גזענות בישראל? 2011? אין מצב!!!!

והיום, חברות וחברים יקרים, נחזור קצת לעניין המלחמה התרבותית וספיחייה…ובטור זה באופן ספציפי ביוסי גיספן עסקינן…

אני את המהפכה התרבותית, או יותר נכון את המסה הקריטית של המהפכה התרבותית פספסתי! טסתי לי לניו יורק לעשור, וכשעזבתי לא היה רדיו אזורי, וערוץ 2 היה בתחילת דרכו, רוב המוסיקה הייתה עדיין מפוקחת על ידי אותם עורכים מוסיקליים, או "קלגסי תרבות", שהכתיבו לנו משנות גזעניות אאוגניות של מה טוב ומה רע. באותם ימים רחוקים, 1997, האויב היה עדיין ברור, הערבי! הוא היה מפחיד וכל הקשור בו היה רע ולא טוב, תרבות ומוסיקה נכללו באותן קטגוריות. הנקודה המזרחית בעניין הייתה שכחלק מהגדרת האויב הערבי ומידור תרבותו עד לכדי סלידה הכניסו את התרבות המזרחית, ובעיקר המוסיקה המזרחית. אותם "אנשי תרבות" עשו להם לעניין אישי לדכא ולהעלים את אותה מוסיקה שהתחילה בגטאות תרבותיים-אתניים של הכרם, שכונת התקווה, ראש העין ועוד מקומות בהם יישבו מזרחים בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת והיום מנסים בכול הכוח לזרוק אותם משם בשל ערכם הנדלני שעלה. כשאני עזבתי אמנם זהר הפך לבון טון, מין פרא אציל לא מרוסן, וגם אייל גולן הפך לחיית המחמד של אותם ממסדיים, אך המהפכה עוד לא פרצה מלא עוזה.

ופתאום אני מגיע לארץ לאחר כמה שנים ויש עשרות של תחנות רדיו אזוריות, ברובן המוסיקה השלטת היא מזרחית, ערוץ 1 ו-2 שהעלו שעת מוסיקה מזרחית החלו להבין כי העם דורש מוסיקה מזרחית וכל תוכניות הארוח הפכו לחממה לזמרים ויוצרים מזרחים. הדבר פגע קשה בפרנסתם של אותם "נכסי צאן ברזל" של "התרבות הישראלית". מה שנעשה על מנת להעניק לתרבות המזרחית מקום נחות הפך בזמן זה לחרב פיפיות, הכינוי של זמר מזרחי או ים תיכוני הפך לשליט, בעוד שאת האחרים כינו שירי ארץ ישראל, את האמנים המזרחים ניסו לדחוף מטה על ידי כינויי גנאי וכמעט הצליחו, "זמרי קסטות" היה אחד הביטויים שנועדו לעשות את העבודה. ניסים גרמה, מיודענו כתב על כך שיר והראה את האבסורד בעובדה שכמה "קלגסי תרבות" הצליחו להחזיק מדינה שלמה שבויה ולקבוע מה יושמע ברדיו ובטלויזיה למרות שרוב העם צרך את התרבות שלו מאותם דוכני קסטות מיתולוגיים (את הקליפ לא הצלחתי למצוא אם מישהו מוצא אנא להעביר ונעלה אותו באתר). הביצועים של האמנים המזרחים גם לשירים שנכתבו לא עבורם הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות ולעיתים קרובות התעלו על הביצועים המקוריים.

לדוגמא הביצוע המדהים, הטוב ביותר ששמעתי מעולם, לסורו ממני של אלכסנדר פן על ידי צלילי הכרם!

הנסיון לבודד את התרבות הישראלית של יוצאי מדינות ערב הביא לתגובה הפוכה, כפי שלא למדו האידיוטים ממפא"י (ראו עלית ללא ממשיכים של יוהונתן שפירא 1981) את הלקח ההיסטורי עד לאותה סטירת לחי, תרתי משמע, של 1977, ושוב אינני חושב שזה היה הדבר הנכון לעשות, כך גם לא ראו אותם "אנשי תרבות" את סופם הקרב! קרה אשר קרה, ובדיוק כבכול מקום בעולם בו כמה מעטים ניסו לשלוט ברבים, היוצרות התהפכו והמוסיקה המזרחית החלה לשלוט בסצנה התרבותית הישראלית – זוהי המוסיקה שמגדירה בעיני רבים כיום את המושג ישראליות. שירים כמו מונו, אתה תותח ועוד הפכו להיות המנונים לאומיים וכולם שרים אותם!

לדוגמא, השיר שהרגיז רבים מונו מונו שירו של יוסי גיספן בבציצועו של שלומי סרנגה בעל הקול המדהים:

ובמקום לפרגן ולהבין שהגיע הזמן לפנות את הבמה לפרץ החדש של הישראליות החלה מערכה כוללת של כל "קלגסי התרבות" וגם היוצרים והמבצעים ה"ישראליים" על מנת להחזיר את השליטה לידיהם. מילים כתת-תרבות, מוסיקה נחותה, מילים ריקות ועוד דברים כאלו ואחרים הונחתו על אנשי התרבות המזרחית בישראל. אודה ואתוודה, לא כל שיר "מזרחי" שיוצא ברדיו הוא לטעמי, אבל אם נסקור שירים קודמים של יוצרים אחרים, ולא אני לא לוקח קרדיט לעניין אלו הם מילותיהן של גיספן וישי לוי, "כלבלב הו בי די בם בם" הוא לא בדיוק שיא היצירה, וגם לא שביל באמצע שביל בצד….אך כפי שאמרתי לפני ואומר גם אחרי לא בשיפוט תרבותי עסקינן בניגוד לכל אותם חמורים נוערים כמנחם בן, נתן זך, יוסי חרסונסקי ובלעמית החמורה הראשית ח**ה אלברשטיין (לראות את  הציטוטים שאלו העלו אתם מופנים לטורים קודמים בבלוג).

בתוך כל אותה בלילה יש את אקו"ם, אותו איגוד לא ברור שמעניק פרסים למוסיקאים, מחברים ומלחינים. השנה הוחלט להעניק את הפרס לח**ה אלברשטיין, וזה ממש הכעיס אותי, אך כנראה שלייקום יש תוכנית משלו ובהחלטה מפתיעה ביותר נתבשרנו כי הפרס יינתן גם לפיזמונאי הפופולרי ביותר בישראל אי פעם, יוסי גיספן, כן, יותר מנעמי שמר וכל האחרים. אותו יוסי מסתבר חיבר מאות אם לא אלפי שירים והוא האדם המושמע ביותר בישראל, יותר מארצי, חנוך וכל שם אחר בזמר הישראלי, לפי נתוני ההשמעות גיספן הוא הישראלי האמיתי! הוא השם המשפיע ביותר על תרבות השמיעה שלנו ברדיו ובטלויזיה הישראלי. אותו גיספן לאחר זכיותו בפרס לא השתנה הוא ממשיך בשלו צנוע ויוצר. אך, אמנון לוי מערוץ 10 עשה עליו כתבה מרתקת ושווה צפייה ובה תוכלו למצוא חלק מאותו תעוד מכוער ומפחיד של אמירות גזעניות כנגד המוסיקה המזרחית. אני יודע, זה כבר לא מקובל ופוליטיקלי קורקט להגיד דברים נגד המזרחים, אם מישהו יאמר "כי למזרחים אין יכולות אינטקלטואליות מתאימות להשתלבות באקדמיה" הוא קרוב לוודאי יועלה על המוקד! למרות שהפרקטיקה היא שמזרחים אינם משתלבים באקדמיה….אך מה שניתן לעשות, ואפילו רצוי בחוגים מסוימים, הוא לבוא חשבון עם התרבות המזרחית הישראלית וכמה שיותר חריף וחזק ככה יותר טוב. ואני אומר המשיכו בלעמים שכמותכם לקלס ולקלל, ואותם יוצרים וזמרים ימשיכו לעלות במדרגי הרייטיג, עד שיום אחד תבינו שמה שנשאר לכם זה רק אותה קבוצה קטנה ומסכנה.

כפי שאמר אחד המשתתפים בסרט (אני חושב מושיק עפיה) שתמצאו מטה: "מה יש? רק אותם ארבעה אנשים יודעים מה טוב וכולנו טועים? אז מה רוצים שנעשה? שנעזוב את המדינה ורק הם ישארו כאן ויעשו מה שבא להם?…" המלצה לכל אותם אידיוטים קנו שעון מעורר ותפעילו! באמת הגיע הזמן שתתחילו להפנים, המהפכה לא בדרך ולא נעליים, המהפכה כבר כאן!!! ועוד מעט אתם סרח עודף וחבל, כי התרבות כאן היא מצוינת ויש מקום לכולם, אך ממקום שווה ולא מהתנשאות! ההתבטאות של יוסי גיספן בנושא ח**ה אלברשטיין היא מדהימה ומראה עד כמה הוא איש גדול, הרבה יותר גדול ממבקריו…

פנים אמיתיות
 
יוסי גיספן

סיפורו המדהים של יוסי גיספן, מי שהתחיל את דרכו כרפד בשכונת התקווה, נפצע בתאונת עבודה ומחוסר ברירה החל לכתוב שירים. אייל גולן, מושיק עפייה, שלומי שבת, ליאור נרקיס, שרית חדד – לכולם כתב גיספן את הלהיטים הכי גדולים

 

וככה לסיום, תזכורת מהסרט המיתולוגי "כאסח" עם אריה אליאס המדהים חופני ודקלון בשיר מדהים!

וגם מצאתי קישור ישיר לצפייה בסרט כסאח:

http://www.megavideo.com/v/R53HDLOXc49b7986c2d593895a5a9d433ef76700

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • להב  ביום פברואר 19, 2011 בשעה 7:18 pm

    הי הני,
    ראיתי את הכתבה הזו על גיספן, וזה לא יאמן ההתבטאויות הללו של "קומיסרי התרבות". בתור מי שעבר דבר או שניים בתעשייה הזו, אני אומר בוודאות, שגיספן הוא כותב גדול, וודאי גם אצלו כמו אצל כל כותב, יש יותר ופחות. קח כל שיר טוב שלו (ויש רבים כאלה) "ותלביש" עליו עיבוד רוקיסטי ואת סגנון ההגשה והשירה של ברי סחרוף (כדוגמא לאדם שיודע באמת רב תרבותיות מהי), וכל "מבקרי" התרבות בשקל הללו מצביעים על זה שיר השנה.
    ויוסי גיספן עצמו, איזה בן אדם, איזה רוח, איזו אצילות. איך כולם נושאים עיניהם אליו, והוא – שקט, צנוע ומרגש.

    • hani24  ביום פברואר 19, 2011 בשעה 7:25 pm

      ואללה להב כל מילה בסלע! ראית את אישתו של חרנובסקי איך היא לא יכולה "להתאפק"….וגיספן איזה שאר רוח איזו קלאסה כשדיבר על ח**ה…גזענים!

  • shaultweig  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 4:22 am

    אני מבין את הדברים אחרת

    הקודקוד הוא בן גוריון שכתב בספרו ייחוד וייעוד את הדברים הבאים

    "הגלויות המתחסלות והמתכנסות בישראל, אינן מהוות עדיין עם, אלא ערב רב ואבק אדם, ללא לשון ללא חינוך, ללא שורשים. הפיכת אבק אדם לאומה תרבותית יהא מלאכה לא קלה".

    בקצה אחד יש כמוני שלא רוצים להיות כחומר ביד היוצר של הציונות האשכנזית ורוצים להיות נאמנים לאבותיהם. בצד השני יש את טומי לפיד,בן גוריון וכאלה שמתנגדים ל"רב תרבותיות" ודוגלים ב"תרבות עברית".

    למה הם מתכוונים ?

    להשמיד רוחנית את המורשת המזרחית ולחנך את המזרחים מחדש "לערכים ציוניים".

    איך עושים את זה ?
    "כור היתוך" ,"שלילת הגלות", "הציונות בראה יהודי חדש", "היהודי הגלותי", "פיזור אוכלוסין" ,"מיזוג גלויות"

    "התרבות העברית" היא מחיקת המשנה,הגמרא ,התורה ודת ישראל .

    מה במקום

    "עבודת אדמה" ,סלילת כבישים"

    קהילה בת 3000 שנה בבגדאד עם בתי ספר ,בתי חולים,בתי מדרש,בתי כנסת ,מקוואות שלא קיבלו כסף לא מהעותמנים ולא מהערבים. קהילה שהעמידה את אחד הגאונים בכל הזמנים הבן איש חי.

    עבור בן גוריון והציונים האשכנזים שמגדירים את עצמם "יהודים חדשים" אני ואבי אבק אדם.

    לא נשארת ברירה אלא להילחם בציונות עד להכרתתה.

  • עידו לם  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 10:05 am

    אבל חווה אלברשטיין לא אמורה להיות אשת שמאל נאורה? אז איך היא מתבטאת בצורה כזאת נגד מזרחים? החמלה נעצרת במזרחים כי הם לא ערבים?

  • עידו לם  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 10:10 am

    האמת היא הני שאלברשטיין מקפיצה לי את הפיוזים במיוחד ואני אגיד לך למה: השמאלנית הנאורה החליטה אי אז בשנות ה 90 שהיא לא מוכנה להופיע במדינה הכובשת הזאת בפני קהל ישראלי, החלטה מקוממת כשלעצמה אבל ניחא זאת זכותה אבל מאיפה לעזאזל היא מוצאת את החוצפה שלה לבקר את האמנים המזרחיים שחרשו את הארץ לאורכה ולרוחבה בזמן שהפרינססה בילתה לה בלונדון(שלא מחכה לה כמובן)? מי שמך בכלל חצופה קטנה ופרזיטית? והאמת היא שאני די אוהב מוזיקה מזרחית בטח יותר מהזבל הישראלי אשכנזי המצוי.

    • hani24  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 10:15 am

      עידו אין לי בעיה עם מוסיקה ישראלית ואני לא חושב שהכול זבל, אנימת על סחרוף (תורכי) פפורטיס (חצי עירקי חצי פולני) ועדו רבים ואחרים, ואני חושב שאסור לשפוט תרבות ולא משנה של מי, טעמים שונים זה מה שהופך את הפסיפס שלנו, המין האנושי, למשהו מרתק!
      אבל המלוכלכת הזאת ח**ה, שמעזה לחלק אותנו ללבנים ושחורים מתוך אמות מידה של שיפוט מה טוב יותר ומה נחות, זה מעלה לי את הפיוזים, פרס הגזענית המלוכלכת של העשור הייתי נותן, מגעילה!
      מה שרק מראה, שהשמאל הישראלי מנותק לחלוטין מהרחוב הישראלי, ושיהיה בריא ראובן אברגיל, שלשים אותו באותה התגובה עם ח**ה זה עלבון, מה שהוא אמר בכתבת יום שישי האחרון בערוץ 2, לא היה בישראל ועדיין אין שום שמאל חברתי אמיתי מלבד הפנתרים השחורים!!!! כל מילה בסלע!!!!

  • עידו לם  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 10:22 am

    כן ראיתי את הכתבה על הפנתרים השחורים, אני לא מסכים אם האמירה של אברג'יל אבל אלוהים יודע שאנחנו צריכים אנשים כאלה בתוכנו.

    • hani24  ביום פברואר 20, 2011 בשעה 10:48 am

      אני דווקא מסכים עם האמירה שלו במאת האחוזים, שמאל חברתי בישראל לא היה ואין מלבד לפנתרים, וכן עם החלק השני של הטיעון שלך אני מסכים במאת האחוזים: אנו זקוקים לעוד רבים כמוהו!!!!

      • דיקלה  ביום דצמבר 14, 2011 בשעה 12:14 pm

        שלום
        שמי דיקלה ואני עובדת בליהוק לתוכנית טלוויזיה חדשה , ספיישל שידורים בערוץ 22.
        שמטרתו בעצם לשקף את המציאות החברתית בארץ.
        אנחנו מחפשים אנשים דעתנים שיש להם (והרבה) מה להגיד .
        במידה ויש כאן מישהו שמעוניין אשמח אטם תשלחו לי שם וטלפון למייל ואצור עמכם קשר

        dikla.86@gmail.com

        יום נפללאאאאא

  • להב  ביום פברואר 22, 2011 בשעה 5:29 am

    יש קישור לכתבה על הפנתרים?

טרקבאקים

כתיבת תגובה