כילדים קטנים, הם מוחקים את השכלתם ואת האינטלקט שלהם על מנת להעמיד אותם במקומם (תגיד אתה ד"ר? בטח קיבלת את הדוקטורט שלך באוניברסיטת טיז אל נבי –  אם ניו יורק היא טיז אל נבי אז כן!). מהלך זה מתוכן היטב, מודע? משום שכשהם עושים זאת הם מתייגים את ה"שחורים" כנחותים וכך הם דואגים להשאיר אותם "במקומם הטבעי הנחות" דרך הלגלוג בשפה.

הבעייתיות היא בהנחה המוקדמת שהיותו של אדם שחור מונע ממנו את יכולת ההבנה, זו אינה בעיה בשפה זו בעיה גזעית אתנית!. השפה הופכת לכלי להנמכתו של האחר בעיקר השחור במקרה זה!

אם נבדוק הרי שאבגי, ממש כקימחי, כגרבוז, כא. ב. יהושוע כזך וגם כסובול ועוד רבים ונבובים אחרים – עושה את אותו השימוש – הוא מניח שאנו כמזרחים מבינים את השפה, אך לא מסוגלים להפנים את המסר! שהרי הוא איבגי דיבר אלינו הוא משה איבגי שנולד בקזבלנקה שבמרוקו והגיע למעברת "שומרות" ומשם למגדל העמק – הוא "דיאלנה" – אבל הוא לא! הוא עבר צד, הוא הניח על פניו את המסכה הלבנה שפנון מתאר, ולא מסוגל להוריד אותה – הוא פונה אלינו ומשתמש באותן פרקטיקות של המדכא! הוא אומר אתם לא מבינים – לא את הפשה – כי אתם הרי מדברים – את הקוד! אתם כאישה מוכה, זה לא אני שחולה במחלה החשוכה של קואפטציה/או מסכה לבנה – זה אתם!

וכאן איבגי עושה את החטא האולטימטיבי – הוא ברגע אחד עומד, לפחות מולי, עירום ועריה, לא עוד בבר זגורי, אלא מושה איבגי ששכח מניין הוא בא ולאן הוא הולך – איבגי חדל האישים השחקן הטיפש במחזה המקאברי של חייו – הוא כרבים וגזענים לפניו עושה את ההכללה – הוא מכלליל על כלל הקבוצה של מצביעי הליכוד מהפריפריה, בעיקרם מזרחים את הנחת הנחית ואי היכולת להבין את בעייתיות מעשיה! כאישה מוכה שחוזרת לגבר שלה!.

איבגי הוא על פי פנון השחור שמנסה דרך השפה לעשות את עצמו לבן יותר, להעלות את עצמו בסולם המעמדות. הוא מתלבש בבגדים ומאמץ גינונים של "ארץ ישראל הישנה והטובה" וברוב טיפשותו הוא חושב שמהלך זה יקרב אותו אל הישראליות האשכנזית (פנון מדבר על צרפתיות ואני עושה רק השאלה לישראליות!). אך אליבא ד'פנון הוא אידיוט! ליצן חצר שרק משעשע א האדונים הלבנים! שהרי גם הוא, כמזרחי/שחור נתפס על ידי האדונים דרך פריזמת הקולוניאליזם, ועל פי תפיסה זו יא איבגי אח יקר ואובד, לא משנה מה תעשה לעולם! אבל לעולם! לא תהפוך להיות חלק מהם! איבגי מנסה לצאת מהשחורות/מזרחיות שלו דרך אימוץ שפת הלבן. בבסיס מחשבתו הוא עושה נכון, שהרי לפי איבגי אם הוא יאמץ את שפת האליטה האשכנזית הלבנה הוא יצליח לצאת מנחיתותו, אולם הלבנים לא ששים לאפשר לשחור לצאת ולהתקדם מהנחיתות מכיוון שנחיתות  זו היא שמאפשרת את עליונותם החברתית!

לעומת איבגי, חלק מהמזרחים/שחורים לומדים את מנגנוני סטריאוטיפיזציה והסטריאוטיפים שמיוחסים להם על ידי הלבן, ומנסים להיאבק בהם. איבגי בעצם מנסה ללבוש מסכה לבנה, והוא הופך לחלק  מהשבר בקרב הקבוצה המדוכאת – בין אלו המודעים לתהליך ולמנגנון לעומת אלו המנסים לנוע מן "הנחיתות השחורה" שלהם, אולם הם לא  ממש לבנים, אך מתכחשים בתוקף לשחורות שלהם, זהו המשבר והשבר בקרב הקבוצה המדוכאת!

אז כן, אני דוקטור לפילוסופיה, וכן למדתי אוניברסיטה פרטית וקצת יוקרתית בארצות הברית. וכן אני מודע לכוחה של השפה, וכן, אני יודע כיצד להשתמש בה בצורה די טובה, וגם אני מכיר את הספרים ותיאוריות. וכן אני יודע מה יגידו גם הפעם כמה נבובים קופצים בראש, אבל זה לא משנה, אני כלל לא מכוון אליהם אני רוצה שמי שיקרא את זה יהיו אותם חברות וחברים והם יבינו מה שיש לי להגיד – זה לא קשור לשמאל ימין! זה קשור לדיכוי! ולמלחמה על משאבים! זה קשור לעובדה שיש חלק שעדיין חושבים שמזרחים ומזרחיות לא מבינים מהי אג'נדה או מצע ולא מסוגלים לבחור באופן מחושב! וזה נמאס לי! צבע עור שונה, קצת ככה יותר לא אומר שיש בעיה גנטית של הבנה!!!

איבגי, אתה חי חיים מוכחשים! להשתמש במילים כאישה מוכה על אחיך ואחיותך! אתה מוכחש עד לעצם, אינך מבין מהו מעמדך וחבל לי. אך למזלנו, במקומך עומדים אחרים, אלו ששמו את המילים בפיך, אז אני קורא לכותבים – לצאת אלינו ולהבהיר! ולכם אחי ואחיותי המודעים – אשכנזים כמזרחים – אני יוצא בקריאה אל תבלבלו בין איבגי האדם הקטן שעומד עם מסכה לבנה על הפנים לבין בבר זגורי הפנתר השחור! אלו לא אחד הם! ואם תעשו את האבחנה תראו שיהיה לכם קל יותר לראות את האיבגי במערומיו! ככל שנקדים להתאחד כקהילה, כחברה ולצאת נגד מצעד האיוולת המתרחש בחברתנו – לשלב ידיים ולקחת שליטה במדינה שלנו כך יטיב.

מי שמחפש אותי ידע היכן למצוא אותי,

שבת שלום לכולן/ם

הני.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ענבל חרמוני  On מרץ 21, 2015 at 1:44 pm

    הבעיה היא כפולה . אני דוקא רוצה להציע לראות את הבעייתיות בהשוואה לאישה מוכה כהשוואה שיפוטית כלפי נשים נפגעות אלימות. לשני הכיוונים יש פה התנשאות. נשים נפגעות אלימות שחוזרות לגבר שהיכה אותן עושות זאת פעמים רבות כתוצאה מחישוב לגבי האלטרנטיבה והגעה למסקנה הגיונית לחלוטין בחיים שלהן ולא של מי שעומד ומבקר אותה מהמקום הנוח שלו. זה הגיוני כי האלטרנטיבה היא לצערנו שהיא כמעט לבד במערכה ללא תמיכה כלכלית וללא גיבוי מהמדינה בצורת למשל מסגרות לילדים ללא תשלום כדי שהיא תוכל לצאת לעבוד, הפסקת שלילת מזונות החל מהשקל ה618 שהיא מרויחה ועוד. במצב כזה האלטרנטיבה טומנת בחובה עוני לעיתים חוסר בקורת גג בטוחה ומזון וציוד בסיסי לה ולילדים.
    ככה שההשוואה לאישה מוכה היא מתנשאת פעמיים. פעם בגלל שזה מבקר לכאורה את הרציונליות של הבחירה ופעם שניה כי זה שיפוטי גם לגבי נשים נפגעות אלימות .
    אני חושבת שזה שני צדדים של אותה מטבע.

    • hani24  On מרץ 21, 2015 at 2:05 pm

      כל מילה בסלע! אם תכתבי פוסט על העניין מבטיח להעלות בבלוג.

  • חן שרעבי  On מרץ 21, 2015 at 2:03 pm

    אם אתה היית כותב את מה שמשה איבגי היה אומר, אילו מילים היית כותב שיאמר אותם, כדי שיצביעו למחנה הציוני או לשמאל ?

  • חן שרעבי  On מרץ 21, 2015 at 2:09 pm

    נראה לי שגם הוא צולם בשחור ולבן קצת, והוא נראה יותר אשכנזי ממזרחי או משהו לא ברור.

  • כהנא שלמה  On מרץ 21, 2015 at 2:25 pm

    לחזור הביתה לבעל אגרסיבי ,זאת בחירה רעה אבל חסרת אלטרנטיבה,בהרבה מקרים. לבחור בראש ממשלה שמתעלל באוכלוסיה החלשה . זה חוסר היגיון מוחלט…הסיבה דת ואמונות תפלות מאפשרות שטיפת מוח קולקטיבית ומכוון שהדלת כבר פרוצה ניתן להחדיר עוד כל. מיני דברים כמו הפחדה מסיבית שיכנוע ע"י שטיפת מוח שזה שמתעלל בך הוא עושה זאת מתוך אהבה ודאגה…ואז העובדות הן חסרות משקל . זאת הדרך שבה הצליח ביבי להיבחר מחדש יש להוסיף את האפשרות המאד סבירה של זיוף התוצאות,הוא כן מסוגל לעשות זאת ,ואני חושב שזה גם נעשה,מבלי היכולת להוכיח.
    להיות קורבן לתרבות ודת זה אולי מקור הרע שהקורבן מסרב להפנים, כוון שזה מחייב להסכים עם ההכרה שדתו ותרבותו אינם יעילים מבחינה חברתית וכלכלית. מה אומרים העצלנים בטלנים אוכלי לחם חסד בישיבות ….שהעולם עומד רק בזכות התפילות שלהם,זה הופך אותם למוקד היקום למרות שהם יותר פסולת אנושית חסרת תועלת. אם יסגרו את כל הישיבות וישלחו את כל תלמידי הישיבות לקוטב הדרומי לא יחסר דבר לשאר האוכלוסיה ויתפנו תקציבים גדולים לפתור את הבעיות של האוכלוסיה הנורמלית .

  • חמאה על הראש  On מרץ 21, 2015 at 2:32 pm

    זה מצחיק. אתה היגרת מעיראק והפנית עורף לתרבות המזרח. בחרת ביודעין במערב. מתפאר בדוקטורט שעשית בבירת המערב, ניו יורק. משמש חלק מהאקדמיה ה"אשכנזית". לא יודעת איפה מתגורר, אבל יהיה מעניין לשמוע (מדינת תל אביב?). בבר זגורי היה טוחן אותך הרבה לפני שהיה מתפנה לאיבגי. לא ככה? המסכה שעל הפנים שלך לא לבנה?

    • עמר  On מרץ 22, 2015 at 1:10 am

      קרא שוב את דבריו. אין שום בעיה באימוץ מרכיבים מתרבות המערב, ואף זה דבר רצוי שנאמץ מתרבויות זרות(לפחות בעיני). הבעיה היא כשמגיעים לשנאה עצמית והכחשה עצמית. אסור לחברה להגיע למצב שפרט מרגיש שהמקום שהגיע ממנו נחות(ללא תלות במעשיו!), כמובן שאני מדבר על מצב אוטופי ומדומיין, אך ככל שנמשיך להדחיק את השיח הבעיה לא תעלם אלא תגבר. הפתרון לבעיה מגיע ממודעות לה, ולא מהתכחשות לה.

  • דוד ברבי  On מרץ 21, 2015 at 3:06 pm

    שלום לך ד״ר הני
    בשלב הזה עדיין לא ארחיב
    צפיתי בך בתוכנית של רון כחלילי
    אהבתי והערכתי את דבריך
    אני מאד שמח שאתה בעניין שבו אני שקוע עד צוואר
    ולא רק שקוע אלא לפחות במדינה הקטנה בתוך מדינה והיא מדינת המושבים השגנו הישגים שלא הושגו במדינה הגדולה אבל זה יכול להיות בשיח ארוך על קפה עם הל אצלי במושב בקלנסואה או בתל אביב
    בעקרון אני שחור כמוך מגדל פרחים ליצוא כותב שירה(שישה ספרים) מלחין ושר את שירי ושירי חברים וחברות הקישורית יכולה להוביל אותך לאלבום
    אהבתי את משה יבגי ואני אוהב אותו גם היום אחרי התבטאותו
    אחת מתוכניות העשור שלי למדינה אם היא רוצה לשרוד חינוך חינם כולל דוקטורט

    מה עשית עכשיו?
    פגעת במזרחי חכם משכיל תוך שאתה מבליט את סימן ההיכר של האשכנזים לימודים באוניברסיטה יוקרתית
    במצב רגיל אני גאה בך שלמרות שאין תוכנית עשית זאת באופן פרטי
    אבל עובדה שחזרת על זה מספר פעמים מפחיתה
    כמו אתה אומר חברה לי מותר אני משכיל כמו האשכנזים ולכן יכול לסתום את הפה לאיבגי
    בעיני זה הוריד לך הרבה נקודות ובהחלט הייתי רוצה לפגוש אותך שכן תמיד אגן על היותך שכן אתה חלק מציבור חשוב יחד עם איבגי שיכול לחולל את המהפכה הטובה
    אני טוען שעד שלא אנחנו המזרחיים נשלוט באג'נדה התרבותית שלטונים הארץ הזו לא תצלח במרחב
    ובהיות עמנו מורגל בנדודים כמו שאמר סמי מיכאל
    תמיד ידע היהודי הנודד לעבור ממקום מסוכן למקום פחות מסוכן
    ואני כבר נולדתי כאן על כל המשמעות ואין כמו שיר להסביר והייתי רוצה שילדי ישארו אבל אין לי אפשרות לכנע אותם ובקושי את עצמי

    וַאֲנִי כְּבָר נוֹלַדְתִּי

    "לְהַגֵּר זֶה כְּמוֹ לָמוּת וּלְהִוָּלֵד מֵחָדָשׁ"
    וַאֲנִי מַה יָּכוֹל לַעֲשׂוֹת עִם שְׁנוֹתַי הָאֲבוּדוֹת
    הַאִם יָכוֹל לְבַקֵּשׁ אוֹתָן שׁוּב
    הַאִם יָכוֹל לְבַקֵּשׁ חַסְדָּן שֶׁל אֵלֶּה שֶׁחָלְפוּ
    מִבַּעַד לְחַיַּי
    הַאִם יָכוֹל אֲנִי לְבַקֵּשׁ אוֹתָן שֶׁיְּהַגְּרוּ אִתִּי
    הַאִם יָכוֹל אֲנִי לִשְׂכֹּר אוֹתָן לִשְׁאֵרִית חַיַּי
    כְּדֵי שֶׁיַּשְׁכִּימוּ אִתִּי אֶל בֹּקֶר מֻכָּר
    לִרְאוֹת צִפֳּרִים עַל עֵץ שֶׁנָּטַעְתִּי
    הַאִם אוּכַל לִפְרֹק אֶת רִגְשׁוֹתַי
    בְּתוֹךְ שְׂדֵרוֹת הַהֲגִירָה
    הַאִם אוּכַל לְתַרְגֵּם אֶת הַצְּבָעִים הַלֹּא-מֻכָּרִים
    דֶּרֶךְ אִישׁוֹנַי
    וַאֲנִי כְּבָר נוֹלַדְתִּי

    ועכשיו

  • rini  On מרץ 21, 2015 at 3:23 pm

    השמאל לעולם לא ינצח- השמאל הוא צלע עם עקום שנמצא חי ונושם ברובו בים תל אביב
    השמאל לעולם לא ינצח כי רבים מבניו היום חיים בברלין עוכרי ישראל מלקקים מילקי בשקל- בעיר שבו צמח ופרח היטלר -נראה להם שניצחו את הסיסטם
    השמאל לעולם לא ינצח כי ברובו אנשים נהנתיים כמו ציפי לבני שכל היום נמצאת בים ובפאבים למיניהם ובין לבין מזגזגזת עצמה לדעת
    לגור בצפון תל אביב ולדבר על שלום זה כמו לאכול שוארמה עם שוקולוד ליאונידאס משובח מרוח מכל הצדדים באותה הפיתה.
    השמאל לעולם לא ינצח כי הוא מוצה עד תום. מלחמת השחור בלבן . תמה. להזכירכם אזרח מספר אחד בעולם הוא שחור. גם שם הבינו שצבע הוא רק צבע.
    השמאל לעולם לא ינצח כי גרבוזים שמדביקים קולאג'ים או משהו כזה רק מרחיקים את החלק הבריא השפוי מהם עוד ועוד.
    השמאל לא ינצח כי האיום הוא ריאילי ומציאותי ולא כפי שניסו כל יועצי התקשורת של השמאל להציג.
    השמאל לא ינצח על אף איבגי ושכמותו. שבשם הכסף קשקש והמאיס עצמו לנצח. קטן שחור ולא מציאותי-איט איז טו מאץ. חבל..
    יש את הבדיחה על כלב זאב שנמאס לו להיות כלב-רצה להיות זאב
    התחפש לזאב ואמץ גינוני זאב.
    יום אחד פגש באקראי חבורת כלבים הוא ניגש לרחרח אותם בפה כמנהג הזאבים.
    במקרה זהה אותו אחד הכלבים ואמר לו-,בוא בוא אותי אתה יכול להריח בתחת-אני אותך זוכר . אל תתאמץ להריח אותי מהפה"
    ויאיר גרבוז שוב תזכיר לי מה עשית בשביל המדינה? אהה הדבקת קולאג'ים

  • מיאו  On מרץ 21, 2015 at 4:14 pm

    לי יש שאלה דווקא לגבי הסגנון:
    הני, מדוע את חש את הצורך לכתוב כל כך הרבה סימני קריאה בכתביך?

    דבריך מהדהדים מבעד הכתוב, ומשאירות חותם על הקורא, גם מבלי השימוש המיותר והמצחיק (וגם קצת ילדותי) בכל כך הרבה סימני קריאה.
    (אני די בטוח, שלא היית מקבל סגנון שכזה אצל מי מבין תלמידיך)

  • מזרחי  On מרץ 21, 2015 at 5:15 pm

    מדוייק

  • thefinkelstein  On מרץ 21, 2015 at 5:25 pm

    למה איבגי צריך להתנהג כמו כולם? יותר מכך, למה איבגי צריך להתנהג כמו מזרחיים אחרים (מה שזה לא אומר). ברגע שאתה אומר שאיבגי לא בסדר כי הוא שכח מה זה להיות מזרחי – זה לא סוג של הכללה וגם גזענות? אני חושב שאם נשאל את איבגי איך הוא מגדיר את עצמו, הוא מן הסתם יאמר משהו בסגנון של – אדם, ישראלי, יהודי וכו' וכו'. לעניות דעתי (ואני לא מכיר את איבגי) הוא רואה את עצמו בראש ובראשונה כאדם חופשי ואוטונומי לחשוב ולקבוע את דעתו האישית. איבגי הוא מן הסתם "רק שחקן" אבל בעצם האיש השיג את מה שמעטים משיגים – הוא חופשי. חופשי ליטול חלק באיזה פרוייקטים שהוא רוצה, לנקוט איזה עמדה פוליטית שהוא בוחר, להתנתק מן הציפיות המגזריות (להתנהג כמו "מזרחי"). איבגי עושה את מה שהוא רוצה ולכן כנראה, הוא מעצבן כל כך הרבה אנשים. הכי קל להיות קונפורמי.
    הדבר הנוסף שעולה מהמאמר הוא שהמזרחים זקוקים לאשכנזים כדי להגדיר את עצמם – כדי להיות מה שהאשכנזים לא. ושוב, אם זאת לא גזענות אז זה זלזול בוטה – אם יש אשכנזים גזעניים, אז צריך גם לדחות את כל שאר הערכים ה"אשכנזיים"? אם מפא"י חטאו בהתנשאות ואי כבוד, אז הרעיונות שלהם לבנין אומה ודמוקרטיה פסולים גם כן.
    האם אין ל"מזרחיים" ערכים משל עצמם כדי לבנות אלטרנטיבה אוטונומית? זה רק מחזק אצלי את התחושה שההצבעה לליכוד היא הצבעה נגד – התרסה ילדותית. זה כמו לקנות כרטיס לא לעלות לאוטובוס כדי לעשות דווקא לכרטיסן.

  • איריס מזרחי  On מרץ 21, 2015 at 5:55 pm

    כפרה רק תגיד לנו הני באיזה מקום לחתוך את הורידים. גם אני הלכתי שבי אחרי פרנץ פנון ואחרי דרעי ואחרי עזמי בישארה גם אני בלעתי כל מילה שיצאה מהאינטלקטואלים המזרחים כאילו זו תורה מסיני עד שהבנתי שהמדכאים הכי גדולים היו הם הם עצמם שרצו להשאר קטנים ומחוץ למחנה כאילו שהם כת של איין ראנד, שאף אחד לא רואה את התמונה חוץ מהם וזה גם השתלם להם כלכלית יענו אנרכיסטים עם משכורת סבבה שיושבים כל היום ומאוננים ולנו מנגד מזיינים את הצורה אבל היי יש מי שינתח את זה בצורה נפלאה אז למה לא. אתה ושכמותך הני זביידה מזכירים לי אחד על אחד את כל מי שאתם מבקרים ואנחנו שמעזים לחשוב אחרת חוטפים מנחת זרועכם הארוכה ושלא כמו המדכא הלבן אין לכם רחמים. משה איבגי אנחנו אוהבים אותך מהסיבה הנכונה. והני קצת ענווה לא תזיק לך ולכשמותך. כמעט שכחתי לומר שגם אני הצבעתי למחנה הציוני אז איפה חותכים את הורידים הני?

  • רחל  On מרץ 21, 2015 at 8:52 pm

    רק כאשר הספרדים יקבלו אומץ להצביע לאחד מהם יהיה שינוי, לאובמה הצביעו 99% שחורים, אצלנו הספרדים לא נותנים גיבוי לאחד מהם וזאת הטעות האיומה שלהם, הם צריכים להבין שהאשכנזים שטפו להם את המוח 60 שנה שחזרו ואמרו להם אתם עדיין לא מוכנים להנהיג חייבים לשים סוף ולפתוח את הדלת למנהיגים מזרחיים ובכך הם ידאגו לעתיד ילדיהם.

  • Ohad Barda  On מרץ 22, 2015 at 12:41 pm

    הני כתב את כל מה שהרגשנו המון זמן על איבגי ולא הצלחנו לכתוב. פוסט מדהים בדיוקו.

  • יעל  On מרץ 22, 2015 at 5:59 pm

    כאשכנזיה, שמאלנית יפת נפש מדכאת שחורים אני חולקת עליך. אחד הדברים שמפליאים אותי במערכת הבחירות הזו הוא בדיוק מה ששיגע את איבגי והוציא אותו להביע עמדה. ביבי הוא איש מקצוע איום ונורא. הוא אדם לא אמין, הוא מאכזב שוב ושוב. בהנהגתו (אם אפשר לקרוא לזה כך) הוא מעמיק בעיות ולא פותר אותן. הקריאה "רק לא ביבי" היא קריאה פרסונלית שאומרת נמאס. ובתוך הרע לתפארת הזה ישנו ציבור שלם של אנשים שמזוהה עם מפלגת הליכוד, לא משנה מה. יצביעו ליכוד למרות שהילדים שלהם בני 45 ולא זוכים לרכוש לעצמם דירה, עובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה ומוציאים את מירב כספם על חינוך לא ראוי, ושאר הוצאות יסוד ולא מצליחים לחסוך שקל. סביבם מערכת הבריאות קורסת והרווחה שלא נדע. אמה מה??? העיקר שזה יהיה אנחנו ולא הם. ובמה בדיוק הזהות העמוקה הזו נקשרת עם מפלגת הליכוד של ימינו? ולמה? איבגי בהחלט פנה לציבור כמזרחי למזרחי באומץ ושאל שאלה לגיטימית – למה שהציבור המזרחי ימשיך לתמוך באיש הזה? רק בגלל שהוא נציג הליכוד ולדורי דורות הצבענו ליכוד? איך בדיוק הליכוד מייצג את הציבור הזה? במה החזירות הקפיטליסטית של ביבי כמנהיג מייצגת את המזרחיים תושבי עיירות הפיתוח? אני באמת ובתמים רוצה להבין את החיבור הזה. אשמח (ללא טיפה של ציניות) שתסביר לי מה מביא את המצביע המזרחי הממוצע שאתה כל כך נלחם על כבודו האינטלקטואלי להצביע לליכוד בבחירות 2015. בבוקר שלאחר הבחירות עלתה בי מחשבה דומה מאוד למה שרץ לייבגי בראש. בניסיוני להסביר לעצמי את הפול גז בניוטאל שהתרחש כאן, עלה במוחי הדימוי של ילד מוכה שלא מדמיין לעצמו מציאות אחרת וממשיך לתפוש את ההורה שלו כבוגר האחראי והאהוב. במיוחד כשהוא זורע פחד ואימה. שתי האסטרטגיות של ביבי קורבנות מלוכנית וזריעת פחד ואימה הן כנראה מה שהשיב אותו לשילטון גם הפעם. איבגי בעיני מפגין חשיבה עצמאית ולא חובש מסכה לבנה. הוא מזרחי שחושב שזה לא מספיק כדי לשתף פעולה עם ההרס הזה, כואב לו וכך הוא בחר לתרום את חלקו לשינוי. אתה, לפי מיטב הבנתי מבקש ממנו שכל מה שיגדיר אותו הוא היותו מזרחי מדוכא, והוא לא. מחכה לשמוע את ההסבר שלך לקשר בין המזרחי לליכוד בישראל 2015.

  • אלברט  On מרץ 22, 2015 at 6:00 pm

    הני, זה יפה שאתה מלביש על איבגי את תיאוריות ההטמעה של פאנון, אך אתה מתעלם מניסיונות הטמיעה של המזרחים הפריפריאליים והמזרחים בכלל במרחב הישראלי באמצעות שנאת הערבי, האחר האולטימטיבי בחברה הישראלית. הרי איזו הצדקה יש להצבעה של מזרחים בכלל וקל וחומר בן בנו של קל וחומר להצבעה של מזרחים פריפריאליים לליכוד? יש שני עניינים מרכזיים: החיבור לזהות היהודית מסורתית וההתלכדות נגד אויב משותף, כלומר הערבי והערבי הפלסטיני בפרט. הימין משתמש במחיקת הזהות המזרחית ובשנאת העצמי של המזרחים כדי להצדיק מדיניות מדכאת כלפי פלסטינים. האין זו מיניפולציה שפלה שלא הייתה מתאפשרת לולא הימין היה אוחז בתפיסה פטרנליסטית כלפי המזרחי והערבי? האם כאן לא טמונה תפיסה של המזרחי כיליד נוח להשפעה ולעיצוב? האם זו דרך התקבלות ראויה בעיניך? ומה עם החיבור המפוקפק ליהדות? הרי ביבי לצורך העניין כלל לא מאמין באל, אך משתמש בקושן התנכי על הארץ השכם והערב ואף טורח להצטלם יום לאחר נצחונו בכותל, האם זו לא מיניפולציה זולה? ומה עם בגין שפיזר בנדיבות פודרה על רכבות השיכונים ואימץ לעצמו מבטא מודגש, האם הוא לא עשה מיניפולציה על מזרחים? האם שורשי החיבור המזרחי לימין אכן מוצדקים ונשענים על בסיס אמתי? למה אתה לא פוסל את אופן ההתקבלות הזה? הייתי שמח לו בבר ואיבגי גם היו מאמצים להם קו בדלני עצמאי שיבוא למרחב הישראלי מתוך עמדת כח, אך עד שזה יקרה בעזרת השם, בוא לא נטפל רק באיבגי כי זה קל ופופולארי הרבה יותר, אלא גם בבבר ובזגוריז.

    • יואב  On מרץ 22, 2015 at 7:46 pm

      תגובה למופת. מדויק

  • Eliyahu Hilu  On מרץ 23, 2015 at 1:44 am

    משה איבגי – המלך הוא עירום..

  • ג. אביבי  On אפריל 24, 2015 at 11:27 am

    מתלבט בין איריס מזרחי להני.
    הקביעה של איריס לגבי רבים מהאינטלקטואלים המזרחים, שבחרו להישאר קטנים ומחוץ למחנה (=אזוטריים) ולהתיימר להיות הפרשנים האובייקטיביים היחידים, היא נכונה. הם ללא ספק הזיקו למאבק המזרחי לשוויון אבל זובידה שונה מהם. בל נגזים: הם לא המדכאים הכי גדולים, תפקיד זה היה ונשאר של הממסד האשכנזי בגיבוי גורף של הציבור האשכנזי – הנהנה הגדול מדיכוי המזרחים.
    לגבי איבגי, מרוקאי שנוזף בתושבי עיירות הפיתוח, המצב שונה. מחד הוא מבטא בצדק אכזבה ממופע הנאמנות הגורפת של מזרחים מדוכאים למי שמדכא אותם, קרי לקלגס האשכנזי-גזעני מימין, מאידך הוא מדבר בשם המחנה (האשכנזי) הציוני שאין בו שום בשורה טובה למזרחים. בעייתי. לשיטתי, ההצבעה הגורפת בפריפריה לטובת נתניהו מעידה שהמזרחים כציבור עדיין לא החליטו לקחת את גורלם בידיהם.
    הייתי עד שמיעה לוויכוח בין הני זובידה למשה איבגי בתחנת רדיו מסוימת. הנימוקים של הני משכנעים ואיבגי לא התאמץ לשכנע. אבל היה כדאי שאינטלקטואלים מזרחים, לפחות בזאת הפעם, יתייצבו מאוחדים מול ציבור המזרחים המדוכאים ויציגו להם את משמעות ההצבעה הגורפת לקלגסים של הימין (המוצהר). נתניהו, ע"י אי תמיכה בתוכנית גדעון סער לרפורמה בחלוקת אדמות המדינה, למעשה ממסמס אותה. כל רפורמה שתחזק את תושבי הפריפריה ע"ח חזירי ההון ועתירי הפריבילגיות הוא בניגוד לתפישת נתניהו. נתניהו הוא משרתם של אילי ההון והנדל"ן (כולל הקיבוצים) ע"ח עיירות הפיתוח ושאר המדוכאים.

    • hani24  On אפריל 24, 2015 at 3:10 pm

      הי אביבי אני מסכים עם חלק נרחב מדבריך…אך קשה לקיים חזית אחידה בין אנשים עם דעות מגוונות כל כל…אסיים רק בלו יהי!

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: