חינוך ילדי העדה האתיופית – פוליטיקת הגזע

" שנה הלכה, שנה באה. אני כפיי ארימה…" ככה מתחיל השיר המקורי אבל לעשרות ילדים אתיופים השיר עובד כך: " שנה הלכה שנה באה ולי עדיין אין בית ספר "– הכול פוליטיקה ובני העדה האתיופית נופלים בין הכסאות. שר החינוך מבטיח, לפניו גם שרת החינוך הבטיחה אך הכול ריק מתוכן. למה? ובכן הכול פוליטיקה, כולם חייבים לכולם וכולם מפחדים מכולם.

הסבר: ראשית משרד החינוך כבר לא כל כך שולט על כל בתי הספר – יש חינוך פרטי בעיקר בסקטור הדתי לאומי והחרדי – וגם קצת אצל עשירי הארץ, כך שחוץ מהרבה מס שפתיים ואיום בהפסקות תקצוב לא ניתן לעשות הרבה. אך, גם כאן אליה וקוץ בה, הרשות המקומית יכולה להמשיך את התקצוב למוסדות ולרוב הן עושות כן בשל החשש מאיבוד תמיכה של אותם ציבורים חזקים ותורמים. שנית, ישנה מחויבות של המדינה לציבור הדתי.  כך, למרות שהעלו את האתיופים כיהודים הם לא מוכרים על ידי מוסדות הדת כיהודים ונשלחים לבתי ספר הדתיים לצורכי גיור – כאן גם נכנסת הגדרת המדינה כיהודית וחשיבות ההגדרה לאתוס הלאומי, והנה עוד סיבה מדוע שרי החינוך לא מנתקים את הקשר המעוות הזה בין האתיופים לבתי הספר הדתיים. לסיום, המפלגות הדתיות מחזיקות, כמעט, גורל כל קואליציה בידיהן, גם אם לא היום אז מחר – והזכרון שלהן ארוך, נסיון של שר חינוך או מפלגת ציר בקואליצה לצאת נגדן יכול להביא למשבר קואליציוני או לחלופין לנקמה עתידית ואת זה אף אחד לא רוצה, לא יולי תמיר חסרת יכולת העמידה, וגם לא גדעון סער בעל השאיפות לראשות הממשלה.

לסיכום, שנה הלכה שנה באה ופתרון לחברי הקהילה האתיופית לא נראה לעין, גם בשנה הבאה יהיו הפגנות נגד אי קבלתם של ילדים אתיופים לבית הספר – אלא אם נשבור מעגל זה – וזו הינה פעולה לאמיצים במיוחד, מישהו מתנדב?

 

הטור הופיע לראשונה באתר עבודה שחורה ב-06-09-2009

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • סתם אדם  ביום ספטמבר 6, 2009 בשעה 6:17 pm

    מילים כדורבנות.

  • חיים שיבי  ביום ספטמבר 6, 2009 בשעה 10:47 pm

    להקים מועצה ישראלית ציבורית ללוחמה בגזענות. במועצה צריכים להיות נשים ואנשים מכל מפלגה ודעה המקבלים את עקרונות הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בדבר שיוויון כעקרונות חוקתיים. המועצה תגיב ותגבה מחיר ציבורי מכל מי שמגלה בדיבור או במעשה גזענות ואי קבלת האחר כשווה. אני לא מתכוון לעוד סלון שמאל אחד. אני מתכוון לגוף שממוקד בלוחמה בגזענות מכל צורה שהיא. מה דעתך.

  • הני  ביום ספטמבר 6, 2009 בשעה 11:29 pm

    זהו רעיון מצוין, אך על מנת שזו לא תהיה עוד כיסוי לבעיה מועצה זו אמורה לקבל כלים על מנת שתוכל לעשות דברים.

    אם אתה מקדם, אני מצטרף!
    הני

  • חיים שיבי  ביום ספטמבר 7, 2009 בשעה 8:56 am

    מספר אנשים ונשים שאיכפת להם. מתכנסים. מכריזים על הקמה. מנסחים בסיס משותף רחב שממקד את הגיזרה בלוחמה בגזענות. לא כולל הלאה הכיבוש ולא כולל ארץ ישראל כולה שלנו. רק מלחמה בגזענות. אתה יכול להיות סוציאליסט או קפיטליסט. המכנה המשותף הוא משפט אחד שכמה יהודים הצליחו להסכים עליו (נס כשלעצמו) באותו יום שישי במאי. לאמור: תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.
    מקימים צוות תגובות. פותחים אתר משותף. מתחילים להלום בגזענים באשר הם. איזה עוד כלים אתה צריך…אין משרד. אין לשכות ולא נקבל הוצאות או משכורת…אין תקנים ואין קביעות. אם נאומץ על ידי מוסד או בעל הון בהמשך – נדון כשנגיע ליום המאושר. בינתיים- הכלי הוא האנרגיה המשותפת של אנשים ונשים שאיכפת להם להתחיל לגבות מחירים מגזענים. אההה כן…הצנזורה היחידה תהיה בקרה משפטית עדי שלא ניתבע בלי יכולת לומר בבית משפט – אמת דיברתי. והקפה – עלי. .

  • סתם אדם  ביום ספטמבר 7, 2009 בשעה 9:45 am

    עם כל הכבוד והערכה, למה נראה לי שמהר מאד, תהפך מועצה זאת לעוד ארגון אולטרה שמאלני שישמש שופר תמידי לערביי ישראל והשטחים?
    לא שאני לא מסכים עם עובדת היותם המגזר המקופח ביותר בישראל, רק שהתמונה קצת יותר מורכבת.
    מכיוון שברוב המקרים (ותקנו אותי אם אני טועה) בשורה התחתונה עסקינן, הרי שהמועצה הנ"ל תהיה עסוקה מעל הראש בנושאים כמו "גדר האפרטהייד" וכו'. גם אם באופן אישי אתה לא רוצה לעסוק דווקא בנושא כזה או אחר, המנדט המתואר מעלה כולל נושאים אלה ואי הכללתם ו/או הקטנתם למען נושאים אחרים על סדר היום עשוייה גם היא להראות גזענית.

  • הני  ביום ספטמבר 7, 2009 בשעה 3:49 pm

    אני הצטרפתי, מה עכשיו? מי עוד איתנו?
    הני

  • חיים שיבי  ביום ספטמבר 8, 2009 בשעה 9:05 pm

    ומגלגל את הרעיון. האנשים והנשים שאני שואל – בעיקר בתקשורת – מגיבים בחיוב. עשה זאת בחוגים שלך. באקדמיה. בוא נבדוק התכנות.

  • הני  ביום ספטמבר 8, 2009 בשעה 9:07 pm

    אני אתחיל להריץ את העניין ברשימות מייל לראות מי יכול ורוצה.
    הני

  • מוני יקים אנטיציוני  ביום ספטמבר 9, 2009 בשעה 11:10 am

    בעיניני לוחמה בגזענות עדיף שלא להיות מעורפל
    צריך לאחוז בשור בקרניו ולהישיר מבט לעיניו
    ולתלוש לו מה שצריך לתלוש.
    כל לבנה במאבק בגזענות המובנית של הציונות היא
    לבנה מוצדקת וחיובית אבל אסור לשכוח כי הפתרון
    אינו במישור הנקודתי אלא במישור הכללי הפוליטי
    של מניעת הפקרת הפוליטיקה בידים של מיעוט
    קטן העושה בציבור כבתוך שלו בסיוע אדישות הרוב
    השקט…בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

טרקבאקים

כתיבת תגובה