תדע כל אם עבריה

על פי דו"ח משרד הבריאות על תחלואה בסרטן נמצא קשר בין אחוז החולים הגבוה בסרטן לבין זיהום סביבתי, ובהתאמה בין התחלואה לפסולת הרעילה ברמת חובב. מדוע אם כן מתעקשת הממשלה לשלוח את בנותינו ובנינו לשרת בעיר הבה"דים הסמוכה לרמת חובב? אני קורא לעשות מעשה ולומר לא להפקרת הילדים ותושבי הנגב.
 
 
לעיתים אינני יודע איך להתייחס לחלמאות והניסיונות הגמלוניים להסתיר מאיתנו את האמת. מקובל עלי שבטווח הקרוב זה יעבוד, הבעיה לא תתפרץ במלא עוזה תוך שנה או אפילו עשור, אך לבסוף היא תצא, ראו את טובי בנינו שנשלחו לצלול במי הקישון המזוהמים. הם חולים, לא שנה לאחר הצלילות אלא יותר מעשור. ולקח קצת יותר זמן לחבר את כל הנקודות ולהגיע לשורש הבעיה. מלבד לעובדה כי המדינה (אנחנו האזרחים באחריות שילוחית) ניסתה להתנער מאחריות, ועדיין מנסה, לרוב הציבור די ברור כי נעשה כאן מעשה עוולה.
.

אם כן ברצוני להציג בפניכם שם, ד"ר מיכה ברחנא. כל אם ואב שמתעתדים לשלוח את ילדיהם לצבא, רשמו שם זה באותיות קידוש לבנה במקום בולט בביתכם, נראה כי הוא אחד מעובדי הציבור היחידים שבאמת חושבים על ילדינו, על דור העתיד. הסיפור הוא פשוט, ד"ר ברחנא, הוא עובד משרד הבריאות, הוא מנהל רישום הסרטן הלאומי, ומחבר דו"ח משרד הבריאות על תחלואה בסרטן. הדו"ח פורסם בשבוע שעבר, וממצאיו עולה כי יש שיעור גבוהה מהצפוי של תחלואה בסרטן באזורי חיפה (שלום לכל בתי הזיקוק), תל אביב (אולי נתחיל להשתמש בתחבורה ציבורית), ובאר שבע (שלום לך רמת חובב). ד"ר ברחנא, הגדיל הפעם ועשה מעשה, הוא קישר בין עודף התחלואה בסרטן וזיהום סביבתי. מה בעצם הוא עשה? את תפקידו. בראיון לעיתון הארץ, טען ד"ר ברחנא כי באזור באר שבע ההסקה כי יש קשר בין התחלואה למאגר הפסולת הרעילה ברמת חובב הינה הגיונית וסבירה, אם בי ישנם החולקים על קביעה זו, וזו אינה חלק מן הדו"ח שהוגש.
 
"עדיף שלא נעשה ניסוי בחייהם של ילדינו"
 
אלא מה, יש בעיה. רמת-חובב הינה היעד המועדף על-ידי הממשלה להקמת עיר הבה"דים . שם יאומנו כל בנינו ובנותינו וחלק מהם אף ישרתו שם קבע. מכאן, שישנה שורה ארוכה של אינטרסים מורכבים שדוח זה לא ימצא את דרכו לידי הציבור, ואם בטעות ימצא דרכו לשם, הרי שיש לקעקעו מיידית, גם אם בעוד עשור, שניים או שלושה יחלו בנותינו ובנינו בסרטן. שהרי אז כבר העיר תוקם ומי שצריך להרוויח כבר הרוויח.

אז בא לו ראש מועצת רמת חובב, מר גיורא מיוחס, ופונה לשר הבריאות בבקשה להעמיד את ד"ר ברחנא לדין. מדוע? היות וטיעוניו משוללי כל יסוד ואין הוא מקצועי. מיוחס, רחמנא ליצלן, תולה את העודף בתחלואה, בעלייה בעישון ובשימוש בתחבורה בבאר שבע, זו הינה טענת הנגד אל מול טיעוניו של ד"ר ברחנא. מלבד לעובדה שאין לו למר מיוחס שום תואר בנושא, ומומחיותו אינה בתחום חקר הסרטן או התחלואה בסרטן, הדברים נשמעים מאוד הגיוניים. העובדה כי הוא הוסיף וטען כי ממצאי ד"ר ברחנא עלולים להקשות על המועצה להתגונן מפני שלוש תביעות שהוגשו על ידי תושבי האזור בשל זיהום האוויר, אינה רלוונטית לנושא כמובן.
 
אני מודע לעובדה כי מר מיוחס מתגורר באזור ויש לו כל אינטרס להמשיך את פיתוחו, אך עולה השאלה על חשבון מי? האם הוא מוכן לסכן את כל בנותינו ובננו בעבור נזיד עדשים? הלא די לנו במצעד האיוולת? ומה עם בריאות תושבי הנגב? האם נמשיך להתייחס אל הנגב כפח הזבל של מדינת ישראל? נושא זה הוא בנפשו של כל אחד ואת מאיתנו, לכולנו שותפות גורל בנושא. אל תפקירו את ילדנו, אל תתנו לשלוח אותם למקום עם סיכון כה גבוהה, גם אם ישנה טעות בחישובי ד"ר ברחנא, ואין הוא מדייק במאת האחוזים, גם אם ישנן דעות חלוקות בנושא, האם לא עדיף שלא לבדוק זאת על ידי ניסיונות בחייהם של ילדנו, ופגיעה מתמדת בתושבי הנגב?
 
כפי שבזמנו בן גוריון ניסה להרגיע את כולנו, כך אני מקווה, למרות שהתייחס לאמהות בלבד: "תדע כל אם עברייה שמסרה את גורל בניה לידי המפקדים הראויים לכך". היום במדינת ישראל 2007 עומד עובד ציבור אחד אמיץ, ד"ר מיכה ברחנא, ובמכתבו לעיתון הארץ מנסה לגונן על כל ילדינו ומשתמש באותה פרפראזה: "תדע כל אם עברייה המפקירה גורל ילדיה לשרת בעיר הבה"דים כי טעות מרה היא עושה". ואני אומר, לפני שנפקיר אותם לאיוולת, יש בידנו לקום ולעשות מעשה, הפעם אומרים לא! לא, לזיהום שפוגע בתושבי הנגב משה שנים. לא, להפיכת הנגב לפח הזבל של מדינת ישראל. אולי בדרך זו לאחר ניקיון איזור רמת חובב מן הפסולת הרעילה, נוכל לשלוח את ילדינו לעיר הבהד"ים, ובדרך גם לנקות ולהחיות את הנגב.
 
 
גרסה של המאמר התפרסם לראשונה באתר נענע-10 בתאריך 28-11-2007

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • הילי  On נובמבר 28, 2007 at 7:52 pm

    היי,
    אני דווקא חושבת שטוב שבונים שם מחנות צבאיים.
    בארץ האפרטהייד, ליהודים בכלל וחיילים בפרט יש עוד קצת ערך.
    לעומת זאת, את הבדואים שגרים שם ממש לא נראה לי שלמישהו אכפת שהורגים.
    אז אם יעבירו לשם מחנות צבא,
    שאליהם אמורים להגיע אפילו כמה אשכנזים,
    יש סיכוי שיעשו משהו נגד המפעלים האלה

  • אסי סיקורל  On נובמבר 28, 2007 at 8:22 pm

    מתנצל על העובדה שברכת שכן ראשונה ברשימות מגיעה כביקורת, אבל אנסה למרות הרגשות לעשות אותה עניינית.אני תושב האיזור הקרוב לרמת חובב. אני אפילו מטפל בחולי הסרטן מהאיזור של רמת חובב. טיפלתי ואני מטפל בתושבי הכפרים הבלתי מוכרים ליד רמת חובב.
    אותנו כתושבי הנגב לא סופרים. אנחנו לא מעניינים אף אחד, ובמיוחד לא את ה"ירוקים" "פעילים חברתיים" למיניהם, ובאופן כללי כל מי שחי בקו קרית גת וצפונה. זה שאחנונ לא מעניינים את המשטרה והממשלה, זה שאין חוק ושירותי בריאות, זה שאין השקעה במשאבים זה עוד ניחא. אבל, אתם שולחים אלינו את הזבל שלכם מהמרכז, לא רק את המפעלים המסוכנים שאף אחד לא רוצה לידו אלא את כל הבטריות, החומצות, הגזים ועוד המון דברים אחרים. אתם שנהנים מאיכות החיים שם בעודכם חונקים אותנו כאן מתנגדים לדבר היחיד שיכול אולי לסייע לאוכלוסיה כאן להתמודד עם רמת חובב והעושק. בלי מחנות הצבא קרוב אלינו אנחנו ומשפחותינו נישאר במצבנו, ולאף אחד לא יהיה אכפת. בזכות מחנות הצבא העין הציבורית תהיה פקוחה וכולנו נהנה מכך. אני מקווה מאוד שאתה לא קונה את השיח של ה"ירוקים" עורכי דין בעלי ג'יפים זוללי דלק שזקוקים לאדמה כאן כדי להעביר בה קוליסים בתחושה של יציאה לטבע. אתה, ועוד רבים העלי כוונות טובות נופלים קורבן למסע יחסי ציבור של בעלי אינטרסים כמו קצינים שלא מעוניינים להעביר את משפחותיהם מהמרכז, הורים לחיילים שלא מעוניינים לוותר על הקל"ב או על האפטר בתל אביב ביום שלישי. אני בטוח שאתה יודע ששכונות רבות בבאר שבע, שהבית שלי והבית או הצריף של רבים אחרים קרובים הרבה יותר מהמרחק המתוכנן של עיר הבהדים לרמת חובב. אני מקווה שאתה לא חושב שהחיים של חייל הסדיר שיעבור לשנה או חודשיים לקורס שווים יותר מחיי שלי או של מטופלי, כי זו המשמעות של הדברים שאתה כותב. לא שמעתי אף אחד פוצה פה למען התושבים כאן לפני עיר הבהדים, והדברים שנאמרים עכשיו רק מעודדים אותי לחשוב שאם תקום עיר הבהדי"ם יהיה מי שיקשיב למצוקות שלי. וגם אם לא לפחות יהיה כביש נורמאלי, ותחנת רכבת, ואנשים, ומשפחות למלא את בית הספר, ומשטרה להגן על הבתים. משהו. עיר הבהדים היא הסיכוי היחדי שלנו להמשיך ולחיות כאן. זוהי מטרתו של הצבא. להגן על חייהם של האזרחים. לא חושב שהצבא שם אותי במקומות יותר בטוחים לנפשי לגופי או לנשמתי בזמן השירות. אבל זה נעשה (כביכול) בכדי לשמור על אזרחי ישראל. הפעם יש מטרה שבאת יכולה לעזור לשמור על חיינו וכולם קמים וצועקים?
    אני דורש מכל מי שקם כנגד עיר הבהדי"ם לבוא ולסייע במאבק כנגד רמת חובב למען תושבי הנגב, אבל בעצם, את מי מעניינים תושבי הנגב? שם, המקום הזה אליו שולחים את הזבל.
    וברוך הבא לרשימות, אני קורא אותך קבוע.

  • הני  On נובמבר 28, 2007 at 9:34 pm

    אסי,
    תודה על הברכות כבר בירכת אותי לפני, ואני שמח שאתה קורא קבוע שלי, ועוד יותר שיש בינינו את הדו שיח הזה.

    לפני שקראתי את תגובתך, ראיתי את תגובתה של הילי (קרא ממש מעליך) ואני חייב לציין שרציתי מייד לענות שזה אספקט שחשבתי עליו אבל לא ידעתי איך להכלילו במאמר, היות וכפי שציינתי אני מבקר לרוב בלי מאמץ למצוא תשובה.

    אבל כמו בחיי כולנו הקניות קראו לי ויצאתי לסופר, בדרך הידהדה התגובה בראשי, מה עוד שקיבלתי שיחת טלפון בנוגע לרשימה, ובמהלך הזמן היה לי הפנאי לחשוב על הנושא.

    בקיצור אסי והילי, אתם צודקים!

    אכן כן, הילי הפלאת אותי בחשיבה המקורית והיפה, אולי באמת המעבר יביא לנקיון האזור ולשינוי באופן בו אנו מתיחסים לדרום כמזבלה הציבורית של המדינה.

    ואסי, כמובן, אני מסכים שיש כאן מסע יחסי ציבור אך אין להתעלם ממצאיו של ד"ר ברחנא. נכון ישנה משמעות אקוטית לעיר הבהדי"ם להמשך קו החיים בנגב, אך עלינו להיות בטוחים שהאזור בטוח ונקי ויכול לקלוט אותם מבלי להזיק להם.

    אני עוד יותר מסכים כי עלי, ועל כל מי שמתנגד לעיר הבהדי"ם יש לקום ולסייע לנגב ולצאת נגד אתר הפסולת ברמת חובב. זו צריכה להיות האג'נדה המרכזית של כולנו.

    על כן אני שוב מודה לשניכם, הילי ואסי, על שהארתם את עיני והכוונתם אותי לערוץ זה של חשיבה, בדיוק לשם כך נכנסתי לרשימות, על מנת להיות חלק מדיון זה.

    שלכם
    הני

  • איריס ח.  On נובמבר 28, 2007 at 11:41 pm

    אני כמובן מסכימה עם הילי. ועם אסי באופן עקרוני, אבל לא בטוחה שהמסקנה שלכם נכונה. אם אני מבינה נכון אז אסי מאמין שעכשיו כשעיר הבה"דים תעבור אולי דרומה יהיה לחץ להוריד את זיהום האויר והקרקע וכל מה שביניהם.
    הנתונים של ברחנא אינם חדשים, הני. עבדתי 7 שנים במחלקות אונקולוגיות ודיברתי עם רופאים בסורוקה באופן קבוע, שיודעים לספר את כל זה. תושבי באר שבע סבלו במשך שנים (ואני ביניהם פעם) מריחות שהגיעו ממפעל מכתשים: זה נגמר לא בעקבות הלחץ של אף מחנה צבאי ולא של שכונה ג' אלא של תושבי עומר.
    המדינה שייכת לאנשי עומר וסביון, ואם אתם חושבים שיזיז להם שיקרה משהו לחיילים שיגיעו ל"עיר הבה"דים", אני רק מקווה שתהיו צודקים. עד עכשיו זה לא עבד. שולחים חיילים לצלול בקישון, עושים עליהם ניסויים רפואיים במודע כפי שנחשף ב"הארץ", ושולחים אותם למות סתם בלבנון. למה אתם חושבים שהפעם יהיה משהו שונה?
    במיוחד, הני, שהנתונים מראים שיש נטיה ליותר ויותר מתגייסים אשכנזים אידיאולוגים (חרד"לים, ציונים לאומים וכו') ופחות מהמקומות המבוססים, יותר מזרחים, אתיופים, בדואים באופן יחסי. אם לא היה אכפת מהם כשהם בלי מדים, למה שזה ישתנה?

  • אסי סיקורל  On נובמבר 29, 2007 at 1:38 am

    הני – תודה, למרות שאני יודע שרוב מי שמדבר כנגד הקמת עיר הבהדים מדבר מכוונות טובות, חשוב בעיני לראות את התמונה הרחבה. גם אני לא מבסוט מפיל חאקי מגעיל באמצע המדבר שלי. וברור שעצוב יהיה אם חיילים יפגעו. אני פשוט חושב שעד שלא יהיה אסון, לא יעצרו ולא יפקחו כמו שצריך על מה שקורה שם. אם שמץ מהאנרגיות שמושקעות במסע נגד עיר הבהדים יושקע בפיקוח ומאבק כנגד המפעלים עתירי ההון והזיהום ששם, כולנו נצא מורווחים.
    לאיריס – אני מסכים. לא סופרים אותנו.

  • הני  On נובמבר 29, 2007 at 8:20 am

    אני חושב להעלות גרסה חדשה של הטקסט, זה עוד לא קרה לי אבל תמיד יש פעם ראשונה.

    אסי, אתם לא היחידים שלא סופרים (או רואים לצורך העניין) אותם

    הני

  • הני  On נובמבר 29, 2007 at 8:36 am

    עלתה הורסיה המעודכנת של פוסט זה.
    לעיונכם, והערותיכם

    בברכת יום טוב
    הני

  • הילי  On נובמבר 29, 2007 at 4:14 pm

    תודה הני .
    האמת אני לא אופטימית
    אבל מי יודע, אולי
    הנבואה של ראש ממשלתנו תתגשם במהרה
    ובמדינה החדשה של כל אזרחיה,
    ובכללם תושביה, פליטיה ומהגרי העבודה שלה
    גם הקול של האזרח המסתרטן למיניו יתחזק מול זה של בעל ההון

  • הני  On נובמבר 30, 2007 at 12:25 am

    אבל העובדה שהארתם את עיני מתוך נקודת ראות זו תביא, לפחות אותי, לנסות לקדם את העניין הזה יותר ויותר.
    הני

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s